גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"השאננות שהייתה פה ערב מלחמת יום כיפור קיימת גם היום"

העיתונאי יגאל מוסקו יצר חלק מפרויקט מיוחד לציון 40 שנה למלחמת יום כיפור ■ לגבי העיסוק המוגבר במלחמת יום כיפור בתקשורת הוא מסביר: "יצא שמי שעורך את כלי התקשורת הם בוגרי יום כיפור, אז הם עסוקים במלחמה שלהם"

יש מעט מאוד רגעים מצמררים בסרט "מלחמה במצלמה ביתית - 40 שנים למערכת יום הכיפורים" שישודר הערב (ב') בערוץ 2 (קשת). מדובר בסרט המורכב מ-4 כתבות דוקומנטריות של כתבי חדשות 2, המבוססות על תיעוד - מצולם או מוקלט - של חיילים שלחמו בשטח במלחמה ההיא של 73'. לרוב, התחושה בסרט היא כמעט פסטורלית, של "גבעת חלפון" כמעט. אך רגע אחד, בחלק אותו ביים יגאל מוסקו, ממש משתק.

בקטע, המתבסס על הקלטות של החייל אבי יפה, מובא קולו של מקס ממן, הקשר של מעוז "חיזיון" זועק לגיבוי של הכוחות ואלה לא מגיעים. את הקטע בו הוא אומר בקשר, רגע לפני נפילתו, למי שלא באו: "בגדתם בנו, שאלוהים ישלם לכם", יפה לא הקליט, והוא מספר על כך למצלמה של מוסקו. "הוא הבין לאן זה הולך, והוא הוריד את הווליום, שמע את זה רק באוזניות והפסיק להקליט. אז הרגעים האחרונים שהוא צועק 'בגדתם בנו' לא הוקלטו. אנחנו יודעים את זה רק מפיו של אבי יפה", מספר מוסקו.

זה רגע מכונן בסרט. כלומר, תחושת הבגידה של המדינה בלוחמים ובציבור, מוכרת, אבל לא הכרנו אותה ברמה כה מוחשית ובוטה בשדה הקרב עצמו.

"חשבתי על כך לא מעט. אלמנתו של מקס ממן מספרת שאריק שרון דיבר אתה אולי שנה אחרי המלחמה, שרון סיפר למשפחה שאפשר היה להציל אותם, ואני מפקפק בזה, זו אמירה שקל להגיד אותה, אבל איך אפשר היה להציל אותם? הבגידה הייתה בעצם התפיסה הזו של קו ברלב. התפיסה הזו כשלה. ברגע שבעצם קיבלו את התפיסה הזו, גורלם של חיילים כמו מקס ממן הוכרע. עד כמה שזה נוראי, אי-אפשר היה לחלץ אותם".

מוסקו, איש "אולפן שישי", נחשב לאחד המתעדים המובילים בישראל היום, למרות שהוא עושה זאת בעיקר במגבלות הטלוויזיוניות. יחד עם רוני דניאל, ציון נאנוס ועודד בן-עמי, הוא לקח על עצמו לעשות את הפרויקט הזה.

"מחפשים רבדים אחרים"

נדמה שאחרי הארכיונים גם האנשים שלחמו אז, נפתחים אחרי 40 שנה. "חלק מההקלטות של יפה פורסמו כבר בעבר, אבל זו פעם ראשונה שלקחנו ועשינו את הסיפור השלם של הדבר הזה, ולא רק איזו הקלטה של אריק שרון בקשר. מה שהכי מרתק זה היצירה של שוברט, באמצע המלחמה ברקע והאנשים ששרים שם במעוז וכותבים מכתבים. אלה רגעים קטנים, מסוג החומרים ששנה אחרי מלחמת יום כיפור לא עניינו אף אחד. שנה אחרי המלחמה זה עדיין סיפור גדול מדי מכדי להתעסק בו, כי כולם עוסקים בהפקת הלקחים, ובאבל הגדול".

- אבל העניין לא צץ גם 10 שנים אחר כך ולא 20. אתה סבור שאולי הגענו לשלב בבשלות שלנו כחברה שאנחנו יכולים להתייחס היום אחרת לדברים?

"לא חושב שכחברה, אבל אולי קרה משהו ברמה של המתעדים, של מספרי הסיפורים. אנחנו מחפשים רבדים אחרים. אבל גם היום יש את הראיונות הלגיטימיים והעניינים, עם הגנרלים והסיפורים הגדולים של המלחמה. ויש גם את הסיפורים האנושיים והקטנים יותר.

"אני מצטער שאני, לפני 20 שנה לא התעסקתי ביותר במלחמת השחרור. היום כבר אין כל-כך את מי לדובב, ומן הסתם גם לא היו להם הקלטות וסרטים. אבל זו הייתה מלחמה הרבה יותר קשה, אחוז מהאוכלוסייה נמחק אז, והם היו דור אחר שגם לא דיבר. איכשהו יצא שמי שעורך את כלי התקשורת הם בוגרי יום כיפור, אז הם עסוקים במלחמה שלהם".

- זו הסיבה לדעתך בתיעוד ההולך והגובר של המלחמה ההיא?

"אחרת קשה להסביר את העניין הרב, שנה אחרי שנה, את העיסוק הזה רק ביום כיפור. כלומר, ברור שזו טראומה גדולה, אבל כשאתה בודק מלחמה מול מלחמה, אני חושב שמלחמת השחרור לא קיבלה את הכבוד המגיע לה".

- לעומת זאת, לפני כמה שנים, היה גל של עיסוק, גם בקולנוע העלילתי במלחמת לבנון.

"נכון, היה גל מאוד מעניין של זה. לפעמים הסיבוב הזה לוקח שנים - בוגרי המלחמה משתחררים מהצבא, עושים את הסיבוב שלהם בעולם ובחיים, מביאים ילדים ורק אז הולכים להתעסק עם הפצע".

- דור יום הכיפורים הוא דור שמדבר?

"זה ממש לא תש"ח. הם מדברים והם דיברו מיד אחרי המלחמה, הם הקימו את תנועת המחאה. הם לא מפסיקים לכתוב, לספר. זה בדיוק המפנה של יום כיפור, גם במובן של לבוא ולהכריז, אנחנו לא סומכים יותר בעיניים עצומות על ההנהגה וגם במובן של לבוא ולהצהיר, 'אנחנו כבר לא כאלה גיבורים שאי אפשר לדבר על זה'".

- היעדר הגבורה הוא באמת מוטיב ובכלל בהרבה סרטים דוקומנטריים על התקופה. התחושה הכללית בסרט הזה, היא דווקא של אנשים שנקלעו בעל כורחם למצבים הירואיים. ואפילו יש המון ייאוש.

"זה מעניין מה שאתה אומר. אני דווקא לא מצאתי ייאוש. מצאתי דווקא את הניצחון, סליחה על המילים הגדולות, של הרוח האנושית, זה שהם שרים בתעלות כשהמצרים כבר עברו אותם מזמן, וחילצו את עצמם".

- באחת הכתבות שמרכיבות את הסרט, מביא ציון נאנוס את סיפורו של איש דובר צה"ל שמצליח לבדו לשבות 6 חיילים סוריים. הוא בעצמו מתאר כיצד הגורל הוא שעשה את העבודה ולא הוא עצמו.

"לפני הרבה שנים, כשהייתי כתב במקומון, עשיתי כתבה על ה-5 שקיבלו את העיטור הכי גבוה, גיבור ישראל. אחד נתן יד במלחמה, בחזית המצרית, אחר נתן את חייו. היה את צביקה מ'כוח צביקה', היה את אסא קדמוני, שניהל איזה קרב הירואי, התאבדותי ושרד. הוא התרסק אחרי זה. שנים אחרי המלחמה, הוא הצטרף לתנועת המחאה, והוא החזיר את עיטור הגבורה שלו.

"והיה את יובל נריה, שראיתי וידיאו בו הוא מקבל את עיטור הגבורה ואתה רואה בעיניים שלו שהוא לא שלם עם זה. הרבה מהגיבורים חיים עם רגשי אשם על ששרדו. הם לא מרגישים כאלה גיבורים. אנחנו עובדים עם מה שיש, והתהליך עם השנים הוא שבהתחלה אתה מתעסק בטראומה, ובגיבורים, ואחרי 40 שנה נשארים הסיפורים הקטנים לספר".

- אני מתאר לעצמי שבמדינות ערב מציינים 40 שנה למלחמה הזאת, ואני מתאר לעצמי ששם העשייה הדוקומנטרית שונה לגמרי. האם יש לך תחושת אחריות לאומית כשאתה מתעד את המלחמה הזו?

"לא ניגשתי לחומר בתחושת שליחות, מה גם שכבר 40 שנה אנחנו עוסקים במחדל ובהפתעה וביהירות. אני לא פוסל את זה שבשנה הבאה, אעשה סרט דווקא על הניצחון וההכרעה, למרות ההפתעה. זה באמת סרט קטן עם סיפורים קטנים. מה עכשיו, עוד פעם להתחשבן עם אלי זעירא, עם גולדה, עם דדו, עם דיין שהוא כבר לא בחיים? זאת חוכמה מאוד קטנה, אני חושב שהלקח אצל רבים, טבוע לנו ב-DNA - לא ללכת בעיניים עצומות אחרי כל מה שההנהגה מספרת לנו, ותמיד להטיל ספק. היהירות והשאננות התפוצצו לנו בפנים, והלקח הזה לא הופנם".

- למרות הכול, הלקח לא הופנם?

"אלה שנים יפות מאוד עכשיו למדינת ישראל. החיים פה גן עדן. ושכחנו שרק לא מזמן הייתה פה אינתיפאדה שנייה וחומת מגן, וזרם פה דם ברחובות. יש איזושהי שאננות שאם זה ימשיך להיות ככה, זה מחר יכול להתפוצץ. המנהיגות המדינית שלנו לא יכולה לקפוא על השמרים כי עכשיו בסדר".

- אז אתה מזהה איזה דמיון בין התקופה שאנחנו חיים בה עכשיו לבין התקופה של אחרי 67'?

"אני לא חושב שיכולה להיות הפתעה אסטרטגית שדיביזיות טנקים שיפתיעו אותנו מחר בבוקר. אבל ראבאק, כבר שתי אינתיפאדות הפתיעו אותנו, כשנדמה היה שהכול בסדר, אז ברור לגמרי שאם לא יהיה איזה פתרון מדיני, תהיה גם אינתיפאדה שלישית שלאף אחד לא יהיה מושג מה תהיה הצורה שלה".

- גבולות הכתבות של "אולפן שישי" מספקים אותך, לא מתחשק לך להעמיק יותר?

"אני עושה 3 כתבות בחודש, זה הרבה מאוד. ואינני שבע, אני מאוד אוהב את זה, אני עדיין מאוד סקרן אחרי כל השנים, והספקטרום הוא מאוד רחב. שבוע אחד יכול להיות באמסטרדם על אנה פרנק, ושבוע אחרי זה אני יכול לעשות על מכת הארבה.

"לכתבת טלוויזיה צריך להיות קצב ומתח מסוים, ויש גבול למספר הדמויות שאתה יכול להפגיש. אתה לא יכול להפגיש את הצופה עם עשרים דמויות בכתבה, גם בגלל הזמן וגם בגלל שהוא הולך לאיבוד. אז כן, ברור, תמיד יש דברים או זוויות שנשארות בחוץ, אבל אני מעדיף שהצופה יישאר איתי".

עוד כתבות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים