גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נהל את עצמך: איך להפוך למותג בשוק העבודה של דור ה-Y?

איך הפכה פיזיקאית למייסדת סטארט-אפ ואח"כ למומחית שיווק? חוקרת המותגים והרשתות ד"ר רננה פרס בטוחה שכדי לזוז בשוק העבודה, צריך לבנות את עצמנו לפי פרקטיקות של בניית מותג

רננה פרס  / צילום: איליה מלניקוב, מלון וילה בראון ירושלים
רננה פרס / צילום: איליה מלניקוב, מלון וילה בראון ירושלים

מסוחררים מקצב השינויים הטכנולוגיים והמהפכה שבאה איתם? היא לא מדלגת גם על שוק העבודה. אם בעבר די היה ברכישת מקצוע בכדי לשרטט נתיב ברור של קריירה, הרי שכיום, כשהאוטומציה משתלטת על תהליכים ומקצועות רבים, עובדים וגם מעסיקים מוצאים עצמם נאלצים להסתגל לשינויים תכופים בתחום העיסוק ובמקצוע שלהם.

לפי ניתוח של הפורום הכלכלי העולמי, עד שנת 2020 צפויות להיעלם ברחבי העולם מיליוני משרות בענפים שונים. הסיכון להיות מוחלפים על ידי רובוט או מכונה הולך וגובר. על פי דוח הבנק העולמי ממוצע המשרות הנמצאות בסיכון במדינות ה-OECD עומד על נתון מבהיל של כ-57%. באופן טבעי, יותר ויותר עובדים שואלים את עצמם איך להיות רלוונטיים בשוק העבודה העתידי, ומנסים למצוא פתרונות תעסוקה עם פוטנציאל הישרדותי.

ד"ר רננה פרס, שחוקרת לעומק מותגים ורשתות חברתיות בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית, בטוחה שהדרך הנכונה לחזק את הרלוונטיות שלנו בשוק העבודה המשתנה היא להתייחס אל עצמנו כאל מותג. "יש צעדים אפקטיביים שאפשר לבצע כדי להפוך למותג בשוק העבודה, בשימוש באותן פרקטיקות מקצועיות שבהן בונים מותג, שבו המרכז הוא את, ולא מקומות העבודה שעבדת בהם", היא מסבירה בראיון ל"ליידי גלובס".

- מהן הפרקטיקות המיתוגיות שנכונות לבניית הקריירה?

"כשאנחנו אומרים 'מותג', אנחנו מתייחסים לאוסף האסוציאציות המתלוות למוצר. אם המוצר הוא מכנסיים, כשאני מחברת אליהם עולם של אמונות, דעות ורצונות ונותנת למוצר שם ולוגו, אני יוצרת הטבעה בתודעה של הצרכנים שהמוצר הפיזי הוא רק חלק ממנה. ההטבעה בזיכרון התודעתי שלנו הכוללת את כל אוסף האסוציאציות נקראת 'מותג'. עבודת המיתוג היא המאמץ של משווקים לבנות ולייצר את עולם האסוציאציות שיהיה מזוהה עמם, וגם יבדל אותם ממותגים אחרים. אנחנו רוצים ליצור עולם של אסוציאציות חיוביות וכאלו שיתאימו להקשר ולרלוונטיות של קהל היעד".

- מה זה אומר 'למתג את עצמנו'?

"כשאנחנו חושבים על מותג, הנטייה הראשונית היא לדבר על מוצרים, אבל תהליכי מיתוג רלוונטיים לכל דבר שאנחנו משווקים. אנחנו צריכים, למשל, לשאול מה אוסף האסוציאציות שהייתי רוצה שיהיו קשורות אלינו. אנשים לא עושים את החשיבה הזאת. כששואלים אנשים צעירים מה הם רוצים שיהיה השלב הבא בקריירה שלהם, הם אומרים 'מעניין', 'יעזור לי להתקדם בחיים', אבל לא מדברים על הדבר הבסיסי - עם מה אתם רוצים להיות מזוהים? אם אתה, למשל, עורך דין, האם אתה ליטיגטור מדהים שיודע להופיע מול קהל? האם את זו שהעדים חוששים מפניה? האם אתה האחד שיודע להביא לקוחות, או זה שמקפיד לצלול לפרטים הקטנים ביותר?".

- התשובה הרווחת ודאי תהיה 'הכול'.

"אי אפשר 'הכול'. מוצר לא יכול להיות גם צעיר, גם בוגר, גם רציני וגם 'פאן'. מותג לא יכול להיות גם יוקרתי וגם עממי. כשמסתכלים על כל האסוציאציות האפשריות, צריך לבחון מה מתאים לסיטואציה, מה אנחנו רוצים ומה מתאים לאופי שלנו. אם את מופנמת, קשה להאמין שכעורכת דין תצליחי למתג את עצמך כליטיגטורית מדהימה. כשיש את ההבנה הזו, אז מהלך הקריירה שלנו יהיה תחזוקה של מערך האסוציאציות הנקשרות בשמנו. את גם תבחרי באופן הזה את מקום העבודה הבא שלך".

- איך צריך להתנהל במקום העבודה כדי לבנות מערך אסוציאציות שכזה?

"את צריכה לחשוב מה היית רוצה. אם את רוצה שיחשבו שאת היא זו שבקיאה בפרטים, כי זו הנטייה וההעדפה שלך, את צריכה ליצור ולשדר את זה בראש חוצות. זה אומר שאין דיון שאת לא מביאה בו פרט קטן שרק את היית יכולה לחשוב עליו, ושכולם מבינים את זה. יש את אנשי התמונה הגדולה, ואת אלה של הפרטים הקטנים, זה עניין מושכל. בתוך העבודה שלך, העדיפויות שאת בוחרת צריכות לתחזק את הדרך שלך ואת האסוציאציות שאת בונה.

"אם את עובדת במשרד פרסום, למשל, את יכולה להחליט שאת האחת שנחשבת ליצירתית שבחבורה, ובהתאם לכך תתלבשי ותדברי, ומערך הרעיונות שתייצרי יישען על הערכים הללו. אם החלטת שאת המבוגר האחראי בצוות הקריאייטיב, אז זו התדמית שאת תייצרי בבחירת המילים ובהתנהלות שלך. זה לא משנה אם את הבוסית או העובדת הזוטרה".

- מדוע ההשוואה של אנשים למותגים רלוונטית גם כיום? הרי המקצוע שלנו יכול להיעלם מחר בבוקר.

"דווקא בעידן שבו הניסיון שלך בתוכנה מסוג כלשהו, או כרואת חשבון עם התמחות מסוימת לא רלוונטי לטווח רחוק ועשוי להשתנות, הדבר היחיד שיש לך למכור זה את עצמך ואת מערך הכישורים שלך. כשאת עוברת ראיון עבודה פעם בשנתיים, ויש לך סוללת ממליצים שיתקשרו אליהם, הדבר המשמעותי הוא הכישורים הבסיסיים שאת מביאה, התכונות שלך והמותג שאת בונה מעצמך. את הניסיון בפרקטיקה המקצועית אפשר לרכוש. ערכי הליבה של המותג - כלומר, האסוציאציות המרכזיות שלו, לא משתנות. אבל מה שמסביב, הדרך שבה הן באות לידי ביטוי, יכולה להשתנות. אם את יזמית, וטיפחת נכון את האסוציאציות שקשורות ליזמות, זה מה שיישאר איתך. אז אולי בגלגולי קריירה שונים תיישמי את זה בדרכים שונות, אבל הליבה שמגדירה אותך, תישאר".

לכתוב את חייך

בני דור ה-Y מחליפים עבודות בקצב מסחרר, וחלקם יחצו את רף 30 מקומות העבודה במהלך חייהם. אם תשאלו, לא בטוח שתצליחו לגלות את החוט המקשר בין מקומות העבודה שלהם, ואת הדרך שבה מקום העבודה הנוכחי משרת את מסלול הקריירה שלהם.

למרות שהתארים הראשונים של פרס הם בפיזיקה, היא מוצאת חוט מקשר לאורך הרזומה שלה. "מגיל שנתיים רציתי להיות פיזיקאית. פיזיקאים מסתכלים על תופעות בטבע, ומתארים אותן בכלים מתמטיים. הם מפרקים את העולם למרכיביו הבסיסיים. אין מקצוע יפה מזה.

"בעשייה הנוכחית שלי לא שיניתי תחום, שיניתי תחום עיסוק. כל חיי אני עושה את אותו הדבר, אבל מיישמת את הכלים שלי במקומות שונים. בזמן הלימודים שלי התחלתי לעבוד בהייטק. עבדתי באינטל בפיתוח אלגוריתמים, משם עברתי לקומברס, לתפקיד ניהולי. בתפקידי האחרון בהייטק פיתחתי עם כמה אנשים אלגוריתמים שעסקו בזיהוי קולי של אנשים. החברה הזו, שהייתה חברה בת של קומברס, נקראה 'פרסיי', ואני הייתי המייסדת והמנכ"לית שלה כשהייתי בת 30".

- איך הגעת לעולם הניהולי?

"היה ברור לי בשלב מוקדם מאוד שאני צריכה לנהל. השלב הבא שלי אחרי אינטל היה, אמנם, בחברה קטנה יותר, אבל יכולתי לנהל שם, כי היה בה משבר ניהולי והיו צריכים ראש צוות באופן דחוף. כהחלטה נקודתית זו לא הייתה החלטה נבונה, אבל לטווח ארוך זו כן הייתה החלטה נכונה, מפני שכך צברתי ניסיון ניהולי. אנשים צריכים לקבל החלטה לגבי מקום העבודה שלהם לפי מה שהם רוצים לצבור בו מומחיות".

- ואז עזבת, וחזרת לאקדמיה.

"כשעזבתי, הייתי צריכה להחליט מה לעשות עכשיו. היו לי כמה אפשרויות - לשבת בבית ולגדל את הילדים, אופציה שקרצה לי למשך שבועיים, ואז הבנתי שזה לא טוב לאף אחד; אפשרות אחרת הייתה להמשיך לתפקיד הבא בהייטק, אבל זה לא הרגיש לי נכון. אז ישבתי שנה מהחיים בבית וחשבתי. הייתה לי הזדמנות נדירה, בלי לחץ כלכלי גדול, בלי אילוצים, כשהכול פתוח ויש לי חוכמה וניסיון חיים, לחשוב ולתכנן מה הלאה. עבדתי במשרה מלאה בלהבין מה אני רוצה.

"נפגשתי עם אנשים ששינו קריירה, דיברתי עם פסיכולוגים ויוגיסטים, עם כל אדם שיכול לתת לי השראה, עשיתי כל מיני תרגילים. בתהליך שעברתי הבנתי שאני לא רוצה להיות זו שתעשה את מיקרוסופט הבאה, אבל מה שמדבר אליי זה הקטע של היצירתיות והיזמות. גיליתי שהמקום שאני רוצה להיות בו זו האקדמיה. אני לא רוצה שמישהו יקנה את ההמצאות שלי, אני רוצה לפעול מהמקום הנקי. חמושה בתובנה הזאת, ובסביבות גיל 33, ניגשתי לעשות דוקטורט. חיפשתי איפה אני יכולה לעשות אימפקט, והבנתי שתחום הפיזיקה נמצא במשבר ומחפש את עצמו. נכנסתי במקרה להרצאה בשיווק של פרופ' ברק ליבאי, לאחר מכן ניהלנו פגישה ארוכה, וסגרנו שהוא ינחה אותי בכתיבת הדוקטורט. במחקר שלי היום אני מיישמת מודלים מתמטיים כדי להבין תופעות מעניינות שקשורות במותגים וברשתות חברתיות".

- למרבית האנשים לוקח זמן רב לגבש קו מנחה שיוביל את הקריירה שלהם, אם בכלל.

"אנחנו כל הזמן צריכים להיות בתוך הדיאלוג של מה שאנחנו רוצים לשדר, מתוך הבנה שאין לנו זמן לבזבז. המקום שאנחנו נמצאים בו עכשיו בונה את המקום הבא, וגם את זה שאחריו. אנחנו צריכים לעשות עם עצמנו שיחות ולשקף לעצמנו דברים. זה לא קל, אבל אין לנו את הלוקסוס לא לעשות את זה.

"הרבה פעמים אנשים מונעים מהזדמנויות שמגיעות אליהם. אבל ההתייחסות הראשונה, המותגית, המוכוונת, היא הנכונה. אנחנו צריכים למתג את עצמנו כמו שעושים מנהלי מותגים שבודקים קודם כל מה הקהל שלהם חושב".

- איך עושים את זה?

"הדבר הראשון הוא לעשות רשימה של האסוציאציות שהייתי רוצה שייקשרו בשמי בעוד 10 שנים. ההמלצה שלי היא לכתוב את כתבת הפרופיל הגדולה על עצמך, על כפולת עמודים, ולכתוב אותה בפירוט. אם יעשו שיחת עומק עם המנהל הנוכחי שלך בעוד 10 שנים, מה תרצה שיגידו? אפשר לרשום אסוציאציות רבות, ולאחר מכן צריך למיין אותן. מה מתוכן חיובי ומה נכון לך? מה יהיה מובחן ויבדל אותך לעומת אנשים אחרים? 'אחראי וחרוץ', למשל, זו לא אופציה. זה תנאי הכרחי, יש את זה לכולם. מה מתאים לסוג המקצוע שאתה נמצא בו? גם אם לא מגיעים לתשובה מושלמת בהתחלה, יהיה לך כיוון, וזה טוב יותר מאשר ללכת בצורה אקראית לכל עבר.

"עוד המלצה היא למצוא לעצמך מנטור. זה יכול להיות ממונה לשעבר, מישהו מהתעשייה, מישהו או מישהי בכירים ממקום העבודה. אלה האנשים שאיתם אפשר לדבר ולהתייעץ, לדבר על תוכנית פעולה, ולהשתמש בהם כבמין מראות שמשקפות את האסוציאציות".

- האם השאלה 'מה חשוב לך להשיג בחיים', רלוונטית בעידן של שינויים אקספוננציאליים?

"ודאי. אחרת את כמו כדור שנע בחלל ללא כיוון. תחשבי על אימפקט, על הצלחה. הבעיה היא לא כשאת בת 20, צעירה ומגניבה. הבעיה היא מה שקורה כשאת מגיעה לגיל 40 ועדיין מסתובבת, נעה ונדה. שם רואים את ההבדל בין מי שבנה לו את עולם האסוציאציות בצורה מדויקת, לבין מישהו שנתן לחיים לטלטל אותו בכיוונים שונים. זה לא אומר שהאדם שמוכוון מטרה יישאר באותו מקום. גם הוא יעשה שינויים, אבל כל שינוי מכסה היבט אחר במה שאת רוצה לבנות. גם אם את לא יודעת איך קוראים למטרה הסופית, סוג האסוציאציות והמותג שאת יוצרת כן צריך להיות מתוחזק.

"לא ידעתי שאני רוצה להיות באוניברסיטה. החלום שלי היה לייצר אימפקט ולהיות עצמאית, לא ידעתי איפה ואיך. הגעתי לאקדמיה אחרי הרבה מאוד גלגולי חיים. שאלתי את עצמי בכל שלב בקריירה, 'במקום שאני נמצאת עכשיו, האם אני מייצרת אימפקט'? אם התשובה הייתה 'לא', התקדמתי למקום הבא. זה יכול היה להיות שינוי מאד גדול - בין חברות שונות מאוד, ואז לאקדמיה, אבל השאלות תמיד היו סביב אותן אסוציאציות שסימנתי".

- איך מיישמים את הכלים הללו כשרוצים לעשות הסבה מקצועית?

"פגשתי בחורה אמריקאית שיש לה יכולת מכירה נדירה. היא עבדה בזה והתקדמה מאוד מהר, אבל נמאס לה, והיא רצתה לשנות עיסוק ו'לעשות טוב בעולם'. נפגשנו ואמרתי לה שהבידול שלה לעומת יתר האנשים הוא היכולת הפנומנלית שלה למכור. 'את רוצה לעשות טוב בעולם, תשתמשי בעולם האסוציאציות הזה, ולכי למכור משהו שאת מאמינה בו'. אז היא הלכה והקימה בית יתומים בהודו והיא מגייסת הון לשם. השם שיצא לה בגלגול הקודם שלה נשמר גם במקום הנוכחי שלה, שמתחבר לעולם הערכי שלה. כשיימאס לה, היא תיקח איתה את החוזקות האלו גם למקום הבא".

- מה היית אומרת למי שמגלה בגיל 40 שכל מה שהוא עשה עד עכשיו זה פשוט 'לא זה'?

"יש לי אמונה אישית עמוקה שבכל שלב ובכל גיל את צריכה לדעת מה את רוצה. אם את לא יודעת, תעסיקי את עצמך במשרה מלאה בלהחליט. אני מבקשת מאנשים לתאר לי שבוע מושלם פוטנציאלי בחיים שלהם. בלי לציין מקצוע ספציפי, אלא איך ייראה שבוע מאושר שכזה - מה הפעילויות שתעשי בו, האם תעבדי מול מחשב או במשרד, מי האנשים שיהיו סביבך, האם תעבדי עם קהל או שתבלי זמן עם עצמך, מה תלבשי, איפה תגורי. כשתהיה לך את התמונה הזאת, את כבר תדעי איך למלא בתוכה את הפרטים. זה בסדר אם את לא מרוצה במקום שאת נמצאת בו, אבל מה את כן רוצה? אחרי שזיקקת את זה, תחשבי מה רשימת העיסוקים שיאפשרו לך לחיות את היום הזה, כמה הם רחוקים ממך, ואיך את יוצרת את המסלול. משיחות שלי עם אנשים אני רואה, שרשימת השינויים שהם צריכים לעשות בפועל לא גדולה".

- מה השיקולים השגויים שמניעים אנשים בתכנון הקריירה שלהם?

"אני מורטת את שערותיי ממערך השיקולים הלא רלוונטיים שהסטודנטים שלי מפעילים כשהם בוחרים מקום עבודה. למשל, בחירה הנשענת על חוסר ביטחון - 'המקום הראשון שיציע לי עבודה, אקח'. אין כאן חשיבה ארוכת טווח. יש כאלה שבוחרים ב'מה שחם בשוק' - בחירה הנשענת על האם התחום טרנדי ונשמע טוב. פגשתי אנשים שגם דברים כמו תלושי ארוחות הם חלק מהשיקולים שלהם. זה, כמובן, לא רלוונטי, ולא ישרת את קורות-החיים שלכם או את הקריירה שלכם. טעות נפוצה נוספת היא לבחור לפי האם הבוס נראה לי נחמד או לא. זה לא שיקול רציונלי. עם המוביליות הגבוהה במקומות עבודה, מי שגייס אותך כבר לא יהיה הבוס שלך בתוך שנה. אנשים שבוחרים את מקום העבודה שלהם בהסתמך על השיקולים הללו, לא מנהלים עם עצמם שיח של מה הם רוצים בעוד 10 שנים, או מה הם רוצים שאנשים יגידו עליהם".

- לא מדגדג לך לחזור להייטק?

"ממש לא. אני קמה בבוקר ומודה ליקום על זה שיש לי את הזכות להיות עצמאית ולעשות בדיוק מה שאני רוצה. העבודה כחוקרת תובענית וקשה. להיות מנכ"ל זה פחות קשה מלהיות חוקר. כמנכ"לית את מול העולם - את רוצה לנהל, את רוצה שיקנו ממך. להיות חוקרת זה להתמודד עם גבולות הידע. פעמים רבות את הולכת במקום שבו לא דרך אדם לפנייך. את לא יודעת אם מה שאת עובדת עליו עכשיו שנתיים לא מצליח כי את לא מצליחה, או כי אין תשובה. לכן, אגב, לא יכולתי לעשות את זה בצעירותי".

למצוא עבודה

השפעת הרשתות החברתיות על התפקיד הבא שלך

"אם את מתחזקת דף פייסבוק, את מאוד חשופה. הדבר הראשון שמעסיקים עושים זה לחפש אותך ברשתות החברתיות. לכן, את חייבת ליצור לעצמך את הדימוי השלם והעקבי שמשרת את מה שאת עושה, ואת גם חייבת לתחזק אותו. הכול תלוי בתחום העיסוק שלך. פעם ההורים שלך היו יכולים ללכת להפגנה ולעמוד שם, ולא כל העולם היה יודע מזה. היום הרשתות חושפות אותך. אם יש לך עמוד פייסבוק פוליטי, צריך לחשוב אם זה משרת את האסוציאציות שאת רוצה לבנות. אם את עו"ד שרוצה לעבוד עם אנשי עסקים, את לא תשימי תמונות בביקיני בפייסבוק. את תחשבי על השפה שאת משתמשת בה, על הכיתובים שאת נותנת כשאת מעלה תמונות שלך או של הילדים או בכלל. זה תקף גם לגבי גברים, אבל נשים נשפטות יותר. צריך להבין שלכל דבר שאנחנו עושים יש השלכות. צריך גם להבין שהבוסים שלך בעבודה קוראים הכול. זה לא דור ההורים שלכם. החשיפה מטורפת, אבל יש כאן גם הזדמנות".

מהן הטעויות הנפוצות שאנשים עושים בחיפושי עבודה?

(1) מגיעים לא מוכנים להליך החיפוש. בהרבה מקרים מחפשי עבודה לא מסמנים מטרה ולא מבינים איך מקום העבודה שהם מתראיינים אליו או הולכים לעבוד בו, משתלם 'בביג פלן' שלהם.

(2) מסתכלים על הפרטים הלא חשובים. התנאים, הבוס, סביבת העבודה. אלו שיקולים נחמדים, אבל הם שוליים ולא מהווים את העיקר.

(3) מתנהלים בתהליך החיפוש באופן פסיבי. יש מעט אנשים שאומרים 'אני רוצה לעבוד בחברה הזאת. מה אני צריך לעשות כדי להגיע בתוך שנה לעבוד שם?'.

(4) לא סוגרים מעגל. לא קיבלת את הג'וב? כתוב אימייל למראיין. "צר לי שכך היה הדבר, אני מודה לך על הזמן שהקדשת לי ומקווה שנשוב וניפגש". הבן אדם הזה מחר יהיה במקום אחר, ואת רוצה שהוא יזכור אותך מבין אלפי המועמדים שלא עושים את זה. את צריכה להשתמש בפגישות הללו כהזדמנות.

- אחרי שמיפיתי את המטרות, איך עוברים לשלב הפרקטי?

"ברגע ששרטטת את תוכנית האב והבנת מה אבני הדרך, צריך להבין מה מקום העבודה הבא שיכול לקדם אותך בדרך הזאת ולנסות להגיע לשם. זה יכול להיות באופן ישיר וגלוי. חשבי על עצמך כעל מנכ"לית לרגע. כמה היית מאושרת שיבוא אלייך מועמד, ובמקום לבזבז את זמנך עם תכונות טובות ורעות, יגיד לך: 'החלום שלי בחיים זה לעשות את הדבר הזה. החברה שלך היא חלק מהגשמת החלום שלי. מה אני צריך לעשות כדי לעבוד פה?'. קשה לומר 'לא' להצהרת כוונות ברורה כל כך, וגם אם לא תהיה לך משרה עבור האדם הזה כרגע, את תזכרי אותו בעתיד וגם תנסי לעזור לו".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?