גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע הממשלה לא רוצה להוריד מס הקנייה על המכוניות?

האוצר הוא "הבוס הגדול" של שוק הרכב, אבל נציגיו נמנעים מלהביע את עמדתם בדיונים על עתיד השוק ■ כשהם מביעים - הטיעונים מקוממים ■ המסים הישירים על רכב חדש (לפני מע"מ ושווי שימוש) הסתכמו ב-2012 בכ-8.2 מיליארד שקל

בשבוע שעבר התקיים בוועדת הכלכלה הדיון השני ב"חוק שירותי הרכב" של משרד התחבורה, שאמור להסדיר ולשדרג את התחרות בענף הרכב. הדיון התנהל בהתאם לתסריט, שחזינו כאן, כאשר את מרכז הבמה תפסו נציגי משרד התחבורה, הממונה על ההגבלים העסקיים והמשפטנים של יבואני הרכב.

אבל, האלמנט החשוב ביותר באותו דיון - ואולי גם המטריד ביותר מבחינה ציבורית - היה דווקא מה שלא היה בו: השתתפות של משרד האוצר. כמו בדיון הראשון, גם הפעם העדיף משרד האוצר "לשמור על זכות השתיקה" והתחמק מלהציג את עמדתו לפרוטוקול.

נזכיר, שמשרד האוצר - ולא משרד התחבורה - הוא "הבוס הגדול" של שוק הרכב הישראלי. האוצר הוא זה שחולב משוק הרכב ומנגזרות המס שלו (שווי שימוש, בלו דלק, מע"מ ועוד) כמעט 10% מהכנסות המדינה השנתיות ממסים - שיעור שאין לו אח ורע בעולם המתוקן. האוצר הוא זה שעומד כחומה בצורה בפני הורדת מס קנייה, שהייתה יכולה לשחרר בקלות חלק מהעיוותים התחרותיים היותר קשים בשוק.

האוצר הוא גם זה שאחראי לרפורמות המס המסובכות, כמו למשל "קבוצות המחיר" של שווי השימוש שהייתה נהוגה בעשור הקודם, שמותירות פרצות, שמעוותות את התחרות בשוק הרכב החדש ומאפשרות לחלק מהשחקנים בשוק לגרוף רווחי עתק. למרות זאת, לא נשלח אפילו רפרנט אל קו האש כדי לשאת דברים בוועדה.

המטרה: להגן על מס הקנייה

האמת היא שזה לא לגמרי מדויק. לרשות המסים הייתה נוכחות עקיפה בוועדה בדמות "הסקירה השנתית של ענף הרכב לשנת 2012", שנכתבה כבר לפני כמה חודשים, אבל פורסמה - במקרה לגמרי כמובן - יום אחד לפני הדיון בוועדת הכלכלה.

כביכול, זוהי סקירה טכנית שגרתית של נתוני ענף הרכב, שנאספו ונותחו בידי רשות המסים ואין לה רלוונטיות ל"חוק שירותי הרכב". אבל למי שקורא בין השורות של הדוח, קל להבין את המסר. חלק נכבד מאוד מהדוח הנוכחי מוקדש השנה להגנה על מס הקנייה הגבוה, שמוטל על רכב חדש בישראל.

בהתחלה מציגה רשות המסים נתונים שמראים ירידה עקבית בהכנסות המדינה ממסים ישירים על רכב בשנים האחרונות (מס קנייה, מכס ומס על חלפים), שנובעת בין השאר מרפורמת "המס הירוק", שדוחפת את הלקוחות לקנות כלי רכב זולים יותר. גם כך הסתכמו המסים הישירים על רכב חדש (לפני מע"מ ושווי שימוש) בשנת 2012 בכ-8.2 מיליארד שקל "בלבד", ירידה ריאלית של כ-11%.

לאחר מכן משתמשת רשות המסים בנוסחה מורכבת מעולם האקדמיה, כדי להפריך את הטענה, שאם יירד מס הקנייה המקסימלי, אזי יעלו הכנסות המדינה ממסים כתוצאה מהגדלת מכירות הרכב. על פי אותה נוסחה, הורדת תקרת מס הקנייה דווקא תביא לירידה בהכנסות המדינה ממס קנייה על רכב.

אמנם, מחברי הדוח היו הוגנים מספיק כדי להודות שלא מדובר במדד מדויק, אבל זה לא מפריע להם לדבוק בתוצאה הסופית: "אף שלא מדובר בניתוח סטטיסטי מעמיק שהיה מתחשב בגורמים מסבירים נוספים, כגון רמת מינוע, צמיחה, מחירי רכב ועוד (ניתוח כזה הנו נושא למחקר נפרד), גביית השיא עשויה להיות מושגת בסביבת שיעורי המס שבין 90% ל-100%. מכיוון שאנו כיום נמצאים בסביבת ה-60% ואף פחות מזה, ניתן לשער שהמשך הפחתת המס, אם תתרחש, תביא לאובדן הכנסות ממס קנייה".

רשות המסים משתמשת גם בתירוץ הסביבתי הידוע להצדקת מס הקנייה: רכב הוא מוצר מזהם, שהשימוש בו פוגע בסביבה ומטיל נטל על כלל משלמי המסים. לפיכך, צריך לגלם בתוכו את "העלויות החיצוניות" באמצעות מס קנייה גבוה.

כמובן, שהטיעון "הסביבתי" הזה לוקה בכשל לוגי בסיסי: כאשר אתה מטיל מס קנייה כבד על רכב חדש, מודרני ונקי, אתה גם מעלה את אורך החיים הממוצע של כלי הרכב על הכבישים וגם דוחף את רוב הלקוחות לרכוש רכב משומש, ישן ולא בטיחותי, שרמות הזיהום שלו גדולות פי כמה משל רכב חדש. אז איך זה בדיוק "מפנים את העלויות הסביבתיות"?.

אבל הטיעון האחרון ממש גרם לנו לשפשף את עינינו בתדהמה: "צריך לווסת את הביקושים בהתאם לקיבולת של תשתית הכבישים הקיימת... הפחתת מס תגרום לנזק כבד למשק בדמות ערך אובדן הזמן בשל הגדלת הגודש, לצד עלויות נוספות, ובהן אף הגדלת הזיהום עקב הגדלת משקל הקילומטרים שניסעים בתנאי גודש תנועה".

במילים אחרות, אם נוריד את המס, אזי כל המסכנים האלה, שהיום נוסעים בתחבורה הציבורית כי אינם יכולים להרשות לעצמם רכב, יוכלו לרכוש רכב ואז "המסודרים" לא יוכלו לנוע בחופשיות על הכבישים וסוף העולם יגיע. אכן, טוב שהאוצר נמצא כאן כדי לפנות לשכבות "הנכונות" את פקקי התנועה.

רווחי העתק של פלח המיני

בדוח רשות המסים יש יותר מטפיחה עצמית על השכם על ההצלחה המסחררת של "המס הירוק". נזכיר, שאותו מס ירוק הוא זיכוי מס מדורג, עם תקרה של 15 אלף שקל, שניתן בהתאם לרמת הזיהום של הרכב שאותו קובעים בהתאם לנוסחת מרכיבי פליטה ייחודית לישראל.

לטענת רשות המסים, לא זו בלבד שהמיסוי הירוק הוריד את נטל מס הקנייה הממוצע על כלי רכב חדשים בצורה דרמטית, אלא שהוא גם שיפר משמעותית את כמות כלי רכב "הנקיים" שנמכרים כאן. על פי הנתונים, מעל 80% מכלי הרכב החדשים שנמכרו ב-2012 השתייכו לקבוצות הזיהום הנמוכות.

אלא שהמציאות כמובן יותר מורכבת, וכאן אנחנו חוזרים לוועדת הכלכלה ולהשפעת האוצר על התחרותיות בשוק הרכב. "תמריצים ירוקים" לרכב קיימים ברוב מדינות המערב, אבל כמעט תמיד הם ניתנים ללקוח. כלומר, מי שנכנס לרכוש רכב רואה מולו את המחיר, שממנו מופחת בונוס (או נוסף "קנס") בהתאם לרמת הזיהום שלו. אצלנו מעניק האוצר את זיכוי המס הירוק ישירות ליבואן, על בסיס מחיר היבוא, והנתונים אינם גלויים לצרכן.

זיכוי של 15 אלף שקל אולי אינו נשמע הרבה, אבל כאשר מדובר ברכב "עירוני", שמחירו בשער המפעל כ-6,000 אירו, לעיתים פחות, הטבת המס היא בונוס מוחשי מאוד ליבואן, והוא הופך את הפלח הזה לסופר-רווחי, לעיתים אפילו יותר מהפלח המשפחתי.

לא מאמינים? אתם מוזמנים לעיין באחת הטבלאות, שנכללו לאחרונה בדוח רשות ההגבלים העסקיים על התחרותיות בשוק הרכב. מהדוח עולה כי הרווחיות ליבואן על רכב "מיני" מסוים, שמחירו לצרכן קצת פחות מ-60 אלף שקל, מגיעה לכמעט 20 אלף שקל. כלומר, עוד רפורמת מס שיוצרת פרצה תחרותית ענקית שממנה נהנה הצרכן הקטן באופן חלקי מאוד.

לטעמנו, השורה התחתונה והחשובה ביותר של דוח רשות המסים היא זו שמראה את ההכנסה הממוצעת של משקי הבית שרוכשים רכב חדש בישראל. על פי הדוח, מדובר במשכורת ממוצעת של מעל 17 אלף שקל, שמשייכת את הלקוחות לעשירון העליון.

שאר העשירונים יכולים לקחת אשראי - ולהגדיל את נטל ההתחייבויות שלהם - לקבל רכב צמוד מהמעביד (שזו כידוע פריבילגיה נפוצה בעשירונים התחתונים), או לרכוש משומשת. ועם כזו שורה תחתונה, אין זה פלא שמשרד האוצר "החברתי" עושה מאמצים כבירים מלהופיע בדיון על עתיד שוק הרכב.

רווחי היבואן על רכב מיני

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

החוזים העתידיים בוול סטריט יורדים ב-1%; ירידה חדה בצמיחה בארה"ב

מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות, המניה צוללת במסחר המוקדם ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק