גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי החור בכיס, כיצד ישפיעו עליות מחירי הנפט על הכלכלה?

מחיר הבנזין הממוצע בארה"ב נושק ל-3 דולר לגלון ● הזעזועים באזורים שמפיקים נפט והפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין עלולים להעלות עוד את המחיר ולאיים את הצמיחה האמריקאית

כלי רכב על כביש מהיר בלוס אנג’לס. /  צילום: רויטרס, JASON REDMOND
כלי רכב על כביש מהיר בלוס אנג’לס. / צילום: רויטרס, JASON REDMOND

הנהגים בארה"ב שנערכים לעונת נסיעות הקיץ ניצבים בפני התייקרויות בתחנות הדלק, בסימן מוקדם לכך שמחירי הנפט הגולמי החדשים, 70 דולר לחבית, מתחילים להשפיע על הארנק שלהם.

מחירי הבנזין לצרכן בארה"ב מטפסים לקראת 3 דולר לגלון (כ-3.7 ליטר), שיא של יותר משלוש שנים. הממוצע הארצי היה 2.86 דולר בסוף השבוע שעבר. במדינות כמו קליפורניה ו-וושינגטון, המחירים כבר חצו את רף 3 הדולרים. הם עלו ב-24% וב-17% בהתאמה בהשוואה שנתית.

צמיחה כלכלית העלתה את הביקוש לדלק לכלי רכב. אם הצמיחה הזו תימשך, רוב הצרכנים יוכלו להרשות לעצמם לשלם יותר כדי למלא את המכלים שלהם, אבל העימותים באזורים שמפיקים נפט בעולם עלולים לייקר עוד יותר את הבנזין, ולאיים על הצמיחה האמריקאית. מחירי הדלק מעיקים במיוחד על נהגים, חברות תעופה, חברות משלוחים והובלות ועוד צרכנים גדולים.

"המחירים בתחנות הדלק גבוהים למדי, בייחוד כשאנחנו נכנסים לעונת הנסיעות", אמר גרגורי דייקו, הכלכלן הראשי לארה"ב בחברת המחקר אוקספורד אקונומיקס. "זה הולך להיות אחד האפיקים שבהם רואים פגיעה בהכנסה הפנויה של אנשים ובהוצאה שלהם".

הדלק בעלייה

התייקרות עלויות הדלק יכולה גם לחלחל אל נתוני האינפלציה ולהביא להעלאות ריבית. על אף שהפדרל ריזרב אינו מתחשב בדרך כלל במחירי האנרגיה התנודתיים בטווח הקצר, עלויות אנרגיה גבוהות יותר משפיעות על אמון הצרכנים. הבנק המרכזי צפוי להיות פעיל יותר השנה, ולכן עלויות האנרגיה הן סיכון נוסף לכלכלה.

בנק מורגן סטנלי מעריך שאם בנזין יעלה השנה 2.96 דולר לגלון בממוצע, הוא יפחית 38 מיליארד דולר מהוצאה על דברים אחרים במשק. בינואר העריך הבנק הוצאה נוספת של 20 מיליארד דולר. מדובר על שליש מתוספת ההכנסה נטו של האמריקאים מקיצוצי המס השנה, אומרים אנליסטים.

כשמחירי הנפט קרסו ב-2014, מחירי הבנזין הלכו בעקבותיהם. הצרכנים ניצלו זאת, ונהגו יותר מתמיד וקנו כלי רכב גדולים יותר ופחות חסכניים בדלק. בנקודה אחת ב-2016, מחירי הדלק היו קרובים ל-1 דולר לגלון בכמה אזורים בארה"ב. התקופה הזו עומדת אולי להסתיים.

כמה אנליסטים צופים עוד זעזועים בשוק האנרגיה, מאחר שהחלטת הנשיא דונלד טראמפ לסגת מהסכם הגרעין עם איראן עלולה להגביל את יצוא הנפט של המדינה הזו.

איפה משלמים יותר על דלק?

מנהל המידע במשרד האנרגיה הפדרלי העלה את תחזיתו למחירי הדלק בקיץ ל-2.90 דולר לגלון, עלייה של 17 סנט ביחס לתחזית לפני חודש. זו תהיה עלייה של כמעט 50 סנט לגלון מהקיץ שעבר.

אבל כמה כלכלנים אומרים שהתפקיד הגדול יותר של מגזר האנרגיה בכלכלת ארה"ב עשוי להקהות חלק מההשפעה של עליית מחירי הנפט. ארה"ב עצמה היא מפיקת נפט גולמי ודלק חשובה יותר. התפוקה האמריקאית עלתה בשבוע שעבר לשיא של 10.7 מיליון חביות ביום, וחלק גדול ממנה מיוצא.

"אנשים לא מבינים שאנחנו יכולים להכפיל את הפקת הנפט הגולמי שלנו, ובכל זאת לסבול ממחירי דלק גבוהים יותר", אמר טום קלוזה, אנליסט אנרגיה בחברת אויל פרייס אינפורמיישן סרביס. "התשובה קשורה למאזן התשלומים. כעת אנחנו יצואנים של אנרגיה".

"גדר נמוכה"

חברת הזיקוק ואלרו אנרג'י מעריכה שהביקוש שהצרכני לדלק לא יפחת לפני שהמחירים יגיעו ל-80 עד 100 דולר לחבית נפט. "3 דולר לגלון הם כמו גדר נמוכה, שאפשר לעבור", אמר פטריק דהאן, אנליסט ב-GasBuddy, אפליקציה למעקב אחרי מחירי דלק. "4 דולר הם כמו הגדר האלקטרונית בסרט 'פארק היורה', שאי אפשר לעבור אותה".

מחירי הדלק עדיין רחוקים מהרמה של 4.11 דולר לגלון שנרשמה ב-2008. בשנה שעברה, 2017, נרשמה צריכת שיא לדלק למרות עליית המחירים.

"זה לא רק עניין של המחיר, אלא גם של כמה זמן הוא נשאר ברמה מסוימת", אמר קארל פיילס, ממנהלי Sunoco, חברת הפצה סיטונאית של דלק, ביום ה' שעבר. "כעת טוב לנו עם הכלכלה האמריקאית, והיא הולכת לייצר ביקושים לדלק".

מחוץ לארה"ב ישנם גורמים שדוחפים את מחירי הנפט למעלה. קרטל אופ"ק יחד עם מפיקות גדולות נוספות כמו רוסיה הסכים ב-2016 להגביל תפוקה כדי לבטל את עודף ההיצע העולמי. המאמץ הזה נעזר בירידה חדה בתפוקת הנפט בוונצואלה, שנקלעה למשבר פוליטי וכלכלי.

חברות תעופה וחברות תובלה ישלמו גם הן יותר תמורת דלק סילוני ודיזל, וייתכן שהן יגלגלו את התוספת על הלקוחות שלהן. אפילו חברות כמו ווירלפול ציינו שהתייקרות הנפט ייקרה גם חומרים נוספים.

רוברט אלונזו, סוחר רכב בלוס אנג'לס שבה כמה סוגי בנזין כבר עולים יותר מ-4 דולר לגלון, אמר שחשבון הדלק של סוכנות הרכב שלו עלה מכ-9,000 דולר לכ-12,000 דולר בחודש. הוא מספר שהלקוחות שואלים יותר על כלי רכב חשמליים. "הם מתעניינים בכלי הרכב החסכניים ביותר".

עוד כתבות

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת