גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אל-על חייבת לבחור מנכ"ל שיהיה מקובל על העובדים"

כך אומר גורם בכיר בענף התעופה בעקבות התפטרותו של מנכ"ל אל-על דוד מימון ■ בין השמות שהוזכרו כמועמדים להחליפו: מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, ומפקד חיל האוויר לשעבר, אמיר אשל ■ עלות השכר של מימון בשנות כהונתו כמנכ"ל: כ-11 מיליון שקל

דוד מימון מנכ"ל אל על (צילום רויטרס)
דוד מימון מנכ"ל אל על (צילום רויטרס)

רגע לפני פרסום דוחות הרבעון השלישי ל-2017, הודיע אמש (ג') דויד מימון, מנכ"ל אל-על בשלוש השנים וחצי האחרונות על התפטרותו מהחברה. במכתב שהגיש לדירקטוריון אל-על, בראשות היו"ר אלי דפס וסגניתו תמי בורוביץ', כתב: "ברצוני להודיע לכם על החלטתי לסיים את תפקידי כמנכ"ל אל-על, לאחר כהונה של כארבע שנים בתפקיד מאתגר זה.

"אני מכהן בחברה בתפקידים שונים כבר יותר מ-12 שנה, שבמהלכן זכיתי להיות חלק מארגון מיוחד ויוצא דופן, בעל משמעות אדירה בישראל ובעולם כולו... אבקש להודות לכם על כך שאפשרתם לי לממש את החזון ואת התוכנית העסקית שהצגתי עם כניסתי לתפקיד המנכ"ל, אשר כללו הצטיידות במטוסים חדשים, הרחבת רשת הנתיבים, השקת כרטיס האשראי Card Fly והרחבת הפעילות החוץ-תעופתית (לרבות בתחום שירותי הקרקע) תוך מתן דגש על התייעלות... אמשיך להנהיג את החברה במלוא הרצינות וההשקעה עד לבחירת מנכ"ל חדש והשלמת תהליך החפיפה".

עלות שכרו של מימון בתקופת כהונתו עמדה על יותר מ-11 מיליון שקל.

סירקיס ואשל מועמדים להחלפה

ההודעה של מימון לא הפתיעה את אנשי הענף. כבר לאחר נחיתת הדרימליינר הראשון בנתב"ג רמז בנאומו הנרגש כי הגיע לשיא. רבים "הימרו" על כך שעוד לפני שתסתיים שנת 2017 הוא יודיע על פרישה בזמן של נקודת רתיחה בחברה: מצד אחד, הושקו קווים חדשים ונרכשו 16 מטוסי בואינג דרימליינר, ומצד אחר מניית אל-על ירדה ב-52% בשנה האחרונה, מחירי הדלק מאמירים, ועל כתפי מימון רובץ אחד המשברים הגדולים שלה - סכסוך העבודה עם ועד הטייסים, שעלה לחברה בשיבושים רבים בטיסות, בביטולים של הרגע האחרון ובעיכובים שהחברה תיאלץ לפצות עליהם את נוסעיה.

גם מעל עסקת הרכישה של ישראייר מרחפים כמה סימני שאלה. העסקה ממתינה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים, ובינתיים נודע כי רשות שדות התעופה מתנגדת לה. ההתנגדות, לפחות באופן רשמי, נובעת מהחשש לפגיעה בתחרות בטיסות הפנים בישראל, ובעיקר לאילת, שמפעילות ארקיע וישראייר. ברש"ת חוששים שאל-על תחליט להפסיק את טיסות הפנים של ישראייר ולהשתמש בצי מטוסיה לטיסות בינלאומיות. כך, ארקיע עשויה להפוך למונופול בשוק טיסות הפנים.

מעבר לכך, ייתכן שברש"ת חוששים מהפסד אפשרי באגרות שהיא מקבלת מאל-על, בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר בשנה. חברות שנתח השוק שלהן גדול מ-30% מקבלות הנחה של 20% בהיקף האגרות המשולמות, ומיזוג עם ישראייר עשוי להעלות את אל-על חזרה לנתחי השוק הללו. האם ישראייר תנוהל בשונה מסאנדור ומ-UP, המתנהגים כשני מותגים בתוך אל-על (גם בדוחות רש"ת נתוני תנועת הנוסעים של שתי החברות אינם מופיעים בנפרד)? החזון בעסקה עם ישראייר הוא להמשיך להפעילה כישות נפרדת - החל בצי המטוסים וכלה בטייסים, שימשיכו לשמש כטייסי ישראייר בלבד ותנאי השכר שלהם לא ישתנו.

יש להניח שלבסוף התנגדות רש"ת לעסקה תסתיים בהטלת סייגים בלבד על מערכת היחסים בין שתי החברות, כולל התחייבות שישראייר תמשיך להפעיל את טיסות הפנים.

בינתיים, הודעת ההתפטרות של מימון הניבה בורסת שמות של מחליפים פוטנציאליים. בין השמות שהוזכרו: אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, שנחשב דמות דומיננטית, בעל ידע וכישרון רב, שהצעיד את החברה להישגים מרשימים. ה"בעיה" של סירקיס היא שהוא מחויב בישראייר ויש הטוענים שהדירקטוריון יעדיף למנות מנכ"ל פחות דומיננטי. מתוך אל-על הוזכר כמועמד אפשרי סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים גונן אוסישקין, שמונה לפני שנה לתפקיד. לגונן יש ותק של כ-13 שנים בחברת אל-על בתפקידים ניהוליים וכקצין ראשון.

מועמדת אחרת שהוזכרה היא יהודית גריסרו, המכהנת בחצי השנה האחרונה כסמנכ"לית משאבי אנוש ומינהל בחברה. אחד הגורמים בענף הזכיר גם את היו"ר אלי דפס כאופציה מעניינת. משורות חיל האוויר הוזכרו שני מועמדים, שניהם מפקדי חיל האוויר לשעבר: עידו נחושתן, שכיהן כמפקד החיל עד 2012 ומשמש כיום יועץ חיצוני לארגונים במשק; ואמיר אשל, מפקד חיל האוויר עד לאחרונה שסיים זה עתה את תפקידו.

"אל-על תהיה חייבת לבחור אדם שיהיה מקובל על העובדים ועל צוותי הטייסים בעיקר", אמר בכיר בענף התעופה. "שביל הזהב לפתרון הבעיות של אל-על הוא יחסים טובים עם העובדים, וזה חסר היום. מעבר לכך, המנכ"ל החדש יידרש לצמצום הוצאות. הבעיה העיקרית של אל-על היא הוצאות כוח אדם והוועד החזק של העובדים מול ההנהלה. לזה צריך להוסיף את הדלק שעולה ואת חוסר היעילות של החברה בהיבט מספר העובדים לעומת צי המטוסים".

"אל-על הזניחה את השיווק"

לדברי סוכן נסיעות ותיק, מימון משאיר עבודה רבה למחליפו. "דירקטוריון אל-על הוביל את מימון לטירוף של קניית המטוסים הכי מתקדמים בעולם, אבל צריך יהיה גם למלא אותם. מימון זנח את נושא השיווק. אל-על קמה יום אחד בבוקר ומגלה שלקו להונג קונג, שבעבר הייתה לה בו בלעדיות, נכנסה מתחרה מצוינת שלוקחת לה מלא נוסעים. אותו דבר עם הקווים לסין. כל תהליך השמים הפתוחים הוביל להקטנת נתח השוק של אל-על. השרים ישראל כ"ץ ויריב לוין מתחרים על גבה מי יביא עוד חברה לארץ.

"מעבר לזה, חברות התעופה מחזקות את המכירה הישירה שלהן גם דרך הענקיות אקספדיה ופרייסליין - ואל-על פשוט לא שם. לחברה דרוש מנכ"ל שיידע לקרוא את המפה ולהשקיע באפיקי השיווק הנכונים".

גורם בכיר בענף העלה ביקורת אחרת: "למרות שזה לא הוגדר באופן רשמי, בשנים האחרונות מנכ"לי אל-על מכהנים בקדנציה של 3-4 שנים. זו טעות ניהולית נוראה שלא נפוצה בענף, שרבים מהמנכ"לים בו מכהנים שנים ארוכות (לדוגמה יונייטד, בריטיש איירוויז בישראל ואף ישראייר - מר"ח). התהליכים בענף הם ארוכים ותחלופה אחרי פרקי זמן כאלה בתקופה כל כך סוערת בענף עשויה לבוא לידי ביטוי בתוצאות הכספיות, שכפי הנראה נראה בדוחות הקרובים".

עוד כתבות

דלק / צילום: thinkstock

ר' ההגבלים בוחנת להמליץ על הסרת הפיקוח על הבנזין

בדיקות שבוצעו מצאו כי 84% מענף התדלוק מוחזק בידי 4 חברות ■ על רקע זה הורחב השימוע בנושא הריכוזיות בדלק, כך שיעסוק לא רק בבנזין אלא גם במחירי הסולר

אבנר מימון / צילום: יעל צור. באדיבות ועידת אנרגיה ועסקים

התפטרות מנכ"ל בזן - דווקא לאחר דוחות חזקים

(עדכון) - מימון מסיים קדנציה של מעט יותר משנתיים בתפקיד, בדומה לקודמו, אריק יערי ■ מקורב לנושא מסר ל"גלובס": "מנכ"ל בזן הופך בעל-כורחו לעבריין, וזה מצב בלתי נסבל"

חדר כושר של הולמס פלייס. הכנסה שנתית מוערכת של 290 מ' ש' / צילום: יח"צ

אירונאוטיקס אכזבה, בעלי הולמס פלייס ישלמו את המחיר?

הצעת המכר של החברה צפויה להצטמצם משמעותית ■ הדרישה לצמצום הצעת המכר והפחתת השווי המבוקש בהנפקת רשת חדרי הכושר מגיעה מצד גופים המשתתפים ב"רוד שואו" שעורכת החברה

פרסום בנתב"ג. נתפס כפחות יוקרתי לעומת שאר העולם / צילום:  Shutterstock

השבוע צפוי להיסגר המכרז לזיכיון הפרסום בשדות התעופה

מינימם דמי זיכיון יהיו 13 מיליון שקל בשנה או 60% מההכנסות, ללא תלות במספר הנוסעים ■ בינתיים הביעו התעניינות JC דקו, נור ומקסימדיה

דוד שמרון / צילום: איל יצהר

המשטרה הציעה לעו"ד שמרון להפוך לעד מדינה

במשטרה ובפרקליטות סבורים ששבכוחו של עורך הדין המקורב לראש הממשלה נתניהו להפליל בכירים בתיק 3000 ■ שמרון סירב להצעה ■ גורמי אכיפה: אין ראיות למעורבותו של נתניהו

ציון קינן דני דנקנר   / צילום : תמר מצפי

נדחתה בקשה לתביעה נגזרת נגד בנה"פ על האשראי ל"מעריב"

הבקשה, אותה הגיש יונתן הרפז נגד הדירקטורים בבנק ונושאי משרה לשעבר, נדחתה על ידי ביהמ"ש המחוזי בת"א ■ הרפז  טען כי החלטות ועדת האשראי של בנק הפועלים להעמיד אשראי ל"מעריב" היו רשלניות

שוק רוטשילד. בקשיים למרות המיקום המרכזי / צילום: שלומי יוסף

הקשיים והצרות של שוק אלנבי-רוטשילד

ל"גלובס" הגיעו טענות על כך שהשותפים מסוכסכים ולא מסכימים להזרים כסף נוסף לשוק

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

עליות בסיום בת"א; טבע עלתה בכ-9%; מניות הגז המשיכו לרדת

בורסות וול סטריט ננעלו בסוף השבוע בירידות ■ שר האנרגיה המצרי הודיע בשבוע שעבר כי מצרים תפסיק לייבא גז נוזלי במהלך 2018 ■  אבנר מימון הודיע על התפטרותו מתפקידו כמנכ"ל קבוצת בזן, והמניה רושמת ירידות

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

החל מדצמבר: שכר מפקחי הבטיחות במשרד העבודה יעלה

משרד העבודה והרווחה הודיע על סיכום להעלאת שכר מפקחי הבטיחות בענף הבנייה בכ-3,500 שקל ■ "יש לקוות שבעקבות זאת יגויסו בקרוב מפקחי בטיחות נוספים בהם יש צורך אקוטי"

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

ירידות באסיה; טושיבה תנסה לגייס 5.3 מיליארד ד'

באסיה נמשכות הספקולציות סביב יכולתו של טראמפ להעביר את הפחתות המסים ■ ירידות בחוזים על המדדים האמריקאים

שי אוזון / צילום: שלומי יוסף

וואן טכנולוגיות תמחוק את כלנית כרמון מהמסחר בת"א

וואן, שכבר מחזיקה ב-86% מכלנית כרמון, הגישה את הצעת הרכש (בסך 10.7 מיליון שקל) בעקבות תביעה שהגיש בעל מניות נגד כלנית, וכחלק מהסתלקותו מהתביעה

איתמר דויטשר / צילום: יחצ

דוחות אלקטרה: הרווח הנקי ירד ל-44 מיליון שקל

צבר העבודות של חברת הפרויקטים בסוף ספטמבר עמד על 10.4 מיליארד שקל, וההון העצמי הסתכם בכ-915 מיליון שקל

מנהרות הכרמל / צילום: אלבטרוס

שיכון ובינוי: רווח של 250-300 מיליון ש' מעסקת מנהרות הכרמל

המוסדיים ישקיעו 580 מיליון שקל בשותפות מוגבלת, שתחזיק 45% ממניות כרמלטון, זכיינית המנהרות, המוערכת בשווי של יותר ממיליארד שקל

כרטיס אשראי חכם- באירופה זה הסטנדרט, מתי אצלנו / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חברות כרטיסי האשראי הרוויחו 555 מיליון שקל מתחילת השנה

לאומי קארד, בעלת התיק השמרני ביותר הגדילה אותו במיליארד שקל מתחילת השנה ■ ההפרשות להפסדי אשראי זינקו ב-70% ל-230 מיליון ש'

אהוד דנוך / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל סולל בונה: "למה הקבלנים צריכים לממן את המדינה?"

אהוד דנוך מבוהל מהלהט להביא לפה חברות זרות, מתריע מפני מוסר התשלומים של הממשלה ומשוכנע שבאתרי הבנייה יש כבר שינוי בתחום הבטיחות (אבל שאפשר גם לעשות יותר)

 בוול סטריט/ צילום: רויטרס

יש יציבות בשווקים - אז למה חתני פרס נובל לכלכלה מודאגים?

מה מסביר את השאננות של השווקים גם אחרי עליות השערים הממושכות בנות כ-9 השנים? ■ הוויכוח על כיוון השווקים מתעצם: האם העליות יימשכו, כי "הפעם זה שונה", מה עלול בכל זאת לזעזע את השווקים וכיצד ניתן להיערך לתרחיש כזה

טדי שגיא/ צילום: יחצ

מצנח הזהב בבראק אן.וי: המנכ"לים יתוגמלו ב-20 מיליון שקל

בידי גל טננבאום ואופיר רחמים 5.2% ממניות בראק אן.וי בשווי של 160 מיליון שקל ■ החברה דיווחה על שיפור בשיעורי התפוסה של נכסיה בגרמניה

סיבים אופטיים / צילום: רפי קוץ

סלקום ופרטנר במו"מ לשימוש משותף בסיבים אופטיים

אם ייחתם ההסכם תיחסך עלות פריסה של שתי תשתיות סיבים אופטיים ■ בפועל סלקום תעשה שימוש בסיבים האופטיים של פרטנר

המשרדים של רדיט  / צילום: רויטרס Robert Galbraith

מנכ"ל רדיט: "לאנשים מתחיל להימאס מלכעוס"

אתר המדיה החברתית רדיט, שהשלים גיוס של 200 מיליון דולר, מנסה למשוך את תשומת הלב של המפרסמים ■ המנכ"ל סטיב האפמן מדבר על הקמת "צוות אנטי-רוע" ומתייחס להבדל בין רדיט לפייסבוק

קידוח תמר / צלם: יחצ

הנפקת תמר פטרוליום סידרה לדלק קד' רווחים של 617 מ' ד'

הכנסות דלק קידוחים ברבעון השלישי הסתכמו ב-92 מיליון דולר ■ תמר פטרוליום תחלק עד סוף השנה הבאה יותר מ-160 מיליון שקל דיבידנדים