גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איגוד לשכות המסחר בעד הפחתת מגבלות מס לרוכשים אונליין

נשיא האיגוד, עו"ד אוריאל לין: "מערכת המיסוי חייבת להתאים את עצמה לעולם המסחר המודרני; התחרות בין היבוא האישי מאתרים בחו"ל לבין המסחר הקמעונאי בארץ צריכה להיות על בסיס שוויוני"

אוריאל לין / צילום: אוריה תדמור
אוריאל לין / צילום: אוריה תדמור

גם איגוד לשכות המסחר בעד הפחתת מגבלות המס לרוכשים אונליין - אולם דורש במקביל להשוות את תנאי המסחר גם לקמעונאים המקומיים.

האיגוד הגיש היום (א') לשרי האוצר והכלכלה תוכנית לבחינת תהליכים בתחום היבוא האישי, הכוללת הצעה לביטול מסי קנייה, מכסים ומע"מ על מוצרי אופנה, קוסמטיקה ומוצרי חשמל קטנים, בדומה לרכישה באתרי הקניות הבינלאומיים.

באיגוד מציעים להתאים את מערכת המיסוי על יבוא מוצרים מחו"ל לעולם המודרני ולאפשר לציבור בארץ ליהנות מתחרות הוגנת, שוויונית, תוך זכייה ביתרונות הצרכניים הרבים והטובים ברכישה בארץ.

טענת האיגוד היא ש"מערך המיסוי כיום הוא מיושן ואינו מתחשב בעולם החדש של יבוא אישי. המיסוי המוטל כיום על מוצרים רבים בארץ פוגע בכולם - בקמעונאים ובצרכנים - ומייצר אפליה בין קמעונאים המשלמים את מלוא המסים ובין היבוא האישי הפטור מכך; ובין אוכלוסיות מתקדמות היודעות לעשות שימוש באתרי המסחר הבינלאומיים ובין אוכלוסיות חלשות יותר שאינן יודעות לעשות זאת ונאלצות לשלם ביוקר".

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "מערכת המיסוי חייבת להתאים את עצמה לעולם המסחר המודרני; התחרות בין היבוא האישי מאתרים בחו"ל לבין המסחר הקמעונאי בארץ צריכה להיות על בסיס שוויוני, שיאפשר לכלל הציבור לרכוש מוצרים רבים במחירים מוזלים, תוך הגנה על בריאותו ובטיחותו - אסור שהורדת יוקר המחיה והוזלת מחירי המוצרים תיעשה תוך פגיעה חמורה במגזר קמעונאי רחב הפועל בישראל"

על-פי הצעת איגוד לשכות המסחר, יש להמשיך בפטור ממסי קנייה ומכסים למוצרים המיובאים באופן אישי מחו"ל עד לגובה של 500 דולר, אולם יש לשקול להרחיב את הפטור המינימלי מכל מס העומד על 75 דולר - אלא שהאיגוד לא מתעלם מקריאות של קמעונאים מקומיים הדורשים לקבל פטור דומה גם על קניות בארץ, ומכאן שעל-פי תוכנית המיסוי החדשה של האיגוד, יש להעניק את אותו הפטור גם למוצרים אלה הנרכשים בישראל.

באיגוד מדגישים כי הם אינם מתנגדים להעלאת תקרת הפטור ל"יבוא אישי", כל עוד ייושם עיקרון השוויון שיאפשר תחרות על בסיס שוויוני בין "היבוא האישי" לבין רכישות אצל הקמעונאים המקומיים.

לדברי עו"ד לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "מערכת המיסוי חייבת להתאים עצמה לעולם המסחר המודרני. התחרות בין היבוא האישי מאתרים בחו"ל ובין המסחר הקמעונאי חייבת להיות על בסיס שוויוני שישרת את כל הגורמים הרלוונטיים: יאפשר לקמעונאים בארץ להתחרות מול היבוא האישי ולהציע לציבור הרחב את היתרונות שברכישת אותם מוצרים בארץ. השוואת המיסוי תאפשר לכלל הציבור - ובכלל זה גם לאוכלוסיות שאינן פועלות מול אתרי מכירות בחו"ל - ליהנות גם הן ממחירים מוזלים על אותם מוצרים, תוך קבלת שירות ואחריות בישראל ותוך מתן ביטחון כי מדובר במוצרים שעברו את אישורי הבטיחות המחמירים".

הצעת האיגוד היא ליישם תוכנית רב-שנתית בשתי פעולות מרכזיות מקבילות: ראשית, הורדת מסי קנייה ומכסים בצורה מדורגת על-פי קטגוריות לאורך 3 שנים, כשהקטגוריה הראשונה המומלצת לטיפול בהפחתת מכסים היא שוק האופנה (הנעלה והלבשה). נקודת המוצא היא שזהו הסגמנט הנמכר והמבוקש ביותר על-ידי צרכני האונליין, כאשר השוק מובל על-ידי אתרים בינלאומיים, המחזיקים נתח של 60% משוק האופנה המקוון בישראל המוערך בכ-1.7 מיליארד שקל, וההערכה היא ששוק האופנה המקוון צפוי להכפיל את עצמו עד ל-2020.

הקטגוריה השנייה שמבקש האיגוד לבחון הקלות במיסוי על מוצריה הוא שוק הקוסמטיקה, הטואלטיקה ותוספי התזונה, צעצועים ותחפושות לפורים; הקטגוריה השלישית - כלי בית וחלקי חילוף לרכב; והקטגוריה הרביעית היא של מוצרי אלקטרוניקה קטנים.

קריאת האיגוד להעניק פטור ממע"מ למכירות בארץ עד לסכום של 75 דולר באה כאמור מהדרישה להשוות את תנאי הסוחרים. נימוק האיגוד הוא ש"המהלך יצור סביבת תחרות על בסיס שווה, מבחינת כלל מסי הקנייה (מכס, מס קנייה, מע"מ) בין הרכישות באתרי סחר אינטרנטיים מחו"ל לבין רכישות בחנויות קמעונאיות בישראל. בדרך זו יוכל הצרכן הישראלי להמשיך ליהנות, על-פי בחירתו, מהיתרונות הרבים הגלומים ברכישה של מוצרים הן מהאינטרנט בחו"ל והן בישראל מעסקים מקומיים. המהלך כאמור יתקן בפועל את האפליה שמקורה ב"פטור ממע"מ", הניתן כיום רק ברכישות באתרי סחר מחו"ל, וייצור שוויון ברמת המיסוי.

באיגוד טוענים כי המצב הנוכחי בו רק היבוא האישי נהנה מפטורים במסים אינו הוגן ופוגע הן בציבור הצרכנים והן בקמעונאים. מתוכנית המיסוי החדשה, שהוגשה על עו"ד דן כרמלי, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, עולה כי "ניתן לקבוע באופן חד-ערכי כי היתרון היחידי הקיים לצרכן ברכישה מקוונת באתרי סחר מחו"ל, לעומת רכישה מקומית ברשתות שיווק קמעונאיות או רכישות באתרי סחר ישראליים ברשת, הוא המחיר לצרכן - זה הוא התמריץ היחידי. יחד עם זאת, צריך לזכור כי התמריץ נוצר בעיקר בעקבות יצירה של בסיס תחרות בלתי שוויוני, היוצר אפליה כלפי היכולת של רשתות השיווק הקמעונאיות להתחרות ברכישות המקוונות בחו"ל, למרות כל היתרונות הצרכניים האחרים הקיימים לרכישה ברשתות המקומיות.

"החיסכון הכספי הוא המניע העיקרי לרכישה מקוונת. הצרכנים המבצעים רכישות באתרים מקוונים מחו"ל עושים זאת בשל התפיסה שזו הדרך הטובה ביותר להתמודד עם יוקר המחיה, וכך הם נהנים מחיסכון כספי משמעותי. רכישת המוצרים בארץ הופכת להיות ליקרה יותר, זאת גם מחמת חיובי המע"מ המוטל על כל פריט צרכני לעומת מי שמייבא בסכום עד 75 דולר הפטור ממנו. אם לא תהיה התמודדות עניינית והוגנת עם התפתחות היבוא האישי, המצב החדש עלול להביא לאסון ולהתמוטטות של עסקים רבים, ביניהם יבואנים, יצרנים, משווקים, חנויות, רשתות ונותני שירותים המעסיקים מאות אלפי מועסקים במגזר המסחר והשירותים, ובמגזר הייצור". 

באיגוד מדגישים כי הוצאות התקורה של הרשתות הקמעונאיות הן גבוהות מאוד: הן משלמות תעריפים גבוהים של שכר דירה ודמי ניהול לקניונים; מס ארנונה; חשמל; ומעסיקות מאות אלפי עובדים, שלא כמו אתרי הסחר המקוון בחו"ל. "בנוסף, הן חייבות לעמוד בדרישות רגולציה, לרבות רגולציה צרכנית ודרישות עמידה בתקנים רשמיים (שמטרתן שמירה על בטיחות הציבור). בנוסף לכל זאת, הן חייבות לגבות מהלקוחות מסי קנייה, מכס ומע"מ על המוצרים המיובאים". 

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה למכתב איגוד לשכות המסחר: "משרד הכלכלה פועל להורדת יוקר המחיה בישראל ונוקט פעולות שונות על סמך בדיקות מקצועיות שנערכות בקפדנות במשרד. אנו מצפים מאיגוד לשכות המסחר שיפעל גם הוא בצורה מקצועית וידאג לפירוק המונופולים של היבואנים הבלעדיים ולמניעת אפליה של היצרנים הבינלאומיים המוכרים למדינת ישראל במחירים מופקעים.

"הדוח שנערך במשרד הכלכלה והתעשייה, המצביע על פער של 48% בישראל לעומת העולם, הוא שמרני, ויוקר המחיה אף גבוה מכך. נציין כי במסגרת העבודה של משרד הכלכלה נוטרל סעיף המע"מ, ומכסים בגין המוצרים שנבדקו כמעט ולא נגבים, ובהתאם ראוי שלשכות המסחר ייקחו חלק פעיל בהפחתת יוקר המחיה ובפירוק המונופולים של היבואנים הבלעדיים".

עוד כתבות

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב