גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אל-על חייבת לבחור מנכ"ל שיהיה מקובל על העובדים"

כך אומר גורם בכיר בענף התעופה בעקבות התפטרותו של מנכ"ל אל-על דוד מימון ■ בין השמות שהוזכרו כמועמדים להחליפו: מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, ומפקד חיל האוויר לשעבר, אמיר אשל ■ עלות השכר של מימון בשנות כהונתו כמנכ"ל: כ-11 מיליון שקל

דוד מימון מנכ"ל אל על (צילום רויטרס)
דוד מימון מנכ"ל אל על (צילום רויטרס)

רגע לפני פרסום דוחות הרבעון השלישי ל-2017, הודיע אמש (ג') דויד מימון, מנכ"ל אל-על בשלוש השנים וחצי האחרונות על התפטרותו מהחברה. במכתב שהגיש לדירקטוריון אל-על, בראשות היו"ר אלי דפס וסגניתו תמי בורוביץ', כתב: "ברצוני להודיע לכם על החלטתי לסיים את תפקידי כמנכ"ל אל-על, לאחר כהונה של כארבע שנים בתפקיד מאתגר זה.

"אני מכהן בחברה בתפקידים שונים כבר יותר מ-12 שנה, שבמהלכן זכיתי להיות חלק מארגון מיוחד ויוצא דופן, בעל משמעות אדירה בישראל ובעולם כולו... אבקש להודות לכם על כך שאפשרתם לי לממש את החזון ואת התוכנית העסקית שהצגתי עם כניסתי לתפקיד המנכ"ל, אשר כללו הצטיידות במטוסים חדשים, הרחבת רשת הנתיבים, השקת כרטיס האשראי Card Fly והרחבת הפעילות החוץ-תעופתית (לרבות בתחום שירותי הקרקע) תוך מתן דגש על התייעלות... אמשיך להנהיג את החברה במלוא הרצינות וההשקעה עד לבחירת מנכ"ל חדש והשלמת תהליך החפיפה".

עלות שכרו של מימון בתקופת כהונתו עמדה על יותר מ-11 מיליון שקל.

סירקיס ואשל מועמדים להחלפה

ההודעה של מימון לא הפתיעה את אנשי הענף. כבר לאחר נחיתת הדרימליינר הראשון בנתב"ג רמז בנאומו הנרגש כי הגיע לשיא. רבים "הימרו" על כך שעוד לפני שתסתיים שנת 2017 הוא יודיע על פרישה בזמן של נקודת רתיחה בחברה: מצד אחד, הושקו קווים חדשים ונרכשו 16 מטוסי בואינג דרימליינר, ומצד אחר מניית אל-על ירדה ב-52% בשנה האחרונה, מחירי הדלק מאמירים, ועל כתפי מימון רובץ אחד המשברים הגדולים שלה - סכסוך העבודה עם ועד הטייסים, שעלה לחברה בשיבושים רבים בטיסות, בביטולים של הרגע האחרון ובעיכובים שהחברה תיאלץ לפצות עליהם את נוסעיה.

גם מעל עסקת הרכישה של ישראייר מרחפים כמה סימני שאלה. העסקה ממתינה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים, ובינתיים נודע כי רשות שדות התעופה מתנגדת לה. ההתנגדות, לפחות באופן רשמי, נובעת מהחשש לפגיעה בתחרות בטיסות הפנים בישראל, ובעיקר לאילת, שמפעילות ארקיע וישראייר. ברש"ת חוששים שאל-על תחליט להפסיק את טיסות הפנים של ישראייר ולהשתמש בצי מטוסיה לטיסות בינלאומיות. כך, ארקיע עשויה להפוך למונופול בשוק טיסות הפנים.

מעבר לכך, ייתכן שברש"ת חוששים מהפסד אפשרי באגרות שהיא מקבלת מאל-על, בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר בשנה. חברות שנתח השוק שלהן גדול מ-30% מקבלות הנחה של 20% בהיקף האגרות המשולמות, ומיזוג עם ישראייר עשוי להעלות את אל-על חזרה לנתחי השוק הללו. האם ישראייר תנוהל בשונה מסאנדור ומ-UP, המתנהגים כשני מותגים בתוך אל-על (גם בדוחות רש"ת נתוני תנועת הנוסעים של שתי החברות אינם מופיעים בנפרד)? החזון בעסקה עם ישראייר הוא להמשיך להפעילה כישות נפרדת - החל בצי המטוסים וכלה בטייסים, שימשיכו לשמש כטייסי ישראייר בלבד ותנאי השכר שלהם לא ישתנו.

יש להניח שלבסוף התנגדות רש"ת לעסקה תסתיים בהטלת סייגים בלבד על מערכת היחסים בין שתי החברות, כולל התחייבות שישראייר תמשיך להפעיל את טיסות הפנים.

בינתיים, הודעת ההתפטרות של מימון הניבה בורסת שמות של מחליפים פוטנציאליים. בין השמות שהוזכרו: אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, שנחשב דמות דומיננטית, בעל ידע וכישרון רב, שהצעיד את החברה להישגים מרשימים. ה"בעיה" של סירקיס היא שהוא מחויב בישראייר ויש הטוענים שהדירקטוריון יעדיף למנות מנכ"ל פחות דומיננטי. מתוך אל-על הוזכר כמועמד אפשרי סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים גונן אוסישקין, שמונה לפני שנה לתפקיד. לגונן יש ותק של כ-13 שנים בחברת אל-על בתפקידים ניהוליים וכקצין ראשון.

מועמדת אחרת שהוזכרה היא יהודית גריסרו, המכהנת בחצי השנה האחרונה כסמנכ"לית משאבי אנוש ומינהל בחברה. אחד הגורמים בענף הזכיר גם את היו"ר אלי דפס כאופציה מעניינת. משורות חיל האוויר הוזכרו שני מועמדים, שניהם מפקדי חיל האוויר לשעבר: עידו נחושתן, שכיהן כמפקד החיל עד 2012 ומשמש כיום יועץ חיצוני לארגונים במשק; ואמיר אשל, מפקד חיל האוויר עד לאחרונה שסיים זה עתה את תפקידו.

"אל-על תהיה חייבת לבחור אדם שיהיה מקובל על העובדים ועל צוותי הטייסים בעיקר", אמר בכיר בענף התעופה. "שביל הזהב לפתרון הבעיות של אל-על הוא יחסים טובים עם העובדים, וזה חסר היום. מעבר לכך, המנכ"ל החדש יידרש לצמצום הוצאות. הבעיה העיקרית של אל-על היא הוצאות כוח אדם והוועד החזק של העובדים מול ההנהלה. לזה צריך להוסיף את הדלק שעולה ואת חוסר היעילות של החברה בהיבט מספר העובדים לעומת צי המטוסים".

"אל-על הזניחה את השיווק"

לדברי סוכן נסיעות ותיק, מימון משאיר עבודה רבה למחליפו. "דירקטוריון אל-על הוביל את מימון לטירוף של קניית המטוסים הכי מתקדמים בעולם, אבל צריך יהיה גם למלא אותם. מימון זנח את נושא השיווק. אל-על קמה יום אחד בבוקר ומגלה שלקו להונג קונג, שבעבר הייתה לה בו בלעדיות, נכנסה מתחרה מצוינת שלוקחת לה מלא נוסעים. אותו דבר עם הקווים לסין. כל תהליך השמים הפתוחים הוביל להקטנת נתח השוק של אל-על. השרים ישראל כ"ץ ויריב לוין מתחרים על גבה מי יביא עוד חברה לארץ.

"מעבר לזה, חברות התעופה מחזקות את המכירה הישירה שלהן גם דרך הענקיות אקספדיה ופרייסליין - ואל-על פשוט לא שם. לחברה דרוש מנכ"ל שיידע לקרוא את המפה ולהשקיע באפיקי השיווק הנכונים".

גורם בכיר בענף העלה ביקורת אחרת: "למרות שזה לא הוגדר באופן רשמי, בשנים האחרונות מנכ"לי אל-על מכהנים בקדנציה של 3-4 שנים. זו טעות ניהולית נוראה שלא נפוצה בענף, שרבים מהמנכ"לים בו מכהנים שנים ארוכות (לדוגמה יונייטד, בריטיש איירוויז בישראל ואף ישראייר - מר"ח). התהליכים בענף הם ארוכים ותחלופה אחרי פרקי זמן כאלה בתקופה כל כך סוערת בענף עשויה לבוא לידי ביטוי בתוצאות הכספיות, שכפי הנראה נראה בדוחות הקרובים".

עוד כתבות

בית קברות / צילום: shutterstock

מצוקת שטח בתי הקברות מחייבת פתרונות יצירתיים

בתי הקברות הפסטורליים הולכים ונכחדים בשל מצוקת הקרקעות ● 1.8 מיליון איש ייקברו בישראל עד 2048, אך הממשלה לא מתכננת לטווח הארוך ● חוששים היכן תיקברו? כנראה שבצדק ● ישראל 2048, פרויקט מיוחד 

המנכ"ל היוצא, Margo Georgiadis / צילום: סטיב מרקוס, רויטרס

ינון קרייז הישראלי מונה למנכ"ל חברת הצעצועים מאטל

קרייז יחליף בתפקיד את מרגו גאורגידיס, שהודיעה על התפטרותה מיצרנית בובת הברבי, החל מהשבוע הבא

בנימין נתניהו / צילום: shutterstock

למה נתניהו מאשים את שיטת הממשל - אבל לא משנה אותה?

הפוליטיקאים סבורים כי צריך לשנות את שיטת הממשל, עד שזה נוגע לכיסא שלהם ● הגבלת כהונה יכולה לעודד בעלי תפקידים לפעולה - אבל לא נראה שמישהו מעוניין לקדם זאת ● במקום לדאוג לעתידה של ישראל, נבחרי הציבור ימשיכו לחיות ממהדורת חדשות אחת לשנייה ● ישראל 2048, פרויקט מיוחד

חלל, החלל החיצון, אסטרונאוט / שאטרסטוק

נאס"א תשלח לחלל אפוד נגד קרינה מתוצרת ישראלית

החברה הישראלית סטמראד פיתחה את האפוד בשת"פ עם לוקהיד מרטין ● נציגי נאס"א וסוכנות החלל הישראלית חתמו על הסכם לניסוי אפודים כאלה ברכבי חלל אמריקאים לקראת שיגור חלליות מאוישות למאדים

סלולר / צילום: שאטרסטוק

012 מובייל מגיבה לאקספון: 100 ג'יגה ואפל מיוזיק ב-29 שקל

חברת הסלולר מבית פרטנר השיקה חבילת הכל כלול, שתקפה לשנתיים, בעקבות כניסתה של אקספון לענף

“סימני דרך” / צילום: ז'ראר אלון

תיאטרון | המחזמר שמגיש את נעמי שמר עם הדבש והעוקץ

"סימני דרך" נשמעת מצוין, ומצליחה להגיש את נעמי שמר כדמות אמיתית ולא רק כמיתוס מפוחלץ ● ביקורת

סוחר מודאג בוול סטריט / צילום: Brendan McDemid, רויטרס

אפל גררה את וול סטריט לירידות; S&P 500 שוב בירידה מתחילת השנה

הירידה של אפל הייתה הגדולה ביותר היום מבין מניות הדאו ג'ונס - והיא מאפילה על הזינוק בג'נרל אלקטריק ● טראמפ צייץ שמחירי נפט גולמי גבוהים "אינם מקובלים" ושלח את מחיר הנפט לירידות ● בנק וולס פארגו ייקנס במיליארד דולר על הונאת ביטוח

מדינת הלכה  /איור:  ליאב צברי

הפסיקות הגדולות שעיצבו במשך 7 עשורים את הנדל"ן בישראל

ב–70 שנות מדינה עיצבו ושינו בתי המשפט גם את ענף הנדל"ן הישראלי ● מדיון במעמדו של חוט טלוויזיה מעל הבניין ועד טיפול בעסקאות נוגדות במקרקעין - סקירת הפסיקות המכוננות בין תש"ח לתשע"ח

חביות נפט / צילום: סוכנות צילום אנטרה / רויטרס

רוסיה שוקלת לסגת מההסכם עם אופ"ק לקיצוץ תפוקת הנפט

ההסכם, שנועד לתמוך במחירי הנפט, אמור להסתיים בסוף 2018, אולם לדברי שר האנרגיה הרוסי, "אנו שומרים על האופציות פתוחות"

הנסיגה הישראלית מלבנון / צילום: רויטרס

איפה הם המנהיגים ההם? תזכורת ל-10 החלטות אמיצות

גם אם רוב הזמן אנו חיים בתחושה שאי אפשר להזיז כלום במדינה הזאת, לפעמים דברים קורים ● הנה כמה מאותם רגעים נדירים ב-30 השנים האחרונות שבהם הפוליטיקאים, המדינה והציבור הצליחו לשנות את המציאות הישראלית ● ישראל 2048, פרויקט מיוחד

קשיש / צילום: שלומי יוסף

משבר ידוע מראש: למה המדינה מזניחה את ביטוח לאומי?

קופת הביטוח הלאומי צפויה להתרוקן תוך 20-30 שנה, אך המלצות ועדה לשיפור המצב שוכבות כבר שש שנים במגירה ● "אנשים לא מפנימים את הבעיה בגלל המצב הכלכלי הטוב בשנים האחרונות" ● ישראל 2048, פרויקט מיוחד

ארנה ברי / צילום: איל יצהר

"כדי להתחיל את האקוסיסטם היה צריך כמה נועזים, פסיכים"

קטר ההייטק לא היה יוצא מן התחנה ללא סביבת הון ומשקיעים נועזים שמוכנים היו לקחת את הסיכון: מארנה ברי וקרנות ההון סיכון ועד ליוסי ורדי והאנג'לים הפרטיים ● "זה סוג של 'הפרעה גנטית' של אנשים שיש להם תשוקה להקים דברים חדשים" ● בוני הארץ, פרויקט מיוחד

מולי אדן  / צילום : ניב קנטור

"אני מאחל למדינה להפסיק את ההשתלחות המטורפת הזו"

קרוב ל-10,000 עובדים מעסיקה אינטל בישראל, אבל לעצם הגעתה לכאן אחראי אדם אחד: פרופ' דב פרוהמן ● "לא מבינים שהיום אנחנו קוטפים פירות של עצים שנטעו פה לפני 20 שנה ושאסור לנוח, כי אז הילדים שלנו יקראו את זה כספר היסטוריה", אומר מולי אדן, לשעבר מבכיריה ● בוני הארץ, פרויקט מיוחד

לאון אדרי / צילום: תמר מצפי

מפיק ומפיץ הקולנוע לאון אדרי, מבעלי יונייטד קינג, הלך לעולמו

משפחת אדרי בישרה הבוקר על מותו של לאון אדרי, אחד מאנשי המפתח של תעשיית הקולנוע הישראלית ● אדרי ואחיו הצעיר משה הם העומדים בראש מתחמי הקולנוע סינמה סיטי ששינו את צריכת הקולנוע של הקהל בארץ

בני לנדא / צילום: איל יצהר

כשאתה מעז לזרוק מפות מהחלון, אתה יכול להמציא את ווייז

בני לנדא, שהפך את הדפוס הדיגיטלי מחזון למציאות, נחוש להמציא מחדש את עולם הדפוס עם טכנולוגיית ננו-גרפיקה ● "אני בודק ולא נרתע מהאתגרים הכי דמיוניים וקשים - ובגלל זה אנחנו גם מצליחים, כי חלק מהפרויקטים האלה עושים מהפכות" ● בוני הארץ, פרויקט מיוחד

הספה בסלון / איור: עירית דגני

עצמאות? זה תלוי - כולנו עבדים להתמכרויות הקטנות

דור צח על ההתמכרות לספה בסלון, רעות מרים כהן על הצפייה במופעי דראג, חגית מהלא בן-משה על קבוצות הוואטסאפ ● על שוללי החירות הקטנים שאנחנו מתירים לעצמינו

עמרי זרחוביץ' / איור: גיל ג'יבלי

לא "חמוצים", חושבים על העתיד

תכנון ארוך טווח לא חייב להיות בהכרח ל-30 שנה. העיקר שיהיה ניסיון להיערך לאתגרים עתידיים ● ישראל 2048, פרויקט מיוחד

סרטון בנט ואילת

"האליטות זזות, והערסים הגיעו"

"מאחורי מה שנראה כמו חשיבה אסטרטגית עמוקה, לפעמים יש רק 'שכונה', לחם ושעשועים", מגלה צוריאל שרון, מנהל הקמפיינים הוויראליים ברשת

דן אריאלי / צילום: Gettyimages ישראל

"מנהיגים מעדיפים סטטוס קוו - מעשים חושפים אותם לביקורת"

בשנים האחרונות, פרופ' דן אריאלי חורג לעתים מעיסוקו מכלכלה התנהגותית לשאלות פוליטיות רחבות יותר ● בראיון ל"גלובס" הוא מדבר על הסיבות לקיפאון המדיני של העשור האחרון ועל מה שהמנהיגים והאזרחים יכולים לעשות כדי להפשירו ● ישראל 2048, פרויקט מיוחד

מפעל של ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס

ג'נרל אלקטריק היכתה את תחזיות השוק לרבעון הראשון

ההפסד של החברה אמנם העמיק ל-1.2 מיליארד דולר, אך בנטרול הפסדים חד-פעמיים הרווח המתואם למניה עומד על 16 סנט