גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הירידות במטבעות מרמזות שהזעזוע בשוק המניות מתפשט

עלייה במתחים הגיאופוליטיים ומלחמת הסחר המתפתחת סין לארה"ב משפיעות על שוקי המט"ח שהיו יציבים עד כה

מט"ח / צילום: Shutterstock
מט"ח / צילום: Shutterstock

מטבעות של מדינות שונות, כמו רוסיה, הונג קונג וקזחסטן ירדו בשבוע שעבר, ובעיני כמה משקיעים זה היה סימן לכך שהתנודתיות הגיאופוליטית שפקדה את המניות בארה"ב מתרחבת לשווקים נוספים.

הדולר של הונג קונג הגיע לרמת השפל במסגרת הסכם ההצמדה שלו לדולר האמריקאי, שקיימת כבר יותר מ-30 שנה, והרשות המוניטרית בעיר נאלצה להתערב ולהגן עליו. הרובל הרוסי ירד על רקע העיצומים המוגברים של ארה"ב נגד רוסיה, והציפייה למתקפת הטילים בסוריה. ירידת הרובל גרמה לירידת הטנג בקזחסטן. הירידות הללו באו על רקע שבוע שקט יחסית בשווקים אחרים, שבו עלה מדד המניות דאו ג'ונס כמעט ב-2% ושער הדולר האמריקאי כמעט לא השתנה מול סל מטבעות.

מערבולת מטבע

שוקי המט"ח היו יציבים השנה, וייתכן שהמשקיעים אינם ערוכים למעברים עולמיים גדולים, כולל הידוק המדיניות המוניטרית בכלכלות הגדולות ביותר בעולם, שתאיים על גאות בשווקים המתעוררים שנמשכת זה כמה שנים.

דוברי ארה"ב, צרפת ובריטניה מסרו שאין לפי שעה תוכניות להתקפות נוספות על מתקנים בסוריה לאחר ההתקפה בסוף השבוע, אך המתחים בין ארה"ב לרוסיה גוברים, וייתכן שהם יחדירו עוד תנודתיות לנכסים בשווקים מתעוררים ולמחירי נפט וסחורות נוספות שהמדינות הללו מייצאות.

כאשר מתחים גיאופוליטיים מתגברים, משקיעי מט"ח נוטים לסגור החזקות במטבעות של שווקים מתעוררים, ולעבור למטבעות שנחשבים בטוחים, כמו הין היפני.

כמה משקיעים ואנליסטים חוששים ששוק המט"ח יהפוך לזירה הבאה במלחמת הסחר המתפתחת בין ארה"ב לסין. היואן הסיני היה עד כה חסין לסכסוך המסחרי, אבל אנליסטים חוששים שעלייה נוספת במפלס המתיחות תגרור כלפי מטה את היואן ומגוון רחב של מטבעות אסיאניים.

מדד של בנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס שעוקב אחרי תנודתיות צפויה במטבעות העולם המתעורר עלה בשבוע שעבר לרמתו הגבוהה ביותר מאז הירידות בשוקי המניות של פברואר. מדד אחר של בנק זה למטבעות החשובים, כמו הדולר והאירו, המשיך לרדת, ואותת בכך שהתנודתיות מתמקדת במטבעות הרגישים יותר של המדינות המתפתחות והמתעוררות.

משקיעים אומרים שהאיום העיקרי על יציבות שוק המט"ח העולמי הוא סכסוך הסחר בין ארה"ב לסין. על אף שהמתחים הוקלו מתחילת חודש זה, כאשר שתי הכלכלות הגדולות בעולם איימו להטיל מכסים על יבוא בהיקף עשרות מיליארדי דולרים מהמדינה האחרת, לא רבים מניחים שהשקט יישמר.

כמה משקיעים חוששים שסין תגיב על מדיניות המגננה הכלכלית של ממשל טראמפ בפיחות המטבע שלה, שעלה בשנה האחרונה ב-10% מול הדולר.

"אם סין תאותת שהיא מעוניינת להחליש את היואן, זו דרך יעילה למדי לקזז כל הישג מסחרי שארה"ב עשויה להשיג דרך מכסים", אמר ברד סטסר, עמית מחקר בכיר במועצה האמריקאית ליחסי חוץ.

מטבעות שרגישים לפיחות של היואן סיני הם הוון הדרום קוריאני, הדולר של סינגפור והבאט של תאילנד, וכן מטבעות של מדינות נוספות באסיה שתלויות ביצוא, לפי אנליסטים.

פרופ' אסוואר פרסאד למדיניות מסחרית באוניברסיטת קורנל אמר שכל מאמץ לפחת את היואן עלול להסב לסין נזק יותר מאשר תועלת. פיחות היואן ב-2015 הצית מימושים בשוקי ההון ברחבי העולם, ובריחת הון מסין, שהרשויות הוציאו כטריליון דולר מיתרות המט"ח של המדינה כדי לעצור.

"פיחות יהיה כלי שיפגע בסין הרבה יותר מאשר בארה"ב", אמר פראסד. "הוא באמת יחזיר את הסינים לאחור במונחים של מה שהם מנסים להשיג עם פתיחת שוקי ההון".

העלייה במתיחויות הסחר והגיאופוליטיקה בעולם פוגעת במטבעות נוספים. הרובל הרוסי איבד בשבוע שעבר 6.8% מערכו מול הדולר, אחרי שממשל טראמפ הודיע על עיצומים חדשים נגד אישי ממשל רוסים ואוליגרכים. הטנג הקזחי ירד ב-3.2% מול הדולר, מחשש שירידת הרובל תפגע ביצוא הקזחי לרוסיה.

הלירה הטורקית ירדה בשבוע שעבר ב-1.3% כאשר התנודתיות בשוקי המט"ח המתעוררים חידדה את חששות המשקיעים ממצבה הכלכלי של מדינה זו.

הירידות הללו הן תפנית מחודשים רבים של עליות לשיאים רב-שנתיים בבורסות ובמטבעות של המדינות המתעוררות, כאשר המשקיעים המעיטו מחשיבות מחלוקות הסחר והפוליטיקה, והתמקדו בצמיחה הכלכלית החזקה במדינות הללו. מדד MSCI של מטבעות המדינות המתעוררות עלה השנה בכ-2%, ומדד המניות בעולם המתעורר עלה ב-1%. לשם השוואה, מדדי 500 S&Pוסטוקס אירופה ירדו ב-0.7% וב-2.6% בהתאמה.

קפיצה בתנודתיות עלולה גם להפעיל לחץ על מדינות שהמטבעות שלהן נשארו צמודים לדולר, כמו סעודיה וקטאר. מטבעות צמודים נסחרים בדרך כלל רק בשער מסוים או בטווח שערים צר. תנודתיות עלולה להקשות את השמירה על השערים הרצויים הללו, מפני שגורמים נוספים כמו כניסה ויציאה של הון מהמדינה משפיעים על שער המטבע שלה.

מדינות מתפתחות רבות הצמידו את המטבעות לדולר לפני עשרות שנים, כדי לבודד את עצמן מתנודתיות. אבל עליית הדולר בשנים 2011-2016 וקריסת מחירי סחורות (קומודיטיז) רבות אילצו מדינות רבות לוותר על ההצמדה, שהפכה יקרה מדי לתחזוק.

ב-2014, הבנק המרכזי של רוסיה החל לנקוט צעדים לשחרור הרובל למסחר חופשי, כאשר כלכלת רוסיה נקלעה לקשיים. מדינות כמו ניגריה, מצרים וקזחסטן נטשו או רופפו לאחרונה את קשריהן לדולר.

"הצמדות לא מצליחות בשוק תנודתי", אמר מארק מקורמיק, ראש יחידת המט"ח בצפון אמריקה בחברת ניירות הערך TD סקיוריטיז. כאשר השווקים פחות יציבים, "ההצמדות עומדות בפני אתגר", לדבריו.

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה