גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממדורת השבט לקהילות מובחנות - איך השתנה קהל היעד של ענף הפרסום?

צמיחת ענף הדיגיטל בפרסום משנה את פני התחום כולו ■ היא מובילה אותו מפנייה אל מכנה משותף רחב לעבר היכרות עמוקה עם קהלי יעד מגוונים ופיתוח תכנים מותאמים עבורם

שיווק דיגיטלי – פנייה עם ערך מוסף לקהלים ספציפיים / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ
שיווק דיגיטלי – פנייה עם ערך מוסף לקהלים ספציפיים / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ

*** הכתבה בשיתוף ביטוח ישיר

התפתחויות הטכנולוגיות ששינו את האופן בו אנחנו צורכים תוכן ומידע, מדברים זה עם זה ואפילו עושים ספורט או מנהלים את לוח הזמנים שלנו, שינו גם באופן מהותי את עולם הפרסום והשיווק. בתוך כך, לפי נתוני "יפעת" ואיגוד השיווק הישראלי בשנה האחרונה (2015) עבר לראשונה נתח הפרסום באינטרנט את הפרסום בעיתונות והתבסס כמדיום השני בגודל ההשקעה בו אחרי הטלוויזיה, שמוסיפה להיות ערוץ פרסום עיקרי בארץ ובעולם. דוח המדיה העולמי השנתי של חברת מקנזי צופה שבשנים הקרובות תימשך המגמה בה תחום הדיגיטל מראה את הצמיחה המהירה ביותר בין קטגוריות הפרסום, ואף מעריך שב-2017 תעקוף ההשקעה בדיגיטל את ההשקעה בטלוויזיה ברמה העולמית.

אך השינוי המעניין ביותר אינו הכמותי, אלא זה האיכותי: האתגרים וההזדמנויות בתחום הדיגיטל משנים בטווח הארוך את תחום הפרסום והשיווק, לא פחות מששינו את התחום בעבר הופעת העיתונות היומית או המצאת הטלוויזיה. מגמה עיקרית המאפיינת את השינוי הזה היא מעבר מפרסום הפונה אל מכנה משותף רחב אל פרסום מכוון המבוסס על היכרות עם קהלי יעד שונים ומשתמש בסל כלים גדל והולך כדי להגיע אליהם.

בין הכלים המשפיעים ביותר על התפתחות המגמה הזו נמצא השימוש ב"ביג דאטה" או בעברית - נתוני עתק. במאמר מ-2014 מזכירים הפרופסורים ניק קולדרי וג'וזף טורו, שאיסוף וניתוח מידע אינו פרקטיקה חדשה של מפרסמים ואנשי שיווק. כבר במאה ה-19 מפרסמים קנו וניתחו רשימות של יחידים שעשויים להיות מושפעים מפנייה ישירה בדואר כדי להחליט אם השימוש בו הוא כלי פרסומי מוצלח. לדבריהם החידוש שמבטא השימוש בנתוני עתק טמון הן בסדר הגודל שלהם והן באפקטיביות של השימוש בהם.

בניגוד למחקרים סטטיסטיים המספקים מידע כללי על קבוצות אוכלוסייה מאופיינות מראש, נתוני עתק מספקים אינספור נקודות מידע על דפוסי פעילות ועניין של יחידים ומאפשרים פעולה בזמן אמת. הידע הזה והטכנולוגיה המתלווה אליו מאפשרים למפרסמים להחליף את הגישה המסורתית של שימוש בזירות תוכן ספציפיות כדי להגיע לפלח אוכלוסייה מסויים, בגישה ממוקדת הרבה יותר - טרגוט של קהל היעד (בחירה של תכנים מסויימים שיוצגו בפני משתמשים בעלי מאפיינים מסויימים) ושאיפה להגיע אל משתמשים בזמן ובמקום אידיאליים.

שיווק בעידן הדיגיטלי / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

מן העבר השני אחד האתגרים הגדולים המשפיעים על התפתחות התחום הוא הופעתם של צרכנים בעלי כוח בחירה גדול מאי פעם, שהולכים ונעשים ביקורתיים כלפי תכנים פרסומיים בוטים - כפי שבא לידי ביטוי בעליית השימוש בחוסמי פרסומות. היכולות החדשות לצד העלייה בכוחו של הצרכן מובילות את אנשי ענף הפרסום בדיגיטל לוותר על הגישה הרואה את קהל היעד כהמון פסיבי יחסית והומוגני יחסית שמחכה שהפסקת הפרסומות תיגמר, לטובת גישה הרואה בו אוסף מגוון של קהלי יעד בעלי תחומי עניין שונים. הפנייה אל קהלי היעד האלה מתבססת על הענקת ערך מוסף שתואם את צרכיהם, במטרה לעודד אותם לבחור באופן אקטיבי להמשיך לצפות בסרטון ולשתף אותו, לשחק במשחק או להשתמש בטכנולוגיה נלווית המוצעת להם.

ערך מוסף ואג'נדה

בדיגיטל, כמו בפרסום בכלל, יצירת ערך מוסף מתחילה בתוכן מעניין, מושך או מצחיק - רק שכעת התוכן הזה הופך להיות הרבה יותר מותאם לקהל יעד ספציפי, קל להפצה חוזרת על ידי המשתמשים ומגוון מבחינת הפורמט שלו. סדרת הרשת המשעשעת "רצים לאגודה", שהפיקה התאחדות הסטודנטים בשיתוף עם הקומיקאית תום יער היא דוגמה לתוכן מצחיק בפורמט מושך שמדגימה את היתרונות של חריגה מהסרטון הבודד לטובת תוכן שמופץ בהדרגה ומושך עניין לאורך זמן.

מגוון הכלים והטכנולוגיות שקיימים בעבודה בדיגיטל מעודדים מפרסמים לפתח מוצרים נלווים יעודיים כחלק ממהלכים שיווקיים. בין אלה אפשר למצוא למשל את משחקי הרשת השואפים לבדר צרכנים ספציפיים ולמשוך אותם, כמו המשחק החדש שהטמינה "ביטוח ישיר" בעמוד ביטוח רכב באתר שלה (פשוט לחצו בו על היונים), או אפליקציית המשחק GT RIDE שהוציאה חברת KIA ב-2014 כדי לקדם את מכונית הספורט החדשה שלה. מוצרים אחרים - כמו אפליקציית "40 שבועות" של קופת חולים כללית שמעניקה מידע וליווי לנשים בהריון ואפליקציית "שטראוס פלוס" שמספקת פלטפורמה לניהול משותף של רשימות קניות - לא מסתפקים בבידור ומציעים לקהל היעד ערך מוסף שימושי.

אל מול דור חדש של צרכנים וצרכניות ביקורתיים שאינם ממהרים להתחייב למותג, תכנים שימושיים או מצחיקים הם כלים חשובים אבל לא בהכרח מספקים. במענה לעמדה הביקורתית של אותם צרכנים, חברות מובילות בעולם בוחרות להצטרף לתנועות הפועלות למען שינוי חברתי ולאמץ אג'נדה של אחריות חברתית במטרה לבסס אופי למותג ולבנות קהילה שתשאף לקדם אותו. כך עשו למשל בחברת "אולווייז" עם קמפיין הסרטונים #LikeAGirl שנוקט עמדה פמיניסטית מובהקת ופונה במיוחד לילדות ונערות צעירות.

נקיטת עמדה חברתית ופוליטית כחלק מקמפיין שיווקי היא אסטרטגייה שמבטאת התרחקות בצעדים בטוחים מהגישה של פרסום "נייטרלי" הפונה לכאורה למכנה משותף רחב. פרסום כזה משתמש לא פעם בסטראוטיפים ודעות קדומות המבטאים את יחסי הכוח בין קבוצות חלשות וחזקות בחברה, ובתורו עשוי לחזק את אותן דעות. קשה לחמוק מהמלכודת הזו כאשר משתמשים במספר מצומצם של כלים כדי לפנות לקהל רחב ככל האפשר. קל יותר ואפילו מתבקש לעשות זאת במציאות שנוצרת בהדרגה בעולם הווירטואלי - מציאות רבת קולות (לטוב ולרע), רבת פלטפורמות, וכזו שבה למפרסמים ומשווקים יש יכולת הולכת וגוברת ללמוד את הקהלים המגוונים אליהם הם פונים ולהגיב לצרכים שלהם.

לא בטוח שבמציאות אחרת היינו רואים פרויקט כמו הסרטון הזה, המלווה את קמפיין הגיוס למוצר חדש להתמודדות עם כאבי מחזור. הוא מדבר בלי בושה על חוויית חיים יומיומית של נשים, שלא זוכה בדרך כלל לייצוג אמין באמצעי התקשורת ובכך מצטרף לגל חדש של יצוג נשים בטלוויזיה (יותר), בקולנוע (פחות) ולעיתים גם בפרסום.

יש החוששים שפלטפורמות התוכן החדשות שקמו בשנים האחרונות ופונות לקהלים מובחנים מביאות בטווח הארוך לפיצול חברתי ופוגעות באפשרות לקיים שיח ציבורי על בסיס ערכים משותפים. אך הצד השני של המטבע הוא שקולות מגוונים יותר יכולים להישמע בזירה הציבורית וזה כולל גם את שדה הפרסום והשיווק. הפרסום בדיגיטל ובטווח הארוך ענף הפרסום כולו הופך בעקבות ההתפתחיות האלה לתהליכי יותר, כולל בחינה של תגובות וחזרה אל משתמשים עם תכנים מותאמים, ולמבוסס הרבה יותר על פנייה ישירה בגובה העיניים לקהלים מגוונים שמחליפה את הקול האחיד שפנה לכולם ולכן לאף אחד.

 

 

עוד כתבות

עדן גולן מופיעה בגמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

שברה את שיא הרייטינג של התאגיד: כמה ישראלים צפו בביצוע של עדן גולן?

המתמודדת הישראלית באירוויזיון עדן גולן שברה אתמול שיא בתאגיד מאז הקמתו, כאשר הריטיינג בביצוע שלה עמד על 53.6% ● המשדר כולו גרף רייטינג של 36.8%, שיא מאז 2019

הציבור לווה החודש משכנתאות בשווי 5.91 מיליארד שקל / אילוסטרציה: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק המשכנתאות חוזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי הציבור לווה 5.91 מיליארד שקל בחודש אפריל האחרון ● הסקירות של הלמ"ס, בנק ישראל והכלכלן הראשי באוצר מורות על התאוששות משמעותית שחלה בשוק הדירות

מכת''זית הופעלה בזמן ההפגנה למען החטופים / צילום: ליאור שגב

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון; עימותים עם מפגינים

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון ● כוחות צה"ל תוקפים מטרות חמאס במרחב ג'באליא שבצפון הרצועה ● סמ"ר אריאל צים, בן 20 ממודיעין, נפל בשכונת זייתון שבעזה ● צה"ל הורה לתושבי שכונות נוספות במזרח רפיח להתפנות • עדכונים שוטפים

ספינת מכולות יוצאת מטורקיה / צילום: Shutterstock

הפרצה שמאפשרת להוביל סחורות מטורקיה לישראל

למכס הטורקי הותר לאפשר יציאת סחורות לעבר ישראל, בתנאי שמקבל הסחורה רשום בשטחי הרשות הפלסטינית ● המשמעות היא שדי בשיתוף פעולה עם איש עסקים פלסטיני או חברת קש פלסטינית כדי לשחרר סחורות מטורקיה לישראל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

לקוח הוריש את כל רכושו לעורך הדין. למה בית המשפט ביטל את הצוואה?

חברה רכשה מגרש באזור התעשייה בטמרה, מבלי לבקר בו קודם לכך, ולאחר קבלת הזכויות, גילתה שחברה אחרת כבר מחזיקה בחלק ממנו ● עו"ד ביקש לקיים את הצוואה האחרונה של לקוחו, לפיה הוא יורשו הבלעדי ● חברה המשכירה מחסנים דרשה תשלום ארנונה מופחת, וסורבה בטענה שמדובר בשטחי מסחר ● שלושה פסקי דין בשבוע

מצליחים לחדש גם אחרי שנים. רוני סומק ודיתי רונן / צילומים: כפיר זיו ודפנה טלמון

המשוררים הוותיקים מציגים: מחאה לוחמת צדק וקריצה לצד הימני של המפה הפוליטית

דיתי רונן מצליחה בספרה החדש ליצור איזון מושלם בין שירה ארצית לשירה רוחנית ● ורוני סומק עורם בשיריו מגדל בבל של דימויים, שבוערים הן באש האהבה והן באש המלחמה סביבנו

אבו סיתה נואם בפני הקונגרס הפלסטיני. בחודש שעבר בברלין / צילום: Reuters, Halil Sagirkaya

המפה של סלמאן והפתק של אפרת

שלושה אינטלקטואלים פלסטינים חגגו שלושה רגעי ניצחון. המתיישבת "הפולנייה" השאירה לאחד מהם פתק ● ואז בא 7 באוקטובר

עימאד חבקה באירוע ב''גלובס'' לזכר בנו סלמאן ז''ל / צילום: תמר מצפי

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל: הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית והקשר האמיץ עם המדינה

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל, עליו סיפר נשיא המדינה בערב יום הזיכרון, נפל ברצועת עזה בתחילת נובמבר ● במפגש מיוחד שנערך לזכרו במערכת גלובס, לקראת יום הזיכרון, סיפר אביו, עימאד, על הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית, הורי החיילים שהגיעו לנחם והקשר האמיץ עם המדינה

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

מימין: שלומי בן חיים, גל קרובינר, אלי גליקמן / צילום: ג'ייפרוג, ענבל מרמרי, איתי רפפורט

המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • ג'יי פרוג הציגה דוחות חזקים אך המניה צללה ● פאגאיה זינקה בחדות לאחר שעקפה את התחזיות בתוצאות הכספיות ● וצים סיכמה זינוק של כ-20% בשני ימי מסחר בעקבות עלייה במחירי התובלה הימית

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

דיווח: שני עובדי או"ם נפצעו מירי באזור רפיח

4 חיילים נפצעו בינוני וקל מפגיעת טיל נ"ט סמוך לקיבוץ יפתח שבגליל העליון ● שני כטב"מים פגעו באזור בית הלל שבאצבע הגליל מבלי שהופעלה אזעקה • בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל, אמר שר הביטחון כי "המלחמה תימשך עד שנשיב את חטופינו ונפרק את שלטון חמאס" • התרעות בעוטף עזה ובגליל • עדכונים בולטים 

אין לנו צפון אחר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

אין לנו צפון אחר: פרויקט מיוחד לחבל הארץ שאסור לנו לאבד

המחקר שחושף את מצב המפונים מהצפון ● העסקים שנאלצו לעזוב, אבל התחילו מחדש במקום אחר ● סיור במטולה ובכפר גלעדי, חושף סצנה מסוף העולם ● והיכולות שחיזבאללה עדיין שומר במגירה

חבר הקונגרס ריצ'י טורס / צילום: Reuters

חבר הקונגרס שיוצא נגד ממשל ביידן: "אם אתה שחור ובעד ישראל אתה טרף קל"

חבר הקונגרס ריצ'י טורס, שנמנה עד לאחרונה עם הקבוצה הפרוגרסיבית של המפלגה הדמוקרטית, לא חושש לבקר את מפלגתו והעומד בראשה, הנשיא, גם בשאלת רפיח ● בריאיון הוא מספר על המחיר שהוא משלם בשל עמדותיו: "אם אתה שחור ובעד ישראל אתה טרף קל"

זהבה נבט תושבת קריית טבעון, הקימה בתחילת הקורונה מיזם הצלת מזון בעיר / צילום: דנית כהן

כשיוקר המחיה מכביד, יש מי שמנסים להציל אוכל וכסף מפח האשפה

במציאות בה גלי עליות מחירים לא מפסיקים להגיע, אחת הדרכים לחסוך אלפי שקלים בשנה היא להפסיק לבזבז מזון ● כשליש מהמזון שמיוצר בישראל, בשווי של מיליארדי שקלים, יורד לטמיון, כאשר מחצית ממנו בר הצלה ● אלה המיזמים החברתיים שבחרו למזער את הבזבוז, לעזור לקהילה ולכדור הארץ ולסחוף את הציבור

דני טוקטלי ואסף גולדברג / איור: גיל ג'יבלי

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות

אי הסדרים שנתגלו לאחרונה בחברת ניהול הגמל סלייס, חושפים לאור הזרקורים את בעליה - משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות במכונת מזומנים משומנת המספקת לגופים פיננסיים את מערכות המסחר ושירותי התפעול ● כיצד הפכו שתי המשפחות לדומיננטיות בשוק ההון הישראלי, ומדוע החליטו להיכנס לתחום הפעילות שהסתבך

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Mikhail Metzel

כלכלן בתפקיד שר ההגנה: טלטלה גדולה בממשלת רוסיה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מציע להחליף את שר ההגנה מאז 2012, סרגיי שויגו, בסגן ראש הממשלה אנדריי בלוסוב ● לפי מרבית ההערכות, ההדחה היא על רקע הקיבעון וההאטה במלחמה באוקראינה שנמשכת מאז פברואר 2022

טוקיו, יפן / צילום: טלי בוגדנובסקי

הפד במלכוד: הריבית בארה"ב עלולה להחריב את הין היפני

מדיניות הריבית של הפד מייצאת את בעיותיה של ארה"ב ליפן, והין יורד למחיר שלא היה כמוהו זה 34 שנה ● יפן החלה לתמוך במטבע ובהיותה המחזיקה הזרה הגדולה ביותר של אג"ח אמריקאיות, היא עלולה לפנות למכירה מסיבית וללחוץ על הריבית בארה"ב עוד יותר כלפי מעלה ● הסחרור היפני מאיים על הכלכלות והשווקים הבינלאומיים

חומת הבטון בכבישי הצפון. נראית כמו מעבר גבול נטוש / צילום: בר לביא

במטולה מזהירים: "אל תעמדו קרוב מדי לחלונות, אתם מטרות נוחות"

רגע אחרי שהגענו למטולה, המציאות התחלפה: "רוצו מהר למרחב המוגן, יש פצמ"רים", צעק לעברנו ראש המועצה ● בהמשך עצרנו בכפר גלעדי, שם פגשנו קיבוץ רפאים ותושבים שמתחננים שישמעו אותם: "המדינה איבדה שליטה עלינו, יש תחושה שאנחנו לבד בחזית" ● תכננו להמשיך לסייר בגבול הצפון, אבל לאש חיזבאללה היו תוכניות אחרות

הפקולטה לניהול. עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות / צילום: Shutterstock

מאסר שווא או דיאגנוזה רפואית שגויה: עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות?

רבים הפכו את הבינה המלאכותית לחלק אינטגרלי בחייהם ונותנים משקל כבד להכרעותיה • אלא שמחקרים מראים שבפועל זה לא הדבר האחראי ביותר לעשות • איך בכל זאת אפשר להמשיך להשתמש בה גם בהחלטות משמעותיות?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

פתיחה ירוקה בוול סטריט; ירידות בבורסות אירופה

מדד המחירים לצרכן של סין טיפס ב-0.3% בהשוואה לשנה שעברה - גבוה מהערכות לעלייה של 0.2% ● הונג קונג ננעל בעלייה של 0.76% ● מחירי הנפט רושמים עלייה קלה ● הביטקוין מאבד יותר מ-3%