גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שחררו את ערוץ 1 מהסוציאליזם

נראה לכם שערוץ 1 יותר אמין בדיווחיו הכלכליים? חשבו שוב

משרד האוצר חוזר ומזהיר אותנו כי אם לא נקבל את הקיצוצים הכואבים בתקציב, נגמור כמו יוון. אבל בזמן שממשלת יוון סוגרת את רשות השידור שלה וחוסכת בהוצאות, תקציב רשות השידור שלנו גדל בשנים האחרונות מ-700 מיליון שקל למיליארד שקל (!).

השאלה המתבקשת היא: לשם מה נחוץ להחזיק מכספי משלם המסים תחנת טלוויזיה, שצופים בה בקושי שישית מהצופים בערוצים המסחריים, ושחלק מעובדיה מככבים בדוח שיאני השכר של הממונה על השכר במשרד האוצר ובדוח מבקר המדינה תחת סעיף "מינויים ללא מכרז"?

תשובה אחת היא שהערוץ הציבורי משדר תוכניות שערוץ 2 וערוץ 10 מסרבים לשדר עקב אי-כדאיות כלכלית למרות תרומתן התרבותית.

זו תשובה בעייתית משתי סיבות. ראשית, ישנן מספר תוכניות שהערוצים המסחריים חדלו מלשדר - דוגמת שעשועונים נוסח "גלגל המזל" ותוכניות מצלמה נסתרת בסגנון "פספוסים" (ששודרו בעבר גם בערוץ 1) - שתרומתן התרבותית דלה, בלשון המעטה.

שנית, תחנת טלוויזיה שמגדירה את אופיה על דרך השלילה היא תחנה שלוח השידורים שלה משווע נואשות לסדר בבלגן. זו גם התחושה העולה מלוח השידורים של ערוץ 1, שמציע בזמן צפיית-שיא טלנובלה ארגנטינאית, תוכנית בידור בהנחיית מנכ"ל אמי (בעל הכישורים העסקניים), סדרות CSI מערים שונות שדומות זו לזו כתאומות זהות, והרבה ספורט מדרג ב'.

תשובה נוספת היא ששידור ציבורי חיוני לדמוקרטיה, כי אין עליו מורא כלכלי של טייקונים שעלולים להפסיק לפרסם.

גם תשובה זו חוטאת לאמת. ממחקר פרי-עטי, שהתפרסם השנה בכתב-העת "European Journal of Communication Research", עולה כי דווקא בערוצים המסחריים הדיווחים הכלכליים אמינים יותר מאשר בערוץ 1.

ניסיון השנים האחרונות מלמד כי ערוץ 2 וערוץ 10 לא נרתעים מלבקר בחריפות גם את מוסדות השלטון וגם את בעלי ההון (ע"ע סיקור מחאת האוהלים). מנגד, דווקא ערוץ 1 נזהר מלמתוח ביקורת על הממשלה שמממנת אותו.

תופעה זו אינה ייחודית לישראל, היא קיימת גם ב-BBC, אך הברנז'ה הסוציאליסטית ששולטת בתקשורת ובאקדמיה, שמחבבת טלוויזיה של עובדי מדינה עם קביעות, מעלימה עין ושוכחת שהשידור הציבורי הוקם לא על מנת לאפשר למדיה לבקר את השלטון, אלא דווקא על מנת לצמצם ביקורת כזו עד למינימום.

לכן הממשלה היא שמאשרת את תקציב רשות השידור, ולכן חוק רשות השידור קובע כי על השידורים "לשקף את מאבקה של המדינה, יצירתה והישגיה, לטפח אזרחות טובה, לחזק את הקשר עם המורשת היהודית... לשקף את חיי היהודים בתפוצות ולקדם את מטרות החינוך הממלכתי". זהו מתכון לשטיפת-מוח ולא למדיה חופשית.

14 דוחות והצעות לשיפור

אז מה ניתן לעשות? אחרי 14 דוחות והצעות לשיפור רשות השידור, שנגנזו מאז שנת 1973, הגיע הזמן לומר באומץ וביושר כי הבעיה נעוצה במהות ולא בטכניקה. גם אם חוק רשות השידור ייושם ככתבו וכלשונו, וגם אם הרפורמה (מילת קוד לתוספת תקציב) תצא לדרך - לא יהיו לערוץ 1 צופים, כי הציבור הישראלי אינו מעוניין בטלוויזיה שתיתן עם פטיש על הראש למי שאינו מחונך מספיק.

הדרך להציל את רשות השידור היא לשנות גישה: להתאים את התוכניות המשודרות לאופיו של המדיום (יותר בידור - פחות חינוך), לעודד רייטינג גבוה על-ידי תוספות שכר ליוצרים ששידוריהם מביאים צופים, וקיצוץ בשכר ליוצרים שתוכניותיהם מבריחות קהל, ולהתחיל לממן שידורים על-ידי פרסומות. מימון כזה יביא לחיסכון תקציבי וגם יקטין את הסיכון למעורבות פוליטיות בתוכן השידורים.

התחלנו בדוגמה אירופית ונסיים עם עוד אחת: רשות השידור הפולנית הייתה בשנות ה-90 בור פיננסי ללא תחתית עם קהל צופים הולך ונעלם. מאז שמימון השידורים עבר מתקציב המדינה לפרסומות ולחסויות, מספר הערוצים גדל מ-2 ל-6, ומספר הצופים הוכפל. נראה כי לא רק הקהל הישראלי מעדיף את השידור הציבורי שלו מסחרי יותר.

* הכותב הוא פרופסור לתקשורת באוניברסיטת אריאל.

עוד כתבות

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט; דרופבוקס מתרוממת בכ-1.8%

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

לקח קצת זמן, אבל יובל בן נריה יכול להסתכל בסיפוק על החוויה שמקבלים היום באיי

מסעדת העילית היפנית, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות