נחום ביתן נחקר באזהרה בפרשת השחיתות של בן-חמו

ראש עיריית כפר-סבא, יהודה בן-חמו, חשוד בשימוש אישי בתלושי מזון ותווי קנייה שנועדו לנזקקים ■ נחום ביתן, המחזיק ברשתות יינות ביתן ומגה, מאשר כי נחקר בפברואר השנה ושוחרר בתום החקירה ■ בלעדי

איש העסקים נחום ביתן, הבעלים של רשתות הקמעונאות יינות ביתן ומגה, נחקר במשטרה באזהרה במסגרת חקירת פרשת ראש עיריית כפר-סבא, יהודה בן-חמו - כך נודע ל"גלובס".

לפי המידע שבידינו, חקירתו של ביתן נערכה כבר לפני יותר מחצי שנה, ב-13 בפברואר 2017, והיא עסקה בתווי הקנייה בסכום של כמה עשרות אלפי שקלים, שהעבירה אחת מהחברות שבבעלותו של ביתן לראש עיריית כפר-סבא עבור נזקקים - אך לא הגיעו ליעדם.

הפרשייה שבה נחקר ביתן היא אחת מכמה שנחקרו בתיק בן-חמו. במרכז התיק נחקר החשד שבן-חמו פעל באופן מושחת, כשעשה שימוש אישי בתלושי מזון ותווי קנייה שקיבלה עיריית כפר-סבא מגורמים עסקיים שונים ויועדו לנזקקים. או במלים אחרות, בן-חמו חשוד כי במקום לדאוג שהתרומות יועברו לנזקקים בעירו, הוא עשה בהם שימוש למען אינטרסים אישיים ופוליטיים שלו. המשטרה בודקת את הקשר של ביתן למקרה.

חזקת החפות

יש להבהיר כי לביתן עומדת חזקת החפות.

ביתן גם הכחיש באופן נחרץ ונמרץ בחקירתו כי היה מעורב באיזשהו אופן בהתנהלות המושחתת לכאורה של בן-חמו או שידע על כך שתווי הקנייה לא הגיעו ליעדם או על השימוש שנעשה בהם לכאורה על ידי ראש עיריית כפר-סבא.

ביתן הוא כיום הקמעונאי השני בגודלו בישראל. לפני שנה השלים ביתן את רכישת רשת מגה, שלוש שנים וחצי אחרי שביצע רכישה גדולה אחרת, של רשת מחסני כמעט חינם. באמצעות רכישת מגה, ביתן השאיר הרחק מאחור את לוי, בעל רשת רמי לוי שיווק השקמה שהפסיד לביתן בהתמודדות על רכישת "מגה", וניצב היישר אחרי שופרסל.

נזכיר כי בחילת השבוע נחקר רמי לוי בחשד כי היה מעורב בפרשת שחיתות הקשורה בעיריית מבשרת ציון. לפי החשד, ראש מועצת מבשרת ציון, יורם שמעון, פעל על מנת לאפשר ללוי לחמוק מתשלום היטל השבחה בסך 21 מיליון שקל עבור קניון שנבנה על ידי לוי בשטחי המועצה. לפי החשד, בזמן שראש המועצה פעל לסייע ללוי לקבל פטור מהיטל ההשבחה, הייתה אשתו של ראש המועצה מנהלת השיווק באותו קניון. בנוסף, מנהל המטה של ראש המועצה לשעבר משמש כיום כמנכ"ל הקניון. כמו כן, נחקר חשד לפיו ראש המועצה פעל לכאורה כדי להקל על תשלומיו של לוי למועצה המקומית. בתגובה שמסרה חברת "רמי לוי שיווק השקמה" נאמר כי "קניון מבשרת או רמי לוי לא קיבלו שום הנחה או הטבה ממועצת מבשרת ציון בעניין כזה או אחר, ולבטח לא בנוגע להיטל השבחה, נושא אשר אינו בסמכות המועצה. מעבר לכך, צר לנו על העובדות השגויות המופצות בעניין".

בסביבתו של ביתן ביקשו להבהיר היום כי קיים פער גדול בין החשדות החמורים לכאורה נגד לוי לבין החשדות המינוריים, לגרסתם, נגד ביתן. מטעמו של נחום ביתן נמסר בתגובה כי: "מר נחום ביתן וחברת יינות ביתן שבבעלותו עוסקים לאורך שנים רבות בפעילות חברתית ענפה של צדקה וחסד לסיוע לאלו שמזלם לא שפר עליהם. פעילות זו נעשית בצנעה ובסתר כראוי לפעילות מסוג זה. כחלק מפעילות זו נמסרו לנציגי עיריית כפר-סבא, כמו גם לנציגי עיריות אחרות, לקראת החגים תלושי קניה לנזקקים".

"לסייע לנזקקים"

עוד נמסר מטעמו של ביתן, כי "בחודש פברואר נחקר מר נחום ביתן באזהרה למשך כ-3 שעות בלבד בקשר למתן התלושים לנזקקים באמצעות עריית כפר-סבא. בתום החקירה הותר למר ביתן לעזוב את תחנת המשטרה ללא כל הגבלה וללא תנאים כלשהם. שמאז לא הייתה כל פעולה נוספת בהקשר זה. לאחרונה פורסם בעיתונות כי המשטרה המליצה להעמיד לדין את ראש עיריית כפר-סבא בחשד שניצל תרומות שקיבל מאנשי עסקים לטובתו האישית".

לסיום נמסר כי "מר ביתן מאמין בחובתו להמשיך ולסייע לנזקקים ככל שביכולתו וימשיך לעשות זאת כפי שעשה עד כה לאורך כל השנה ובעיקר בתקופות החגים".

החשד: "מסלול אישי" לקבלת תרומות

יהודה בן-חמו, ראש עיריית כפר-סבא, נעצר על ידי חוקרי יחידת להב 433 במשטרה בפברואר 2017 יחד עם עובדים אחרים בעירייה בחשד לשחיתות. לפי החשד שנחקר, בן-חמו פיתח מעין "מסלול אישי" לקבלת תרומות בשווי מאות אלפי שקלים, שאותם קיבל מאנשי עסקים. זאת, לכאורה תוך ניצול מעמדו הרם בעירייה ותוך הצגת מצג שווא כאילו התרומות מיועדות לרכישת מוצרי מזון לרווחתם של תושבי העיר. לפי החשד, את התרומות שקיבל העביר ראש העירייה בין היתר למקורביו ולשימושו האישי.

ב-27 ביולי הודיעה המשטרה כי היא סבורה ש"התגבשה תשתית ראייתית לכאורה נגד ראש העירייה, לביסוס החשד למעורבות בעבירות מתחום טוהר המידות, גניבה בידי עובד ציבור, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים. תיק החקירה הועבר לפרקליטות לצורך עיון והחלטה.

עורכי דינו של בן-חמו, בעז בן צור ודקלה סירקיס מסרו, כי "להמלצת המשטרה אין תוקף מחייב. קיים פער מהותי בין הטענות שהועלו על ידי המשטרה בתחילתה של החקירה והמעשים שיוחסו לראש העיר, לבין הטענות וההמלצות הנשמעות מפיה כיום".

לדברי עורכי הדין של בן-חמו, "אנו מניחים, כי פער זה יהיה אף גדול יותר בהמשך הדרך עת יתברר כי ראש עירית כפר-סבא, מר יהודה בן-חמו, פעל כדין".