גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תמ"א 38: מה חשוב להכניס לחוזה כדי לשמור על איכות חיים?

בשעה טובה חתמתם על הסכם לפרויקט תמ"א 38 בבניין ■ החוזה מול היזם מאחוריכם, אבל גם בשלבים שלאחריו יש סוגיות רבות שכדאי לשים לב אליהן ולדאוג לפתרונות עבורן בעוד מועד

בעיות נפוצות בזמן תמ"א 38. לעגן בחוזה את כל מה שבאחריות היזם/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בעיות נפוצות בזמן תמ"א 38. לעגן בחוזה את כל מה שבאחריות היזם/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף אורבן נדל"ן

רבים נוטים להאמין שהמשימה המורכבת ביותר בדרך להוצאת פרויקט התחדשות עירונית לפועל היא השגת ההסכמה בין כל הדיירים והשקת התהליך. הרי כולנו שמענו על מקרים שבהם שלב מוקדם זה נמשך כמה שנים ומה כבר יכול להשתבש לאחר שהחוזה נחתם סופית?

אולם השלב הזה הוא רק חלק מ"הסיפור" כולו, גם לאורך העבודות עצמן יש הרבה פרטים שצריך לשים לב אליהם. "לאורך שנות הפעילות הרבות שלנו בתחום ההתחדשות העירונית, התמודדנו עם הרבה מאוד אתגרים בשלבים של אחרי חתימת החוזה", מספר דוד זהבי, מנכ"ל ובעלים משותף של חברת אורבן נדל"ן, המנהלת כ-70 פרויקטים להתחדשות עירונית בכל רחבי הארץ. "חווינו את הכול על בשרנו, וזה עזר לנו להבין למה מצפה הדייר בזמן העבודות".

לדבריו, "אם גם אתם עומדים כמה רגעים לפני פרויקט תמ"א 38, ישנן כמה סוגיות שכדאי לפתור מראש. אומנם בנקודת הזמן הנוכחית הן ייראו לכם מהותיות פחות, כמעט זניחות אפילו, אך בזמן אמת - במהלך העבודות עצמן - תגלו עד כמה הן חשובות ומשמעותיות להצלחת הפרויקט, ובעיקר להבטחת הנוחות האישית שלכם". אספנו כמה מהן:

סוגיית הגז

"בעקבות כמה תקלות ואסונות שהתרחשו לאחרונה ברחבי הארץ וקשורות במערכת הגז, אין כיום אישור להפעיל גז במהלך פרויקט תמ"א 38 מסוג 1", מספר זהבי על הסוגיה שרבים אינם מודעים לה. משמעותה היא כי אם לא יוסכם על כך מראש, הדיירים בפרויקטים מסוג זה ייאלצו להסתדר לתקופה מסוימת לכל הפחות, ללא גז בדירה - והכל כחלק מהוראות הבטיחות שבה מחויב לעמוד היזם ושהדייר הממוצע כלל לא מכיר. הפתרון: להכניס לחוזה תנאי שלפיו במקרה של ניתוק הגז, יספק היזם או הקבלן לדיירים בבניין כיריים חשמליות (רצוי כפולות).

הדודים והקולטים

בשל ענייני חיבורים ושינויים בתשתיות הבניין, לא פעם מנותקים הקולטים שעל הגג, ולעיתים אף לא ניתן להשתמש בהם כלל למשך זמן רב (בין כמה ימים במקרה הטוב לכמה חודשים במקרה הגרוע). מבחינה פרקטית זהו מהלך מחייב, אך הוא יכול להיות בעל השלכות רבות - בעיקר אם הוא נעשה בחורף. כדי למנוע מצב שבו תיוותרו למשך זמן רב ללא האפשרות לחמם את המים, מומלץ לסכם עם הקבלן/היזם על אספקת מחמם מים מהיר (מסוג "אטמור") לחדרי האמבט בכל דירות הבניין. אומנם לא מדובר בתחליף מושלם לדוד הקיים, אך הוא יכול להציע פתרון זמני מיטבי.

דוד זהבי, מנכ"ל ובעלים משותף של חברת אורבן נדל"ן/ צילום: אסף פינצ'וק

המזגנים

ביטול פעולת המזגנים הוא עניין שכיח למדי, שקורה כמעט בכל פרויקט התחדשות עירונית (בעיקר בשל העבודות לשינוי ולשיפוץ חזית הבניין). לעיתים, תקופה זו עשויה להימשך גם כמה חודשים, ואם במקרה היא נופלת בקיץ או בחורף - הפגיעה באיכות החיים עלולה להיות קשה. לכן מומלץ כבר בשלב החוזה לחשוב יחד עם היזם על פתרונות מתאימים.

זהבי מציין כי לא פעם מתבצעות העתקות של מזגנים במסגרת העבודות, אך מאחר שהיזם לא רשאי להיכנס לדירות במהלך תמ"א 38 חיזוק מבנים, הדיירים צריכים לשאת בהוצאות ההעתקה בעצמם. "לעיתים נוצר מצב שבו הדייר חתם על העתקת המזגן והסכים לה מפורשות במסגרת החוזה, אך הוא לא יודע שאת הפעולה יצטרך לממן בעצמו - כולל מציאת איש המקצוע - משום שההעתקה נחשבת לעבודה שנעשית בתוך תחומי הדירה, ולכן היזם אינו אחראי לה. מה עושים במקרה כזה? דואגים לכלול בחוזה סעיף אשר קובע שהאחריות על הנושא היא של הקבלן/יזם - כולל החלפת מזגני חלון, אם יש כאלו, במזגנים חדשים".

המעלית

"לא פעם, ובייחוד אם העבודות כוללות הוספת מעלית שנייה לבניין, היזם משבית את פעולת המעלית הקיימת כדי לחסוך זמן", מספר זהבי. במקרה כזה הדיירים נותרים לפתע ללא מעלית, בלי שתכננו זאת - מה שיכול להוות בעיה של ממש עבור משפחות עם ילדים, עבור אנשים מבוגרים המתקשים בעלייה במדרגות ועבור אנשים עם מוגבלויות פיזיות המתגוררים בבניין. לכן "חשוב להכניס לחוזה סעיף אשר קובע כי אין להשבית את המעלית הקיימת עד שהמעלית החדשה לא הותקנה ואושרה על ידי מכון התקנים".

העיצוב

הדיירים בעלי הזכויות בפרויקטים של התחדשות עירונית זכאים, מתוקף תקנות התוכנית, לפגישה עם מעצב פנים, אדריכל פנים, או כל איש מקצוע מהתחום - אך הם אינם יודעים ש'בילוי' ממושך עם בעל המקצוע בדירתם עשוי לחייב אותם בתשלום שְׁעָתִי שעלול להגיע לעשרות אלפי שקלים. "הדיירים יושבים עם איש המקצוע, מתייעצים ומתכננים, ומופתעים לקבל בסופו של תהליך חשבונית מנופחת שכלל לא ציפו שתגיע", אומר זהבי, "לכן חשוב להתייחס לכך מראש, להביא את העניין למודעותם של כל דיירי הבניין ולהקצות בחוזה שעות מוגדרות לשהיית המעצב בכל דירה - ארבע שעות בתמ"א 38 הריסה ובנייה ושעתיים בתמ"א 38 חיזוק מבנים".

התקשורת עם הדיירים

אם יש נושא אחד שמקשה יותר מכול על ההתנהלות בין הצדדים - היזם/קבלן והדיירים - זהו חוסר בתקשורת: עדכונים חשובים שלא מגיעים לכל הדיירים, הודעות הנוגעות לכולם ואובדות בדרך ועוד ועוד. מצב לא אופטימלי שכזה יוצר תחושה של נתק ממהלך העבודות עצמן, וגרוע מזה, הוא עשוי לגרום לריבים בין הדיירים לבין היזם ואף בין הדיירים לבין עצמם.

הפתרון? "חשוב לדרוש מהיזם להקים מעין 'קבוצת שימור לקוחות' וירטואלית, הכוללת את כל מי שמתגורר בבניין", מציע זהבי. ובמילים אחרות: דרשו להקים קבוצת וואטסאפ שבה יהיו חברים כל הדיירים ונציגי היזם.

עמידה בזמנים

אם תשאלו כל אדם שעבר פרויקט התחדשות עירונית על המכשולים שבדרך, קרוב לוודאי שהוא יאמר לכם כי הדבר הבעייתי ביותר היה ניהול הזמנים: לא פעם, העבודה נמשכת זמן רב יותר מהמתוכנן. האם ישנה דרך להשפיע על כך ולצמצם עד למינימום את הסיכוי לסחבת, עוד בשלב החתימה על החוזה? בהחלט.

"צריך לקצוב את הזמנים שבהם הקבלן לא יכול לעבוד בפועל, להוציא חגים ושבתות כמובן", אומר זהבי. "אחרת הוא יוכל 'לשחק' עם העובדים שלו ו'לנווט' אותם בין כמה פרויקטים שלו". למעשה, קבלנים רבים מבצעים מספר פרויקטים במקביל ומניידים את העובדים על פי סדר העדיפויות הפנימי שלהם, וכך לעיתים 'נעלמים' עובדים מפרויקט מסוים גם לשבועיים ולשלושה שבועות שלמים. "הצבת תנאי מתלה בחוזה, אשר קובע כמה ימים בדיוק הקבלן יכול להיעדר ולא לעבוד על הפרויקט, ימנע זאת ויחייב את הקבלן בתשלום פיצוי אם יפר את התנאי הזה", מסביר זהבי.

לסיכום, המסקנה המתקבלת כאן ברורה: כל עניין, ולו הפעוט ביותר, עשוי להשפיע על התנהלות פרויקט התחדשות עירונית, ועל התחושות שתחוו לאורכו. כדי להבטיח לעצמכם פרויקט התחדשות עירונית חף מ'כאבי ראש' ועם כמה שפחות תקלות, חשוב שתתנו דעתכם על כל הבעיות שהוזכרו כאן ותעלו אותן לדיון כבר בעת הפגישות המקדימות לחתימה על החוזה מול הקבלן.

דוד זהבי הוא מנכ"ל ובעלים משותף של חברת אורבן נדל"ן.

לכניסה לאתר הקליקו כאן

עוד כתבות

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

עימותים אלימים גם באירופה: המחאה נגד ישראל מתרחבת לקמפוסים ביבשת

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: "הפעולה ברפיח לא תיעצר עד לחיסול חמאס או חזרת החטוף הראשון"

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה