לא יחגוג את פסח בבית: נדחתה בקשת החנינה של אולמרט

הנשיא ריבלין: "סמכות החנינה של נשיא המדינה איננה ערכאת ערעור על ביהמ"ש, ולפיכך לא נמצא מקום להיעתר לבקשה לחנינה בדרך של שחרור לאלתר" ■ ועדת השחרורים תדון בקרוב בבקשת אולמרט לניכוי שליש

אהוד אולמרט / צילום: גיל יוחנן
אהוד אולמרט / צילום: גיל יוחנן

אהוד אולמרט יישאר במאסר ולא יחגוג את חג הפסח בביתו. נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, הודיע היום (ב') על החלטתו לדחות את הבקשה לחנינה שהגיש ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בדרך של שחרורו לאלתר ממאסרו. 

אולמרט החל לרצות את העונש של 26 חודשים שהוטל עליו, ב-15 בפברואר 2016. יצוין כי ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר צפויה לדון בחודש יוני הקרוב בבקשתו של אולמרט לניכוי שליש ושחרור מוקדם ממאסרו.

בנימוקי דחיית בקשת החנינה הבהיר הנשיא כי נסיבותיו הייחודיות של אולמרט אשר הובאו בבקשת החנינה - ובכללן נפילתו הקשה מאיגרא רמא לבירא עמיקתא וזכויותיו הרבות כמי שכיהן במהלך שנים ארוכות בתפקידים הרמים ביותר בישראל ותרם רבות למדינת ישראל ולביטחונה - עמדו לנגד עיני בית המשפט בטרם נגזר דינו.

"סמכות החנינה של נשיא המדינה איננה ערכאת ערעור על בית המשפט, ולפיכך, כאמור, לא נמצא מקום להיעתר לבקשה לחנינה בדרך של שחרור לאלתר ממאסר", נמסר מלשכת הנשיא ריבלין.

עם זאת, הנשיא ציין כי אולמרט צפוי לעמוד בפני ועדת השחרורים, אשר תדון בבקשתו לשחררו בעבוׂר שני שליש מתקופת מאסרו.

"במקרה שתתקבל בקשתו לשחרור בתום שני שליש מתקופת מאסרו, הרי שלאחר ששילם את חובו לחברה ועקב זכויותיו הרבות, ישקול הנשיא בחיוב להעמיד את העונש על תקופת מאסרו זו", מסר ריבלין.

משמעות הדברים היא שלאחר שחרורו הצפוי בשל ניכוי שליש, אולמרט לא יהיה "אסיר ברישיון", ויהיה מותר לו לטוס לחו"ל ולהמשיך את חייו כרגיל וללא תנאים מגבילים.

נזכיר כי בחודש ספטמבר 2016 דחה בית המשפט העליון את ערעורו של אולמרט על הרשעתו ועל עונשו בפרשת טלנסקי וקבע כי ראש הממשלה לשעבר ירצה 8 חודשי מאסר נוספים, זאת בנוסף על 18 חודשי המאסר שהוא מרצה בכלא מעשיהו ברמלה בגין הרשעתו בקבלת שוחד בסך 60 אלף שקל במשפט פרשת הולילנד.

בחודש ינואר האחרון הגיש אולמרט, באמצעות עורכי הדין רם כספי ואלי זהר, בקשת חנינה לנשיא. הבקשה התבססה, בין היתר, על תרומתו הגדולה של אולמרט לחברה ועל הסבל הגדול שנגרם לו ולבני משפחתו בשל ההליכים המשפטיים שננקטו נגדו והמאסר שהוא מרצה מאז ה-15 בפברואר 2016.