גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי צריך את המשאית של טסלה

אילון מאסק מנסה להסיח את דעת הקהל מהביצועים המאכזבים של החברה?

המשאית החדשה/ צילום:: רויטרס
המשאית החדשה/ צילום:: רויטרס

ההצגה הגדולה בעיר, לפחות בלוס אנג'לס, היתה ביום חמישי שעבר - ללא ספק - הערב הסנסציוני של השקת משאית הסמיטריילר ומכונית הספורט החדשה, שתיהן מבית היוצר של טסלה. הופעתו של אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה, הזכירה במובנים רבים את אירועי ההשקה המסורתיים של חברת אפל בימים בהם היה מייסדה האגדי סטיב ג'ובס עומד על הבמה ומציג בגאווה את קו המוצרים החדש שלו, העתיד לשנות את העולם, עד להשקה הבאה.

אילון מאסק נהג את דגם הסמיטריילר החדש של טסלה הישר אל הבמה בהאנגר הגדול והציג את מרכולתו אל מול קהל נלהב, שמדי פעם מחא כפיים והריע בקול גדול, ממש כמו בהופעת רוק של כוכב ידוע. כמה ימים קודם לאירוע צייץ מאסק דרך חשבון הטוויטר שלו לקהל מעריציו והודיע להם שטקס ההשקה "יעיף את דעתכם מחוץ לגולגלות שלכם אל תוך ממד אלטרנטיבי." מן הסתם הוא התייחס לממד, שבו היכולת של משאית ענקית לעבור ממצב של עצירה מוחלטת לדהירה במהירות של מאה קמ"ש בחמש שניות באמת חשובה לאנשים רגילים, מעבר לקהל מעריצים שמתפעל, בצדק, מהיכולות הטכנולוגיות המדהימות המיוחסות לדגם העתידי הזה של טסלה.

והן אכן יכולות מסמרות שיער: המשאית החדשה של טסלה יכולה לשאת על גביה 36.3 טון, ובמשקל הזה היא תיסע לטווחים של 800 קילומטרים במהירות של 100 קמ"ש. רשת טעינה בעלת פריסה ארצית מבית היוצר של טסלה, תאפשר טעינה מהירה תוך 30 דקות של הבטרייה של המשאית באמצעות מטען מיוחד - Megacharger - מה שיאפשר טווח נסיעה נוסף של למעלה מ-600 קילומטרים.

לא פחות חשוב ממהירות הנסיעה, מאסק גם הבטיח שרכיבי המשאית תוכננו להיות אמינים ועמידים במיוחד, מה שיאפשר לטסלה להעניק להם אחריות לאורך חיים של מעל מיליון וחצי קילומטרים. ושוב, היכולות המוצהרות שהסעירו את אירוע ההשקה במחיאות כפיים סוערות: המשאית, ללא מטען, תשתמש בארבעת המנועים החשמליים שלה כדי להגיע מאפס למאה קמ"ש בחמש שניות וכשהיא טעונה במלוא יכולת הנשיאה שלה, היא תעשה זאת בעשרים שניות. לדברי מאסק המשאית תחסוך למפעיליה 20% מעלויות הדלק כיום, או כ-200 אלף דולר לכל 1.6 מיליון קילומטרים. המחיר של הסמיטריילר החדש איננו ידוע ובאירוע התחייב מאסק לספק את המשאיות הראשונות כבר בשנת 2019.

100 קמ"ש תוך 1.9 שניות

ובהמשך להצגת הסמיטריילר של טסלה, בתצוגה לא פחות דרמטית, הציג אילון מאסק באותו ערב גם את מכונית הספורט החדשה של טסלה, הדגם החדש של הרודסטאר. הרכב הזה, כשיעלה על הכביש, יגיע למהירות של 100 קמ"ש תוך 1.9 שניות, והוא יעלה למהירות של 160 קמ"ש תוך שתי שניות נוספות. בתוך הרכב תותקן סוללה חדישה שתאפשר לו נסיעה רציפה של כ-1,000 קילומטר בטעינה אחת בודדת. המכונית מסוגלת להגיע למהירות של 400 קמ"ש וגג הזכוכית הנפתח שלה יאפשר לארבעת נוסעיה הנאה מירבית מנסיעתם המחושמלת. היא תעלה סכום מאוד לא צנוע של כ-200 אלף דולר ומעריצי טסלה הוזמנו לשלם כבר עכשיו מקדמה של 50 אלף דולר כדי להבטיח את מקומם בתור.

כמו כן, הוזמנו המעריצים השרופים באמת לשלם 250 אלף דולר על דגם אקסקלוסיבי של הרודסטאר, שממנו תייצר החברה אלף רכבים בלבד. אם אתם מעוניינים, רוצו מהר ושלמו רבע מיליון דולר, כי כל הקודם זוכה.

הרכב החדש והכל כך מרשים הזה, הוא אכן בשורה נפלאה, שאיננה ממש רלוונטית לרוב נהגי העולם ברוב מדינות העולם. איפה בדיוק ישנם אלפי קילומטרים סלולים המאפשרים לנהג לגלוש לו להנאתו במהירות של 400 קמ"ש במשך כשעתיים וחצי עד למיצוי הטווח המקסימלי של הרכב? וכמה מדינות ברחבי העולם בכלל יאפשרו לנהג בכלל לנסוע במהירות הזו לפני שישללו לו את רישיונו לטווח ארוך ובנוסף יטילו עליו קנסות כבדים ואולי אף עונשי מאסר?

ובהמשך לקו המחשבה הזה, למה זה כל כך חשוב שמפלצת ששוקלת 36 טון תהיה מסוגלת לזנק מרמזור ולהגיע למהירות של 100 קמ"ש תוך 20 שניות? האם טווח הבלימה של אותה משאית הוא לא הרבה יותר חשוב מהנתון המרשים הזה? האם במקביל להאצה המופלאה, יצליחו אילון מאסק ומהנדסיו הגאונים לקצר את המרחק והזמן שלוקח למשאית הטסלה סמי שלהם לעבור מ-100 קמ"ש לאפס? כי זה, אם לא אכפת לכם, הישג שהיה חוסך בחיי אדם. בניגוד להישג הנוכחי המדהים כל כך, שאם חלילה יתממש באופן מסחרי יגרום לאלפי סמי טריילרים לזנק בפראות מרמזורים, מתמרורי עצור או מצמתים סואנים אל תאונות מחרידות שיחכו להם בין האפס למאה.

אז בואו נדבר על ההישגים החשובים באמת. 1000 קילומטר על בסיס טעינה אחת הוא הישג נפלא. וגם חשוב מאוד. ובאותה נשימה, הטענה מהירה של הבטרייה הענקית של הסמיטריילר, המאפשרת הגדלת הטווח בעוד 600 קילומטרים על בסיס 30 דקות של טעינה, זו בהחלט בשורה חשובה. כי אלה הם הנושאים החשובים בסופו של דבר לקהל הרחב, שאיננו מזנק בפראות ברמזור ואיננו טס בכבישים. הטענת הבטרייה החשמלית וטווחי הנסיעה הם בסופו של דבר החסמים המרכזיים של הנגשת הרכב החשמלי לקהל הרחב. אבל חשוב לזכור שטסלה רחוקה עדיין מאוד מלהיות נגישה לקהל הזה.

טווחי המחירים של כל המודלים של טסלה עד כה ממצבים אותה עדיין כחברת רכבים יוקרתיים שבעליהם מתגאים בהם כסמל סטטוס, לעשירים בלבד. ייקח עוד זמן רב עד שהבשורות הטכנולוגיות האלו יגיעו לקהל הרחב, וכלל לא בטוח שטסלה תהיה החברה שתישא את הבשורה.

האנליסטים פחות התרגשו

בניגוד לכתבי המגזינים הנלהבים, האנליסטים הפיננסים שעוקבים אחרי טסלה פחות התרגשו השבוע מהבשורות הללו. טסלה החזיקה בבנק בסוף הרבעון הקודם כ-3.5 מליארד דולר ובקצב שריפת המזומנים הנוכחי היא תפסיד כמיליארד דולר עד לסוף הרבעון הראשון של 2018. בנוסף, מכירות מכונית הדגל שלה - ה"מודל 3" - מפגרות בהרבה אחרי התחזיות. בחודש יולי השנה פרסמה טסלה תחזית שבחודש דצמבר היא תייצר כ-20 אלף רכבים על מנת לספק את הביקוש. אבל ברבעון האחרון החברה סיפקה 260 רכבים בלבד, פחות מ-90 רכבים לחודש.

הפער הכמעט בלתי נתפס הזה מסביר אולי את האירוע הסנסציוני של השבוע שעבר בלוס אנג'לס. האם ייתכן שאילון מאסק מנסה להסיח את דעת הציבור מביצועי החברה המאכזבים ואולי הוא מנסה במקביל לגייס מזומנים (כפי שעשה כבר בעבר בהצלחה רבה) מציבור האוהדים שלו, על מנת למלא מעט את קופת המזומנים המדלדלת שלו?

הביוגרפיה של אילון מאסק - "טסלה, SpaceX, ומסע החיפוש אחרי עתיד מופלא" - שנכתבה על ידי אשלי ונס, מקדישה שני משפטים למי שהיתה אמורה להיות היום מתחרה של טסלה: "בטר פלייס היתה סטארט-אפ שזכה ל'הייפ' גדול יותר מאשר זה של פיסקר וטסלה גם יחד, וגייס קרוב למיליארד דולר כדי לבנות רכבים חשמליים ותחנות להחלפת בטריות. החברה הזו מעולם לא ייצרה משהו בכמויות משמעותיות והכריזה על פשיטת רגל ב-2013".

טסלה כמובן רחוקה מאוד, לפי שעה, מהסוף העגום כל כך של בטר פלייס. אבל הפער העצום בין הבטחותיה של טסלה בשנים האחרונות לבין ביצועיה, לפחות במובן העסקי, מעלה תהיות קשות. האם יום אחד יכתוב מישהו, באיזשהו ספר, את המילים הבאות?

"טסלה היתה סטארט-אפ שזכה ל'הייפ' גדול יותר מאשר זה של כל יצרני הרכב גם יחד, וגייס מיליארדי דולר כדי לבנות רכבים חשמליים מלהיבים ביותר. אבל החברה הזו מעולם לא ייצרה משהו בכמויות משמעותיות והכריזה על פשיטת רגל".

הסכנה הזו, עד כמה שהיא נשמעת תלושה ולא מציאותית, בהחלט מרחפת מעל טסלה, הגדולה מכולן. למען עולם תחבורתי טוב יותר, נקי יותר וגם נוח ובטוח, נקווה שהיא לא תתממש.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם תחת ניצב דני לוי נרצחו במחוז חוף 9 בני אדם מהחברה הערבית?

מפקד מחוז חוף סיפר על נתוני הרצח בשטח פיקודו, אך הוא נתן תמונה חלקית ● המשרוקית של גלובס

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של ישראל קנדה, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

תתכוננו, העלאות מסים נוספות בדרך: באוצר מזהירים מגירעון של 7% ובוחנים צעדים כואבים

מהלומה נוספת צפויה להכנסה הפנויה שלנו לאחר ה"תגלית" שצצה במסגרת ההכנות באוצר לקראת תקציב השנה הבאה ● בין צעדי ההתכנסות שנשקלים כעת, כדי למנוע משיעור הגירעון לקפוץ ל־7%: הקפאת מדרגות מס הכנסה והעלאת המע"מ בשיעור גבוה מהמתוכנן - כבר ב־2024

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?