גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היועמ"ש: להחיל השיקולים בפסיקת שכ"ט בייצוגית גם בנגזרת

בעמדה עקרונית שהוגשה לביהמ"ש העליון טוען מנדלבליט כי שכר-טרחה הנפסק לטובת התובעים בתביעות נגזרות צריך להיות דומה לשכר-טרחה הנפסק בתביעות ייצוגיות שבהן התובע מייצג את כלל הציבור

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

שכר-טרחה הנפסק לטובת התובעים בתביעות נגזרות (תביעות שמגיש בעל מניות מיעוט בשם החברה, כאשר החברה לא מעוניינת לתבוע) צריך להיות דומה לשכר-טרחה הנפסק בתביעות ייצוגיות שבהן התובע מייצג את כלל הציבור - כך כותב היום (ד') היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בעמדה עקרונית שהגיש לבית המשפט העליון בשאלה מהו השיעור הראוי של שכר-הטרחה שישולם לבאי-כוחם של תובעים נגזרים.

עמדתו של היועמ"ש היא כי יש ללמוד ולהקיש מהשיקולים המפורטים בחוק תובענות ייצוגיות, ובפסיקת בית המשפט העליון בעניין פסיקת שכר-טרחה וגמול בתביעות ייצוגיות, ולהחיל את הדברים, בשינויים המחויבים, גם על תביעות נגזרות.

ענייני שכר-טרחה לעורכי דין בתיקים ובהסדרים גדולים מעסיקים רבות את בתי המשפט בעת האחרונה, במיוחד בתביעות ייצוגיות ונגזרות. רק לאחרונה הסתיים הליך ממושך ורב תהפוכות סביב שכר-הטרחה שנפסק לטובת באי-כוחם של התובעים בתביעה הנגזרת בפרשת דסק"ש-מעריב. שופט בית המשפט המחוזי מרכז, עופר גרוסקופף, דחה את בקשתם של עורכי הדין רונן עדיני ורם דקל לשלם להם 25 מיליון שקל שכר-טרחה, כולל מע"מ, עם סיום ההליכים בתביעה הנגזרת שניהלו בשנים האחרונות בפרשה; ופסק שכר-טרחה בסך 9 מיליון שקל. זאת, בין היתר, על-פי הסטנדרט שנקבע בתביעות ייצוגיות.

עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה בעניין שכר-הטרחה הוגשה במסגרת ערעוריהם של תובעים המייצגים בתביעה הייצוגית ובתביעה הנגזרת שהוגשו במסגרת פרשת העלמת מס של לקוחות בנק לאומי כלפי הרשויות בארה"ב, כאשר נטען שנושאי משרה בכירים בבנק לאומי סייעו לכך.

במסגרת הפרשה, הרשויות בארה"ב הטילו על בנק לאומי קנס בסך 400 מיליון דולר, במסגרת הסדר מוסכם אתו.

בתביעות שנוהלו בבית המשפט המחוזי בתל-אביב הגיעו הצדדים להסדרי פשרה: בהסכם הפשרה בתביעה הנגזרת הוסכם כי הבנק יפוצה על-ידי חברות הביטוח שביטחו את נושאי המשרה בסך של 92 מיליון דולר (כ-350 מיליון שקל). הצדדים המליצו על שכר-טרחה של 12.5 מיליון שקל לעורכי הדין של התובע, אך בית המשפט אישר רק מחצית מהסכום, כאשר ההמלצה על גמול בסך 180 אלף שקל לתובע אושרה.

בהסכם הפשרה בתביעה הייצוגית, שהוגשה בשם בעלי המניות שלטענתם ניזוקו מהפרשה, ניתן לקבוצה פיצוי בסך של 10 מיליון שקל. הצדדים המליצו על שכר-טרחת עורכי דין בסך 1.6 מיליון שקל, שבית המשפט אישר רק את מחציתו; ועל גמול בסך 180 אלף שקל, שבית המשפט הפחיתו ל-100 אלף.

התובעים ערערו לבית המשפט העליון על החלק בפסק הדין שעוסק בפסיקת שכר-טרחה וגמול, בשיעורים נמוכים יותר מהשיעורים שהומלצו על-ידי הצדדים.

בעמדת היועץ המשפטי לממשלה, שהוגשה באמצעות עו"ד יואב שחם מהמחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה, נאמר כי ההליכים ביחס לשתי התביעות "נסובו על הפרת דין חמורה מאוד במדינה זרה (סיוע ללקוחות הבנק לחמוק מתשלומי מס בארה"ב), שגרמה לבנק נזק עצום ושאינו שנוי במחלוקת, וזאת בנוסף לנזקים נוספים, לרבות נזקים למוניטין של הבנקים הישראלים". בעניין זה מתנהלת חקירה פלילית בישראל.

באשר לעניין העקרוני, היועץ מציין בעמדתו כי בכל הנוגע לפסיקת שכר-טרחה וגמול בתביעות ייצוגיות, השיקולים הרלוונטיים נקובים הן בהוראות מפורטות של חוק תובענות ייצוגיות והן בפסיקה רחבה של בית המשפט העליון. אולם בכל הנוגע לפסיקת שכר-טרחה וגמול בתביעות נגזרות, חוק החברות אינו מפרט את השיקולים לכך, וככל הידוע בית המשפט העליון טרם נדרש לנושא עד כה.

עמדת היועץ מנתחת, בין היתר, את הקירבה המהותית בין התחום של תביעות ייצוגיות לתחום של תביעות נגזרות, לרבות בתחום הספציפי של שכר-הטרחה, באופן המצדיק ואף דורש עריכת היקש בין השניים, וכן סוקרת תחומים נוספים שבהם כבר הקיש בית המשפט העליון מעולם התביעות הייצוגיות לעולם התביעות הנגזרות.

לעמדת היועמ"ש, קיים הבדל עקרוני בין פסיקת שכר-טרחה והוצאות בהליכים אזרחיים רגילים, שבהם, ככלל, בית המשפט לא ייטה להתערב בהסכמות הצדדים, לבין פסיקתם בתובענות ייצוגיות ותביעות נגזרות, שאז אין משקל גדול להסכמת הצדדים, אלא בית המשפט הוא אשר קובע באופן בלעדי את שכר-הטרחה והגמול שייפסק, בהתאם לנסיבות המקרה והאינטרס הציבורי הרחב ובהתאם לתכליות מוסדות התובענה הייצוגית והתביעה הנגזרת באופן כללי, החורגים מהאינטרסים המצומצמים של הצדדים להליך.

לעמדתו, מהוראות החוק ברור כי בית המשפט רשאי ואף נדרש לסטות מהמלצת הצדדים, ככל שהסכומים המומלצים אינם מוצדקים ואינם תואמים את האינטרס הציבורי, ובית המשפט אינו נדרש לקבל את הסכמת הצדדים לשכר-הטרחה והגמול שהוא קובע במסגרת אישור הסכם פשרה.

בעמדה נאמר כי אחד האיזונים שיש לבצע נוגע לכך שמצד אחד, שכר-הטרחה והגמול הם ה"דלק" שמניע את מוסדות התובענה הייצוגית והתביעה הנגזרת, המביא לאכיפה אזרחית של הדין והרתעה מפני הפרתו, לתיקון עוולות ולהחלת נורמות ראויות על נושאי משרה בחברות; ומנגד, התכלית העיקרית של מוסדות התובענה הייצוגית והנגזרת היא תכלית חברתית וציבורית ותכלית של אכיפת הדין, הרתעה מפני הפרתו ומתן סעד לנפגעים מהפרת הדין, כך שהעניין של שכר-טרחה וגמול אינו אלא אמצעי לשם השגת התכלית העיקרית של קידום טובת הקבוצה המיוצגת ופיצוי החברה וכן קידום אינטרסים ציבוריים וחברתיים חשובים.

לאחר בחינת מכלול השיקולים ונסיבות המקרים הפרטניים, היועץ המשפטי לממשלה סבור כי יש לדחות את הערעורים, וכי אין מקום להתערבות בית המשפט העליון בסכומים שפסק בית המשפט המחוזי לשכר-טרחה וגמול.

עוד כתבות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה ● עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

בורסות אירופה נפתחו בעליות; ההנג סנג קופץ ב-2.5%

דאקס וקאק עולים בכ-0.4%, פוטסי מתחזק ב-0.5% ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● עליות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם תחת ניצב דני לוי נרצחו במחוז חוף 9 בני אדם מהחברה הערבית?

מפקד מחוז חוף סיפר על נתוני הרצח בשטח פיקודו, אך הוא נתן תמונה חלקית ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה