גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כולם מחפשים את באפט הבא - יש מי שחושב שהוא נמצא

האחיין מדרגה שנייה של באפט אומר שהוא אינו מקבל שום עזרה מהדוד, אבל המשקיעים לא נרתעים ■ שווי חברת בוסטון אומהה, אותה הוא מנהל, הוכפל מאז ההנפקה בחודש יוני האחרון

וורן באפט /  צילום: רויטרס, Rick Wilking
וורן באפט / צילום: רויטרס, Rick Wilking

מניותיה של חברה קטנה שקשורה לאחיין מדרגה שנייה של באפט, אלכס באפט רוזק (Rozek), הוכפלו ויותר מאז שהיא נרשמה למסחר בנאסד"ק ביוני, לעומת עלייה של 10.3% במדד 500 S&P באותו פרק זמן. בוסטון אומהה מהעיר אומהה בנברסקה (עיר מגוריו של וורן באפט) מוכרת פרסום חוצות וערבויות ביטוח (surety market), ורוזק הוא מנכ"ל משותף שלה.

רוזק ושותפו לעסקים אדם פיטרסון אומרים שהם לא מקבלים שום עזרה מבאפט או מהחברה שלו, ברקשייר האתאוויי. בוסטון אומהה אינה מפרסמת את הקשר המשפחתי, והשם באפט אינו מופיע במכתבים השנתיים של החברה לבעלי המניות או בהודעות לעיתונות.

רוזק אומר שהוא רוצה שהחברה שלו וביצועיה יישפטו בזכות עצמם. הנכד של אחותו הגדולה של וורן באפט, דוריס באפט, מסביר ש"זה לא שיש קלאסה של בני משפחה שעושים עסקים". הוא מוסיף ש"אילו רציתי ללמוד, הדבר הכי טוב שהייתי יכול לעשות הוא לקחת דוח שנתי של ברקשייר ולקרוא אותו כמו כל אחד אחר".

כל ההכחשות הללו לא מרתיעות את המשקיעים. לבוסטון אומהה יש שווי שוק של 407 מיליון דולר, פי 2.7 מההון עצמי שלה, אחרי שהיא השלימה שלוש רכישות שהגדילו את עסקי ביטוחי הערבויות שלה מאז יוני. החברה דיווחה על הכנסות בסך 2.4 מיליון דולר ברבעון השלישי ב-2017, לעומת מיליון דולר שנה לפני כן.

"אין ספק שיש אנשים שקונים את המניה הזו מפני שהם מניחים שהיא ברקשייר האתאוויי הבאה", אמר אלכס בוסרט, מייסד בוסרט קפיטל ממינאפוליס. לדבריו, הוא לא קנה את בוסטון אומהה בזכות קשרי הדם בין רוזק לבאפט, אבל "החיבור הזה לבאפט בהחלט נותן להם את היכולת לבקש מבאפט עצה והנחיה, וזה יכול רק להיות חיובי".

רוזק מוכר למשקיעי ברקשייר בעיקר הודות להצעת הנישואים שהוא הגיש לאשתו הנוכחית בפני קהל של אלפים באסיפה הכללית של ברקשייר ב-2009 באומהה. וורן היה זה שהצביע עליו כדי שישאל את השאלה האחרונה, שהפכה להצעת הנישואים. באפט הסביר אז לקהל שרוזק הוא הנכד של אחותו. "אני חושב רק טובות על אלכס, אבל אין לנו שום מעורבות בקבלת ההחלטות שלו ולא בשום דבר דומה", אמר באפט, והוסיף שהוא לא מחזיק מניות של בוסטון אומהה. "יש לו ראש טוב, טוב מאוד, ובוודאי ערכים טובים", סיכם בן המשפחה הנערץ.

ובכל זאת, כמה משקיעים אומרים שקווי הדמיון ברורים. כמו ברקשייר, בוסטון אומהה מחפשת לקנות חברות בעלות רווחיות עקבית ומעמד תחרותי חזק, להניח להן להתנהל באופן עצמאי ולהחזיק אותן לנצח. שתי החברות מוותרות על שיחות עם אנליסטים על דוחות כספיים לטובת איגרות שנתיות לבעלי המניות ואסיפה כללית שנתית.

"קל להצביע על קווי הדמיון", אומר ג'וש גארט, משקיע פרטי שכתב ביוני ניתוח שממליץ על בוסטון אומהה עבור Value Investors Club, פורום מקוון לחברים בלבד למשקיעי ערך. לגבי השווי הנוכחי של בוסטון אומהה, גארט מסביר ש"אין ספק שמגולמות בו ציפייה ותקוות לגבי מה שיכול להיות בעתיד". הוא מייחס את עליית המניה גם לרכישות האחרונות של בוסטון אומהה.

רוזק ופיטרסון נפגשו ב-2013, כשכל אחד מהם ניהל שותפות השקעות התמקד במניות. שניהם קנו במשותף את חברת הנדל"ן REO פלוס מיוסטון, ושינו את שמה לבוסטון אומהה על שם שתי ערי המגורים שלהן.

גם באפט הגורו ניהל שותפויות השקעה בתחילת הקריירה שלו לפני שהוא פירק אותן כשברקשייר התרחבה. היום היא אחת החברת הגדולות בעולם, עם שווי שוק של 488 מיליארד דולר וחברות בנות כמו גייקו (ביטוח), דיירי קווין (מחלבות), דוראסל (סוללות) ופרוט אוף דה לום (טקסטיל). ברקשייר גם משקיעה בחברות בורסאיות כמו אפל ו-וולס פארגו.

רוזק מתגורר בבוסטון, ופיטרסון מתגורר באומהה. הם מתראים בערך פעם בחודש. רוזק, שצורף לקבוצת הפוטבול של אוניברסיטת צפון קרוליינה בשנתו הראשונה במוסד הזה, נראה תכופות בלוויית אחד מארבעת כלביו מזן כלב רועים אוסטרלי. פיטרסון, יליד אומהה, הוא הטיפוס השקט והפסימי יותר, אומרים ידידים ומשקיעים.

הרכישה הראשונה של בוסטון אומהה הייתה בעסקי פרסום החוצות. החברה מחזיקה יותר מ-500 מתקני פרסום כזה בארבע מדינות בארה"ב, באמצעות החברה הבת לינק מדיה. כרזות הפרסום הללו דורשות מעט תחזוקה, והרגולציה מקשה על הקמת לוחות מתחרים, ולכן זהו נכס אטרקטיבי, אמר פיטרסון.

ב-2015, בוסטון אומהה השיקה חברת ערבויות ביטוח שקראה ג'נרל אינדמניטי גרופ. הביטוחים הללו ערבים לביצועים או תשלומים, במקרים רבים בתעשיית הבניין. סוג זה של ביטוח משלם בדרך כלל אחוזים נמוכים יחסית מן הפרמיות בתביעות בהשוואה לביטוחי רכוש ותאונות רגילים.

שוק ערבויות הביטוח, שמגלגל 6 מיליארד דולר בשנה, הוא מפוצל ולא יעיל, אמר רוזק. "אתה מקבל הלם מכמות מכונות הכתיבה שאתה רואה בחברות האלו", הוא אמר. "וזה לא רק הביטוח שמעניין -זו גם הזדמנות להפוך לספק ביטוח זול".

משפחתו של רוזק הגיעה רק בחלקה לאסיפה הכללית של בוסטון אומהה ביוני, לפי משקיעים שנכחו במקום. "היה מפחיד אותי אילו הם היו מגיעים", אמר מנהל קרן בחברת סידר קריק פרטנרס ממדינת וושינגטון, שנכח באסיפה הכללית אך אינו מחזיק מניות של החברה. "זו חברה של שלב מוקדם, וכישורי ניהול עסקים והשקעה לא עוברים בירושה".

בוסטון אומהה

■ מייסדים: אלכס באפט רוזק ואדם פיטרסון

■ עיסוק: פרסום חוצות וערבויות ביטוח

■ שווי שוק: 407 מיליון דולר

■ הכנסות רבעון 3: 2.4 מיליון דולר

עוד כתבות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים