סופה המתקרב של התוכנית "משחקי הכס" הוא הזדמנות טובה להתבונן בתופעה שהיא מייצגת. בהיבט הכלכלי מדובר במהפך שעובר על תעשיית הטלוויזיה העולמית, שבעקבות שורה של שינויים טכנולוגיים, מפיקה כיום כמות עצומה של תכנים ומשקיעה בהם משאבים שלא היו מוכרים בעבר. מבחינת ההיבט התרבותי מדובר בשינוי של הרגלי צפייה, אך אולי יותר מכך גם בשינוי התפיסה של מה שנחשב "גבוה" ו"נמוך".

שני ההיבטים הללו כמובן שלובים זה בזה בעבותות: הסדרות שמופקות בהשקעות ענק הופכות להיות חשובות יותר ויותר ומשפיעות יותר ויותר על השיח החברתי והתרבותי.

מהבחינה הזאת, "משחקי הכס" היא ממייצגיה הבולטים ביותר של התופעה, והיא בולטת בהקשר זה דווקא משום שמדובר בסדרת פנטזיה בדיונית, ולא בסדרה כמו "בית הקלפים", שאפשר למצוא בה אמירות ישירות על אירועים והתפתחויות אקטואליות.

"עם עליית העונה השביעית אנחנו כבר בעצם מתחילים להריח את סוף הסאגה", אומר יקי ז'אק, מנהל ערוצי הסדרות של yes, על העונה ששידורה יחל הלילה (תשודר ב-yes, בהוט ובסלקום TV) ושתכלול 7 פרקים. לדבריו, "זו תופעה עולמית נדירה, סדרה שמצליחה בכל העולם ובז'אנר שקשה להצליח בו - סדרת פנטזיה אפית למבוגרים".

עד לעונה הנוכחית הייתה yes היחידה ששידרה את הסדרה בארץ, והיא גם הביאה איתה לפני כמה שנים תופעה שהייתה בזמנו ייחודית לישראל - שידור הסדרה בזמן אמת עם שידורה בארה"ב (עוד התפתחות חשובה בטלוויזיה של השנים האחרונות שבה סדרות הפכו לאירוע שיש לצפות בו בזמן אמת). לפי נתוני החברה, הסדרה נהנתה בארץ מפופולריות רבה, ואף השיגה נתונים הדומים לאלה של חלק מסדרות המקור - שהקהל הישראלי בדרך כלל מעדיף.

אז אם הכול כל-כך טוב, למה הסדרה עומדת בפני סיום? ז'אק מסביר כי מצד אחד זה חלק מהתופעה שבה יש סדרות טלוויזיה שעברו פאזה ממוצר כלכלי למוצר אמנותי, ומצד שני הוא מזכיר כי גם להיבט הכלכלי לא צריך לדאוג: HBO כבר הודיעה כי היא בוחנת לא פחות מ-4 סדרות המשך (כנראה במתכונת של Prequel), שאחת מהן ככל הנראה תמשיך לגולל את עלילות ממלכת ווסטרוז. 

משחקי הכס

משחקי הכס