גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סמנכ"ל "מבנה": "אני מאמין בחוויית לקוח פשוטה, בגובה העיניים"

קבוצת מבנה לא רואה את עצמה כמתחרה של עזריאלי או מליסרון, אלא מעדיפה להציע חוויה בגובה העיניים, שהשופינג יהיה משני בה ■ אורי אבל, מנהל תחום מתחמי הקניות בקבוצה, "בקניונים בפריפריה יש את הבייסיק, ולמקום כמו אופקים זה בסדר"

"אני לא יכול לייצר חוויית קניון כמו עזריאלי, אם הם ירצו חוויית קניון כמו עזריאלי, הם ילכו 200 מטר", אומר אורי אבל, סמנכ"ל שיווק ומנהל תחום מתחמי קניות במבנה, לגבי מרכז הקניות של הקבוצה במגדלי תל-אביב.

לדבריו, "אני לא בתחרות של קבוצות הקניונים. ההתמחות של קניוני עופר היא לרכוש קניונים ולהשביח אותם. עזריאלי היא קבוצה יזמית - הם טובים בלזהות מיקומים שיש בהם טראפיק, ושם הם מתמקמים. אני מאמין ביצירת חוויית לקוח חדשה במתחמי הקניות שלנו. חוויה פשוטה, קלה, שפונה ללקוח בגובה העיניים, לא כזו שדורסת אותו למבצעי סוף עונה או אונסת אותו לקנות 2 במחיר 1.

"זה בדיוק מה שהלקוח רוצה להתחמק ממנו, הוא לא רוצה שימכרו לו דברים שהוא לא צריך. אני לא רוצה להגיד שאני רמי לוי של המתחמים, אבל אני לא רוצה שהלקוח ירגיש שאני מאלץ אותו לקנות, בגלל זה כל האסטרטגיה מתמקדת בפשוט. היתרון של מבנה הוא שאני לא מהמר רק על האופנה, לא שם את כל הביצים בסל אחד".

בעידן שבו יש עלייה ברכישות באונליין מחפשים מתחמי הקניות הקטנים אסטרטגיה למשוך לקוחות ומצמצמים את הנפח של האופנה. כך העוגנים המרכזיים בהם הופכים להיות מתחמי בילוי, מטרמפולינות ומשחקיות ועד חדרי בריחה ומתחמי לייזר, כדי למשוך קבוצות ומשפחות גם בימים ובשעות שבהן שטחי המסחר הרגילים אינם מייצרים את הטראפיק המבוקש.

מתחמי המסחר מבנה, לשעבר וואן, הם בבעלות החברה הכלכלית ירושלים. בתפקידו הקודם שימש אבל כמשנה למנכ"ל קבוצת עזריאלי, ולפני כן כמנכ"ל קניון רמת-אביב. הקבוצה נוסדה בשנת 2013 כאיחוד החברות כלכלית ירושלים, מבני תעשייה ודרבן. במסגרת המהלך נעשה צמצום משמעותי בהנהלת החברה, וכל הפעילות מנוהלת תחת דוד זבידה, המכהן מתחילת 2016 כמנכ"ל משותף של החברות.

מבנה מחזיקה כיום 1.8 מיליון מ"ר שטחי נדל"ן, מהם 300 אלף מ"ר שטחי מסחר קניות ב-18 מתחמי קניות. המתחמים מהווים 35% מתזרים ההכנסות החודשי של החברה, רובם ממוקמים בפריפריה ומתחרים במרכזים של ביג ובפאוור סנטרים. העומס על הסוחרים (שכר דירה ביחס לפדיון) עומד בממוצע על 8%-11%.

לדברי אבל, מבנה לא מחויבת היום לחנויות הגדולות ("מבנה לא כבולה היום לגבי רוטר ולהודיס") ושומרת על דמי ניהול של 18-32 שקל למ"ר במתחמים הפתוחים. היא מחזיקה קניון אחד סגור בנצרת, שם דמי הניהול גבוהים יותר - 53 שקל למ"ר בממוצע. 

"לא הכול זה גינדי תל-אביב"

"בעבר ביג הייתה סוג של רובין הוד, הם בנו נוסחה; בתקופה הראשונה של החוזה שילמו 12% מהמחזור, ובתום 3 שנים הממוצע של שכר הדירה יהפוך להיות הבסיס", אומר אבל. "כשהם התחילו, הם לא היו חברה ציבורית ויכלו לעשות את זה נטו בשביל השווי של המתחם. היום קשה להם להיות כאלה. כשבוחרים בכיוון של אופנה, ומקצים שטחים גדולים לחנויות אופנה כמו H&M ופוראבר 21, בסופו של דבר צריך לגבות את זה מהסוחרים הקטנים יותר. לאט-לאט יהיה להם קשה יותר להחזיק חנויות כמו הוניגמן. במבנה אני כן רוצה לשמר את שכבת הביניים הזאת, כי היא חשובה, ויש לה שוק".

לדברי אבל, התמהיל המסורתי המקובל במתחמי קניות היה 12%-14% לבילוי ופנאי, אך בתקופה האחרונה הם נמצאים במhרוץ להרחיב אותו משמעותית. לדבריו, אין תמהיל אחד שמתאים לכל הארץ, ויש צורך לבדל כל מתחם באופן שיתאים לקהל שלו.

"לנו יש מרכזים שאין בהם זארה, פוקס, H&M או פוראבר 21, אז מה יש לנו בקניונים בפריפריה? הכול. פוקס, קסטרו - יש את הבייסיק, ולמקום כמו אופקים זה בסדר. לא הכול זה גינדי תל-אביב. בסופו של דבר הקניון מותאם ללקוח המקומי. מה שמתאים למי שגר באופקים, לא מתאים למי שגר במגדלי תל-אביב".

המתחמים המסחריים של קבוצת מבנה עברו שינוי משמעותי ב-2016, ושטחי הבילוי בהם גדלו ב-10% בשנה האחרונה, בשאיפה להגיע לכ-25% עד סוף 2017. גם מבחינת הפדיונות השאיפה היא להגדיל את החלק שתופס הבילוי. אם לפני כמה שנים היוו שטחי הבילוי במתחמים פחות מ-10% מהמחזור השנתי של מתחמי המסחר, בשנה האחרונה הם כבר מהווים 20% מהפדיונות ותרמו לעלייה של סך פדיונות המתחמים. בהתאם, פדיונות האופנה שבעבר היוו 70% מהמחזור, עומדים כיום על 55%-65% בגלל ריבוי התחרות, פעילות הסחר האלקטרוני והמצב הכלכלי.

ביטוי למגמה הזו ניתן לראות במתחם החדש שייפתח החודש בחולון. שטחי הבילוי בו יהוו כבר בהתחלה כ-20% מהפעילות ויכללו מתחם טרמפולינות וג'ימבורי ענקי של כ-1,800 מ"ר.

אונליין ככלי לשימור לקוחות

כששואלים את אבל על האונליין, הוא מעט מסויג. "כל הענף שוצף וגועש סביב נושא הרכישות אונליין". הוא לא מעודד פלטפורמות כמו קניון וירטואלי כפי שהשיקו עזריאלי וצפויים להשיק בקיץ מרכזי ביג, אך מתנגד גם לעמדה שהציגו בקניוני מליסרון, שיצאו נגד הצבת תאי בוקס איט בקניונים ונגד אתר מסחר אונליין. "עבור עזריאלי לקנות את Buy2 לא נותן שום ערך מוסף. אם זה היה מחובר או יחובר לקניונים, לחויית הקנייה, אולי כן - אבל זה לא. אני לא הייתי עושה צעד שפוגע בחנויות".

השאיפה של אבל היא לשמר את הקונים בצורות אחרות דרך האונליין. בימים אלה הם עובדים על אתר שיותאם גם לדיגיטל, ובו ללקוח תהיה אפשרות לקבל מבצעים וקופונים ללא צורך בהרשמה מוקדמת. המבצעים שמבנה מציעה היום ללקוחות שלה זהים למבצעים שמליסרון ועזריאלי משווקות. "אין שוני ביניהן, שכן רשתות לא נוהגות לעשות מבצע על חנות אחת בלבד".

כשאבל נשאל על איסוף מידע ממוקד יותר וביג דאטה, הוא עונה שכרגע אין לדעתו צורך בזה. "אנחנו פשוט בוחרים לא להיות אגרסיביים ולא לדחוף ללקוח מבצעים שאינו רוצה בהם, והוא זה שיבחר מה ומתי וכמה יקבל את המבצעים".

השאיפה האידיאלית בעיניו היא פלטפורמה עתידית, אפליקציה למשל, שתאפשר ללקוחות למלא רשימת קניות, וכשהם ייסעו ליד הקניון, יקפוץ להם מבצע למוצרים שהם צריכים - החל בנייר טואלט וכלה במתנה לחג. 

עוד כתבות

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה חיובית • המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג׳ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● על פי ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב והלחימה תיארך כשישה שבועות

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עולה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש