תחום הנדל״ן למגורים השתלט על השיח כמעט באופן מוחלט. שר האוצר לא מסתיר את המסר שעד שלא נגיע לדירה ה-100 אלף בפרויקט מחיר למשתכן מדינת ישראל לא תעצור. היזמים הולכים ונוטשים את שוק המגורים שהולך ומתרסק אט אט. יזמות הנדל״ן מצויה בצומת דרכים וקשה מאוד לבצע עסקאות בשוק המגורים הפתוח. בכנס שהתקיים במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב שנערך בחסות מרכז גלובס לנדל״ן וחברת ויסל הועלו כמה אופציות עסקיות בתחום הנדל״ן שהן לא חדשות אבל איכשהו נדחקו הצידה. מדובר ביחסי השיתוף בין יזם לקיבוץ, לוגיסטיקה ודיור מוגן.

התנועה הקיבוצית אשר מונה 274 ישובים מצויה בתהליך של צמיחה והתפתחות. הקיבוצים מחפשים לנצל את הקרקע שעומדת לרשותם לטובת פרוייקטים נדלניים כי גם הם יודעים שרק מחקלאות הם לא יוכלו לשגשג. בחוזה החכירה של הקיבוצים מהמדינה מסתבר יש סעיף לשינוי הייעוד של הקרקע מחקלאית לייעודים כמו תעשיה מסחר, תיירות ואפילו מגורים בסדרי גודל של 60-100 דונם. וכאן נפתחת אופציה מסקרנת ליזמי הנדל״ן.

נושא נוסף בו עסקו בכנס אליו התקבצו והגיעו מאות יזמים הוא תחום הלוגיסטיקה, תחום שמקובל היה לחשוב שמיועד לשחקנים הגדולים בלבד.

התחום השלישי שהוזכר בכנס הוא ענף הדיור המוגן, אשר החל למשוך לאחרונה גם חברות מתחום המניבים הקלאסים, כדוגמת קבוצת עזריאלי, מה שמרמז כי מדובר בתחום בו ניתן להשיג תשואה עודפת.

הכנס שהתנהל ברוח חיובית ומפרגנת לא הסתיר את התסכול המצטבר בקרב יזמי הנדל״ן שיושבים על הגדר זמן רב. בהחלט ייתכן שהכנס מסמן את הרוח החדשה שמתחילה לנשוב ותקח את ספינת הנדל״ן בכוון שונה ואטרקטיבי לא פחות.