גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספקים: "קיקה נועדה לכישלון; לא נוותר לה אפילו על שקל"

זה נשמע כמו חוכמה בדיעבד, אך משיחות עם גורמים שונים עולה כי מדובר בכרוניקה של קריסה ידועה מראש ■ מדוע למרות זאת בחרו הספקים לעבוד עם קיקה, מול אילו נזקים הם עומדים, והאם הקריסה תשנה את התנהלותם בעתיד?

לקריסתה של קיקה בישראל יש השלכות רבות - על העובדים, על הבנקים, על ענף הריהוט בכללותו וכמובן על הלקוחות. על-פי בקשה דחופה למתן צו להקפאת הליכים שהוגשה בשבוע האחרון, היקף החובות של החברה לספקים עומד על כ-30 מיליון שקל.

משיחה עם מספר ספקים עולה גישה אמפטית למדי כלפי קיקה. הספקים האלה לא מביעים כעס או טרוניות על חובות של קיקה כלפיהם, אלא מתמקדים בכך ש"יש עוד סיכוי להציל את החנות, אז למה להספיד או ללכלך". ספקים אחרים סירבו להתראיין או למסור את היקף החוב שנזקף לזכותם. עם זאת, חלקם הסכימו לחשוף מעט מנזקיהם בפרשה.

כך למשל, יוסי אלבוחר, מנכ"ל ד"ר גב שסיפקה לקיקה כורסאות טלוויזיה, מעריך כי החוב על פריטים שסופקו ללקוחות קיקה עומד על כ-100 אלף שקל.

מוצרי ד"ר גב, שנמכרו דרך קיקה, היו דגמים בלעדיים ברמת מחיר הדומה לזו שברשת. לדברי אלבוחר, כיום אין הזמנות פתוחות, וכל הסחורה סופקה ללקוחות. "דרך הנאמן וגורמים מקורבים אנחנו מנסים לבדוק איך נוכל לקבל את הכסף שמגיע לנו מקיקה", אומר אלבוחר ל"גלובס".

ד"ר גב מקיימת פעילות סיטונאית זה 10 שנים ומספקת מוצריה ל-300 לקוחות בישראל, בהם אייס ואופיס דיפו (דרך ספקי משנה). "יש לנו לקוחות מצוינים, ועם ספק אחד נפלנו לצערי. נקווה שזו לא הסנונית הראשונה".

אבי ברססט, מנכ"ל הולנדיה שסיפקה לקיקה מזרנים וכריות, מתנחם בעובדה שהחוב של קיקה ישראל כלפיו עומד על אלפי שקלים בלבד. "כל חוב הוא נורא, אבל למזלי אין לי חוב גדול, ואני שמח על כך. אבל כבר פנינו לעורך הדין, ולא נוותר אפילו על שקל שחייבים לנו", הוא אומר.

ברססט מוסיף: "הכישלון של קיקה היה צפוי. חנות שנפתחה ללא קונספט מנחה או קו שמאפיין ומייחד אותה - נועדה לכישלון".

- אז למה המשכתם לעבוד איתם?

"לא יכולתי שלא לעבוד איתם משום שאנחנו ספקים לסניפים בקיקה העולמית, ושם התמונה אחרת לגמרי - אין הכול מהכול, אין ריהוט ברמה נמוכה, ואין תוצרת מקומית זולה כפי שהייתה בסניף בישראל. בעולם מדובר בחנויות פרימיום שנראות אחרת לגמרי. במזרח אירופה קיקה משגשגת, והיא קנתה לעצמה שם כמותג בעל ערך עצום".

שלומי תורג'מן, מרשת הרהיטים תורג'מן, מספר כי ברצפת המכירה של קיקה הוקצתה תצוגה של 70 מ"ר לקולקציית המותג קליגריס שהוא מייבא, ובה נמכרו פינות אוכל, פינות ישיבה, ארוניות, מדפים ומוצרים משלימים.

"הקולקציה שלנו מוצבה כקולקציית פרימיום. קיקה רצו ספקטרום יוקרתי, ואנחנו סיפקנו להם את זה", אומר תורג'מן.

טווח המחירים לדוגמה היו כ-18 אלף שקל לפינת אוכל הכוללת שולחן וכיסאות. "קיקה קנתה מאיתנו סחורה ומכרה הלאה, ומכיוון שהתמהיל הזה של זול ויקר ביחד לא עבד, החשיפה למוצרי הפרימיום לא הייתה גדולה, כך שלשמחתי לא נפגענו בצורה דרמטית. מי שסיפק סחורה זולה נפגע בממדים כואבים יותר".

לתורג'מן יש מספר סניפים בפריסה ארצית לצד שיתופי-פעולה עם רשתות אחרות. "קיקה לא הייתה העסק העיקרי שלנו, אנחנו ממשיכים לעבוד, והכול בסדר".

תמהיל בעייתי

אריה ויסמן, מנכ"ל ובעלים משותפים של חברות הרהיטים מקבוצת ויסמן (בהן שומרת הזורע), מספר כי עמד בקשר עם הנהלת קיקה ישראל במשא-ומתן להיות ספקים של חדרי שינה ופינות ישיבה. "מהר מאוד הבנו שהקונספט של קיקה לא יכול לעבוד אצל הצרכנים הישראלים. מה שעובד אצל הגויים לא עובד פה, וחבל שקיקה הבינו את זה על בשרם. הערכתי שהם יחזיקו מעמד שנה, אבל הם מיצו את העניינים קודם לכן".

"צריך לדעת איך לשווק מוצרי יוקרה", אומר ויסמן. "ישבתי בקיקה על מערכת ישיבה מעור ממותג גרמני עם תג מחיר של 50 אלף שקל. כשישראלי בא להוציא סכום כזה הוא מצפה לאירוח ולשירות אחר. מי שמוכן לקנות ספה במחיר הזה, ייכנס לאחת מחנויות היוקרה בהרצליה, יתפנק על כוס קפה ויקבל חוויית קנייה אחרת".

ויסמן מספק סיבה נוספת לפיה הצרכן הישראלי ציפה למצוא מותגים מחו"ל: "יותר מ-40% מהתמהיל היו מוצרים של יצרנים מקומיים. בשביל זה הצרכן הישראלי לא צריך את קיקה. הוא ילך ישר ליצרניות בארץ ואף יקנה בפחות".

"החלשים לא ישרדו"

תמיר בן-שחר, מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלית-שיווקית צ'מנסקי בן-שחר ושות', אומר: "קיקה עשתה את כל הטעויות האפשריות בעולם הצרכני כדי להיכשל. קיקה סבלה מחטא היוהרה, ומההתחלה היה ברור שהיא לא תשרוד בישראל".

- האם ענף הריהוט הגיע לרוויה?

"בענף הריהוט מפתחים יותר מדי שטחים מסחריים לעומת כוח הקנייה. מצב של עודף היצע אופייני לתחומי מסחר אחרים כמו אופנה, שבו בקרוב מגיעים מעבר ל'פיק'. במצב כזה כל השחקנים בענף ירגישו ירידה בפדיון, אבל השחקנים החלשים לא יוכלו לשאת פדיון נמוך ולא ישרדו.

"מצד שני, אני לא יכול להגיד שאין מקום לשחקנים חדשים - בכל פעם שאחד נסגר, מתפנה מקום לאחר. כשמתחילה האטה בשווקים, מי שירגיש את זה ראשון הם השחקנים החדשים, ובעיקר כאלה שעשו טעות בבחירת המיקום".

- האם אתה חושב שרשתות נוספות נמצאות בסכנת קריסה?

"בכל נקודת זמן בכלכלה יש שחקנים שנעלמים, ויש כאלה שיבואו במקומם. ברור שיהיו עוד שייסגרו, אבל צריך לזכור שככל שיהיה פחות היצע - הצרכנים ייפגעו מהיעדר תחרות. גם לקריסת קיקה יהיה אפקט שעשוי לייצר לחץ כלכלי על שחקנים מסוימים בשוק, בעיקר עם חשש של צרכנים לשלם מראש על מוצרים".

"אנחנו לא מזהים בעיה אחרת שצריכה להדליק נורה אדומה"

יו"ר איגוד תעשיות הריהוט ומנכ"ל ריביירה ארונות, אורי סגרא, מספק תחזית אופטימית לענף. "אני לא מאמין שיהיו עוד חברות שמתנהלות כמו שצריך ויגיעו למצב של קריסה. doit לא ידעה לקרוא את המפה, והייטאצ' כיוונה גבוה לתחום שהוא מצומצם ממילא. חוסר יציבות בענף? ממש לא, כמו בכל ענף אחר יש בעיות נקודתיות אבל אנחנו לא מזהים בעיה מיוחדת שצריכה להדליק נורה אדומה. חברה שלא החזיקה מעמד, מחזקת את החברות הטובות והיציבות בענף".

באיגוד חברות 60 חברות ישראליות, ולפי נתוני החברות הללו נתוני הרבעון הראשון לשנת 2012 לא מצביעים על שינוי ביחס לנתוני המכירות של הרבעון אשתקד. "אנחנו נמצאים בפתחה של תקופה טובה לענף. יש מגמה של אכלוס בתים".

- מה דעתך לגבי הרעיון של הגבלת דמי המקדמה בענף באמצעות חקיקה?

"צריך לזכור שבענף הזה יש הוצאות גדולות וחומרי הגלם יקרים. זהו ענף שמפרנס עשרות אלפי משפחות וחשוב לשמור על יציבותו. עסקאות תשלומים גורמות לכך שלפעמים הספקים מקבלים את הכסף רק אחרי שהמוצר סופק, אבל עדיין היכולת לשלם באמצעות כרטיס אשראי מגינה על הצרכן".

בניגוד לסגרא, מסקירה שערכה קבוצת ניהול הסיכונים D&B ישראל, עולה כי ענף המטבחים - ש-30% מפעילותו מופנה לדירות חדשות - מושפע באופן ישיר מהירידה בכמות התחלות הבנייה. בחודשים ספטמבר-אוקטובר ב-2011 מספר הדירות שנמכרו הצביעו על ירידה של כ-12%, מכאן, מעריכים ב-D&B שב-2012 מסתמנת ירידה במספר התחלות הבנייה - שתגרור להאטה בענף המטבחים בישראל.

קיקה

עוד כתבות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?