גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות הסנקציות: עסקים בינל' ממשיכים לפעול בצפון קוריאה

עסקים רבים פועלים במדינה תחת מבנים מעורפלים שעוזרים להם לטשטש את קשריהם אליה

חיילים במצעד צבאי בצפון קוריאה / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
חיילים במצעד צבאי בצפון קוריאה / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

עסקים בינלאומיים ניצבו בשבוע שעבר בפני תאריך היעד ליציאה ממיזמים משותפים שפועלים בצפון קוריאה. אבל עשרות מהם עדיין פועלים שם, לפי מומחים, תחת מבנים מעורפלים שמסייעים להם לטשטש את קשריהם לצפון קוריאה. הם מספקים למדינה הזו הכנסות משמעותיות, ומדללים את השפעת העיצומים הפיננסיים על משטרו של קים ג'ונג און.

"כלכלת צפון קוריאה ממשיכה לתפקד על אף שהיא מבודדת יותר ויותר על ידי הידוק מסע העיצומים הבינלאומי", אמר בן דיוויס, פקיד לשעבר במשרד האוצר האמריקאי שמנהל את המחקר ב- Kharon, חברת טכנולוגיה שמזהה סיכוני עיצומים עבור חברות.

בחודשים האחרונים, גם מועצת הביטחון של האו"ם וגם הממשל האמריקאי העלו את רף הענישה נגד צפון קוריאה, כולל איסורים חדשים על מיזמים משותפים כדי להרתיע את תוכנית הגרעין של המנהיג קים. אבל האיסורים הללו התבררו כחדירים.

האו"ם וארה"ב עדיין לא ציינו שום חברה שמפירה את האיסור על מיזמים משותפים, אבל החשש מתרכז בקשרים בין צפון קוריאה לחברות מסין, מלזיה, סינגפור, הונג קונג ומדינות נוספות ששומרות על קשרים מסחריים עם המדינה המוחרמת.

כמה מהמיזמים נראים רווחיים במיוחד לצפון קוריאה. לדוגמה, דיווחי הממשל האמריקאי מראים שמדינה זו מחזיקה בחלק משמעותי מהמסחר הלא חוקי בסיגריות בעולם, שמגלגל מיליארדי דולרים בשנה.

פקידים אמריקאים ועריק בכיר מצפון קוריאה בעל ידע ישיר על פעילותו הפיננסית של קים, אומרים שמרבית הרווחים נכנסים ישירות לקופות של פיונגיאנג. המזומנים הללו משמשים למימון הצבא, תוכניות הנשק הגרעיני ומוצרי היוקרה שמסופקים לאליטה הפוליטית והצבאית שמסייעת להמשיך את שלטונו של קים.

חברה גדולה אחת שמעורבת עדיין במיזם משותף בצפון קוריאה היא אורסקום טלקום מדיה וטכנולוגיה ממצרים. בדוחותיה הכספיים לינואר-יוני 2017, החברה דיווחה על החזקה של 75% במיזם סלולרי עם חברת הדואר והתקשורת הצפון קוריאנית. היא גם ציינה החזקה בבנק צפון קוריאני שנקרא אוראבנק, שלפני כן מסר שהוא נסגר. אורסקום רשמה נכסים בשווי של 1.2 מיליארד דולר נטו מהמיזם הסלולרי בצפון קוריאה, ודיווחה שהיא קיבלה דיבידנד של 15 מיליון דולר ממנו ב-2016, ושל כ-39 מיליון דולר בחודשיים הראשונים של 2017. מידע עדכני יותר לא היה זמין.

לא ברור אם אורסקום מפירה עיצומים כלשהם. החרם של האו"ם מאפשר לחברות לקבל פטורים ממנו, אם הן עוסקות ב"מיזמי תשתית ציבורית לא מסחרית שלא מניבים רווח".

יו"ר אורסקום, נאגיב סוויריס, שהוא בעל אזרחות אמריקאית, אמר לאחרונה ל"וול סטריט ג'ורנל" שהחברה מצייתת לכל החלטות האו"ם, ואין לה תוכניות לעזוב את צפון קוריאה.

החברה המצרית מסרה בעבר ש"יש לה תהליך של בידוד החברה הבת הקוריאנית שלה, כדי להבטיח שהיא מצייתת לכל החוקים הנוגעים בדבר". היא הגישה בקשות לאגף לבקרת נכסים זרים באוצר האמריקאי ובמועצת ביטחון של האו"ם, באמצעות רשויות מצריות, לקבלת רישיונות להמשכת עסקיה בצפון קוריאה.

קשריה העולמיים של צפון קוריאה מדגישים את הקשיים של האו"ם באכיפת ציות לעיצומים בקרב המדינות החברות בארגון. מדינות רבות לא הגישו לארגון את דוחות היישום של העיצומים שהן היו אמורות להגיש. חוקרים מטעם האו"ם מתלוננים שמדינות רבות אינן מגיבות כראוי לעדויות על הפרת עיצומים. למדינות רבות יש גופי אכיפה פנימיים חלשים מדי או עדיפויות פוליטיות וחוקיות סותרות, שמאפשרות התעלמות מהעיצומים, לפי פרשנים.

קשרי פיונגיאנג עם חברות בעולם מאיימים גם על מוסדות פיננסיים שרוצים להימנע מענישה בגין פעילות שקשורה למשטר שם. Kharon מזהירה שקשה לאתר מיזמים משותפים אחרים בצפון קוריאה, וזהו סיכון לבנקים ולמשקיעים שלהם.

"זיהוי אינטרסים לא מדווחים בצפון קוריאה הוא אתגר למוסדות מסחריים", אמר דיוויס.

חברה אחרת, Charoong Thai Wire and Cable מתאילנד, מקיימת קשרים עם צפון קוריאה באצעות מיזם משותף עם חברת הדואר והתקשורת שלה, כדי להפעיל את שירותי האינטרנט, הטלפון והטלוויזיה בכבלים בצפון קוריאה.

Charoong דיווחה בדוחות שלה ל-2016 שיש לה 25% בחברה מתאילנד שיש לה מיזם עם "חברת הטלפון והתקשורת של צפון מזרח אסיה" הצפון קוריאנית. היא דיווחה גם על החזקה של 20% בחברה מהונג קונג שהיא שותפה בחברה הצפן קוריאנית "סטאר" שמנהלת את שירותי האינטרנט בצפון קוריאה. Charoong דיווחה ששתי ההחזקות הללו הניבו לה הכנסות של כמעט 4 מיליון דולר בשנה שעברה.

תאילנד לא דיווחה לאו"ם על צייתנותה לעיצומים נגד צפון קוריאה מאז 2009. דובר שגרירות תאילנד בוושינגטון אמר שהמדינה "מחויבת לחלוטין ליישום החלטות מועצת הביטחון שנוגעות לצפון קוריאה". הוא סירב לפרט.

בריטיש אמריקן טובאקו, יצרנית הסיגריות והבעלים של מותג לאקי סטרייק, מכרה את חלקה במיזם משותף עם ממשלת צפון קוריאה בשנה שעברה, על רקע הידוק העיצומים וחקירה של זיופי סיגריות, מסר מקור יודע דבר.

אבל הבעלים הרשום הנוכחי של המיזם היא לאקי גינברד, חברה מסינגפור, שהיא בבעלות של עוד חברה מסינגפור שהתאגדה בשנה שעברה, שהיא בבעלות עוד חברה בורסאית. לכולן יש כתובת ומזכירות אחת.

סינגפור, שבסוף השנה שעברה מסרה שהיא משעה את כל קשרי המסחר עם צפון קוריאה, מיישמת את עיצומי מועצת הביטחון "במלואן וכלשונן", מסר דובר שגרירות סינגפור בוושינגטון. הוא לא הגיב על שאלות לגבי החברות המסוימות.

עוד כתבות

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; מורגן סטנלי עולה ב-4%, טסלה יורדת ב-3%

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● קרן המטבע העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-11% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת