מנכ"ל חברת התעופה אל-על, דוד מימון, התפטר מתפקידו

מניית אל-על איבדה 50% ב-3 החודשים האחרונים ■ גורמים בענף העריכו לאחרונה כי מימון קרוב לסיום תפקידו

דוד מימון מנכ"ל אל על (צילום רויטרס)
דוד מימון מנכ"ל אל על (צילום רויטרס)

מנכ"ל חברת התעופה אל-עלדוד מימון, הודיע על התפטרותו מהחברה - כך דיווחה אל-על לבורסה.

גורמים בענף מסרו ל"גלובס" כי התפטרותו של מימון הייתה צפויה על רקע יחסי העבודה העכורים בחברה. יש לציין כי מניית אל-על  איבדה 50% בשלושת החודשים האחרונים.

מימון מסר בהודעה לעיתונות כי "זכיתי להיות חלק מארגון מיוחד ויוצא דופן, בעל משמעות אדירה בישראל ובעולם כולו. אני מבקש להודות לכם, חברי הדירקטוריון, על התמיכה המתמדת במשך תקופת כהונתי, אשר בזכות שיתוף-הפעולה ההדוק והמקצועי עמכם זכינו להוביל את אל-על להישגים ראויים ולהתמודדות עם האתגרים העומדים בפניה.

"אבקש להודות לכם על כך שאפשרתם לי לממש את החזון ואת התוכנית העסקית שהצגתי עם כניסתי לתפקיד המנכ"ל, אשר כללו הצטיידות במטוסים חדשים, הרחבת רשת הנתיבים, השקת כרטיס האשראי Fly Card, הרחבת הפעילות החוץ-תעופתית (לרבות בתחום שירותי הקרקע) תוך מתן דגש על התייעלות". 

יחסי עבודה עכורים

בשבועות האחרונים מתקיים משא-ומתן באמצעות גישור בין ועד טייסי אל-על והנהלת החברה. הרקע למשא-ומתן הוא כניסתן הצפויה של תקנות חדשות ועולמיות הקובעות שעות טיסה לטייסים והמחייבות את התאמת תנאי העבודה של הטייסים. התקנות היו ידועות עוד בזמן הסכסוך המתוקשר בין הנהלת החברה וועד הטייסים, סכסוך שהוביל לשיבושים קשים בטיסות ולהפסדים צורמים בדוחות החברה. אותו סכסוך הסתיים בחתימה על הסכם הפורט את תנאי העסקת הטייסים שהגיעו לגיל 65, גיל בו עליהם להפסיק לטוס, ועד לגיל הפרישה הרשמי במדינה 67. הסעיפים בדבר התקנות החדשות נותרו פתוחים.

הנהלת אל-על והמנכ"ל מימון גם מתמודדים עם סכסוך עבודה שהגיע לבית הדין לעבודה עם ועד הדיילים. סכסוך מול טכנאי אל-על הסתיים לאחרונה אחרי מחאות מצידם.

האווירה בין עובדי אל-על וההנהלה אינה רגועה. עובדים באל-על מספרים על יחסים צורמים ועל חוסר פרגון מצד העובדים להנהלה באשר לכל המתרחש.

מימון זוקף לעצמו הישג משמעותי עם חידוש צי המטוסים של אל-על במטוסי הדרימליינר, שסנונית ראשונה שלהם כבר הגיעה לישראל (ולרוע המזל ידעו המטוסים שתי תקלות שמנעו את טיסותיהם מלונדון בעקבות סדק בחלון ומניו-יורק בעקבות תקלה טכנית אחרת). סך הצי יכלול 16 מטוסים שיחליפו בהדרגה חלק ממטוסי אל-על המשמים את החברה כיום. סך צי המטוסים של אל-על מונה כיום כ-43 מטוסים. עוד הישג שרושם לזכותו מימון הוא החזרת הטיסות בקו למיאמי, טיסות שחזרו לפעול בימים אלה.

לאחרונה הודיעה החברה על מיזוג חברת ישראייר לשורות אל-על אחרי משא-ומתן ממושך.

כאמור, גורמים בענף העריכו כי היחסים העכורים עם העובדים והסיפוק של מימון עם הישגיו (והתגמול בהתאם) יובילו לכך שאחרי קדנציה של 4 שנים מימון יפרוש בסוף שנת 2017.

נועם פינקו, אנליסט בפסגות, העריך כי התפטרותו של מימון מהווה חדשות רעות למניית אל-על, שצפויה להגיב בהתאם - לפחות עד להתבהרות העניינים. 

במכתב שהעביר לחברי דירקטוריון אל-על, מציין מימון - המכהן באל-על מזה 12 שנים, מתוכן 4 כמנכ"ל - את הישגיו שכללו כאמור הצטיידות במטוסים החדשים, הרחבת רשת הנתיבים (דוגמת הקו למיאמי שהושק זה עתה), השקת כרטיס האשראי Fly Card והרחבת הפעילות החוץ -עופתית - כוונתו בין היתר להתקנת מערכות אבטחה במטוסים של חברות תעופה זרות "אמשיך להנהיג את החברה במלוא הרצינות וההשקעה עד לבחירת מנכ"ל חדש והשלמת תהליך החפיפה", כתב.

ככל הידוע, למימון אין תפקיד חדש שבעקבותיו הוא החליט להודיע על עזיבתו, ויש להעריך כי עד למציאת מנכ"ל חדש מימון ימשיך לכהן בתפקידו בחצי השנה הבאה.

מטייסי אל-על נמסר כי הם "מצרים על התפטרותו של מנכ"ל החברה, דוד מימון, אשר הוביל בחודשים האחרונים משא-ומתן ענייני ויעיל בין נציגות הטייסים לחברה. אנו תקווה כי עד לסיום תפקידו יוסיף לפעול למען הגעה להסכם מלא עם הטייסים, אשר יבטיח את שגשוג החברה. אנו מאחלים לדוד הצלחה בהמשך דרכו".