גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מנהלים ישיבת דירקטוריון בנוכחות 600 עובדי החברה

מייסד ומנכ"ל רובריק, חברת סטארט-אפ לניהול נתונים בעמק הסיליקון, מיישם מודל קיצוני של שקיפות בחברה ■ "אם אתה מטפח תרבות שבה אנשים שואלים שאלות לא נוחות, זה מרחיב את החשיבה שלך"

מנהל עיזבון דואג לשמור על ערך הנכסים/   צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מנהל עיזבון דואג לשמור על ערך הנכסים/ צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אין דבר כזה ימ"מ - יותר מדי מידע - בחברת רובריק. הסיבה: המייסד והמנכ"ל ביפול סינהא מנהל את חברת ההזנק לניהול נתונים תחת קוד קיצוני של שקיפות מלאה.

סינהא גלוי לגמרי כלפי המנהלים חברה ביחס למצבה ופתוח בפני העובדים בנושאי עסקים וביצועים כספיים. הוא מאמין שהיושרה הקיצונית הזאת מסייעת ליצור תרבות ארגונית חזקה. "הרגעים האלו יכולים להיות מפחידים, אבל אם אתה אתה אמיתי ושקוף, זה יוצר אמון", הוא אומר. "זה מעצים".

סינהא, מהנדס לשעבר באורקל, שהפך לאחר מכן לאיש כספים בחברת הון הסיכון לייטספיד ונצ'ר פרטנרז, מצפה לאותה כנות מצד חברי מועצת המנהלים של רובריק מפאלו אלטו (עמק הסיליקון), קליפורניה. כל ישיבה של מועצה פתוחה בפני כל 600 עובדי החברה, ורובם אכן נוכחים בה באופן אישי או באמצעות טל-וידאו. מעודדים אותם לבדוק ולאתגר את הדירקטורים של רובריק. שום נושא עסקי רלוונטי אינו נדון מתחת לשולחן, מלבד מידע שמור על הלקוחות.

"אם אתה מטפח תרבות שבה אנשים שואלים שאלות לא נוחות, זה מרחיב את החשיבה שלך", הוא אומר, "זה הופך אותך למנהל-מנהיג טוב יותר".

- מה היה מקור הרעיון של ישיבות דירקטוריון פתוחות, ולמה חשבת שזה יהיה טוב לרובריק?

"כשאנשים נוטשים את הקריירות המבוססות שלהם וקופצים ראש כדי לבנות את המסד של חברה צעירה חדשה, הם צמאים לתוכן, למידע. אבל ברוב המקומות הללו, אנשים אוהבים לשלוט במידע או בכוח. אנחנו רצינו ליצור ברובריק פלטפורמה שבה אנשים יכולים לממש את שאיפות הקריירה שלהם, וחשבנו שאם ניצור שקיפות קיצונית, זה יחזיק את החברה בעליות ובמורדות הבלתי נמנעות בכל סטארט-אפ".

- איך נפתחים בפני העובדים לגבי, נניח, רבעון כספי גרוע, ובו זמנית שומרים על ההתמקדות שלהם בעבודה והמעורבות בחברה?

"לשקיפות יש צדדים טובים ורעים. המטרה שלנו היא ליצור מוסד שמשתמר. אם ניצור אמון, אנשים יקבלו גם חדשות טובות וגם רעות באופן מידתי, מפני שהם יידעו שזהו חלק מסיפור גדול הרבה יותר שמתרחש. כשאנחנו מספקים מידע, טוב או רע, אנחנו יוצרים סביבו הקשר. כשהעובדים מבינים את ההזדמנויות והאתגרים, הם חשים העצמה. הם יודעים, והם גם יכולים אולי לעזור לפתור חלק מהאתגרים שאינם במסגרת התפקיד שלהם".

- איך אתה יכול לתת הקשר לבשורות רעות במפגש עם העובדים? אתה יכול לתת דוגמה?

"לפני כמעט שנתיים, פיתחנו מוצר יישום מסד נתונים חדש. הצוות ההנדסי שלנו השקיע שעות ארוכות בבניית המוצר, וצוותי השיווק והמוצר עבדו על אסטרטגיית שיווק עולמית. החלטנו שהפונקציונליות של המוצר לא עמדה בתקנים של רובריק.

"בישיבת הדירקטוריון, אמרנו שאנחנו לא מוציאים את המוצר הזה בשני הרבעונים הבאים לפחות, מפני שהוא לא עומד בסטנדרטים. רבים התאכזבו כי הם השקיעו שעות ארוכות בבנייה שלו. אבל אנחנו צירפנו הקשר למידע הזה כשאמרנו שכמיזם סטארט-אפ, אנחנו צריכים לבנות יחסי אמון עם הלקוחות. אנחנו לא יכולים סתם כך לדחוף מוצר החוצה מפני שאנשים עבדו עליו זמן רב. נוכל לדחוף רק מוצר שנותן ערך אמיתי ללקוח. כשאנשים מקבלים מידע, הם יכולים להבין טוב יותר למה קיבלת החלטה, גם אם הם לא משלימים איתה".

- האם יש דוגמאות לעובדים שתורמים לפתרון אתגרים שהיו מחוץ לסמכויותיהם כתוצאה ממשהו שהם שמעו בישיבות?

"יש לכך כמה דוגמאות. כשהשקנו את החברה, היה דיון על אופן ההקמה של אתר האינטרנט הראשון שלה. העניין היה באחריות מחלקת השיווק, ואז בישיבת מועצת מנהלים, אחד המהנדסים הרים את ידו ואמר, 'אני רוצה להיות האחראי האמיתי על האתר, ואני הולך לבנות אותו עבור צוות השיווק'. הוא יצר בעצמו את האתר הראשון, ווידא שהוא הושק כמו שצריך".

- בישיבות מועצת המנהלים, האם לעובדים יש הזדמנויות להגיב למה שהם שומעים? מהם חוקי המשחק?

"בכוונה לא הגדרנו חוקי משחק. באופן שבו אנחנו מתבוננים על החברה, המשקיעים הם קבוצת בעלי עניין אחת, הדירקטורים שלנו הם בעלי עניין אחרים, והעובדים הם בעלי העניין הנוספים. הדבר היחיד שאמרנו הוא, שאם שאלה היא יותר לימודית מטבעה, נוריד אותה מהרשת, אבל אין שאלות שאי-אפשר לשאול. בהתחלה, העובדים שאלו הרבה שאלות למידה, אבל אחר כך הם החלו לסנן את עצמם, וכעת יש לנו יותר שאלות מעמיקות על אסטרטגיה".

- האם התהליך הפתוח מאריך את ישיבות מועצת מנהלים?

"ישיבות הדירקטוריון נמשכות בדרך כלל שעתיים וחצי. לעתים הן מתארכות ב-10-15 דקות".

- מה לגבי שאלות קשות?

"לעתים מאתגר להשיב עליהן. בישיבה האחרונה, מישהו שאל אם מנהל מסוים בדרג ביניים יוכל להפוך לבכיר. רציתי להיות שקוף לגמרי, ולכן התשובה שלי הייתה שאנחנו לא יודעים אם אותו מנהל יכול להפוך לבכיר, אבל מה שאנחנו רואים הוא שהאדם הזה עושה עבודה מצוינת ומראה את כל הסימנים שהוא יכול לצמוח לתפקיד".

- אותו אדם נכח בישיבה?

"כן, והכול מתועד בכל הישיבות. חשבתי אז שזה דבר ממש מפחיד מבחינתו לשמוע, אבל רציתי להיות אמיתי. אחרי הישיבה, אותו אדם בא אליי ואמר, 'ביפול, אני ממש מעריך את השקיפות מפני שלרובריק מגיע את האדם הטוב ביותר לתפקיד הזה, ואמרת שאתה לא יודע אם זה אני או לא, אבל היית ברור מאוד שאתה רואה את כל הסימנים שהאדם הזה הוא אני'. כך הענקנו מוטיבציה חזקה מאוד לאותו אדם".

- האם אי פעם הועלו נושאים שאילצו אתכם לסגור את הישיבה?

"לא. אנחנו מבינים שיש עלויות לשקיפות, ואנחנו מוכנים לשאת בהן. כשאתה סוגר דברים זה מדרון חלקלק, מפני שאם אתה מתחיל לומר שאתה לא יכול לדבר על הא ועל דא, לבסוף אתה חוזר למקום שבו אתה מסתיר מידע".

- לדעתך, ישיבות מועצה פתוחות כאלה יכולות לעבוד גם בחברות שאינן סטארט-אפ?

"ישיבות פתוחות בונות אמון בין העובדים, והן יכולות לעבוד בחברות מבוססות. אם חברה היא בורסאית, יש כמה חלקים במידע הלא-פומבי שיכולים להיחשב מידע פנימי. אבל אני מאמין שבעידן שלנו, שבירת גבולות מידע ובניית אמון הן הדרך ליצור חברה שתחזיק מעמד בטווח הארוך".

- מלבד ישיבות מועצת המנהלים, יש דברים נוספים שאתם עושים בשם השקיפות?

"גם היומן שלי פתוח, כדי שכל אחד יוכל לראות איך אני מנצל את הזמן. גם זה מעצים בני אדם, מפני שאם הם רוצים לדבר איתי, הם יכולים להציע מועד לפגישה על פי היומן, ולמצוא זמן לשוחח איתי".

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק