גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיק המניות של 2018: יותר גלובלי, פחות אמריקאי

אחרי שנים של ביצועי חסר במדדי המניות הגלובליים, יש היום לפחות 5 גורמים שתומכים בביצועי יתר של שוקי המניות מחוץ לארה"ב בשנים הקרובות ■ זה הזמן לגוון את תיק המניות ולהתחיל להשקיע גם במדינות נוספות ● ניהול תיקים – יתרונות וחסרונות

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

בעוד שהעיניים (והכסף) של רוב המשקיעים בעולם נשואים לשוק המניות האמריקאי, ניכר בחודשים האחרונים מהפך בזרימת הכסף בעולם. מניתוח ההתפתחויות בחצי השנה האחרונה עולה, כי אחרי הגמוניה שנמשכה ברציפות כמה שנים, ההשקעות בקרנות נאמנות מנייתיות וב-ETF המשקיעות במניות מחוץ לארה"ב, גדלה פי שלושה, בעוד שההשקעה במניות דרך מכשירים אלה בארה"ב צנחה.

מתחילת השנה הזרימו משקיעים בעולם כ-180 מיליארד דולר במצטבר לקרנות נאמנות ו-ETF מנייתיים בשווקים שמחוץ לארה"ב, בעוד שמשוק המניות האמריקאי יצאו השקעות בהיקף של כ-40 מיליארד דולר, לפי נתונים של ICI, העוקבת אחר ההתפתחויות בתעשייה.

בהתחשב בעובדה שמרכיב המניות בארה"ב הפך בשנים האחרונות לחלק הגדול בתיקי המניות של רבים, נשאלת השאלה מה רואים המשקיעים בעולם שנסתר מעיני המשקיע הישראלי? ואולי שאלה עוד יותר חשובה - האם מי שלא מיהר להסיט השקעות מחוץ לארה"ב כבר איחר את הרכבת?

התמחור מחוץ לארהב זול יותר

כמו שהדברים נראים כעת, התשובה על כך שלילית. יש לפחות חמישה גורמים שמסבירים את הביצועים הטובים יותר של השווקים מחוץ לארה"ב מתחילת 2017 - והם תומכים גם בהמשך פיזור תיק המניות לשווקים מחוץ לארה"ב בשנים הקרובות.

1. התמחור מחוץ לארה"ב זול יותר

בחלק ניכר משמונה השנים שבהן הפגין השוק האמריקאי ביצועים פנומנליים ועקף את כל השווקים האחרים, המפותחים והמתעוררים, עלו המניות בארה"ב בשיעור מהיר יותר מהעלייה ברווחים. ניתן לראות זאת היטב כאשר בוחנים את היחס EV/Ebitda, המאפשר להשוות בין חברות מסקטורים שונים. בעוד שבארבע השנים האחרונות ב-500 S&P עלה היחס הזה במהירות מ-10 ל-13 כיום, במדד הדקס הגרמני יחס זה נשאר ללא שינוי ברמה של 7 בלבד במשך כל התקופה. כך גם ביפן ובקוריאה. במדד השווקים המתעוררים של MSCI הוא ניצב כעת ברמה של 9.9, לעומת 7.5 בשנת 2013.

גם מכפילי הרווח של החברות האמריקאיות עלו במהירות בשנים האחרונות, כך שהם ניצבים כיום ברמות גבוהות יחסית לעצמם, וגם בהשוואה עולמית. מכפיל הרווח הנוכחי של מדד 500 S&P כיום הוא 21.8, והמכפיל החזוי ל-12 החודשים הקרובים עומד על 19.3 - נתון גבוה יחסית.

בשנה האחרונה הניבו שווקים רבים מחוץ לארה"ב ביצועים עודפים על השוק האמריקאי - אבל למרות הביצועים העדיפים, רמת המכפילים שלהם עדיין נמוכה יותר. אחרי עלייה של 13% השנה, המכפיל הנוכחי של מדד הדקס בגרמניה הוא 18.9 והמכפיל העתידי 14.6. במדד הניקיי המכפיל הנוכחי והעתידי הם 19, במדד הקוספי שעלה השנה ב-25% המכפיל הנוכחי הוא 15.7 והעתידי 10.9. מדד MSCI של השווקים המתעוררים, שעלה ב-30% מתחילת 2017, נסחר במכפיל של 16 ובמכפיל עתידי של 14.

2. דוחות כספיים מפתיעים לחיוב מחוץ לארה"ב

עונת הדוחות הכספיים לרבעון השלישי הייתה מפתיעה לחיוב, לא רק בשל הצמיחה החזקה בהכנסות וברווחים, אלא בכך שלראשונה זה שנים הורגש השיפור לא רק בפעילותן של החברות האמריקאיות. גם החברות האירופיות והיפניות, למשל, הפתיעו בדוחות כספיים מצוינים - שסיפקו למשקיעים הוכחה כי השיפור בפעילות הכלכלית מחלחלת סוף סוף גם לחברות מעבר לים.

בדומה לארה"ב, גם בשווקים האחרים בעולם הסקטור החזק ביותר בעונת הדוחות החולפת היה הטכנולוגיה. באירופה זינקו רווחי סקטור הטכנולוגיה בכ-30%, בדומה לחברות האמריקאיות, וקצת מעל החברות היפניות, שרווחיהן גדלו ב-20%.

בדומה לארה"ב, הטכנולוגיה הייתה גם הסקטור שהוביל את העליות האחרונות בשוקי המניות. בעוד שבארה"ב היו אלה חברות כמו גוגל, פייסבוק, אפל ואמזון, ביפן ובכל אזור מזרח אסיה היו אלה בעיקר מניות סקטור השבבים, החווה מחזור עסקי ארוך מהרגיל, עם ביקושים חזקים, שהובילו לביצועים מעולים של כל תת-הסקטור ולעליות של עשרות אחוזים במניות הסמיקונדקטורס.

בניגוד לארה"ב, בשווקים בעולם בלט גם סקטור התעשייה, בעוד שבביפן רווחי החברות הכפילו עצצם ובאירופה הם זינקו ביותר מ-15%. בארה"ב השתפרו רווחי חברות התעשייה בכ-3.6% בלבד. שיפור נאה נרשם גם ברווחי חברות הצריכה, הבריאות, האנרגיה וחומרי הגלם.

ההשקעה המצטברת במניות

3. בעולם הריביות יישארו נמוכות מבארה"ב, בשילוב תנאי מאקרו תומכים

לראשונה זה שנים, נתוני המאקרו בכל העולם תומכים בהמשך ההאצה כלכלית, ומדדי מנהלי הרכש בתחומי התעשייה והשירותים מצביעים על המשך התרחבות. הצמיחה הכלכלית באירופה השנה צפויה לראשונה זה שנים להיות דומה לזו שבארה"ב, ושווקים רבים אחרים מפגינים צמיחה מהירה יותר.

הכלכלה העולמית צפויה לצמוח השנה ב-3.6%, בעוד שהשווקים המפותחים יצמחו ב-2.2%, לפי תחזית של קרן המטבע הבינלאומית. אירופה דווקא צפויה לבלוט בצמיחה גבוהה עוד יותר של 2.4%. הצמיחה בשווקים המתפתחים צפויה להסתכם ב-4.6%. למרות השיפור בצמיחה, אין איום אינפלציוני כמעט באף מדינה - מה שיוביל לכך שלמעט בארה"ב, לא צפויה העלאת ריבית באף שוק מפותח בשנה הקרובה.

בארה"ב תעלה הריבית כבר בדצמבר הקרוב, והשווקים כבר מגלמים צפי לעוד שתי העלאות ריבית ב-2018. למרות שהריבית צפויה לעלות לאט, ולכן לא צפויה לפגוע בשוק האג"ח בארה"ב, עליית הריבית תייצר אלטרנטיבה סולידית לכספים דולריים סולידיים, ותייקר את עלויות המימון של החברות האמריקאיות. בכך היא עשויה להכביד על שוק המניות האמריקאי - ולתרום דווקא לביצועים של שווקים כמו אירופה ויפן, שהריבית בהם תישאר אפסית. בשווקים מתעוררים צפויה מגמה הפוכה, של הורדות ריבית.

בשווקים באירופה תומכים לא רק הריבית הנמוכה ותנאי המאקרו, אלא גם המשך תוכנית ההרחבה המוניטרית וההערכה של הבנק המרכזי כי המדיניות המרחיבה תימשך עוד זמן רב.

בשוק היפני בחירתו מחדש של ראש הממשלה המכהן מבטיחה המשך מדיניות מוניטרית מרחיבה לצד מדיניות פיסקאלית מרחיבה, לצד הציפייה לשינוי משמעותי בחוקה ולהגדלה תקציבית נוספת, כולל השקעות בתחום הביטחון והצבא.

מנגד, בארה"ב דווקא רפורמת המס של טראמפ, שהייתה אמורה לתמוך בעלייה ברווחיות החברות, נדחתה ככל הנראה לתוך 2019.

4. הדולר מתחזק, שאר המטבעות נחלשים

עליית ההסתברות הנגזרת מהשווקים לעליית ריבית בארה"ב בשנה הקרובה הובילה באחרונה להתחזקות מחודשת של הדולר - מה שעשוי להכביד על החברות הבינלאומיות האמריקאיות הגדולות, שנתח ניכר מהכנסותיהן מגיע ממעבר לים. ככל שיגדל פער הריביות בין ארה"ב לשאר העולם, בהנחה שהריבית בארה"ב תמשיך לעלות, הדולר עשוי לשמור על חוסנו.

בשלושת החודשים האחרונים נחלש הין מול הדולר בכ-3.5% והאירו בכ-1%, ומול מטבעות אחרים נרשמו שינויים גדולים עוד יותר. בשלושת החודשים האחרונים רשמו מטבעות של שווקים מתעוררים כמו טורקיה, דרום אפריקה ומקסיקו ירידה של יותר מ-5%. בשווקים מסוימים כמו הונג-קונג וטייוואן התחזק המטבע בכ-0.5%, על רקע זרימת כספים מסיבית של משקיעים זרים, שהובילה להתחזקות המטבע.

5. המשך זרימת כסף לשוקי המניות הגלובליים מחוץ לארה"ב

בששת החודשים האחרונים לא מפסיקים משקיעים למשוך כספים מקרנות נאמנות ומ-ETF המשקיעות במניות בארה"ב, וזאת במקביל להגדלת ההשקעה בהיקפים גדולים יותר בשווקים מחוץ לארה"ב. מאז חודש אפריל משכו משקיעים מקרנות ומ-ETF המשקיעות במניות בארה"ב יותר מ-8 מיליארד דולר מדי חודש (עד ספטמבר, החודש האחרון שעליו יש נתונים), בעוד שבשווקים מחוץ לארה"ב גדלו ההשקעות ב-10-30 מיליארד דולר מדי חודש. לשם השוואה, בסיכום 2016 כולה יצאו מהשווקים שמחוץ לארה"ב כספים בהיקף מצטבר של כ-2.5 מיליארד דולר.

זרימת הכספים האדירה הזו מתחילת 2017 היא אחד הגורמים המשמעותיים התומכים בגל העליות שאנו רואים השנה מחוץ לארה"ב. בשנים האחרונות היו לא מעט נקודות שבהן העריכו משקיעים ואנליסטים כי הנה המגמה עשויה להתהפך, והשוק האמריקאי לא ימשיך להוביל - רק כדי להתבדות זמן קצר לאחר מכן. ואולם, הפעם נראה כי יש יותר גורמים מבעבר התומכים בהמשך ביצועי היתר של השווקים מחוץ לארה"ב, מגמה שאנו עדים לה כבר מתחילת 2017. סיכונים כמובן יש בלא מעט שווקים באופן נקודתי.

אם אתם זקוקים לגורם נוסף התומך בהמשך המגמה, חובבי ההיסטוריה ישמחו לדעת כי ניסיון העבר מלמד שתקופות שבהן בלטו השווקים מחוץ לארה"ב בביצועים טובים יותר מהשוק האמריקאי נמשכו לפחות ארבע שנים. לפי שעה אנו בעיצומה של השנה הראשונה במחזור הזה, וכעת נשאר לראות כמה זמן זה יימשך.

■ הכותב הוא מנהל הפרויקטים ופיתוח עסקי בהראל פיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים בכתבה זו. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקיע. 

עוד כתבות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים