גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נחום ביתן ואייל רביד יעידו בתיקו של ראש עיריית כפ"ס

בעלי רשת ויקטורי והבעלים של הרשתות יינות ביתן ומגה יעידו מטעם התביעה במשפטו של יהודה בן-חמו ■ ראש עיריית כפ"ס מואשם כי במהלך שנות כהונתו יצר מנגנון הונאה, שבמסגרתו קיבל תווי קנייה כתרומות שיועדו לנזקקים, בין היתר מיינות ביתן, אך עשה בהם שימוש אישי

ראש עיריית כפר סבא, יהודה בן–חמו / צילום: תמר מצפי
ראש עיריית כפר סבא, יהודה בן–חמו / צילום: תמר מצפי

שניים מגדולי הקמעונאים בארץ, אייל רביד, בעלי רשת השיווק ויקטורי, ונחום ביתן, הבעלים של הרשתות יינות ביתן ומגה, יעידו מטעם התביעה במשפט הפלילי של ראש עיריית כפר-סבא, יהודה בן-חמו - כך נודע ל"גלובס". עוד צפויים להעיד במשפט - אפי ביתן, אחיו של נחום ביתן ומנהל התפעול של רשת הקמעונאות הנושאת את שמם, הקבלן רמי שבירו ועוד.

נזכיר כי נחום ביתן נחקר באזהרה במסגרת הפרשה, ומשיחות עם גורמים המקורבים לפרקליטות מתברר כי ביתן עודנו נמצא בסטטוס של "חשוד", וטרם התקבלה החלטה אם לסגור את התיק נגדו. עם זאת, לפי מרב ההערכות, התיק נגד ביתן ייסגר.

בשבוע שעבר הגישה הפרקליטות לבית המשפט המחוזי מרכז את כתב האישום נגד בן-חמו. ראש העיר מואשם כי במהלך שנות כהונתו יצר מנגנון הונאה שבמסגרתו, לכאורה, קיבל תרומות המיועדות לנזקקי העיר, וזאת ללא שיתוף ועירוב של מחלקת הרווחה או גזבר העירייה.

לפי הנטען, לפני חגי תשרי וחג הפסח פנה בן-חמו, באמצעות מי ששימשו כעוזרי ראש העיר, לקבלנים ולאנשי עסקים שונים, הפועלים בעיר כפר-סבא, וביקש מהם לתרום באמצעות עיריית כפר-סבא תווי קנייה ל"נזקקים" בעיר. בכך יצר בן-חמו מצג-שווא כלפי התורמים, שלפיו כל סכום התרומה יועבר לנזקקי העיר.

"בשל מצג-השווא של הנאשם, ותוך שהוטעו לחשוב על-ידי הנאשם ושלוחיו כי תרומותיהם יועברו כולן לנזקקי העיר, העבירו הקבלנים ואנשי העסקים, לאורך השנים, לידי הנאשם תווי קנייה בסך כולל של 607,500 שקל".

לדברי הפרקליטות, בחלק מתווי הקנייה עשה הנאשם שימוש לצרכיו האישיים, בעוד שאת יתר התווים חילק לאנשים שונים בהתאם לראות עיניו. בין היתר חילק הנאשם את תווי הקנייה שקיבל כמתואר לעיל למקורביו, לעובדי לשכתו, לעובדת משק-ביתו, לפעילי שכונות, עבור עצמם וכן לצורך חלוקה לתושבי העיר.

לפי האישום, את רוב תווי הקנייה שבהם עשה שימוש אסור קיבל בן-חמו מחברת יינות ביתן בע"מ. מדובר בסך כולל של 420 אלף שקל, ולפי הנטען, "מתוך הסכום האמור נטל הנאשם כ-180,000 שקל".

5 מיליון שקל תרומות בלי קבלות

בינואר 2018 פורסם תחקיר "גלובס" תחת הכותרת "חידת ביתן", שבמסגרתו נחשפה לראשונה חקירתו של נחום ביתן בפרשת בן-חמו. ביתן העיד בחקירתו כי הכיר את ראש העיר בן-חמו בחודש מאי 2007, כשביתן רכש את רשת הקמעונאות יד יצחק תמורת 121 מיליון שקל, מאנשי העסקים רוני גנגינה וניסים ביטון. ביתן סיפר במשטרה כי במהלך מסיבת פרידה של הבעלים מהספקים, הכיר לו אחד מהם את בן-חמו.

לדברי ביתן, מאז הוא נמצא בקשר לא רציף עם ראש עיריית כפר-סבא, בן-חמו. בשלב הבא של החקירה שאל החוקר את ביתן על דברים שעומדים במוקד החשד הנחקר - התרומות לעיריית כפר-סבא, שכאמור יועדו לנזקקים, אך לפי החשד לא הגיעו אליהם.

ביתן סיפר כי כשרכש את רשת יד יצחק, נאמר לו על-ידי הבעלים שהם נוהגים לתרום באופן קבוע כסף או מוצרי מזון לנזקקים בעיר. הוא ציין כי גם הוא נוהג לתרום לנזקקים בלב רחב, וכי בכוונתו להמשיך את הנוהג היפה הזה של גנגינה וביטון.

לשאלת החוקר האם ראש העיר בן-חמו ביקש ממנו לתרום לעירו או שוחח איתו על כך, השיב ביתן בשלילה. אבל בהמשך סיפר כי אחד מעוזריו של בן-חמו, בחור שאותו הגדיר ביתן כ"חוזר בתשובה" ששולח את "פרשת השבוע", בירר איתו (עם ביתן), אם בכוונתו להמשיך להעביר תרומות לעירייה, כפי שעשתה יד יצחק. ביתן ענה, לדבריו, שהוא מוכן לתרום תווי קנייה של יינות ביתן.

בהמשך החקירה העיר ביתן הערה, שלפחות אם מקבלים אותה ככנה, היא יכולה ללמד לא מעט על אופיו וגישתו לנזקקים - ואולי גם לחיים בכלל. ביתן אמר שהוא חושב שלתרום מוצרים לנזקקים (להבדיל מתווי קנייה) זה אקט משפיל. הוא נימק זאת בכך שכאשר מחלקים מוצרים, הנזקקים צריכים להגיע פיזית לחנויות ולקחת ארגזים הביתה לעיני כל. ביתן הוסיף ואמר כי הוא רצה לתת לנזקקים תלושי מזון (תווי קנייה) כדי לגרום להם להרגשה טובה ושירגישו כאחד האדם.

בהמשך חקירתו טען ביתן כי הוא תורם כ-5 מיליון שקל בשנה לנזקקים. לדבריו, בנוסף על התרומות לעיריית כפר-סבא (שלפי החשד לא הגיעו תמיד ליעדן) הוא תורם גם לעיריות אילת, ראשון-לציון, אשקלון ועוד.

כאשר נשאל ביתן אם הוא מבקש אישור על התרומות, כלומר, קבלות לצורך זיכוי של חלק מהתרומות ממס, השיב ביתן כי הוא לא עושה זאת, וכי מי שרוצה מעביר לו קבלות, ומי שלא רוצה - לא. ביתן העיד כי זה האופי שלו - "כשאני תורם לנזקקים אני לא שואל יותר מדי שאלות".

בדומה לביתן, גם אייל רביד (בעלי ויקטורי), צפוי להעיד מטעם התביעה בחלק שבו מואשם בן-חמו בשימוש אסור בתווי קנייה שקיבלה עיריית כפר-סבא מרשת ויקטורי. לפי האישום נגד בן-חמו, בין השנים 2011-2015 הוא קיבל לידיו תווי קנייה נוספים בסך כולל של 91,500 שקל מגורמים שונים, ובהם רשת המזון ויקטורי, איש העסקים חזי שבת, והקבלן רמי שבירו. "חלק מן הכספים חולקו כראות עיניו, על-ידי בן-חמו ועוזרו, וחלק מהכספים, בסכום שאינו ידוע, נותרו בידי הנאשם לצרכיו האישיים".

סנגורי בן-חמו: מאחורי כתב האישום המוקצן עומדים אינטרסנטים

סנגוריו של יהודה בן-חמו, עורכי הדין בעז בן-צור ודקלה סירקיס, מסרו בתגובה לכתב האישום כי "בלי להקל ראש בכתב האישום, יצוין כי הטענות החמורות שנשמעו בתחילת החקירה ובעיקר טענות השוחד - נפקדות מכתב האישום. עתה נטענות טענות ברף הנמוך יותר".

לדברי עורכי הדין, "כפי שיתברר בהמשך וכעולה מחומרי החקירה, גורמים אינטרסנטיים, ובראשם עד המדינה, עומדים מאחורי בריאתו של סיפור המעשה העיקרי שבכתב האישום, המוקצן - גם הוא - עד מאוד.

לדבריהם, "בן-חמו מודיע בזה כי לאחר שיקבל באופן פורמלי את כתב האישום, יש בכוונתו להודיע על התפטרותו כדי לנהל את ההליך המשפטי ולעמוד על צדקתו".

מטעמו של ביתן נמסר בתגובה לטענות על מעורבותו לכאורה בפרשת בן-חמו כי "נחום ביתן וחברת יינות ביתן שבבעלותו עוסקים לאורך שנים רבות בפעילות חברתית ענפה של צדקה וחסד לסיוע לאלה שמזלם לא שפר עליהם. כחלק מפעילות זו, נמסרו לנציגי עיריית כפר-סבא לקראת החגים תלושי קנייה בשווי עשרות אלפי שקלים לנזקקים. נתון זה, כמו כל תרומה, רשום בספרי החברה והוצג גם לחוקרי המשטרה".

עוד נמסר מטעמו של ביתן: "בחודש פברואר 2017 נחקר נחום ביתן באזהרה למשך כ-3 שעות בלבד בקשר למתן התלושים באמצעות עיריית כפר-סבא. בתום החקירה הותר למר ביתן לעזוב את תחנת המשטרה ללא כל הגבלה, וללא תנאים כלשהם. שנה מאז, לא הייתה כל פעולה נוספת בהקשר זה. הפניות לראש העירייה (מצד ביתן) נגעו אך ורק לפעילותה העסקית של יינות ביתן בעיר, ונעשו במסגרת עבודה שוטפת ולגיטימית בין בעלי עסקים לרשות המקומית".

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד