גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תמ"א 38: כיצד תדעו שקיבלתם הצעה משתלמת מהיזם

חברות רבות בת"א מעבירות לדיירים בעיר הצעות לפרויקטים של תמ"א 38 ■ מהם הפרמטרים שצריכים להיבדק על-ידם לפני החתימה עם היזם

 ז'בוטינסקי 56 ראשון לציון תמ"א 38/תמר מצפי
ז'בוטינסקי 56 ראשון לציון תמ"א 38/תמר מצפי

***הכתבה בשיתוף איגוד חברות התמ"א 38

שוק התמ"א 38 רווי בחברות יזמיות שמבצעות פרויקטים, ומטבע הדברים קיים חוסר אחידות בין ההצעות המוגשות על-ידן לדיירים. הללו, שגם כך אינם מתמחים בתחום, מתקשים לעיתים להבחין בין הצעות טובות ומהימנות לכאלה שאינן משתלמות להם. ישנם כמה פרמטרים שבעזרתם יכולים דיירים להעריך את מהימנותן של ההצעות שהתקבלו ואיכותן.

בדיקת המצב הקיים

חברה יזמית בעלת ניסיון והבנה בתחום יודעת כי עליה לבצע בדיקה מעמיקה של המצב הקיים בבניין. יש לבדוק את גודל המגרש, את מיקומו בתוכנית העירונית (תוכנית הרובעים), את גודל הדירות, את הרחבות, את המרפסות, את ההתאמה להיתר בניה או לתשריט בית משותף - כל זאת על-מנת להקטין את אי הוודאות בתמורות לפני המדידה. לאחר מכן, יש לבצע בדיקה משפטית בהקשר לבעלי הנכס, האם יש יורשים או בעלי נכס לא מאותרים, האם יש חריגות בנייה או צווי הריסה, והאם יש נכסים שלא רשומים בהיתר.

על הדיירים אף לוודא לאיזה פרמטרים מתייחס היזם בתמורות שהוא מציע, כדי לאמת אם ניתן לקבל אותן. לדוגמה, כשמובטח גודל דירות סופי, אפילו אם הוא נשמע אטרקטיבי, על הדיירים לוודא לאיזה גודל דירות מקורי התייחס היזם. בהצעה לא מהימנה לא נבדק גודל הדירות בצורה מקצועית, או שהגודל המקורי המצוין הינו קטן מגודל הדירות בפועל, כך שנוצר מצג שווא להרחבה משמעותית שאינה נכונה. ככלל, רק אם ידעו הדיירים שהגודל המקורי של הדירות אליו מתייחס היזם בהרחבה המובטחת נבדק, יוכלו לאשר כי ההרחבה המוצעת היא מהימנה.

היכרות עם התוכניות העירוניות

בתל-אביב נעשה ניסיון לבצע סדר בזכויות הבנייה על מנת לאפשר ליזמים להתנהל בצורה נוחה. חברה יזמית אמורה לדעת על בוריה את תוכנית הרבעים ושאר התב"עות בעיר, ואת זכויות הבנייה הנובעות מכל אלו והמתייחסות למגרש הנידון.

למשל - מגרשים מסוימים ברובע 4 אינם זוכים לזכויות הבנייה של שאר הרובע בשל מיקומם בתוכניות שיכון, או לחילופין מגרשים שנמצאים ברובע 3 ונכללים באזור ההכרה של אונסקו אינם זכאים לזכויות הרגילות ברובע. כדי לוודא שהיזם מכיר את התוכניות העירוניות ומגיש הצעה שנסמכת עליהן, על הדיירים לבדוק שההצעה כוללת את גודל המגרש, הרובע, קווי הבניין, הפקעות למיניהן, ומספר קומות בבניין החדש, כולל נסיגות בנייה בקומת הקרקע ובקומות הגג.

הבנת תהליכי רישוי ותקנות עירוניות

חברה יזמית בעלת ניסיון כבר הגישה בעבר בקשות להיתר בנייה בתל-אביב ולכן מכירה את כל צינורות הבירוקרטיה העירונית. הידע הזה בהליכי הרישוי ובתקנות העירוניות מאפשרת לחברה להציע הצעה מציאותית ולא להבטיח הבטחות-שווא. לדוגמה, חברה שאינה מצוייה בנבכי הבירוקרטיה יכולה להתחייב על מספר מקומות חניה שלא תואם את תקן החניה בעיר; או לתכנן מרתף גדול ללא השארת שטח לחלחול מי גשמים - כך שיתברר רק בתהליכי הרישוי שיש להקטין אותו. כדי לוודא את הניסיון בהליכי הרישוי בעיר על הדיירים לברר עם החברה האם הגישה בעבר בקשה להיתר בנייה בעיר.

ניסיון ביצוע קבלני בתל-אביב

לחברה יזמית מנוסה ישנה הבנה בתהליכי בנייה מקומיים, כמו היכרות עם המפרט הטכני לדירות בתל-אביב לעומת ערים אחרות; הבנת קושי הבנייה ברחובות צרים; ניסיון עם סגירת צירי תנועה ואזורי התארגנות לקבלן והיכרות עם תצורת המגרשים בעיר (צרים וארוכים). העבודה ברחוב קטן בלב תל-אביב שונה מהותית מבנייה במגרש שיכון ברעננה, למשל, והדיירים צריכים לוודא כי היזם ביצע כבר בעבר פרויקטים של תמ"א 38 בעיר.

ניסיון בביצוע פרויקטים עם בנק מלווה בתל-אביב (דוחות 0)

חברות שבנו בתל-אביב מכירות את כל העלויות הייחודיות לבנייה בעיר: הן לוקחות בחשבון שהבנייה למטר יקרה יותר; הן מכירות את היטלי ההשבחה בעיר; את עלויות בניית מתקני חניה אוטומטיים ומרתפי חניה שבהם יש שימוש רב בעיר. לכן חברות כאלה יודעות איך להכין דוחות פיננסיים המותאמים לבנייה בתל-אביב ויתקבלו על-ידי הבנקים. בנוסף, על הדיירים לזכור כי בפרויקטים של תמ"א 38 שני הצדדים צריכים להרוויח - גם היזם וגם הדיירים - ויש להתרחק מפרויקט לא רווחי ליזם, כזה שעלול להוביל לעיכוב בלוחות זמנים, פגיעה בטיב הבנייה ואף עצירה מוחלטת של הפרויקט.

תכנון אדריכלי

הגורם החשוב ביותר בפרויקט הוא האדריכל. חברה יזמית טובה תעבוד עם אדריכל מנוסה המכיר את התכנון בעיר. בתל-אביב הצפופה יש חשיבות לניצול מקסימום זכויות הבנייה בתכנון הדירות החדשות - המוגדלות, ולכן נתקלים לעיתים בתופעה של מטבחים או שירותים לא מאווררים. מסיבה זו עולה חשיבותו של אדריכל המנוסה בבנייה בעיר, ומתמחה בתכנון דירות עם פחות כיווני אוויר או חזיתות, בצורה מיטבית.

האדריכל צריך להתייחס לפרמטרים כמו פרופורציות רוחב-אורך הדירה, אזור ציבורי מול פרטי, ניצול כיווני אוויר ואוורור טבעי אם אפשר, שמירה על מיקום דירות המקור בבניין החדש, ותמהיל מסודר מבחינת מערכות - כמו דודים, מזגנים, מסתורי כביסה, וצנרות למיניהן. על הדיירים לבקש מהיזם תכנון מפורט של קומה טיפוסית או של דירותיהן, על מנת לוודא את הנושאים האלו.

זיהוי בעיות במגרש

חברה יזמית מנוסה יודעת לצפות ולבדוק מראש פרמטרים נוספים העלולים להשפיע על הביצוע או על היתכנות ההצעה לדיירים. זאת כדי להתמודד עם הפתעות בשטח, דוגמת הגעה לגובה מים בקומת המרתף, עצים שלא ניתנים להעתקה, או עצים לשימור שעלולים לפגוע באפשרות לבנות כמתוכנן ולמקסם את זכויות הבנייה או את קומת המרתף. על הדיירים להעביר אל היזם את כל הבעיות הקיימות שהם מכירים במגרש, ואף לבדוק שהוא מברר עימם בעיות פרטניות הנוגעות במגרש.

לוחות זמנים

אחד הפרמטרים החשובים לבדיקת חברה מקצועית ומהימנה היא לוחות הזמנים עד חתימת החוזה. יש להגדיר לוחות זמנים יחד עם בא כוח הדיירים על מנת לבדוק את עמידותן של החברות היזמיות בביצוע הליכים. מומלץ לאחר פנייה לחברה לקבל הצעה ראשונית עד שלושה שבועות לאחר מכן, ובשלב הבא לצמצם את ההצעות לטובות ביותר ולקבוע פגישה מכרעת בה יציגו היזמים את ההצעות המפורטות מול כל דיירי הבניין. יש לזכור כי התמהמהות הצעה בשלב זה עשויה להעיד על גישה פחות מקצועית ומהווה סימן להמשך בעיות בשלב התכנון, וההיתרים והבנייה.

הניסיון קובע

ככל שחברה יזמית מנוסה יותר ומתמחה בפרמטרים הנסקרים היא תוכל לבנות לדיירים הצעה עם רמת היתכנות גבוהה ומציאותית ובלוחות זמנים ריאליים. זאת לעומת הצעות שאינן מקצועיות וללא היתכנות - גם אם הן מוכרות חלום של בניין מושלם ודירות אטרקטיביות. לפני שנכנסים להתקשרות עם חברה בפרויקט תמ"א 38 על הדיירים לוודא כי בחרו ביזם ואדריכל מקצועיים ומנוסים וכי קיבלו ההצעה מפורטת, מקצועית ומעמיקה.

***הכותב הוא אדריכל, סמנכ"ל חברת אנשי העיר שעוסקת בהתחדשות עירונית

עוד כתבות

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

"נאמנות גבוהה של לקוחות": באופנהיימר מעריכים שמניית האיפור מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א