גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"להגיע לעמלה צולבת של 0.5% רק עוד 6 שנים - זה מוגזם"

לדברי דרור שטרום, עמלה צולבת של 0.5% כפי שמציע בנק ישראל במתווה שפרסם אתמול היא סבירה, אך יש לקדם את קצב ההפחתה ■ גם ברשות ההגבלים ובאוצר היו מעדיפים שהעמלה תרד בקצב מהיר יותר

שטרום דרור / צילום: תמר מצפי
שטרום דרור / צילום: תמר מצפי

אתמול (ג') פרסם בנק ישראל את המתווה לעמלה הצולבת בכרטיסי אשראי. בעוד בוועדת שטרום הומלץ כי העמלה תרד מ-0.7% ל-0.3%, בבנק ישראל הוחלט על מתווה מרוכך יותר של הפחתה מדורגת לאורך 6 שנים עד לרמה של 0.5%. קביעת מחיר לעמלה הצולבת נחשבת לנושא מורכב, שגם שווה הרבה כסף - כל הפחתה של 0.1% משמעותה ירידה של 250-300 מיליון שקל בשנה בהכנסות חברות כרטיסי האשראי לטובת בתי העסק.

פרסום המתווה עורר תגובות רבות, אולם לטעמו של דרור שטרום שעמד בראשות הוועדה, הפחתה לרמה של 0.5% דווקא נשמעת סבירה, וזאת על אף שבזמן דיוני הוועדה דובר על הפחתה חדה יותר. "בדיוני הוועדה אמרנו שיש לקבוע את העמלה הצולבת בהתאם לעולם. צריך לזכור שיש מקומות בעולם שבהם העמלה הצולבת גבוהה ב-0.5%, כך שבסך-הכול המספר נשמע סביר, ואנחנו מתקדמים ברובד העליון של המדינות המפותחות בעולם. המתווה שנקבע הוא ברוח המלצות הוועדה ובכיוון הנכון", אומר שטרום בשיחה עם "גלובס".

"מה שחשוב הוא שנוצרה ודאות רגולטורית גבוהה. אני יודע על קבוצות משקיעים שעיכבו כל התקדמות בבחינת רכישת חברות כרטיסי האשראי עד אשר תהיה ודאות בנושא העמלה הצולבת", מוסיף שטרום.

יחד עם זאת, לשטרום ביקורת באשר לקצב ההפחתה. בנק ישראל קבע שהעמלה תרד בתחילת 2019 ל-0.6%. שנתיים לאחר מכן תרד העמלה ל-0.55%, ורק בשנת 2024 תרד ל-0.5%. "הבעיה במתווה היא בטווח הארוך. 6 שנים נראה לי זמן מוגזם כדי להגיע לירידה לרמה של 0.5%", אומר שטרום. "המשק משלם בינתיים עמלות גבוהות. נכון יותר להקדים את לוחות הזמנים בשנה וחצי-שנתיים".

הסמכות לקביעת העמלה הצולבת הועברה לידי בנק ישראל מרשות ההגבלים לפני כשנה וחצי. יחד עם זאת, בנק ישראל קיים דיונים בנושא העמלה הצולבת גם עם רשות ההגבלים, והציג לה את המתווה לפני פרסומו. אלא שאמש ביקשו ברשות ההגבלים להבהיר כי בחינת העמלה הצולבת על ידי בנק ישראל לא נעשתה בשיתוף פעולה עם הרשות. לדברי גורמים המעורים בנושא, ברשות ההגבלים ובמשרד האוצר לא אוהבים את הקצב האיטי של הירידה בעמלה הצולבת, וזה הדבר המרכזי שמפריע להם במתווה. כמו כן, נושא נוסף שברשות ההגבלים חושבים ששווה בדיקה הוא האם נכון לא לבצע הפחתה בעמלה הצולבת בעסקאות בכרטיס דביט (בנק ישראל החליט להותיר את העמלה הזו על 0.3%).

עד עתה לא התבטא באופן רשמי בסוגיה אף אחד מהצדדים. מכיוון שהסמכות היא של בנק ישראל, ברשות ובאוצר ישקלו אם להתנגד פומבית למתווה, או להגיע לפשרה עם בנק ישראל. אפשרות נוספת היא שבאוצר ילחצו על בנק ישראל לקדם יוזמות אחרות להגברת התחרות, בתמורה לקבלת המתווה המתון בעמלה הצולבת.

כמו כן, יש לזכור כי אם האוצר ורשות ההגבלים "ישברו את הכלים" וייצאו לקרב לשינוי מתווה העמלה הצולבת, הדבר יביא שוב להקפאת המגעים למכירת חברות כרטיסי האשראי ישראכרט ולאומי קארד. במסגרת חוק שטרום נקבע שעל הבנקים הגדולים למכור את חברות כרטיסי האשראי שבבעלותם. החוק עבר לפני שנה, אך המגעים למכירת החברות תקועים. הסיבה לכך היא שכל עוד לא קיים מתווה לעמלה הצולבת, לא ניתן לקיים מו"מ על שווי החברות, שכן גובה העמלה הצולבת היא פרמטר קריטי ברווחי החברות. לכן, אם המתווה ייפתח מחדש לריב בין הרגולטורים, המגעים לעסקאות לא יתקדמו, וחלק מרכזי ביישום רפורמת שטרום ייתקע.

אפשרות נוספת היא שבנק ישראל ייענה לקולות הביקורת. המתווה שפורסם אתמול אינו סופי - הוא פתוח להערות הציבור עד סוף החודש, ולאחר מכן תפורסם גרסה סופית, כך שבנק ישראל עדיין יכול לשנות את המתווה ולקצר את לוחות הזמנים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון