גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרובוטים יכבשו את העולם? קודם שינסו לפתוח את הדלת

מומחים מרגיעים: הרובוטים סובלים מקואורדינציה לקויה, מתקשים בביצוע מטלות לא צפויות ומסתבכים כאשר הם פוגשים בני אדם

תחרות הרובוטיקה Robocup./ צילום: רויטרס, Jianan Yu
תחרות הרובוטיקה Robocup./ צילום: רויטרס, Jianan Yu

ייתכן שהרובוטים עוד ישעבדו את כולנו מתי שהוא, אך בינתיים אם אחד מהם מתחיל להשתולל, הרי לכם טריק יעיל: פשוט תסגרו בפניו את הדלת.

רובוט אחר רובוט נקלע למצב של בלבול כשמצא את עצמו מול דלת סגורה - אך לא נעולה - שחסמה את דרכו במסלול מכשולים מתחת לכיפת השמיים בתחרות שנערכה בחסות ממשלתית. אחד הרובוטים - מכונה בעלת שתי רגליים - הצליח לכרוך את אחד מטפריו סביב ידית הדלת ולפתוח אותה, אך לא ידע מה לעשות כשהרוח הקלה שנשבה במקום סגרה את הדלת לפני שהוא הצליח לעבור דרכה.

הרובוטים מצטיינים בביצוע מטלות רבות, כל עוד אין מטלות אלה כרוכות בקואורדינציית יד-עין רבה מדי, או בהפעלת ההיגיון הבריא. ממש כמו ילדים מחוננים, הם מסוגלים לרשום ביצועים מרשימים במתמטיקה, אך במגרש המשחקים הם גלמים מסורבלים.

המכונות נכשלות בביצוע מטלות שדורשות שיווי משקל ברמה של פעוט שמתחיל לדדות על רגליו, כגון בעיטה בכדור, יציאה ממכונית או טיפוס במדרגות. קשה לגם גם לתפוס עצמים בגדלים ובמשקלים שונים.

במעבדת מחקר בסן פרנסיסקו ניסה רובוט להרים קופסת עץ מהשולחן, אחד המהנדסים התלוצץ שלמכונה יש סיכוי של 50:50. במקום להרים את הקופסה, הרובוט נגח בשולחן.

הרובוטים מסורבלים, לדברי ג'ונאס שניידר, ראש הנדסת רובוטיקה ב-OpenAI, חברה שלא למטרת רווח העוסקת בחקר הבינה המלאכותית, ושבמשרדיה נכשלו הרובוטים במבחן הבלוק. הוא מודה כי תחילה חשבו הוא וצוותו "כמה קשה זה כבר יכול להיות?".

זה היה לפני שהם נאלצו לחדול מפיתוחו של רובוט אחיזה אחר. אור השמש שחדר דרך החלון השתנה, ושיבש את פעילות חיישני המצלמה של הרובוט.

רובוטים תעשייתיים עובדים בתחבורה, שירותי בריאות, כריה וייצור ברחבי העולם. הם מסיעים מוצרים במחסנים ובמסדרונות בתי חולים. הם גם סייעו לחוקרים במקומות קשים להגעה בקוטב הצפוני. הם אפילו למדו לנהוג, אך הם עדיין מתקשים ללכת ולהתמצא במקומות סגורים. רובוט אבטחה בשם "סטיב" ביצע הקיץ קפיצת ראש לתוך מזרקה לאחר שהידרדר במדרגות בעת פטרול בוושינגטון די.סי. יצרנית הרובוט, Knightscope ממאונטיין ויו, קליפורניה פרסמה הודעה שעליה היה חתום סטיב, ששבריו חוברו שוב יחדיו: "תודה לכל אנשי האבטחה האנושיים ששלו אותי החוצה". החברה סירבה להגיב.

רובוטים אינם מבינים באופן מלא היכן הם נמצאים או מה משמעות מעשיהם. החיישנים הוויזואליים המאפשרים לרובוטים לתפוס את העולם החיצוני לא מעדכנים באופן מיידי את מוחות התוכנה של הרובוטים. לרובוטים רבים אין חיישני מגע שמאפשרים להם לחוש בעצמים. כמו כן, קשה לרובוטים לזהות את מקור הצלילים שהם שומעים. למעשה, הרובוטים כמעט נטולי חושים לחלוטין.

הקיץ דיווח Thunderfish, מכשיר רובוטי תת ימי מטיטניום שמשקלו מתקרב ל-726 ק"ג, שהוא שוחה במהירות של 32 קמ"ש באגם אונטריו, כשלמעשה הוא צף במים ללא תנועה. חיישני הניווט שלו שובשו בשל איתות מסירה שעברה במקום, לדברי דייויד שי, סגן נשיא להנדסה ב-Kraken Robotics, החברה הקנדית שפיתחה את Thunderfish.

"אנחנו מדברים עליהם כאילו הם חכמים או אינטליגנטים", אמר שי. "אבל הם לא באמת כאלה".

כשלי הרובוטים מתועדים בהרחבה באינטרנט. באחד מסרטוני הווידיאו מנסה רובוט בשם אטלס (ATLAS) מתוצרת Boston Dynamics מוולתאם, מסצ'וסטס, להניח קופסה על מדף. הרובוט מפיל את הקופסה, מאבד את שיווי משקלו, ובניסיון להציל את עצמו נאחז במדף שקורס לרצפה.

אחת התכונות שחולקים הרובוטים עם רבים מבני האדם היא שאין להם מושג כיצד לנהוג במצבים חסרי תקדים ובלתי צפויים. בשל כך אין הרובוטים מועסקים בתפקידים כמו נהג אישי, או מטפל בקשישים, שמצריכות מגע עם יצורי אנוש גחמניים.

הרובוטים גם אינם מבינים באופן מלא את הסביבה של עצמם, לדברי חווה סיגלמן, מנהלת פרויקט בסוכנות הפדרלית לפרוייקטי מחקר הגנתי מתקדמים DARPA.

במהלך תחרות מסלול המכשולים "אתגר רובוטיקה" (Robotics Challenge), שערכה DARPA ב-2015, נפלו רובוטים קדימה, אחורה והצידה. אחד הרובוטים מעד לאחר שרגלו נלכדה בחול. רובוט אחר החל לרעוד ולרטוט כשזרועותיו שלוחות לפנים כמו המפלצת של פרנקנשטיין, ולאחר מכן קרס לקרקע. רובוט שלישי הצליח לצאת מכלי רכב, אך פתיחת דלת כדי לעבור דרכה היוותה בעיה עבור מרבית הרובוטים.

אם תתרחש אפוקליפסה רובוטית, "זוהי הדרך למנוע מהם להיכנס לבית שלך", אומר אריק קרוטקוב, סמנכ"ל מדע במכון המחקר טויוטה (Toyota Research Institute) בקיימברידג', מסצ'וסטס, ששימש כשופט בתחרות "אתגר רובוטיקה" של DARPA.

קרוטקוב שוקד על פיתוח זרועות רובוטיות שיצליחו לאחוז בצעצועי פלסטיק, בקבוקי מים, מכשירי טלפון סלולריים וספרים, שנמצאים בערימה, ולהניחם בתוך קופסה. לדבריו, גם כשהרובוטים מצליחים לאחוז בחפץ כלשהו, הם מפילים אותו לפעמים על הרצפה.

לעת עתה, הסכנה הנשקפת מהרובוטים אינה השתלטות על המין האנושי, אלא תאונות. העבודה עם הרובוטים במעבדת Autodesk Research בסן פרנסיסקו מתחילה בהערכת סיכונים, לדברי מהנדסת המחקר הבכירה, הת'ר קריק. אנשי המעבדה רושמים "את כל הדרכים שבהן עלול מישהו להיפגע".

דלתות וחסמים פיזיים אחרים מונעים מהרובוטים לסטות מדרכם. מסכי לייזר בלתי נראים יכולים לשתק כל רובוט שחוצה מחסום. יש גם מה שמכונה "מתג נטרול" - כפתור שעליו חייב אדם ללחוץ ללא הפסקה כדי שהרובוט יעבוד.

"הרעיון הוא שאם אתה נבהל, או מתחשמל, או חוטף מכה בראש - אתה כבר לא תהיה מסוגל להמשיך וללחוץ על הכפתור הזה", אומרת קריק.

המעבדה נאלצה לפקח באופן קפדני על רובוט חובב ריב ומדון במיוחד, שתפקידו היה להלחים חפצים שהודפסו בטכנולוגיית תלת ממד. באחד המקרים בנה הרובוט שני צינורות מתכת שעליהם הוא עבד לסירוגין כשהוא יוצק טבעות של מתכת מותכת על כל אחד מהם. בעת המעבר בין שני הצינורות החל הרובוט-הפחח לירוק מתכת חמה לכל עבר. החוקרים התערבו ושיתקו מיד את הרובוט.

בפעם אחרת, לאחר הפסקת הצהריים (עבור העובדים האנושיים), שכח רובוט-מלחים מה הוא אמור לעשות. בדומה למרבית המכונות, לא היה לרובוט שום מושג כמה התקדמות הוא כבר עשה בביצוע עבודה מסוימת. כשהפעילו אותו שנית, הוא החל לבצע את המטלה מההתחלה.

"אם היינו מניחים לו להמשיך, הוא היה מתרסק ישר לתוך החלקים שהוא כבר ייצר", אמרה קריק.

עד כה ייצרו הרובוטים במעבדה כיסאות, מנורות ואגרטלים מבלי שנגרם נזק לאדם או למכונה, לדברי קריק. "מה שנפלא עם רובוטים באופן כללי", היא מציינת, "זה שיש סיכוי סביר לברוח מהם".

עוד כתבות

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בת"א; או פי סי אנרגיה מזנקת בכ-9%

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-0.2% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"