ניהול תיקים דרך קרנות נאמנות – יתרונות וחסרונות

כיצד משתמשים מנהלי תיקים בקרנות נאמנות כמכשירי השקעה? ■ מה מייחד ניהול תיקים קטנים לעומת ניהול תיקים גדולים / מוסדיים?

ניהול השקעות. דרוש מנהל בעל ידע, ניסיון ומסירות
ניהול השקעות. דרוש מנהל בעל ידע, ניסיון ומסירות

ניהול תיקים מחולק כיום לשני סוגים - תיקים של כמה מאות אלפי שקלים ומעלה שמנוהלים באופן צמוד על ידי מנהלי השקעות, ותיקים קטנים שמנוהלים בעיקר דרך קרנות נאמנות.

בתי ההשקעות הגדולים וגם הבנקים מכוונים לציבור הרחב ומציעים לו ניהול תיקים בסכום יחסית קטן. ההצעות בהחלט מעניינות - ניהול תיקים דיגיטלי של מיטב דש , ניהול תיקים פרו של פסגות, וידאה של בנק לאומי ונוספים. הרעיון של ניהול תיקים קטנים הוא שהכספים ינוהלו בקרנות נאמנות לרבות קרנות סל וקרנות מחקות.

ניהול תיקים - לא רק לעשירים

מה זה בעצם אומר - ניהול דרך קרנות נאמנות? בתי ההשקעות למעשה רוכשים בתיקים המנוהלים על ידם, קרנות נאמנות של החברה עצמה.

הדרך הזו - ניהול דרך קרנות נאמנות, לגיטימית, אבל יוצרת עיוות מסוים - בית ההשקעות "מנפח" את היקף נכסיו (פעם אחת במסגרת ניהול התיקים ופעם שנייה במסגרת קרנות הנאמנות). בדרך הזו בית ההשקעות לכאורה גם מגדיל את הכנסותיו - אמנם אין כפל של דמי ניהול, אלא שהלקוח משלם דמי ניהול על קרנות הנאמנות שהם לרוב עולים על דמי הניהול בתיקים עצמם, אבל זה לא בהכרח, ועדיין - לסכומים קטנים האלטרנטיבות יקרות יותר.

ניהול תיקים בבתי השקעות הוא אלטרנטיבה לא רעה (הרחבה כאן), וכך גם ניהול תיקים דרך קרנות נאמנות. אחרי הכל, הלקוח מקבל מה שהוא רוצה, ולרוב זה פיזור על פני אפיקי ההשקעה השונים על פי רמת הסיכון שלו. קרן של בית השקעות היא סוג של תיק מנוהל, ואם הלקוח מעוניין בהרכבים שונים של תיק (אג"ח לצד מניות, לצד דולר וכו') אפשר להרכיב לו את זה בדיוק דרך קרנות נאמנות, ואולי אין בכלל טעם ליצור לו תיק השקעות עם מניות ואגרות חוב ופיקדונות ספציפיים. מעבר לכך, בהשקעה דרך קרנות יש יתרון מיסוי - מגלגלים למעשה את המס לשנים הבאות (דחיית מס) - הפעולות דרך הקרן עצמה פטורות (מכירת ניירת ערך ברווח פטורה), ורק במימוש הקרן נאמנות עצמה על ידי המשקיע יש אירוע מס, בעוד שאם הכסף היה מנוהל דרך תיק השקעות, הלקוח היה ממוסה בעת מכירת המניה שבתיק.

ניהול תיקים - לא מה שחשבתם

היקף ניהול התיקים מסתכם קרוב ל-300 מיליארד שקל, רוב הכסף מנוהל לגופים גדולים - חברות, ארגונים, מוסדות ועוד; כ-100 מיליארד שקל מנוהלים ללקוחות פרטיים, כאשר על פי ההערכות יש מעל 100 אלף אנשים שמנהלים את הכסף שלהם בניהול תיקים. זה צפוי לעלות - הכניסה של הגופים הגדולים לניהול תיקים דיגיטלי בהיקפים קטנים, עשוי להביא רבים להחליף את ההשקעות שלהם בתיקים מנוהלים. אחרי הכל, במקום שהכסף יישב בפיקדון שבקושי מייצר תשואה, ניתן להעביר אותו לניהול מקצועי שמתחשב בצרכים של המשקיע, מפזר את ההשקעות ואת הסיכון בהתאם, ומייצר תשואה. מנגד, ברור שאם מסתכנים יותר מאשר בפיקדון סולידי, גם הסיכון גדול יותר - אך לאורך זמן, הסיכון הזה משתלם.

ניהול תיקים לעומת ייעוץ בבנק

ניהול תיקים קטנים עשוי להתאים לציבור לא קטן שפחות מתלהב מייעוץ ההשקעות בסניפים שבבנקים ולא יודע או לא רוצה לעקוב באופן שוטף אחרי תיק ההשקעות שלו.

ייעוץ ההשקעות בבנקים הפך בשנים האחרונות לכבד יותר ואיטי יותר בעיקר בגלל רגולציה וצורך בתיעוד. כתוצאה מכך, אנשים שיש להם כמה עשרות אלפי שקלים לא ממש נחשבים ולא ממש נספרים בבנק.

חוץ מזה, במקרים רבים הכסף שוכב בבנק - בפיקדון, בקרן נאמנות מסוימת, מבלי לזוז תקופה ממושכת. בניהול תיקים זה לא יקרה. לגוף המנהל יש אחריות לעבור על התיק, לבחון את מצב השווקים, את הסיכונים והסיכויים ובהתאם לבצע פעולות.

אתם מקבלים בניהול תיקים מישהו שאחראי באופן שוטף על התיק שלכם. תדמיינו למשל שביום של מפולת אתם רוצים לבצע פעולה, והיועץ לא נמצא. אז כן, אפשר להתקשר למוקד - ביום של מפולת, עד שיענו, עד שיבצעו פעולה. כן, אפשר באינטרנט, אבל לא כולם פועלים דרך האינטרנט, במיוחד לא כאלו שיש להם פיקדון, או קרן/ קרנות בודדות. בניהול תיקים, אתם יודעים שמישהו עוקב אחרי הכסף שלכם.

ניהול תיקים אמור להיות צמוד ומקצועי ובעצם פוטר את המשקיעים מלהיות "צמודים" לתיק ההשקעות שלהם.

יש יתרונות נוספים - דמי הניהול בתיקי השקעות נמוכים יחסית, אם כי, כאשר מדובר בניהול דרך קרנות נאמנות הרי שלרוב דמי הניהול הרלוונטיים הם כאמור דמי הניהול של הקרנות.

חשוב להתמקח. גם אם יש לכם כסף יחסית קטן, תעשו שיעורי בית, ותבדקו מספר גופים. אתם תמיד יכולים לטעון שאולי עכשיו זה כסף קטן, אבל בהינתן שהביצועים יהיו טובים אתם תגדילו את היקף התיק.

החיסרון בניהול תיקים אצל בתי ההשקעות הגדולים, שבמקרים מסוימים, לא ניתן לנהל את התיק דרך חשבון הבנק הקיים שלכם. אתם צריכים לפתוח חשבון אצל בית ההשקעות - אבל אולי זה לא חיסרון. מדובר על חשבון עם עמלות ניירות ערך נמוכות ב-70% מהעמלות בבנקים (הרחבה כאן). בכל זאת, יש אנשים שאוהבים את הבנק ולא מוכנים לעזוב גם אם זה עולה להם ביוקר.

ולסיכום - אם פעם, ניהול תיקים נחשב מוצר "לעשירים", היום זה כבר לא ככה. בתי ההשקעות הגדולים וגם הבנקים מנסים להגיע לקהל רחב ומאפשרים לנהל תיקים בסכומים יחסית קטנים (הרחבה כאן). יש יתרונות בניהול תיקי השקעות על פני פיקדונות או תיק קרנות לא מנוהל - ככה הכסף שלכם מפוקח באופן שוטף.

מדריכים נוספים:

השקעה במניות או השקעה בדירות - מה כדאי?

ניהול תיקי השקעות - כל מה שצריך לדעת

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.