"קשה להעריך מה תהיה השפעת הפיטורים על הרווחיות של טבע, משום שאין יודעים עדיין אילו עובדים יעזבו, וכן האם מדובר בסגירה של פעילויות שלמות, או בקיצוץ של מספר עובדים מפעילויות שממשיכות להתקיים", אומר היום (ה') סטיבן טפר, אנליסט IBI העוקב אחרי החברה, בתגובה ראשונה לדיווחים בתקשורת כי ענקית התרופות עתידה לפטר אלפי עובדים בעולם, כולל בישראל.

"בכל מקרה, נראה כי המהלך נועד לא רק כדי ליצור חיסכון מיידי ברווחיות התפעולית, אלא כדי לתת 'נדוניה' למשקיעים לקראת הנפקה אפשרית בטווח הקרוב. זו כנראה גם הסיבה לכך שהמהלך מבוצע כל כך מהר - מהלכים כאלה דורשים זמן וההנפקה היא עניין דחוף", הוסיף טפר.

בעניין עזיבתו של מייקל היידן אומר טפר: "היידן דווקא מוערך על ידי השוק משום שהביא לחברה את התרופות למיגרנה ואת התרופה להפרעות תנועה אשר נחשבות לתרופות מבטיחות יחסית ועשויות לאפשר לטבע לשרוד את המשבר. אולם, ייתכן כי העזיבה של היידן מעידה על כך ששולץ מתכנן מהלך אגרסיבי על המו"פ האינובטיבי הפנימי, שממילא סבל מפגיעה משמעותית בשנים האחרונות. אולי הם מתכננים להשקיט את המו"פ לשנתיים-שלוש, ולהתבסס רק על התרופות הללו, עד שהמצב של החברה יתייצב ואפשר יהיה לחזור לבצע רכישות. במקרה כזה, אין להיידן בשביל מה להישאר".

מקורב לחברה אישר היום את תפיסתו של טפר לגבי עזיבתו של היידן: "מייקל הוא מדען, והוא שאף לפתח תרופות מקוריות ייחודיות למחלות נדירות וממש לשלוט בנישות. טבע הולכת לעידן אחר, של חדשנות מוצרית שהיא פחות פורצת דרך אולי, אך גם פחות יקרה ומסוכנת, כך לפחות בשנים הקרובות. צריך להתרכז במוצרים הקיימים שעומדים לפני שיווק, כמו המוצר למיגרנה שיכול להיות גדול כמו הקופקסון, או המוצר להפרעות תנועה".

- זה לא מקפח קצת את העתיד של טבע?

"העתיד של טבע תלוי בכאן ועכשיו. בלי ייצוב תזרימי לא יהיה לה עתיד".

"בשוק העריכו שזה לא בלתי סביר שטבע תצא בתוכנית התייעלות אגרסיבית של 3-5 מיליארד דולר"

סבינה לוי, מנהלת מחלקת מחקר בלידר שוקי הון, מעריכה כי "בהנחת פיטורים של כ-10% מהעובדים בטבע, תוכנית הפיטורים יכולה להוביל לחיסכון של 3-4 מיליארד דולר בשכר עובדים. עם זאת, יידרש פיצוי בתשלומי שעות נוספות או באוטומציה עבור חלק מן העובדים שפוטרו, כך שהחיסכון בפועל יהיה נמוך יותר".

בשיחה עם "גלובס" מוסיפה לוי כי "בשוק העריכו שזה לא בלתי סביר שטבע תצא בתוכנית התייעלות אגרסיבית של 3-5 מיליארד דולר. יש עוד אלמנטים שאפשר להתייעל בהם, מלבד קיצוץ בעובדים. אפשר להתאים את רמות התגמול של כח האדם שנשאר, בחינה מחודשת של פרישת אתרי הייצור. תוכנית הקיצוצים עצמה מלווה בהוצאות, ולכן השיפור בתזרים עוד לא יבוא לידי ביטוי ברבעונים הקרובים".

- החברה הודיעה כי מכרה פעילויות שאינן בליבה, בהיקף של 2.3 מיליארד דולר.

לוי: "ישנה פעילות נוספת, בתחום מוצרי הנשימה, שהיא פעילות מאוד רווחית, ויכולה לשמש כגלגל הצלה ליום שחור. מוצרי הנשימה מניבים לטבע הכנסות של כ-1.3-1.5 מיליארד דולר, וההערכות הן כי הם מניבים ושולי רווח נקי של 25-30%. הם אומרים שזו לא החלופה המועדפת אבל אי אפשר להתעלם מהחלופה הזו וזה גם תלוי במחיר המניה. במחיר נמוך מידי פשוט לא רוצים להיכנס וזה גם לא יעזור".