גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השטח האפור של כלכלת השיתוף - ולמה אסור לעמוד בדרכה

מאבק נהגי המוניות באובר וחשש הקמעונאים מכניסת אמזון הם רק חלק מהסימנים לכך שהמדיניות הממשלתית לא עומדת בקצב הכלכלה החדשה ■ פרשנות

מונית אובר בלונדון / צילום: רויטרס
מונית אובר בלונדון / צילום: רויטרס

בשנת 1865 נחקק באנגליה חוק הדגל האדום, שלפיו כל כלי תחבורה שמניע את עצמו (כלומר, לא סוס) חייב שיצעד לפניו הולך רגל המנופף בדגל אדום. החוק הזה החזיק מעמד 30 שנה. ב-1896, בארה"ב, ניסה בית המחוקקים להעביר חוק שחייב את אותה עגלה-ללא-סוס, במקרה שהיא פוגשת בעל חיים בדרך, לעצור ולפרק את כלי הרכב לחלקים, ולהסתיר אותם בשיחים עד שבעל החיים יירגע מהמפגש. החוק הזה לא עבר לבסוף, מאחר שהמושל הטיל עליו וטו. היום אנחנו מחייכים למשמע האבסורד, אבל השיח שמתקיים בימים אלה משקף אותו מתח בין ההתפתחות הטכנולוגית להשלכות שלה על העולם המוכר.

בשבוע אחד שמענו על מאבק נהגי המוניות בשירות ההסעות השיתופי אובר ועל חשש הקמעונאים והקניונים מההשלכות הפוטנציאליות של כניסת אמזון לישראל. בשני הדיונים האלה ראינו את המתח בין טובת הצרכנים לטובת העסקים והעובדים. אלה רק מעט מהסימנים לכך שהמדיניות הממשלתית כבר לא מתאימה להיבטים מסוימים של הכלכלה החדשה, ולכך שכלכלת השיתוף מציבה כמה אתגרים לממשלות ולרגולציה של שוק העבודה.

היכולות הטכנולוגיות של התקופה הזאת הולידו פלטפורמות עסקיות שהפכו את החיבור בין מוכר לקונה לפשוט וקל יותר. הן מאפשרות גם לצרוך באמצעותן וגם להרוויח כסף משיתוף אחרים בשטחים, במוצרים, בזמן. על פי מחקר של PWC, ההכנסות של כלכלת השיתוף צפויות לגדול מכ-15 מיליארד דולר ב-2013 ל-335 מיליארד דולר ב-2025.

כלכלת השיתוף

אפשר לזהות כיום שני מודלים עסקיים בכלכלת השיתוף: האחד מבוסס על אנשים ששוכרים דברים זה מזה לתקופה קצרה, לדוגמה אובר ו-Airbnb; והמודל האחר הוא של "מוצר כשירות", שבו הצרכנים יכולים לשכור מוצרים במקום לרכוש אותם. לדוגמה, חברות המשכירות כלי רכב לפי שעה, כמו Zipcar או Car2go, או משרדים שיתופיים כמו אלה של WeWork. אלה מוצרים שבעבר היה עלינו לקנות כדי שנוכל להשתמש בהם, וכעת אפשר לשכור אותם בהתאם לצורך.

המודלים האלה הם אתגר לא רק לעסקים הקיימים אלא גם לממשלות, משום שהם מעלים שאלות לגבי החוקים שיש להחיל בעקבותיהם, כיצד יש להחיל אותם ועל מי.

תחבורה: לעבוד מתי שנוח

שירותי הסעות כמו אובר וליפט מתחרים עם נהגי המוניות בכך שהם מאפשרים לנוסע לחבור לנהג פנוי שיסיע אותם ברכבו הפרטי למקום המבוקש במחיר שנקבע על ידי השירות. היתרון ברור: מדובר באלטרנטיבה זולה למוניות, וגם בייעול של רשת התחבורה העירונית והגברת ניצול כלי הרכב הנוסעים בה. מנגד, נטען שמדובר למעשה במערכת של מוניות פיראטיות שעוקפות רגולציות בתחומי הסעת נוסעים ואפילו בתחומי תעסוקה וחוקי עבודה.

האם נהגי שתי הכלכלות באמת מתחרים אלה באלה? הגרף המובא כאן מראה כיצד נהגי כלכלת השיתוף מנצלים את הגמישות שהיא מאפשרת, את היכולת לעבוד בחלקיות משרה, לעבוד בשעות ובימים שונים על פי צורכי החיים שלהם. איזו רגולציה מודל כזה מחייב? האם חסימת השירות היא הפתרון הנכון לצרכנים? מה יקרה ביום שבו אובר תתחיל להפעיל צי של מכוניות אוטונומיות? האם גם אותו נחסום?

הסעותהסעות

קמעונאות: מתי תחביב נחשב עסק?

יש כיום מגוון שווקים המאפשרים ליצרנים עצמאיים להפיץ מוצרים למגוון רחב של צרכנים בהשקעה מזערית. אתרי שיתוף כמו craiglist, ebay ו-Etsy מאפשרים למוכרים לחבור ישירות לקונים בהיקף שלא היה אפשרי בעבר, במתכונת של מסחר peer to peer (P2P) ויש בכך תחרות לשוק הקמעונאות המסורתי. זאת, נוסף על המתח הקיים ממילא במכירות הרשת. גם עולם כזה מעלה שאלות על הפער בין עסק לתחביב, איך מעסיקים צריכים להתייחס לפעילות כזאת של עובדיהם והיכן רשויות המס.

תיירות: שאלות המיסוי נותרו פתוחות

כבר התרגלנו לוותר על בתי מלון ואפילו על עסקי Bed & Breakfast לטובת חדר פנוי בבתים של אחרים. נכון לסוף 2016, 80 מיליון איש השתמשו ב-4 מיליון בתים ב-Airbnb. אין ספק שבהיקפים כאלה, התעשייה הזאת יוצרת תחרות לתעשיית המלונאות ומציבה אתגר לקובעי המדיניות. בעוד שצרכנים ובעלי בתים מרוצים מהיכולת לחבור זה לזה, השכרות בלתי פורמליות אלה אינן עונות על תקנות הנהוגות במקומות רבים בנושא תעשיית האירוח, כולל נגישות, בטיחות ותשלום מסים. בפלטפורמה הזאת גם יש גורמים המשכירים באופן מסודר נכסים רבים, והם מעלים שאלות לגבי מהות הפעילות - האם היא שיתופית או עסקית. גם כאן נותרות שאלות המיסוי פתוחות.

שירותים ועבודה: מי עצמאי ומי שכיר

יזמים משתמשים בפלטפורמות שיתופיות למכירת שירותים אישיים ואת זמן העבודה שלהם ישירות ללקוחות. פלטפורמות כמו Homejoy ו-Handy מספקות שירותי ניקיון ותיקונים, בעוד שפלטפורמות כמו TaskRabbit ו-Fiverr מרחיבות את המעגל למגוון שירותי עבודה, משליחויות פשוטות ועד כתיבת חומר שיווקי ומחקר.

מבחינת ממשלות, פלטפורמות כאלה מטשטשות את הקווים בין עובדים שכירים לעצמאיים ומעלות שאלות כמו האם ניתן להגדיר את הפעילות בהן כמיקרו-יזמות או שיש כאן ארגונים ולקוחות שמנצלים את החלשים בשוק העבודה ולא משלמים שכר מינימום, זכויות סוציאליות וכדומה. ענן העבודה מעלה שאלות שמערכות חוקי העבודה יצטרכו להתמודד איתן בשנים הקרובות.

פיננסים והלוואות: מערכת מימון חדשה

הכלכלה השיתופית הצליחה לחדור גם לאחד התחומים המפוקחים ביותר: באמצעות פלטפורמות כמו Kickstarter ו-Indiegogo, ובארץ Headstart ו-Jumpstarter, אנשים יכולים לגייס כסף לפרויקטים שלהם, דרך הרבה תרומות קטנות. גם פעילויות שבעבר נסמכו על הלוואות מבנקים או על קרנות השקעה פונות לפלטפורמות P2P. אפילו יש סטארט-אפים המגייסים כנגד מניות בפלטפורמות של גיוס המונים.

פלטפורמות כאלה חדרו גם לתחום ההלוואות והן מחברות בין מי שיש לו כסף להשקיע לבין מי שזקוק לו - בין שמדובר בלקוח עסקי ובין שבלקוח פרטי. הפתרונות האלה יותר גמישים, קצרים וזולים מפתרונות המימון המסורתיים, שלא לדבר על כך שהם מאפשרים מימון למי שאולי התקשה לקבל אותו בצינורות המסורתיים. כל העולם החדש הזה פוגש סביבה חוקית ורגולטורית שתוכננה למערכות המימון הישנות והרגולציה צריכה להתמודד עם השאלה אילו חוקים יש להחיל על המערכת הפיננסית החדשה. ועוד לא דיברנו על המטבע הווירטואלי.

הכלכלה החדשה יצרה אזורים אפורים: בין בתי מלון לבתים, בין מוניות לכלי רכב פרטיים, בין בנקאות להלוואות בין חברים, בין שטח עסקי לפרטי. המאפיינים הייחודיים של הכלכלה הזאת מאתגרים את קובעי המדיניות בעצם זה שהם מקשים לזהות ולהגדיר את השותפים בה. האם דין אדם המשכיר חדר ב-Airbnb כדין אדם המשכיר 20 דירות באותה פלטפורמה? האם דינו של אדם המסיע ברכבו נוסעים עשר שעות בשבוע כדין נהג מונית? הפלטפורמות האלה מאפשרות היקפים שונים של פעילות והגבולות בין האישי למסחרי מיטשטשים. היכן עובר הקו? ואיך מאזנים בין הצרכים שלנו כעובדים לצרכים שלנו כצרכנים?

מאחר שהרגולטורים אינם עומדים בקצב ההתפתחות של הכלכלה החדשה, ברור שבפער שנפער אין משחק הוגן - נהגי מוניות, בתי מלון, חנויות וקניונים נדרשים לעמוד בעלויות ובתקנות מרובות בעוד שלמתחריהם החדשים ב-Uber, Airbnb ואתרי הקניות אין עלויות או תקנות כאלה. עם זאת, לא בטוח שהפתרון הוא לאסור את קיומם של המודלים החדשים או להשית עליהם אותן תקנות. אם נעשה זאת, אנחנו עלולים להידמות לאלה שהלכו עם דגל אדום לפני המכונית (רק שהפעם תהיה זו המכונית האוטונומית) ולגלות שנשארנו מאחור.

■ הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל העולמית ובעלת הבלוג "עולם העבודה העתידי", www.niritcohen.com

עוד כתבות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?