גל פיטורים רחב בטבע: מעל 1,000 עובדים בישראל צפויים ללכת הביתה

הפיטורים: כ-20% מכוח האדם ■ עיקר הפיטורים - בארה"ב ובאירופה ■ מספר 2 בחברה מייקל היידן צפוי לעזוב ■ ההסתדרות: לא נקבל בשום פנים ואופן צעדים חד-צדדיים

מנכ"ל טבע   הנכנס קאר שולץ החל לעבוד עם תוכנית התייעלות חדשה שתכלול צמצום של מעל 1,000 עובדים בישראל, מתוך כ-6,000 העובדים שהיא מעסיקה כאן. תוכנית זו מגיעה אחרי שכבר יושמה תוכנית פיטורים קודמת במהלך השנה, במסגרתה עזבו את תפקידם מאות עובדים בישראל, כחלק מתוכנית במסגרתה פוטרו אלפי עובדים בעולם.

גל הפיטורים צפוי להגיע לעד כ-20% מכוח האדם של החברה. עיקר הפיטורים צפויים להיות בארה"ב ובאירופה.

מההסתדרות נמסר ביחס לכוונת הפיטורים של טבע, כי "ההסתדרות לא תקבל בשום פנים ואופן צעדים חד-צדדיים של הנהלת טבע בישראל. כל צעד של התייעלות, אם וכאשר יעלה על הפרק, ייעשה אך ורק בהידברות ובהסכמה אל מול ההסתדרות וועדי העובדים. עובדי טבע הם ההון האנושי של החברה והמשאב הכי חשוב שלה. פיטורי עובדים הם המוצא האחרון".

לפני התוכנית הזו, עבדו בטבע העולמית כ-60,000 עובדים, מהם כ-15,000 שהגיעו עם הקנייה של אקטביס, כך שעל פניו יש מקום להתייעלות מתוך סינרגיה בין החברות, אולם מדובר בפגיעה נוספת בידע הנצבר ובמוטיבציה של העובדים שנפגעה מעצם אי יציבותה של החברה. בשנה האחרונה כבר הצטמצם כוח האדם של טבע משמעותית, הן בשל גל הפיטורין הקודם, והן בשל מכירת פעילויות, בין היתר חטיבת בריאות האישה.

מנכ"ל טבע הנכנס שולץ לא הכין את המשקיעים למהלך זה בשיחת הוועידה האחרונה. שולץ אמר רק כי "אני מכיר בחוב הגדול מעל ראשה של טבע, ובראש סדר העדיפויות שלי יהיה ייצוב החברה, הרווח התפעולי והתזרים".

המהלך מגיע כחלק מהיערכות טבע ל"יום שאחרי" אבדן הפטנט על תרופת הקופקסון, אירוע שהחשש ממנו מנהל את החברה כבר כמעט עשור, וכעת מתממש עם כניסת הקופקסון הגנרי של מיילן לשוק האמריקאי. בשיחת הוועידה האחרונה, אחרי אישור הקופקסון של מיילן, עדכנה טבע שההכנסות השנתיות שלה יסתכמו ב-22.2-22.3 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת (שהונמכה ברבעון הקודם) ל-22.8-23.2 מיליארד דולר. הרווח הנקי למניה, על בסיס Non-GAAP, יגיע ב-2017 ל-3.77-3.87 דולר בלבד, לעומת התחזית הקודמת ל-4.3-4.5 דולר. גם התזרים מפעילות שוטפת צפוי להיות נמוך יותר, 3.15-3.3 מיליארד דולר, לעומת תחזית ל-4.4-4.6 מיליארד דולר.

ברבעון השלישי טבע דיווחה על הכנסות של 5.6 מיליארד דולר, עלייה של 0.8% ביחס לרבעון המקביל. הרווח הנקי החשבונאי (GAAP) הסתכם ב-530 מיליון דולר, עלייה מ-348 מיליון דולר ברבעון המקביל, והרווח הנקי Non-GAAP הגיע לכ-1 מיליארד דולר, שהם דולר אחד למניה, נמוך ב-4 סנטים מתחזיות האנליסטים. 

מנהל החטיבה האינובטיבית בטבע מייקל היידן צפוי לעזוב את תפקידו במסגרת גל הפיטורין. היידן דווקא רשם כמה הצלחות משמעותיות בתקופת כהונתו בחברה ונחשב לאחראי על עסקאות רכישת הזכויות למוצרים להפרעות בתנועה אשר מהווים תקווה משמעותית לעתיד חטיבת החדשנות. בתקופתו לא התרחשו התרסקויות כואבות בניסויים של מוצרים שאותם רכש, אם כי גם לא פותח מוצר רב מכר בהיקף שיכול להחליף את הקופקסון.

שולץ, אשר מגיע מהתחום האינובטיבי, כנראה מעוניין להביא לתחום הזה אדם ספציפי שיגשים את חזונו.

טבע מסרה בתגובה לידיעה: "החברה אינה מגיבה לשמועות".

חבר ועדת העבודה של הכנסת, ח"כ איציק שמולי, אמר היום בהתייחס לפיטורים הצפויים בטבע: "חברת טבע מלמדת את החברה הישראלית שיעור בחזירות: איך מקבלים הטבות מס מהמדינה בגובה 6 מיליארדי שקל ובתמורה מפטרים מאות עובדים. משבר בסדר גודל כזה מצריך שותפות והסכמות עם העובדים ולא מהלכים כוחניים וחד צדדיים".