גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדלק לנסיקת הביטקוין: מיליוני משקיעים קטנים באסיה

התרחבות ההון הפרטי, בייחוד בסין ובדרום קוריאה, והקושי לאתר הזדמנויות השקעה מפתות הם בין הסיבות לעלייתו של הכוח החדש מאחורי הבועה המסחררת של הביטקוין

לוח אלקטרוני שמציג שערי מטבעות ויטואלים בסיאול/ צילום: Kim Hong-Ji, רויטרס
לוח אלקטרוני שמציג שערי מטבעות ויטואלים בסיאול/ צילום: Kim Hong-Ji, רויטרס

על אף שתשומת הלב התמקדה בהשקת שוק חוזים עתידיים על ביטקוין בארה"ב בסוף השבוע האחרון, מרכז הכובד של המסחר במטבע הווירטואלי במונחי נפח פעילות הוא במזרח - החל בסין, ואחר כך, מוקדם יותר השנה, המעבר ליפן, ולאחרונה לדרום קוריאה כמוקד העכשווי של האקשן.

שלא כמו בשיגעונות פיננסיים קודמים - כמו בועת הדוט קום בסוף שנות ה-90, שבה המשקיעים הקטנים בארה"ב היו האחרונים להצטרף לחגיגה. משקיעים פרטיים הם במוקד חגיגות הביטקוין, שהעלו אותו השנה ב-1,600%.

"ביטקוין הוא אחד השווקים המעטים שהיו לנו בהיסטוריה שבו רואים עליות אסטרונומיות בכל רחבי העולם, והמשקיעים הקטנים באסיה הם אלו שמניעים אותו", אמר כריס ווסטון, אסטרטג השוק הראשי בקבוצת IG, אחת מפלטפורמות המסחר המקוון הגדולות בעולם. "ההרגשה היא שכל הדבר הזה מונע על ידי משקיע ממוצע שאינו משכיל מבחינה פיננסית כמו מנהל קרנות מקצועי".

כמה גורמים ליבו את קדחת הביטקוין באסיה. ההון הפרטי אמנם התרחב בה בשנים האחרונות, בייחוד בסין ובדרום קוריאה, אבל הזדמנויות השקעה מפתות הן קשות לאיתור, כאשר שוקי הנדל"ן יקרים ושוקי המניות בתמחור מלא.

עדויות של אנקדוטות מראות שהאסיאנים חשים יותר בנוח עם התפיסה של מטבעות וירטואליים כמו ביטקוין, בייחוד צעירים שגדלו בעולם של מסחר אלקטרוני ותשלומים באמצעות הניידים.

סין ריכזה בשנה שעברה את רוב המסחר בביטקוין, לפני שהרשויות שלה החלו לפעול נגדו השנה. בסוף החודש שעבר (נובמבר), יפן, דרום קוריאה ו-וייטנאם ריכזו קרוב ל-80% מהמסחר העולמי בביטקוין, לפי חברת המחקר CryptoCompare. ארה"ב ריכזה 20% מהמסחר העולמי, אך בשבועות האחרונים חלקה בשוק העולמי עולה.

בעוד שהנתונים כפופים לתנודות יומיות משמעותיות, דרום קוריאה היוותה בלב מסוים בשבוע שעבר רבע מהמסחר העולמי בביטקוין, יותר מאשר ארה"ב, לפי Coinhills, חברת נתונים שמתחקה אחרי מטבעות דיגיטליים. אוכלוסיית דרום קוריאה היא כ-51 מיליון נפש, מול 323 מיליון בארה"ב.

"באסיה באופן כללי יש הרבה יותר התעניינות במסחר במטבעות מוצפנים. הם נחשבים לדבר המגניב הבא שהצעירים מתלהבים ממנו", אמר ויטאליק בוטרין, היוצר של המטבע הווירטואלי את'רום, בראיון בסיאול מהתקופה האחרונה.

לי סנג-צ'ול, בן 32, הוא אחד ממיליוני דרום קוריאנים שהתאהבו בביטקוין. לין, שמנהל עסק רחיצת רכב בעיר הנמל הדרומית בוסאן, השקיע 100 מיליון וון מקומיים (בערך 92,000 דולר) במטבע הווירטואלי באוקטובר. זו הייתה החלטה ששינתה את חייו בגלל הרווחים שהוא עשה מאז, לדבריו.

"לפני הביטקוין הייתי בעסק שלי מהבוקר עד הערב. כעת אני סוגר אותו כשיש לי פגישה או עוזב מוקדם. המטרה שלי היא לצבור כמה שיותר ביטקוינים", אמר לי, והוסיף שהוא צופה שהמטבע הזה יחליף בעתיד את המטבעות הרגילים.

בהונג-קונג, חסידי המטבעות המוצפנים התכנסו באחד מלילות שישי האחרונים ל"מסיבת בועת הביטקוין". אגודת הביטקוין המקומית ארגנה את האירוע בעזרת אתר המסחר BitMEX, שעזר לקנות פיצות, חטיפים, בירה ויינות כדי לחגוג את "השנה המוצלחת ביותר (שוב פעם!) עד כה בתולדות הביטקוין", לפי ההזמנה לאירוע. קרוב ל-200 איש נרשמו, כולל מורים, סוחרי מניות וסוכני ביטוח.

"הכפלתי את הכסף שלי. זה רק עולה. אני מתעשר במהירות", אמר אדם שהשתתף באירוע. אנשים כמוהו ברחבי אסיה הקפיצו את מחיר הביטקוין השנה. אנליסטים מעריכים שאנשי המקצוע מוול סטריט לא יהפכו לכוח המניע העיקרי של השוק הזה בעתיד קרוב.

"זו הבועה הראשונה אי פעם ללא בנקאים", כתב ג'ושוע בראון, מנכ"ל חברת ייעוץ ההשקעות ריתהולץ וולת מנג'מנט מניו יורק, בבלוג שלו החודש. "מעולם לא הייתה תופעה כזו שבה הציבור הרחב מכה את 'הכסף הגדול' ... יש כאן שיגעון בקנה מידה מלא, ואילו וול סטריט מצויה עדיין ליד לוחות השרטוט".

הפופולריות של ביטקוין בדרום קוריאה גרמה למטבע הזה להיסחר שם במקרים רבים במחיר גבוה יותר בהשוואה למקומות אחרים בעולם. כשהביטקוין דהר מעבר ל-17,000 דולר בשבוע שעבר, לפי CoinDesk, הוא הגיע לכמעט 25,000 דולר ב-Bithumb, בורסת המטבע הווירטואלי הגדולה ביותר בדרום קוריאה. שתי בורסות אחרות במדינה זו, Coinone ו-Korbit, הציגו גם הן מחירים של יותר מ-20,000 דולר. המרווחים הללו התכווצו מאז.

קדחת הביטקוין באסיה עוררה תגובת נגד של רגולטורים ופוליטיקאים. סין כבר אסרה השנה על פתיחת בורסת ביטקוין ועל הנפקת מטבעות וירטואליים, ICO's לצורך גיוסי הון בדומה למניות.

שלשום הזהירה רשות ניירות הערך בהונג-קונג שכמה בורסות למטבעות מוצפנים מציעות באופן לא חוקי חוזים ומוצרי השקעה שקשורים למטבעות הללו.

מוקדם יותר החודש הזהיר סגן נגיד הבנק המרכזי הסיני, פאן ג'ונגשנג, את המשקיעים מפני הביטקוין. "יש רק דבר אחד שאנחנו יכולים לעשות - לצפות בו מגדת הנהר. יום אחד אתם תראו את גופת הביטקוין צפה במים לפניכם", אמר.

גם ראש ממשלת דרום קוריאה לי נאק-יון השמיע אזהרה. "אם נניח לדברים להימשך, אני מרגיש שזה יוביל לתופעות מעוותות או פתולוגיות", הוא אמר בנאום בחודש שעבר.

יו"ר רשות השירותים הפיננסיים בדרום קוריאה, צ'וי ג'ונג-קו, אמר שלשום לכתבים שהממשלה לא תכיר רשמית בשום בורסת ביטקוין ולא תתיר מסחר בחוזי ביטקוין.

דרום קוריאה חוששת מהתמכרות לביטקוין: שוקלת הטלת מס רווחי הון על מסחר במטבעות מוצפנים

ממשלת דרום קוריאה יוזמת חוקים חדשים לריסון הספקולציה במטבעות הדיגיטליים שגרפה אחריה את המדינה הזו השנה, בעקבות ישיבת חירום של פקידים ורגולטורים שנערכה היום (ד').

האמצעים המוצעים נעים בין הטלת מס רווחי הון על מסחר במטבעות מוצפנים לבין הגבלת חברות פיננסיות בכל הנוגע להחזקה, רכישה והשקעה במטבעות הללו.

הרגולציה החדשה באה על רקע חששות גוברים בדרום קוריאה מפני האפשרות שאנשים יתמכרו למסחר בביטקוין. ראש הממשלה לי נאק-יון הזהיר לאחרונה שהעלייה בהתעניינות במטבעות המוצפנים עלולה "להוביל לכמה תופעות מעוותות או פתולוגיות".

הישיבה היום באה אחרי שהמפקח על התקשורת בדרום קוריאה אמר אתמול שהוא יטיל קנס של כ-54,000 דולר על BTC Korea.Com, המפעילה מסיאול של Bithumb, בורסת המטבעות הדיגיטליים הגדולה במדינה. החברה הזו הואשמה בהתרשלות בהגנה על פרטים אישיים של 36,000 משתמשים כשהיא נפרצה על ידי האקרים מוקדם יותר השנה.

Bithumb הגיבה בהודעה שלפיה היא מקבלת את החלטת המפקח "בלב כבד". היא הוסיפה שהפריצה פגעה במחשב אישי של עובד שלה, ולא במערכת הפנימית של הבורסה.

לפי החוקים שמציעה הממשלה, בורסות עם יותר ממיליון משתמשים והכנסות בסך 10 מיליארד וון (9.2 מיליארד דולר) יחויבו לקבל אישור תפעול מהשנה הבאה. תלמידי תיכונים וזרים שאינם תושבי המדינה לא יוכלו לפתוח חשבונות מסחר במטבעות דיגיטליים בבורסות המקומיות.

נציגי תעשיית המטבעות המוצפנים במדינה קיבלו בדרך כלל בברכה את הודעת הממשלה, מאחר שהם חששו מעיצומים נוקשים יותר. "חששנו שהממשלה תפרסם איסור גורף", אמר קים ג'ין-הואה, המנכ"ל לשעבר של בורסת המטבעות Korbit ונשיא משותף של איגוד עשר בורסות המטבע המוצפן במדינה.

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר