גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קופת גמל להשקעה – ככה תחסכו לילדים (וגם לעצמכם)

מהם היתרונות בהשקעה במכשיר חיסכון זה? ● מהן הטבות המס שניתנות בו? ● וכמה ניתן לחסוך באמצעותו?

חיסכון פנסיוני בעולם / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חיסכון פנסיוני בעולם / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

קופת גמל להשקעה היא מכשיר חיסכון שהושק ב-2016 במטרה לעודד את הציבור להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלו, אך יחד עם זאת לא להכביד עליו ולא "לנעול" אותו עם חיסכון עד גיל פרישה. כלומר, שהחיסכון והמשיכה יהיו מרצונו החופשי של החוסך.

המוצר הזה מרכז יתרונות שלא נמצאים במוצרים אחרים - הוא נזיל, הוא מנוהל על ידי גופים מקצועיים בדמי ניהול סבירים (0.6%-0.8%); ניתן לעבור בין לעבור בין מסלולים שונים בקופה ובין קופות שונות מבלי שזה ייחשב כמימוש ולכן לא מחויבים במס על הרווח; ניתן ליהנות מהטבות גדולות אם מחכים עד גיל 60 - משיכת הכספים תהיה פטורה ממס; וניתן לקחת הלוואה מול קופת הגמל להשקעה.

כמו כן, ניתן לחסוך בו באופן חד פעמי עד סכום של 71 אלף שקל בשנה, וניתן לחסוך דרכו בהוראת קבע. לכן, הוא נוח כחיסכון לילדים.

מהי קופת גמל להשקעה?

קופת גמל להשקעה היא סוג של קרן נאמנות משוכללת (למדריך המלא של קרן נאמנות), שהחוסכים בה קובעים את התמהיל שלה, ובהתאמה את רמת הסיכון שלה. הקופות האלו מהוות תחרות גדולה לקרנות הנאמנות וגם לפוליסות החיסכון/ פוליסות ההשקעה של חברות הביטוח.

קופות הגמל להשקעה מפוזרות על פני אפיקים שונים - סולידי, מנייתי, עירוב של מניות והשקעות סולידיות. אגב, ההשקעות בקופות עשויות להיות גם השקעות לא סחירות (בדומה להשקעות של גופי הפנסיה), וזה מהווה יתרון ביחס לקרנות הנאמנות שיכולות להשקיע רק בנכסים סחירים.

בכל מקרה, המשקיע מחליט מהי רמת הסיכון שמתאימה לו ובהתאם לזאת בוחר את קופת הגמל להשקעה - זו יכולה להיות קופת גמל סולידית ואז הביצועים שלה יהיו קרובים לאלה של השקעה בפיקדונות, וזו יכולה להיות קופה מנייתית בדומה לפוליסת חיסכון מנייתית או קרן נאמנות מנייתית. כלומר, במהות מדובר במוצר חליפי למוצרים הקיימים, אבל עם הטבות ייחודיות לו.

קופת גמל להשקעה - היתרונות

היתרון הראשון והבסיסי הוא שמדובר במוצר נזיל שאפשר להשקיע בו לכל תקופה - טווח קצר, טווח בינוני וטווח ארוך. כלומר, שונה לחלוטין מקופת הגמל הקלאסית שנועדה לטווח ארוך בלבד, עד הפנסיה.

יתרון שני - המוצר מנוהל על ידי הגופים המוסדיים ודמי הניהול עשויים להיות נמוכים - סביב 0.7% מהצבירה וללא דמי ניהול על ההפקדות. מעבר לכך, זה תלוי ביכולת המיקוח של כל אחד ואחד.

יתרון שלישי - לא מדובר בכסף קטן; אומנם נקבעה תקרה שנתית לסכומי ההפקדה בקופת הגמל להשקעה - 71 אלף שקל, אבל רוב הציבור בהחלט מסתפק בחיסכון שנתי כזה, ואפשר להגיע לסכומים משמעותיים. בנוסף, החיסכון הוא שמי - כלומר ניתן לחסוך לכל אחד מבני המשפחה 71 אלף שקל בשנה. לדוגמה, משפחה של 4 נפשות יכולה לחסוך דרך קופת הגמל להשקעה 284 אלף שקל בשנה, משפחה בת 5 נפשות כבר תחסוך 355 אלף שקל בשנה, וזה מצטבר להרבה כסף.

יתרון רביעי הוא כאמור בגמישות - אפשר לעבור בין אפיקי השקעה - ממנייתי לכללי, ממנייתי לסולידי וההפך - הכל פתוח. אפשר להחליף אפיקים בתוך אותה חברה (לדוגמה מקופת גמל להשקעה סולידית של הראל לקופת גמל להשקעה מנייתית של הראל), ואפשר לעבור בין החברות השונות (לדוגמה מהראל סולידית לקופת גמל להשקעה סולידית של מיטב דש). המעבר בין הקופות בתוך אותו גוף והמעבר בין החברות השונות לא ייחשב כמכירה, כך שלא משלמים עליו מס.

המשמעות היא שאם אתם לא צריכים את הכסף, אתם פשוט יכולים לעבור בין האפיקים לפי סגנון ההשקעה שלכם והסיכון שאתם מעוניינים בו על פני תקופה ארוכה ולצבור הטבות שוטפות. היתרון המיסויי הגדול, לצד הנזילות, וגם האפשרות להשיג דמי ניהול נמוכים יחסית מציבים את קופת הגמל להשקעה כפתרון טוב לחוסכים רבים, ואפילו כתחליף לחיסכון פנסיוני. הטבות המס על החיסכון הפנסיוני הן עד תקרת שכר מסוימת (הפרשה של כ-600 שקל מהשכר לשכר של כ-10 אלף שקל), ומאוד ייתכן שבמקום להפריש כספים נוספים לחיסכון פנסיוני, עדיף לאנשים פשוט להפריש את היתרה לקופת גמל להשקעה.

יתרון חמישי של קופות הגמל להשקעה הוא באפשרות לקבל מולן הלוואה. נניח שיש לכם קופת גמל להשקעה בסכום של 200 אלף שקל, ואתם זקוקים ל-100 אלף שקל. האפשרות המיידית שלכם היא לשבור את קופת הגמל, אבל אז לא תיהנו מכל הטבות המיסוי שבקופה, ולכן יש דרך "לעקוף" את העניין - לקחת מהקופה הלוואה בגובה של עד 80% מהיתרה בתנאים מצוינים: הלוואה לתקופה של עד 7 שנים, בריבית נמוכה ואטרקטיבית - לרוב פריים מינוס 0.5%, והיא משמרת את הטבות המס שלכם.

יתרון שישי - מדובר באלטרנטיבה מאוד מעניינת לחיסכון לילדים. אתם יכולים להפריש כמה עשרות או מאות שקלים בחודש לטובת חיסכון לילדים, וליהנות מכל היתרונות המוזכרים כאן.

ההבדל בין קופת גמל להשקעה לפוליסת חיסכון

לצד קופות הגמל להשקעה ישנו מוצר מתחרה שהושק לפני מספר שנים על ידי חברות הביטוח - פוליסות חיסכון/ פוליסות פיננסיות. מדובר במכשיר שמאפשר השקעה ברמות סיכון שונות, אך לא מבטא הטבה פנסיונית (הטבת מס לחוסכים לפנסיה כפי שיש בקופות הגמל להשקעה). המכשיר הזה הפך לפופולרי מאוד בשנים האחרונות, בזכות היותו מכשיר חיסכון נזיל, גמיש, מנוהל (על ידי מנהלי השקעות), שכולל גם הטבות מס (במידה וכאמור עוברים מפוליסה לפוליסה). מעבר לכך, המכשיר הזה לא מוגבל בתקרת השקעה, וזה יתרון ביחס לקופת גמל להשקעה שמוגבלת בהפקדה של 70 אלף שקל בשנה (להרחבה על פוליסת חיסכון).

איך בוחרים קופות גמל להשקעה?

קופות הגמל להשקעה מנהלות כיום מעל 25 מיליארד שקל. מדובר באחד המכשירים הצומחים ביותר.

אפשרויות ההשקעה בקופות גמל להשקעה מגוונות: אפשר להשקיע במסלול כללי שמשלב בין אג"ח למניות (משקל גבוה לאג"ח), אפשר להשקיע במסלול מנייתי ובמסלול אג"חי.

המסלול הכללי הוא המסלול המועדף על ידי הציבור. קופת הגמל להשקעה הכללית (פלוס כללי) של אלטשולר שחם היא הגדולה בתעשייה (לרשימת קופות הגמל להשקעה - תשואות וגודל).

חשוב להדגיש כי ישנן מסלולים סולידיים בקופות גמל להשקעה. קיימת אפשרות להפקיד בקופת גמל סולידית במיוחד, ובהתאמה עם דמי ניהול מאוד נמוכים. מדובר למעשה לתחליף מצוין לפיקדונות - זהו כלי חסכון והשקעה נזיל (עם אפשרות להשאיר לחיסכון ארוך טווח וליהנות מפטור ממס), והוא צפוי לספק תשואה לא נמוכה מפיקדונות. בינתיים הר השקלים בפיקדונות לא זז, הציבור מעדיף שהכסף שלו יישאר בבנקים, אם כי, כבר הצטברו כמה מיליארדים בודדים בקופות הגמל להשקעה הסולידיות.

מדריכים קשורים:

איך משקיעים בגיל 50 פלוס ? - דרך תיקון 190

מדריך קרנות השתלמות - יתרונות וחסרונות

* המדריך נכתב על ידי כותבי מערכת האתר הון, מדריכים פיננסיים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.

עוד כתבות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי