גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכבת ישראל בדרך לעסקת נדל"ן ענקית; ומה מבטיח כץ?

גורלם של מיליוני מ"ר ברחבי הארץ ייקבע בעסקת נדל"ן מהגדולות בתולדות המדינה ■ שר התחבורה: "ההסכם לא נועד רק לרכבת, הפיתוח ישתמש בכוח אדם מקומי ויתמרץ עסקים מקומיים ולא רק רשתות ותאגידים גלובליים"

"פיתוח השטחים הבנויים שבתחנות רכבת ישראל, הוא הזדמנות גדולה לקידום הפריפריה", כך אמר השבוע שר התחבורה, ישראל כ"ץ, בהתייחסו לפעילות המסחרית והעסקית שמתוכננת להתעורר בתחומי התחנות, לפי הסכם הקרקעות שייחתם בין רשות מקרקעי ישראל, משרד התחבורה, משרד האוצר, משרד השיכון והבינוי ורכבת ישראל, הסכם שהשר קידם במשך זמן רב והחודש אמור להיחתם.

כץ הוסיף כי "ההסכם נועד לפתח את רכבת ישראל, אולם לא רק אותה. הרכבת אינה רק כלי להסעת המונים ממרחקים אל המרכז וממנו. כל תחנה היא פוטנציאל לפיתוח פעילות עסקית בסביבה שבה היא ניצבת. בתחנות הרכבת גלום מנוף כלכלי עבור תושבי הפריפריה, ואנו נפעל כדי שזה לא יוחמץ.

"נשאף לכך שהפיתוח הכלכלי של שטחי המסחר ישולב בכוחות מקומיים, ישתמש בכוח אדם מקומי ויתמרץ עסקים מקומיים, ולא רק רשתות ותאגידים גלובליים. אנו סבורים שאך הוגן כי מימוש הפוטנציאל הקרקעי של הרכבת יהיה גם הוא תמריץ לקידום ולפיתוח העצמאות הכלכלית של יישובי הפריפריה ומנגנון לשכלול הכוחות המקומיים שבה.

"ההכנסות מהמיזמים במרכז יסייעו בפיתוח תשתיות הרכבת בכל הארץ לצד קידום ופיתוח הסביבה העסקית".

מפת אזורי התעסוקה והמשרדים בישראל צפויה להשתנות בעוד שנים אחדות בעקבות חתימתו הקרובה של הסכם המקרקעין בין רשות מקרקעי ישראל לחברת רכבת ישראל, כך לפחות טוענים גורמים המעורבים בהסכם המתגבש. לדבריהם "חברת היי-טק, למשל, שמבקשת להעביר את משרדיה לאתר חדש, תוכל לקבל כתוצאה מההסכם הזה משרדים במקום זול יחסית ומרוחק מהמרכז אבל עם חיבור תחבורתי מושלם".

ברכבת ישראל התנערו השבוע מפרסום ב"ידיעות אחרונות", שהתיימר לתאר את הסכם המקרקעין החדש ככזה שיחולל פיתוח של שטחי מסחר וקניונים בתחנות הרכבת המרכזיות. ברכבת טוענים כי זהו רק קצה קצהו של ההסדר המתגבש.

הסכם המקרקעין נועד להפשיר קרקעות שמחזיקה הרכבת בהיקף מיליוני מ"ר. הערכת שווי שהוכנה עבור הרכבת לפני שנים אחדות אומדת את שווי הקרקעות אחרי השבחה ב-8.5 מיליארד שקל. הנכסים האלה היו מוקפאים עד היום בגלל הסכם הפיתוח שנחתם ערב הקמת חברת רכבת ישראל בשנת 2004.

600 מיליון שקל בשנה מדמי חכירה

ההסכם הישן הטיל על הרכבת תשלום היטלי פיתוח מהוונים והפך את פיתוח המקרקעין לבלתי מעשי מבחינה כלכלית ומשפטית כאחד. ההסכם החדש, שייחתם בתום מו"מ שארך שנתיים, צפוי לאפשר לרכבת לתכנן במשותף עם רשות מקרקעי ישראל את פיתוח המקרקעין שמחזיקה הרכבת, מתוך התבוננות רחבה וכוללת על צרכי האזור וצרכי השטחים הסמוכים. מדובר, כאמור, רק בראשיתו של הליך תכנוני ולפיכך הדרך עד למימוש הפרויקטים צפויה להיות ארוכה ולהימשך 5 עד 10 שנים ואולי אף יותר.

אך בטווח הארוך מדובר בתהליך שישחרר שטחים יקרים שנותרו לעתים כחורים שחורים במרקם האורבני ובמרבית המקרים תרוויח הרכבת פעמיים; גם ממימוש הפוטנציאל של הנכס וגם מעלייה בשימוש ברכבת - שתהיה אמצעי התחבורה המיטבי עבור הדיירים והלקוחות של אותם הנכסים.

מלבד עשרות המתחמים שבהם נמצאות תחנות הרכבת עצמן מחזיקה הרכבת ב-30 נכסי מקרקעין ברחבי הארץ - חלקם באזורי ביקוש מובהקים, כמו מתחם תיאטרון החאן בירושלים או מתחם בבני ברק ששטחו עולה על 1,000 דונם. במו"מ מול רמ"י ביקשה הרכבת לקבל חלק מהזכויות במתחמים, הרשומים בבעלות המדינה. הצעת הרכבת הייתה ל-30% מהזכויות בממוצע, כך שצפוי שהנתח הסופי שתקבל יהיה נמוך מכך. תזרים ההכנסות השנתי הצפוי מדמי החכירה של הקרקעות נאמד ב-600 מיליון שקל כך שאפילו אם תקבל רק 10% או 20% מהזכויות יהיה בכך משום תרומה משמעותית למצבה הכספי של החברה.

מלבד שטחי הקרקע הגדולים יאפשר כאמור ההסכם לצאת לדרך גם בפיתוח תחנות הרכבת עצמן, שחלקן יהפכו למרכזי מסחר והגדולות שבהן יוכלו לשמש לייעודים נוספים.

תחנת סבידור בחוץ

סוג נוסף של נכסים שמחזיקה הרכבת הם בבעלות פרטית ופיתוחם של אלה אינו תלוי ישירות בחתימת ההסכם עם רמ"י. עוד לפני שניתן יהיה להתחיל בהליכים התכנוניים תצטרך הרכבת להשלים את הליך הקמת חברה-בת לנדל"ן שהיא זו שתישא באחריות למימוש ההסכם החדש. ההחלטה על הקמת חברה-בת (לצד חברה-בת נוספת למטענים - ע"ב) התקבלה במסגרת הסכם הרפורמה שנחתם ברכבת לפני למעלה משנתיים - רק שהחברה עצמה עדיין לא החלה לפעול משום ששרי האוצר והתחבורה לא אישרו את חברי הדירקטוריון שלה. בעוד שבאוצר מאשימים את כ"ץ בעיכוב החתימה על כתבי המינוי, בסביבתו של כ"ץ מאשימים את האוצר ואת רשות החברות במחדל, ומציינים כי רק לאחרונה התמנה לרכבת דירקטוריון פעיל שבסמכותו לאשר את איוש מועצת המנהלים של החברה-הבת.

דווקא מתחם סבידור המפורסם, ליד רחוב ארלוזורוב, הנחשב לתחנת הרכבת היקרה ביותר, אינו צפוי להיות מושפע מההסכם החדש משום שבנוגע אליו מתנהלים כבר מגעים מתקדמים להסכם נפרד.

משרדי הנהלת הרכבת, השוכנים בקרבת תחנת סבידור מתוכננים לעבור למטה החדש בלוד, אם כמובן, יתיר זאת הוועד.

המאירי: "לבדוק בזהירות את הביקוש"

מומחי נדל"ן מזהירים כי פוטנציאל שטחי המסחר בתחנות הרכבת תלוי לא רק במספר הנוסעים אלא גם באלטרנטיבות המסחריות בסביבה. "תחנת תל אביב השלום למשל", אומר אהוד המאירי, יו"ר קבוצת השמאות אהוד המאירי ושות', "צמודה לעזריאלי ולמרות שעוברים בה הרבה אנשים, ספק אם הם יתעכבו בשטחים מסחריים בתחנה כשקיים קניון לידם.

"החשש הוא שיפתחו שטחים בהיקפים גדולים ולא יהיו להם שוכרים, ותוך כמה שנים יינטשו". המאירי סבור למשל כי התוכניות לבנות עד 1,500 מ"ר מסחרי בתחנות הרכבת הקטנות, אינו ריאלי. "לפי הפרסומים, בתחנת בית יהושע מתוכנן מרכז מסחרי בשטח 1,500 מ"ר. שבו ניתן להקים 50 חנויות! האם יהיה ביקוש לכך?" בהערכת השווי שהוא מפרסם כאן (ראה טבלה) הניח המאירי כי בתחנות הקטנות ייבנו לא יותר מ-200 מ"ר שטחי מסחר.

"הרעיון של פיתוח סביבתי והקמת מרכזים מסחריים בתחנות הרכבת הוא יפה, אולם יש לבדוק בזהירות את ההיקף האופטימלי". לדבריו "יש תחנות שבהן המסחר ישרת אך ורק את הנוסעים שיעברו בהן ויש תחנות שאליהן יגיעו מהסביבה במיוחד כדי לקנות במרכז המסחרי שיתפתח. יש לברר מי תהיה אוכלוסיית הקונים באותו שטח".

שווי שטח תחנות

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? יכול להיות שאתם מתחת לקו העוני של הזמן

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי