לאחר פנייה של כתבים בנוגע לחיפוש שהתבצע במשרדי הוצאת "ידיעות ספרים", ההוצאה בה אמור ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט להוציא את ספרו, פרסם היום (ד') משרד המשפטים הודעה, לפיה "בהודעה מיום חמישי נמסר כי פרקליט המדינה, על דעת היועץ המשפטי לממשלה, פנה למשטרה בבקשה לקיים בדיקה בחשד לביצוע עבירה פלילית על-ידי האסיר אהוד אולמרט במהלך שהותו בכלא.

"נמסר כי החשד שנבדק הוא כי אולמרט העביר פרק מתוך ספר שהוא כותב לגורמים בלתי מורשים שונים, מחוץ לכלא, בניגוד להוראות חוק העונשין ולאזהרות שניתנו לו בעבר. אי-הקפדה מוחלטת על שמירת סודות אלה, בניגוד להוראות החוק ולכללים שנקבעו על-ידי גורמי הביטחון המוסמכים, מקים חשש לדליפת המידע - דבר שעלול היה לגרום נזק חמור לביטחון המדינה. עוד נמסר כי במסגרת הבדיקה נגבו עדויות מגורמים שונים ונתפסו מסמכים שונים".

עוד נכתב בהודעת משרד המשפטים: "הרינו להבהיר כי במסגרת הבדיקה בעניין זה, ביקשה המשטרה מבית משפט צו שיאפשר לה לתפוס במשרדי הוצאת הספרים של 'ידיעות אחרונות' חומר הנוגע לספר האמור. בקשה זו הוגשה בעקבות דיון שבו נבחנו פעולות הבדיקה הנדרשות לבירור הדברים. בדיון השתתפו נציגי הפרקליטות, משטרת ישראל ומשרד הביטחון (מלמ"ב). בדיון זה עלה הצורך לתפוס את החומר הרלוונטי כחלק מפעולות הבדיקה, וכן עלתה החשיבות שבתפיסתו, לאור הערכת גורמי הביטחון, שהשתתפו בדיון, כי קיים חשש שדליפתו עלולה לגרום לנזק ביטחוני חמור.

"בהתאם לכך ניתן צו כמבוקש. מכוח צו זה, ובשיתוף-פעולה עם נציג הוצאת הספרים, נתפסו חומרי מחשב המכילים את פרקי הספר, וזאת על-מנת להוציא מהם את החומרים הרלוונטיים בלבד, שכן לא ניתן היה להפיק את מלוא החומר הרלוונטי בו במקום. בניגוד לטענות שהועלו, נבהיר כי איש לא התכוון לעיין בחומר שאינו נוגע לספרו של אולמרט, ואיש לא יעיין בו ולא יעשה בו כל שימוש.

"המשטרה תפיק מחומרי המחשב, בנוכחות נציגי הוצאת הספרים, אך ורק את החומר הנוגע לבדיקה בעניינו של אולמרט, ויתר החומרים יוחזרו להוצאה, ולא יישמר עותק מהם במשטרה. המשטרה תיאמה מועד לשם כך עם נציגי הוצאת הספרים. החומר הרלוונטי הנוגע לאולמרט יועבר למלמ"ב, כדי שיחווה דעתו לגבי רמת סודיותו". 

ועדת השחרורים: הדיון נדחה לסוף החודש

מוקדם יותר היום קיימה ועדת השחרורים בשירות בתי הסוהר דיון בבקשת אולמרט לניכוי שליש מתקופת מאסרו. הפרקליטות מתנגדת לבקשה, אך עורכי דינו של אולמרט, אלי זהר, רם כספי ושני אילוז, טוענים כי אין להתנגדות סיבה ממשית. 

אחר-הצהריים פורסם כי הוועדה החליטה לדחות ל-29 ביוני ההחלטה על שחרור אולמרט. 

אולמרט החל לרצות את מאסרו בחודש פברואר 2016 באגף 10 בכלא מעשיהו. נגזרו עליו 19 חודשי מאסר בפועל בגין קבלת שוחד בתיק הולילנד ושיבוש הליכי משפט ו-8 חודשי מאסר בגין פרשת טלנסקי.

לאחר שנשיא המדינה דחה לאחרונה את בקשתו של אולמרט לחנינה, הגיש אולמרט בקשה לניכוי שליש.

בשלבים הראשונים נראה היה כי דרכו של אולמרט אל מחוץ לכלא לאחר שני שליש מתקופת המאסר שנגזרה עליו, סלולה. ואולם, לפני שהוועדה הספיקה לדון בבקשה, נתפס חנינא ברנדיס, אחד מעורכי דינו של אולמרט, ביציאה מביקור אצל אולמרט בכלא מעשיהו עם מסמכים שנתן לו אולמרט ואשר נחשדים כמסווגים או סודיים. המדובר במסמכים שאולמרט עשה בהם שימוש במסגרת כתיבת האוטוביוגרפיה שלו, שעליה הוא עמל בחודשים האחרונים.

בעקבות תפיסת המסמכים הודיעו היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ב-15 ביוני, כי הם פנו למשטרה בבקשה לקיים בדיקה בחשד לביצוע עבירה פלילית על-ידי האסיר אולמרט במהלך שהותו בכלא.

 

בהודעת פרקליטות המדינה נאמר כי "במהלך מאסרו כותב אולמרט ספר. חלקים מהספר עוסקים בנושאים ביטחוניים רגישים. לאחרונה אירע אירוע שבו נתפס אצל אחד מעורכי דינו של אולמרט, בצאתו מביקור בכלא, פרק מהספר, העוסק באירוע ביטחוני שהצנזורה אסרה פרסומים אודותיו. הפרק כולל, בין היתר, פרטים מבצעיים סודיים שלא אושרו לפרסום בעבר".

לדברי הפרקליטות, "החשד שנבדק הוא כי אולמרט העביר הפרק לגורמים בלתי מורשים שונים, מחוץ לכלא, בניגוד להוראות חוק העונשין ולאזהרות שניתנו לו בעבר".

בפרקליטות הבהירו כי "אי-הקפדה מוחלטת על שמירת סודות אלה, בניגוד להוראות החוק ולכללים שנקבעו על-ידי גורמי הביטחון המוסמכים, מקים חשש לדליפת המידע - דבר שעלול היה לגרום נזק חמור לביטחון המדינה. לפיכך, הוחלט על ביצוע בדיקה משטרתית כאמור" .

בין היתר טוענים בפרקליטות כי בטיוטת הספר שהוא כותב, אולמרט מאשר כי ישראל עומדת מאחורי אירוע שהמדינה מעולם לא הודתה בו במפורש, וחושף פרטים רגישים נוספים.

ביום חמישי האחרון ערכה המשטרה חיפוש במשרדי הוצאת "ידיעות ספרים" שבה עומד אולמרט להוציא לאור את ספרו, בעקבות צו בית משפט שאישר זאת. הפרקליטות מסרה כי לאור ממצאי הבדיקה, תתקבל החלטה אם להפוך בדיקה זו לחקירה פלילית מלאה.

במקביל, המדינה הגישה בקשה לדחות את מועד הדיון בוועדת השחרורים, בטענה כי הדיון בשחרור צריך להתקיים במידת האפשר לאחר שייאספו נתונים נוספים באשר לפרשת הדלפת המסמכים. ואולם, ביום חמישי האחרון דחתה ועדת השחרורים את בקשת הדחייה של הפרקליטות.

יו"רית ועדת השחרורים, השופטת רחל גרינברג, כתבה בהחלטתה כי "חקירת משטרה נגד האסיר, אין בה כדי לעכב דיון בפני ועדת שחרורים בבקשתו לשחרור על-תנאי".

לדבריה, "למיטב הבנתי אין בדיון בבקשת השחרור כדי לפגוע בדרך כלשהי בחקירת המשטרה". השופטת ציינה בנוסף כי "החשד המדובר הועלה נגד אולמרט כבר לפני חודש ימים".