גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההתייקרות הטפשית ביותר

למה שמנת צריך להוזיל ואוטובוס לא? כי בישראל לא חושבים

קבלו את מסיבת העיתונאים שלא התקיימה: זו שבה שר התחבורה ושר האוצר בישרו לעם בחגיגיות על התייקרות התחבורה הציבורית ב-4.7%. למה לשמנת המתוקה מגיע הוזלה ולאוטובוסים לא? ככה זה בישראל: עליות מחירים של שירותים חיוניים מתרחשות "אוטומטית", בלי מגע ידו של שר. לעומת זאת, ירידות מחירים לעולם לא נשארות יתומות, ותמיד יימצא השר שייקח עליהן קרדיט.

התייקרות התחבורה הציבורית היא לא חוק טבע. מדובר בפרוצדורה שקבעו בני אדם (לפני כ-20 שנה, על-פי פרמטרים שספק אם הם רלבנטיים להיום), ובני אדם - בעיקר כאלה שמכהנים כשרי תחבורה ואוצר - יכולים לשנות אותה.

שר התחבורה ישראל כץ פנה לשר האוצר יאיר לפיד (ולתקשורת), התפתחה מלחמת ספינים קצרה, אבל בשורה התחתונה בשבוע שעבר, ב-1 בינואר עבר מהלך אנטי-חברתי, אנטי-סביבתי ואפילו אנטי-כלכלי.

לעליית המחירים בתחבורה הציבורית יש השפעה מיידית על שתי אוכלוסיות. הנפגעים הראשונים הם אלה שכבר נוסעים ברכבות ובעיקר באוטובוסים. רבים מהם עושים זאת משום שאין להם אפשרות אחרת. הם לקוחות שבויים, שנמנים עם העשירונים התחתונים, וכעת חטפו מהלומה נוספת ישירה לכיס. משתמשי האוטובוסים הם יותר נשים מגברים, יותר קשישים מצעירים, יותר ילדים ממבוגרים ויותר עניים מעשירים.

העלאת המחירים היא מס שמושת על השכבות החלשות, שאין להן איך לחמוק ממנו. לחברי עשירונים מסוימים נדמה שלכל משפחה בישראל יש מכונית, אם לא שתיים, אבל הנתונים מלמדים כי לכשליש ממשקי-הבית בישראל אין מכונית פרטית. הם תלויים באוטובוסים, יעלה כמה שיעלה.

הקבוצה השנייה היא זו שמתלבטת בין נסיעה במכונית הפרטית לתחבורה הציבורית. רוב חבריה משתייכים למעמד הביניים.

העברה של הציבור הזה מההגה הפרטי אל מערכות הסעת ההמונים היא משימה לאומית! ועדת טרכטנברג קבעה כי כל מעבר של 1% מהאוכלוסייה לתחבורה הציבורית משמעו רווח של 400 מיליון שקל בשנה למשק. השיקולים של המתחבטים מורכבים מאיכות השירות, מזמינותו ומזמן ההגעה מדלת לדלת. אלה בהחלט זקוקים לשיפור. אבל גם המחיר הוא שיקול - וההתייקרות מבריחה את הציבור מתחבורה ציבורית במקום לקרב אותו.

הדילמות של המתלבטים גם קושרות בין תחבורה לנדל"ן. קחו למשל זוג צעיר שנאנק תחת מחירי השכירות במרכז גוש דן. לפני שנתיים הם היו סטודנטים באוניברסיטת תל-אביב, הקימו אוהל מחאה בשדרות רוטשילד ושמעו מהפוליטיקאים שהם מפונקים, כי הם לא מוכרחים לגור בתל-אביב.

בינתיים הם סיימו ללמוד, שניהם עובדים קשה ומרוויחים שכר של מתחילים, וכדי לנשום קצת הם מוכנים לצאת מהמרכז. למשל לקריית גת. מדי בוקר ב-8:13 יוצאת מקריית גת רכבת שנוחתת בתל-אביב כעבור 41 דקות. ככה זה בעולם: אנשים גרים בפרבר ונוסעים 40 דקות לעבודה ברכבת. מה רע?

אבל אז נכנס לתמונה המחיר: כרטיס ברכבת מקריית גת לתל-אביב עולה 26.5 שקל. תכפילו במספר ימי העבודה בחודש - ומגיעים ליותר מאלף שקל. כרטיסי קומבינציה שונים יכולים להוריד את ההוצאה לכיוון ה-600-700 שקל, ולזוג - זה עולה לפחות 1,400 שקל לחודש.

בני הזוג שלנו שמעו בשמחה על השקת הרכבת בשדרות (אכן חדשות נהדרות), אבל גם שם המצב דומה: כרטיס לתל-אביב יעלה 27 שקל, וימחק כמעט לחלוטין את הפער בעלות המגורים, בנוסף לאי-הנוחות הכרוכה בנסיעות והזמן הממושך בדרכים.

צעירים עובדים כאלה מבינים שעדיף להם להישאר בעיר הגדולה, להיחנק עם השכירות ולהקים אוהל מחאה בקיץ, רק כדי לשמוע מהפוליטיקאים שהם לא חייבים לגור במרכז וצריכים לעבור לפריפריה. אותם פוליטיקאים שאיפשרו לפני ימים ספורים לתחבורה הציבורית להתייקר ולהרחיק עוד יותר את הפריפריה מהמרכז.

* הכותב הוא מגיש התוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל.

עוד כתבות

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן

הטיעונים של הבורסה בעד המהלך של מעבר למסחר גם בימי שישי, הם בעצם הסרת מגבלות מסחר מול העולם ● אך יחד עם זאת, הבורסה עלולה לייצר אנטגוניזם בקרב קהל הלקוחות המקומי שלה, והתוצאה עלולה להיות גרועה הרבה יותר ממה שחושבים בבורסה כעת

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם קצבת יוצאי צבא הביאה בעבר חרדים להתגייס?

ח"כ משה סעדה טען כי תמריצים בעבר הביאו חרדים להתגייס. רק שהוא לא התבסס על נתונים ● המשרוקית של גלובס

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, lev radin

ביידן מעלה את המס של כלי רכב מסין ל־100%. האם המהלך ישפיע על ישראל?

נשיא ארה"ב הודיע השבוע על שורת הגבלות סחר בין ארה"ב לסין, חלקן בתחום הרכב ● על הפרק: הגדלת המכס על מכוניות מיובאות ועל הסוללות למכוניות חשמליות ● הצעדים צפויים לזלוג בעקיפין גם לשוק הישראלי ואף להקטין את ההיצע המקומי מסין

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים

הבוקר מפרסמת הבורסה קול קורא לציבור, כדי לשמוע את הערותיו, לבחינה של אחת משתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר ● המשמעות היא הפיכתה של הבורסה לאחת הבורסות עם הכי הרבה ימי מסחר פעילים בעולם ● "היעדר מסחר בתל אביב ביום שישי מרתיע כניסת משקיעים גלובליים"

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין? / צילום: Shutterstock

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין: לפי מועד החוב או פסק הדין?

בסוף 2019 דרשה התובעת מהנתבעים להשיב לה חוב ביטקוין בשווי 79 אלף שקל, וב-2021, כששווי החוב עמד 412 אלף שקל, הגישה תביעה ● עד מתן פסק הדין האמיר השווי לכחצי מיליון שקל

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים