גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלי חסות של חשאיות

בעקבות פסק דין תרו: אנונימיות בעלי המניות - האם נוצר פתח לבעלי שליטה להטות הצבעות?

על-פי חוק החברות בישראל, בעלי מניות המבקשים להצביע באסיפה הכללית של בעלי המניות, נדרשים לגלות לחברה את זהותם ואת אופן הצבעתם באסיפה. לעומת זאת, בארצות-הברית, מנגנון ההצבעה באסיפה הכללית מאפשר לבעלי המניות להצביע באופן אנונימי, כך שהחברה אינה יודעת כיצד הצביע כל בעל מניות.

הבדל מהותי זה בין אופן ההצבעה של בעלי המניות בארצות-הברית לבין אופן ההצבעה בישראל, נידון במסגרת החלטת השופט עופר גרוסקופף מבית משפט המחוזי בעניין BlueMountain נגד תרו. בהחלטה זו, בית המשפט קבע כי בעלי מניות בחברה ישראלית הרשומה למסחר בבורסה זרה, יהיו רשאים להצביע באסיפות באופן אנונימי, במתכונת הדין הזר, ובדרך זו אף לאשר עסקאות בעלי עניין על-פי חוק החברות הישראלי.

חברת תרו העוסקת בתעשיית הרוקחות (פיתוח וייצור תרופות) היא חברה הרשומה בישראל ונסחרת בבורסה בניו-יורק, לפי שווי של 5.9 מיליארד דולר. תרו אמנם אינה נסחרת בישראל, אך כישראלית חלים עליה חוק החברות הישראלי מצד אחד, ודיני ניירות הערך האמריקאיים מצד שני.

חברת תרו הישראלית ביקשה לאשר מדיניות תגמול, גמול לנושאי משרה ומינוי דירקטורים חיצוניים (דח"צים). לפי חוק החברות הישראלי, החלטות אלו מחייבות את אישור האסיפה הכללית ברוב מיוחד, הכולל רוב של בעלי מניות שהם נטולי עניין אישי בהחלטה. החוק הישראלי אף מחייב את בעלי המניות להודיע לחברה אם הם נגועים בעניין אישי בהחלטה. אך בפועל, מכיוון שתרו היא חברה הנסחרת בבורסה בניו-יורק (ולא בישראל), הליך ההצבעה באסיפה הכללית התנהל בהתאם למנגנון ההצבעה האמריקאי הנהוג בארה"ב.

כאשר מכונסת אסיפת בעלי מניות בארצות-הברית, החברה שוכרת את שירותיה של חברה חיצונית, "מנהלת הצבעות", אשר פונה אל בעלי המניות ומקבלת מהם את טופסי ההצבעה לאסיפה. מנהלת ההצבעות מרכזת את תוצאות ההצבעה, ומעבירה לחברה את סיכום תוצאות ההצבעה. החברה עצמה אינה יודעת כיצד הצביע כל בעל מניות, ואינה יודעת אפילו מי מבעלי מניותיה הצביע.

בישראל, מנגנון ההצבעה שונה באופן ניכר, ואינו מאפשר כל אנונימיות. בעל מניות המבקש להצביע בישראל נדרש להזדהות בפני החברה, ולגלות לה את אופן הצבעתו. גם בהליך ההצבעה האלקטרוני אשר חנכה השנה רשות ניירות ערך, החברה מקבלת לידיה את כלל נתוני ההצבעה, לרבות זהות המצביע ואופן הצבעתו.

האם בעלי מניות בחברה ישראלית הנסחרת בבורסה זרה, נדרשים לחשוף את זהותם?

בפרשת תרו, ההחלטות אשר הועמדו להצבעה באסיפה הכללית אושרו בזכות קולות בעלי מניות שהודיעו שהם כביכול לא נגועים בעניין אישי, והצביעו בעד עמדת החברה. זהותם של אותם בעלי מניות לא הייתה ידועה. בעקבות זאת, פנו מספר בעלי מניות מיעוט לבית המשפט וטענו כי יש לחשוף את זהותם של אותם בעלי המניות, או לחלופין לבטל את סיווגם כ"בעלי מניות נטולי עניין אישי".

לטענת התובעים ("המיעוט"), ללא זיהוי בעלי המניות, לא ניתן לפקח על מנגנון ההצבעה ולא ניתן לוודא שאכן רק קולות בעלי מניות המיעוט נמנים כקולות נטולי עניין אישי. התובעים הצביעו גם על סימנים מחשידים שונים אשר בהיעדר הזדהות קשה לבחון אותם.

הסכנה: רתיעה ממסחר

בית המשפט המחוזי דחה את הבקשה לחשוף את זהות בעלי המניות, או לבטל את סיווגם כנטולי עניין אישי. יחד עם זאת, בית המשפט קבע כי בעלי המניות בחברה ישראלית הנסחרת בחו"ל, נדרשים להודיע פוזיטיבית לחברה, במסגרת טופס ההצבעה, אם הם נגועים בעניין אישי או לא; ובעל מניות אשר לא יודיע על אופן סיווגו, יסווג כבעל עניין אישי, וקולו לא יימנה במסגרת קולות המיעוט.

נציין כי כך קובע למעשה גם סעיף 276 לחוק החברות, על-פי פרשנותו הסבירה.

החלטתו של בית המשפט המחוזי - לשמירת אנונימיות בעלי המניות - היא אכן במקומה. לו היה השופט גרוסקופף מפרש בהרחבה את חוק החברות, כך שהוא מחייב בעלי מניות זרים המחזיקים במניות חברות ישראליות, לחשוף את זהותם בעת ההצבעה בארה"ב, הייתה נוצרת רתיעה ממסחר בארה"ב במניות של חברות ישראליות. משקיע הרגיל להצביע מאחורי פרגוד אנונימיות בבורסה שזו הנורמה השלטת בה, עלול לא לקבל בהבנה דרישה ייחודית של חברות ישראליות.

יחד עם זאת, החלטת בית המשפט מציפה ומעלה על פני השטח את הקושי שבאנונימיות בעלי מניות, בעיקר בכל הקשור להצבעות על עסקאות בעלי שליטה, הצבעות בעייתיות אשר היוו, לפחות בעבר, עקב-אכילס של חברות ישראליות.

מחד, אנונימיות בעלי המניות יכולה להוות יתרון, שכן היא מקשה על קברניטי החברה להשפיע על בעלי מניות בניסיון לשנות את אופן הצבעתם. מאידך, אנונימיות בעלי המניות מקשה מאוד על איתור המקרים שבהם נעשה שימוש מעוות במנגנון ההצבעה.

כך, למשל בפרשת ערד השקעות (ע"פ 3891/04 ערד השקעות ופיתוח תעשייה בע"מ נ' מדינת ישראל, פ"ד ס(1) 294) ובפרשת צינורות המזרח התיכון (ע"פ 5307/09 דיוויס נ' מ"י (פורסם בנבו, 3.6.2010) קבע בית המשפט כי בעלי השליטה עשו שימוש בבעלי מניות מקורבים (ואפילו באנשי-קש) כדי לאשר עסקאות המיטיבות עם בעל השליטה. הפרשות הפליליות האלה הסתיימו במאסר בפועל, אך ספק רב אם הן היו נחשפות אלמלא יכלו רשות ניירות ערך ורשויות התביעה לבקש מהחברות הרלבנטיות פירוט של בעלי המניות שהצביעו בעבור אישור העסקה.

מעטה האנונימיות מאפשר גם לחברה עצמה להעלים עין מהצבעה פסולה, המאפשרת עסקה בניגוד עניינים, והוא מקשה גם על הליכי אכיפה של תובעים פרטיים, לרבות בתביעות נגזרות וייצוגיות. נזכיר כי גם בעניין תרו העלו בעלי המניות סימנים מחשידים לגבי המצביעים, אשר החלטתו של השופט סתמה את הגולל על האפשרות לברר אותם באפקטיביות.

כפי שנהוג לומר בעולם המשפט, "אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר", האנונימיות של בעלי מניות ואופן הצבעתם באסיפות הכלליות סותרת את העיקרון החשוב הזה. לכן, מן הראוי כי רשויות החוק ורשויות הפיקוח על ניירות הערך, הן בארץ והן בחו"ל, יעניקו תשומת-לב מיוחדת להליכי ההצבעה בחברות ישראליות הרשומות למסחר בחו"ל.

■ פרופ' שרון חנס הוא מנהל מרכז צגלה למחקר בינתחומי של המשפט, באוניברסיטת תל-אביב; ברק ירקוני הוא דוקטורנט ומרצה מן החוץ באוניברסיטת תל-אביב. 

עוד כתבות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

היישר מרוסיה: איראן תקבל השבוע נשק חדש

לפי סוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית, איראן תקבל כבר בשבוע הבא אספקת מטוסי קרב מדגם סוחוי 35 ● כיום חיל האוויר של משטר האייתוללות מתבסס על מטוסים מיושנים מאוד כמו פנטום - כך שמאזן הכוחות האווירי הנוכחי צפוי להשתנות, אך ישראל עדיין מתקדמת יותר

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

דיווחים: לפחות 3 הרוגים בתקיפה ישראלית בדרום לבנון

כלי תקשורת לבנוניים מדווחים על לפחות 3 הרוגים בתקיפה ישראלית באל-ג'בין • ראש הלשכה המדינית של חמאס נפגש עם נשיא טורקיה ארדואן • נמשך המבצע בנור א-שמס, עשרה מחבלים חוסלו •הפצצה בבסיס מיליציות פרו-איראניות בעיראק, גורמים ישראלים ואמריקנים: לא קשורים לתקיפה • שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • כל העדכונים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים