גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך סוכל הסדר הטיעון בין הפרקליטות והולילנד פארק

מתווה ההסדר כלל ויתור על זכויות בנייה במתחם הולילנד בהיקף 58 מיליון שקל בתמורה לאי-העמדה לדין, אך מחלוקת פנימית בחברה מנעה את אישור ההסדר

ב-2 בינואר 2012, 3 ימים לפני הגשת כתב האישום בפרשת הולילנד לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, החליט דירקטוריון חברת הולילנד פארק, בעלת הזכויות במתחם הולילנד בירושלים, לאשר ברוב קולות מתווה להסדר טיעון עם הפרקליטות.

ההסדר הושג אחרי משא-ומתן ארוך ומורכב שהתנהל בין בא-כוחה של הולילנד פארק באותה עת, עו"ד ליאור אפשטיין, לבין פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).

אחרי שבועות ארוכים נשמו רוב חברי דירקטוריון החברה לרווחה - הסדר הטיעון שאישרו אמנם כלל בתוכו ויתור על זכויות בנייה במתחם הולילנד בהיקף עצום, שהוערך בכ-58 מיליון שקל; ואולם, התמורה שהבטיחה הפרקליטות הייתה מפליגה לא פחות: אי-העמדתה לדין של החברה באשמה שהיא הייתה שותפה להעברת כספי שוחד לאישי ציבור בתמורה לסיועם בקידום הפרויקט.

ואולם התקוות להסדר החזיקו מעמד זמן קצר מאוד. יומיים אחרי האישור בדירקטוריון, הוחלט בהולילנד פארק לסגת מהסדר הטיעון. בעקבות זאת עומדת בימים אלה החברה לדין, באשמה כי היא הייתה שותפה מלאה לתוכנית העבריינית שאיפשרה את הקמתו וקידומו של פרויקט הולילנד. החברה מואשמת בביצוע עבירות חמורות של מתן שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מס והלבנת הון, והיא כופרת בכל האישומים נגדה.

מידע שהגיע באחרונה לידי "גלובס" חושף את הדרמה מאחורי החלטת הולילנד פארק לחזור בה מכוונתה לחתום על הסדר טיעון עם הפרקליטות. לפי המידע, היא כללה עימות חריף בין בעלות השליטה בהולילנד פארק - קרדן נדל"ן שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור; ופולאר השקעות שבשליטת ז'יל פלדמן - ביחס לשאלה אם לאמץ את הסדר הטיעון.

מתברר כי רגע לפני שנחתם ההסדר, סיכלה קרדן נדל"ן את המהלך. עוד מתברר, כי כדי לכפות את רצונה שלא לאשר את ההסכם, הכינה קרדן, באמצעות עו"ד שי פינס, כתב תביעה נגד שותפותיה לשליטה בהולילנד פארק, שאותו התכוונה להגיש לבית המשפט.

ויכוח על פרשנות לתקנון החברה

16 נאשמים עומדים לדין בתיק הולילנד, הנערך בבית המשפט המחוזי בתל-אביב מאז יולי האחרון. 13 מהם הם אנשי עסקים ואישי ציבור, בהם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, וראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, המואשמים כי קיימו מערכת יחסים מושחתת של מתן וקבלת שוחד במיליוני שקלים, במטרה לקדם את הפרויקט. 3 הנאשמות הנוספות הן החברות שהיו שותפות להקמת הפרויקט - הולילנד פארק, הולילנד תיירות והולילנד שרות לנופש.

הולילנד פארק היא החברה היזמית שבנתה את הפרויקט. החברה הוקמה בדצמבר 1999 בידי אנשי העסקים אביגדור קלנר ואמנון ספרן, שעומדים אף הם לדין בפרשה. מטרת הקמת החברה הייתה לרכוש חלק מהמקרקעין במתחם הולילנד מהבעלים המקורי שלה, הלל צ'רני (הנאשם גם הוא בתיק), ולהמשיך לקדם את הליכי התכנון והבנייה במתחם.

הולילנד פארק מוחזקת עד היום על-ידי מספר גורמים עסקיים: 60% בידי חברת פולאר נדל"ן (20% ישירות ו-40% באמצעות קלדש בנייה); 30% בידי חברת קרדן נדל"ן, כיום חברה ציבורית בבעלות ז'יל פלדמן; ו-10% בידי לאומי השקעות.

בשבועות שלפני הגשת כתב האישום נגדה ניהלה הולילנד פארק, באמצעות עו"ד אפשטיין, משא-ומתן אינטנסיבי עם פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בראשות עורכות הדין אלה רובינק (שפרשה מאז) וליאת בן-ארי (פרקליטת המחוז היום), בניסיון להגיע להסדר שימנע את העמדתה לדין.

ב-2 בינואר 2012 אישר, כאמור, דירקטוריון הולילנד פארק ברוב קולות את מתווה הסדר הטיעון. שני הדירקטורים שמונו מטעם פולאר הצביעו בעד ההסדר, ואילו הדירקטור מטעם קרדן, יורם קרן, התנגד.

בנקודה זו החריפה המחלוקת בין הצדדים, וקרדן החל לפעול לסיכול הסדר הטיעון. בניגוד לדעתה של פולאר ומנכ"לה, אורי שני, חששה קרדן כי להחלטה יהיו השלכות שליליות דרמטיות על החברה.

כדי לכפות על שותפותיה לשליטה בהולילנד פארק את רצונה לבטל את ההסדר, הכין בא-כוחה של קרדן, עו"ד שי פינס, טיוטת תביעה נגד השותפות. טיוטת התביעה, שלא הוגשה בסופו של דבר, הגיעה לידי "גלובס".

לפי הטיוטה, קרדן עמדה לבקש מבית המשפט כי יבטל את החלטת דירקטוריון הולילנד פארק לאשר את הסדר הטיעון עם הפרקליטות, וכי יקבע שהחלטה מסוג זה חייבת להתקבל פה-אחד וללא מתנגדים.

טיוטת התביעה מלמדת כי קרדן סברה כי ההחלטה לאשר את ההסדר התקבלה בפולאר בחוסר תום-לב, משיקולים שאינם ברורים ושאינם לטובת החברה, תוך סטייה מהחלטות קודמות של הדירקטוריון.

לפי הטיוטה, קרדן חששה כי הסדר הטיעון אינו מנקה את החברה לחלוטין, וכי הוא יביא לכך שהיא תוותר על זכויות בסך עשרות מיליוני שקלים, אך לא תקבל כל הבטחה כי תוכל לממש את זכויות הבנייה הנותרות בתוך פרק זמן סביר, או לכך שהועדה המחוזית לתכנון ובנייה לא תפחית את זכויות הבנייה הנותרות במתחם.

"למעשה, נוצר מצב לפיו מתווה הסדר הטיעון המתגבש כוללת ויתורים משמעותיים ומרחיקי לכת מבחינת החברה, ולצד זאת ההסדר אינו מבטיח את המשך פעילות החברה ביחס לזכויות שיוותרו בידה", כתבה קרדן בטיוטת התביעה. עוד נטען כי "נציגי פולאר גיבשו את דעתם לאשר את הסדר הטיעון ויהי מה".

בטיוטת התביעה טענה קרדן כי קודם להצבעה בדירקטוריון הולילנד פארק, טען מנכ"ל פולאר, אורי שני, כי החלטה הרת-גורל מסוג זה חייבת להתקבל פה-אחד. ואולם, לדברי קרדן, לאחר ההצבעה, שינה שני את עמדתו וטען כי לא נדרשת הסכמה של כל חברי הדירקטוריון, וכי היא תקפה גם אם התקבלה ברוב רגיל.

"לאור התנהלות הדירקטורים מטעם פולאר, אין מנוס מהמסקנה כי תחת אשר להפעיל שיקול-דעת עצמאי, גיבשו האחרונים את דעתם טרם ישיבת הדירקטוריון, והישיבה התקיימה למראית עין בלבד", כתבה קרדן.

בנקודה זו הוויכוח בין קרדן לפולאר הפך לוויכוח על פרשנות תקנון החברה. בעוד שפולאר ושני סברו כי אישור הסדר טיעון דורש רוב מיוחד, סברה קרדן כי מדובר בהחלטה העוסקת ב"עניינים מיוחדים", שלפי התקנון מחייבת הסכמה פה אחד.

גרוס קבע: אין זכות וטו

למחרת (ב-3 בינואר 2012), פחות מ-48 שעות לפני שהוגש כתב האישום נגד הולילנד פארק, פנו פולאר וקרדן לפרופ' יוסף גרוס, שנחשב למומחה מספר 1 בארץ בדיני חברות, כדי לקבל את חוות-דעתו לגבי המחלוקת בין הצדדים.

לפי חוות-דעתו, שהגיעה לידי "גלובס", פרופ' גרוס צידד בעמדה של פולאר, לפיה אישור הסדר הטיעון אינו דורש הסכמה פה-אחד. "לא נראה שההסדר המוצע לעסקת טיעון כלול ברשימת 'עניינים מיוחדים' המפורטים בתקנון", קבע גרוס.

לדבריו, מדובר בהחלטה מהותית בחיי החברה, לה השלכות רבות הן לחיוב והן לשלילה, ולכן קרדן חוששת בצדק מאישור הסדר הטיעון, "ואולם, חשש אינו מקנה זכות וטו בהחלטה, לשלילת עמדת הרוב".

קרדן לא השלימה עם עמדתו של פרופ' גרוס והמשיכה להילחם נגד הסדר הטיעון. בעתירה שהכינה לבית המשפט טענה קרדן כי חוות-הדעת של גרוס שגויה, וכי הוא העניק פרשנות מצמצמת מדי לסעיפי תקנון החברה.

נאשמת מספר 16

הדרמה הגיעה לשיאה ב-4 בינואר 2012. הזמן הלך והתקצר, כתב האישום של הפרקליטות בתיק הולילנד כבר היה מוכן, ודירקטוריון הולילנד פארק אמור היה להתכנס פעם נוספת כדי לאשר את הסדר הטיעון הסופי עם הפרקליטות, שעבר שינויים ביומיים שחלפו.

ואולם, קרדן הייתה נחושה שהסדר הטיעון רע לחברה. בסופו של דבר ההסדר לא עבר את האישור הסופי של הדירקטוריון, וכתב האישום שהוגש למחרת כלל את הולילנד פארק כנאשמת מספר 16. בשורה התחתונה, קרדן הצליחה לכפות את רצונה על פולאר.

כיצד הצליחה קרדן לסכל את הסדר הטיעון? הפתרון לשאלה זו אינו ברור דיו. מקורבים לקרדן טוענים כי פולאר השתכנעה בסופו של דבר כי ההסדר אינו טוב לחברה.

מקורבים לפולאר טוענים מנגד כי פולאר המשיכה לתמוך בהסדר, אך התפטרות ברגע האחרון של יורם קרן מדירקטוריון הולילנד פארק יצרה לוח זמנים צפוף, שלא איפשר את כינוס הדירקטוריון כדי לתת גושפנקא סופית להסדר.

כך חזרה בה הולילנד פארק מהסדר הטיעון שיכול היה לחסוך לה הליך שיפוטי ארוך וקשה, שסופו אינו ידוע, ושעשוי היה להביא לציבור דיבידנדים רבים.

עו"ד אפשטיין, שייצג את הולילנד פארק קודם להגשת כתב האישום נגדה, מסר בתגובה: "משפט פלילי הוא 'ממלכה של הזדמניות בנות-חלוף', ורק בסוף אפשר לדעת אם ההזדמנות הייתה טובה או לא". לגופו של עניין מסר אפשטיין כי הוא "לא מאשר ולא מכחיש את האירועים".

עו"ד פינס, שייצג את קרדן קודם להגשת כתב האישום ומיצג את הולילנד פארק במשפט, סירב להגיב.

עוד כתבות

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק שגם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על-מנת לפעול

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בתל אביב; פריון קופצת לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 משיל מערכו 0.4% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מגמה חיובית בחוזים בארה"ב

הדאקס עולה ב-0.5% ● הניקיי צלל ב-1.6% ● החוזים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו הלת' גדל, המניה צוללת בכ-11%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● אופקו הלת' ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה והמניה צוללת ●  מדור חדש

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"