גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"פופורגולציה": האם המשפטיזציה חונקת את ענף הנדל"ן?

בוועידת הנדל"ן של "גלובס" הסכימו המשתתפים בדיון שעסק בחקיקה ובאסדרה שענף הנדל"ן חסר יציבות, ושהרגולציה מבריחה משקיעים ואינה עוזרת לרוכשי הדירות

הצבעה בוועדת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת
הצבעה בוועדת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת

"בדיוק לפני 20 שנה, ב-28 בפברואר 1997, היה תיקון מהפכני במיסוי נדל"ן, תיקון 34 (שהגדיר תקופת צינון בין מכירה למכירה של דירות לצורך קבלת פטור ממס שבח)", נזכר עו"ד מאיר מזרחי ממשרד עו"ד מאיר מזרחי. "מאז תיקון 34, היו 60 תיקונים. שלושה תיקונים בשנה. הפקידים כבר לא שולטים בכמות התיקונים.

"נוסף לכך, יש המון פרוצדורה. הפכו את מייצגי המס לפקידים של רשויות המס. יש חובה לדווח על תכנוני מס אגרסיביים, ועל חוות דעת שעשית - מי ילך לקבל חוו"ד כשהוא יודע שהוא צריך לרוץ ולהגיד לרשויות המס, 'תראו, קיבלתי חוות דעת'? הרגולציה מונעת מאנשים לקבל חוו"ד וגורמת להם נזק. זה במישור הפרוצדורלי.

"במישור המהותי, לאחרונה קראתי ב'גלובס' שרשויות המס מפרסמות הוראה חדשה בתמ"א 38 ופינוי בינוי, שלפיה אלה שהחתימו דיירים ומסבים חתימות הלאה - יחייבו אותם במס. איך אתם רוצים לקדם ככה את העניין?".

הדברים נאמרו בשולחן העגול "עודף חקיקה ורגולציה - האם המשפטיזציה חונקת את הענף" בוועידת הנדל"ן של "גלובס", בהנחיית כתב המשפט, עו"ד חן מענית.

"אנחנו מקבלים בחודש לפחות 15 הצעות חוק בתחום מקרקעין, גם פרטיות וגם ממשלתיות", העיד סגן יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי ללום ממשרד אברהם ללום ושות'. מענית תהה אם רובן "הצהרות חוק" - הצעות חוק שנועדו לקבל כותרות בתקשורת ולמות שם.

ללום: "חלק מהצעות החוק הפרטיות לא מגיעות לתקשורת כי אנחנו יודעים מי הסיעה שמקדמת אותן. ובחלק מהמקרים אנחנו מבינים שזה נטו ניסיון להגיע לתקשורת וזה לא משהו שיקודם, ואז אנחנו בכלל לא מגיבים".

- רוב ההצעות סביב מחירי הדיור?

ללום: "בהחלט. חברי הכנסת מנסים להיכנס לשוק הפרטי ולהחליף את דיני החוזים בחקיקה".

"איפה נקודת האיזון"

"יש פה מפגש בין המשפט הפרטי, שמשקף את חופש החוזים, לבין רצון של השלטון המרכזי לתת הגנה צרכנית לאנשים. השאלה איפה נקודת האיזון, עד כמה צריך להתערב וכמה לתת למשפט הפרטי לעשות את העבודה בעצמו", אמר עו"ד אמיר חן ממשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות'.

"אני מעביר כבר שנה שלישית קורס בבינתחומי - באחד מהשיעורים אני לוקח עסקה פשוטה, בסיסית, של זוג צעיר שקונה דירה מקבלן, ומפרט את כל ההגנות הסטטוטוריות שהרגולציה נותנת - הבטחת השקעות, חוק מכר דירות, חוק החוזים האחידים וכו', ואני מנתח את מצבם באירוע שבו קורה משהו לקבלן; ומנגד אני לוקח את אותו זוג צעיר שמשתתף בקבוצת רכישה, ומראה איפה יש יותר הגנות ואיפה יותר יתרונות. אני לא מסתיר את דעתי שהרגולציה לא נותנת הגנות כמו שהמשפט הפרטי יודע לתת. מעבר לזה, כשעושים עסקאות שלא מוגנות ברגולציה - פרויקט גדול, קונים קניון - עסקאות בהיקפים עצומים, הרגולציה לא מגינה עליך. מי שמגן עליך זה המשפט הפרטי, עורכי הדין שלך. אני לא אומר שלא צריך רגולציה - אני אומר שלא צריך פופורגולציה".

עו"ד חן הדגים מהי פופורגולציה לשיטתו: "קונה של דירה מקבלן נהג לשלם סכום מסוים, לרוב 1.5% ממחיר הדירה, ישירות לעוה"ד במעמד הרכישה. והגבילו את זה, עכשיו אפשר לגבות רק 5,000 שקל או 0.5%. זו דוגמה לפופורגולציה. הרעיון היה להוזיל את מחיר המוצר הסופי לקונה הדירה - לפגוע כמובן בציבור של עשרות אלפי עו"ד - אבל ממה נפשך? בסופו של דבר, בעשרות פרויקטים שאני מכיר עוה"ד לא נפגע - גילמו את האחוז וחצי הזה בתוך מחיר הדירה. זה נראה כאילו מאיר שטרית נלחם עבור הציבור, אבל זו אחיזת עיניים".

ללום: "משרד השיכון ממשיך, וכרגע מונח על השולחן תיקון 9 שמבקש לבטל גם את 5,000 השקלים הללו. במקום להשאיר את זה ולהגן על רוכש הדירה, שיהיה לו תעודת ביטוח שמישהו ירשום את הדירה על שמו - כי אם הקבלן פושט רגל, העו"ד לא מחויב - גם את זה רוצים לבטל".

- דווקא היעדר רגולציה מתאימה הביא למקרים כמו ענבל אור. ויש עוד מקרים דומים.

חן: "זה לא אומר שצריך רגולציה לכל דבר. גם אם מחר אתה משלם לקבלן ומפקיד את הכסף בחשבון נאמנות כי אין היתר בנייה וכו', והוא גונב את הכסף, יש את חוק העונשין שאומר שאסור לגנוב. החקיקה מכסה הכל".

- ומה בנוגע למיסוי דירה שלישית, למשל, ועוד כל מיני תיקוני חקיקה שנועדו לצנן את שוק הדיור. הם מבריחים משקיעים מישראל?

עו"ד ענת בירן, בעלת משרד עו"ד ענת בירן: "ברור. תסתכל על המטוסים שנוסעים הלוך חזור לקפריסין, ברצלונה, ניו יורק".

עו"ד אלדד כורש ממשרד עמית, פולק, מטלון ושות': "יש הרבה ציניות של אנשי החקיקה והרגולציה. בכל פעם שיש מצוקה בשוק, מוציאים מהמגירות פנטזיות. ראינו את זה בחוק המזון, כשהרשות להגבלים עסקיים עשתה דברים מטורפים שהניבו אפס תועלת לציבור בהורדת מחירים, והמון תועלת לעו"ד שעוסקים בתחום. אני מלווה הרבה תעשייה ותעשיית מזון, ולא חושב שהיה איזשהו חוק שנתן לנו פרנסה כמו חוק המזון. אותו דבר מצוקת הדיור - מוציאה מהמגירות של פקידי האוצר תוכניות שחלקן הזויות. קח למשל את המיסוי המטורף של דירות יוקרה במס רכישה - 10%. איך זה מוריד את מחירי הדירות כשדירה בארסוף צריך לשלם עליה מס רכישה של 3 מיליון שקל? חוץ מאשר איזשהי נקמה במי שיש לו? אין בזה כלום".

- מה לגבי תוכנית מחיר למשתכן?

"אני חושב שהתוכנית הזאת מעולה", אמר יעקב קוינט, היועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל. "דירה זה מוצר ציבורי, לכל אזרח יש הזכות לדיור. אפשר לראות אותה בצורות שונות - כזכות לשכור דירה, להחזיק בבעלותו דירה. התוכנית מאפשרת גם לזוגות צעירים שבשנים האחרונות נפגעו מעליית המחירים לרכוש ולהגיע לדירה בבעלותם. לכן המדינה משקיעה סכומים מאוד משמעותיים באפשרות להקים דירות. בטווח הארוך אנחנו עובדים על הגדלת ההיצע, על תכנון מוגבר, על שיווק מוגבר. מנסים להתגבר על בעיות כמו חוסר הרצון של רשויות מקומיות לפתח למגורים מסיבות שונות - אוכלוסיה, ארנונה הפסדית, צריך טיפת חלב, בתי ספר, גני ילדים. זה ששר האוצר עומד בראש רשות מקרקעי ישראל ולקח על עצמו את המשימה של הדיור - יש פה התערבות, לדוגמה, בתוכניות עבודה של גופי התחבורה והתשתית. הקרקע מממנת - היא מממנת כבישים, מט"שים, כיתות לימוד".

- יש הצעת חוק של שרת המשפטים איילת שקד להגביל את מספר הצעות החוק הפרטיות - האם אפשר לתלות בכך תקוות?

עו"ד בירן: "ב-20 השנים האחרונות הוכנסו 67 תיקונים רק בחוק התכנון והבנייה, לא כולל תקנות רישוי בנייה ועוד עשרות תקנות, וזה לא כולל החלטות מנהליות, החלטות של מועצה ארצית, תוכניות מתאר ארציות, תוכניות מתאר מחוזיות ומקומיות, פרסומים של ועדות מקומיות שמחליטות על הקפאת היתרים, ומסמכי מדיניות שקיבלו תוקף מהמועצה הארצית, בעיקר במסגרת תמ"א 38 אבל גם בפסיקות ביהמ"ש העליון.

"כל שלל ההוראות שקשה לעקוב אחריהן ולפעמים סותרות זו את זו - גורמות לחוסר ודאות ולטרפת. לא רק שאתה לא יכול לייעץ מה לעשות, אלא שגם אם ייעצת בנקודת זמן מסוימת, אני תמיד אומרת, 'חכו שאני לא אמצמץ', כי אולי בזמן שמצמצתי יש כבר חקיקה נוספת".

לדברי בירן, "בהחלט יש מקום לעצור את ההיפראקטיביות הזאת של הרגולציה. אבל אני לא בטוחה שדווקא הצעות החוק הפרטיות הן הבעיה, בינתיים אני רואה שהצעות החוק של הממשלה והכנסת הן הבעיה פה. מה עוד שבכל הצעה או בכל חקיקה שבה נותנים שיקול דעת לרשות המקומית - הם לא מאמצים את החקיקה כל עוד היא לא מחייבת אותם".

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?