גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארז קומרובסקי מאמין שהגיע הזמן למאפי גבינה מקומיים

המטבח הישראלי החדש כבר למד לשלב מסורות בישול מקומיות, שמתכתבות עם הגיאוגרפיה והאקלים. אבל האפייה המקומית עדיין נושאת עיניים לאירופה ● ארז קומרובסקי מאמין שהגיע הזמן למאפי גבינה מקומיים, במקום עוד עוגת גבינה צרפתית

מאפי הגבינה של קומרובסקי / צילום: נמרוד סונדרס
מאפי הגבינה של קומרובסקי / צילום: נמרוד סונדרס

תחילת מאי, וביישוב מתת שבמרכז רכס סולם צור המתחלק בין ישראל ולבנון, האביב בשיאו. בין עמדות הצבא המשקיפות אל צדו השני של הגבול גדלים צמחי פרא, צובעים את הנוף בכרים ירוקים מנומרים בשלל גוונים.

על ביתו של ארז קומרובסקי, שממוקם בשיפוע הר מתת, שעל שמו קרוי היישוב (ההר עצמו, אגב, קרוי של שם גובהו בגימטרייה - 840 מטרים) מאיימים להשתלט עשבי התיבול המקיפים אותו. בין לבין, עצי הפירות הנשירים של העונה מעניקים כבר את תנובתם.

בתוך הבית, קומרובסקי לש בצק במרץ. אחרי שיגולגל לכדור וישב בשמן - לחשוב על החיים, על מקומו בעולם ובכלל - יפתח אותו האופה הגלילי וימלא את תוכו בגבינות מהכפר הצ'רקסי הסמוך ריחניה. וריאציית חג השבועות על מאפה חלוז' מטוגן - שהוא עצמו, על הבשר הטחון ועשבי התיבול שבו - טוויסט מקומי על מאפה הצ'יבורק של יושבי חצי האי קרים. את המתכון הזה הביאו עמם הצ'רקסים, כשנעקרו משם וגורשו אל הגליל לפני כ-150 שנה (ראו מתכון בהמשך). קומרובסקי פיתח את הוואריאציה שלו על המתכון, במסגרת שיתוף פעולה של סוגת עם טחנות שטיבל ועם קומרובסקי לצורך התאמה מיטבית של סוג הקמח למאפה. 

מאפי הגבינה של קומרובסקי / צילום: נמרוד סונדרס

"נפלא, נכון?", שואל קומרובסקי. "וגם שבקייה (עוגיות מרוקאיות-אלג'יראיות מטוגנות ומצופות בסירופ דבש, מי ורדים ושומשום), עאוומה (סופגניות קטנות מטוגנות, ממתק לבנוני מסורתי) וספיחה (גרסה מזרח תיכונית לפיצה). אז איך זה שאי אפשר למצוא כלום מהמבחר המקומי הזה במסעדות הארץ?. רק ביפו, בירושלים ובעוד כמה ערים מעורבות ניתן למצוא מאפים וקינוחים בהקשר מקומי.

"גם אוכל יהודי ים תיכוני, מסורות ממצרים ומצפון אפריקה, נשארו בתחום הבית או בשווקים ולא הגיעו למסעדות. מחוץ למאפיות בריכוזי העדות, שמוכרות לחוח או קובנה או לחם בוכרי, בקושי רואים אותם", הוא אומר.

"הקונדיטוריה לא עשתה את הדרך הענקית הזו שכל המטבח הישראלי עשה. האופים והקונדיטורים זנחו אוכל שמתכתב עם הגיאוגרפיה והאקלים. אנחנו אופים הרבה מאוד מאפים אירופיים, בעיקר צרפתיים, ולמקומי כמעט אין ביטוי. זה משהו שלא טיפלנו בו", אומר קומרובסקי.

"באוכל ניכרת בשנים האחרונות פנייה פנימה, אל הבית והסביבה. זה בולט עם האוכל המרוקאי של רפי כהן, למשל, שהכניס קוסקוס וסלט ירוקים קלויים של משוויה. אבל הקינוחים מהבית שלו, שאגב חלקם הגיעו למסעדה, לא קיבלו תהודה ולא נכנסו לפנתיאון האוכל המקומי. נוצרה פה פואטיקה קולינרית שעולים לרגל לשמוע אותה מכל העולם, ובקינוחים - דממה. אפילו למקפא החלה-חלבה קראו בשם צרפתי, פרפה, והחביאו את הזהות שלו".

מאפי הגבינה של קומרובסקי / צילום: נמרוד סונדרס

בין המקומי לעולמי

אכן, מאפים מקומיים וקינוחים ניתן למצוא במסעדות ישראל במשורה. מלבד רפי כהן, גם חיים כהן הגיש במסעדתו המיתולוגית קרן, וריאציה מהודרת על בורקס כמנה ראשונה (והוא עושה כן עם שלל מאפי טאבון כמו בייגלה ירושלמי ופטאייר במסעדתו הנוכחית יפו תל אביב).

בשנים האחרונות מאיר אדוני עשה את זה למאפה הקובנה התימני והוא אף מגיש וריאציה על ספינג' במסעדתו הניו יורקית נור. אורי שפט, גם הוא עוסק באפייה מקומית - בעיקר בסניפי רשת "לחמים" שלו בניו יורק.

בולטת לטובה סנטה קתרינה, שם המטבח כולו כולל המאפים והקינוחים - הוא על טהרת המקומי. השף תומר אגאי מגיש שלל מאפים מקומיים כמו פיצה עם לבן מקומי, תרד ובשר טלה; בייגלה ירושלמי בראשונות ובסבוסה נפלאה באחרונות. במסעדת אווה ספי המרוקאית והתל אביבית יש בתפריט יו-יו תוניסאי וקינוחים צפון אפריקאים. ועדיין, בסופו של דבר, מלבד מלבי, סוג של קינוח לאומי - שעליו נכתב כאן בהרחבה לפני כמה שבועות - קשה למצוא מאפים וקינוחים מקומיים במסעדות.

מאפי הגבינה של קומרובסקי / צילום: נמרוד סונדרס

"כשאנשים באים אליי לארוחה, אני אוהבת להגיש מופלטות או ספינג' חם עם כוס תה ומעמולים על בסיס תמרים, שנמסים בפה. גם דבלה, שושנה מטוגנת עם סירופ, שבעיניי הכי אותנטית והרבה יותר יפה מכל הקרמים והעוגות, פופולרית אצלי בבית. למסעדות הם לא מגיעים, אולי בגלל שהם דורשים הרבה עבודה ידנית ומיומנות והכנה על המקום", אומרת יונית סולטן-צוקרמן, בלוגרית מוערכת. "אני חושבת שזה בגלל שבהרבה עדות ים תיכוניות, יש כל-כך הרבה אוכל על השולחן, שאין כל-כך מקום לקינוחים בסוף ומקומם יחסית משני בארוחה".

יוצאי דופן הם יוצאי הבלקן, שם מושם דגש על קינוחים וקינוחי חלב. מלבד מלבי וסוטלאץ', ניתן למצוא - ולא רק בשבועות - שלל מתוקים על בסיס שמנת וחלב, כמו חלבה דה סמולה על בסיס סולת וחמאה, שמקורה במטבח הטורקי.

חלוז' צ'רקסי | מתכון של ארז קומרובסקי, בהשראת המטבח הקווקזי של שכניו הצ'רקסים מכפר ריחניה

לבצק:

500 גרם קמח, מומלץ קמח רב תכליתי של סוגת 

3/4 כף מלח שטוחה

שמן לשימון כדורי הבצק

שמן לטיגון עמוק

כוס וחצי מים

למילוי:

גבינת ג'בני מגורדת עיזים או ריקוטה (רצוי יבשה מחלב עיזים)

בצל ירוק קצוץ

נענע קצוצה דק, לא חובה

הכנה:

לשים את הקמח עם כוס וחצי מים ומלח במשך 10 דקות. מחלקים ל-15-10 כדורים. מעבירים לקערה מלאה בשמן תירס, מכסים ומשאירים שעתיים.

פותחים את הכדורים ביד ועל משטח משומן בעזרת מערוך משומן ועד לקבלת בצק דק מאוד. מסדרים גבינה מגוררת במרכז המעגל, מפזרים עלי בצל ירוק ונענע. מגלגלים את הבצק לרולדה ומסובבים לצורת שבלול, כמו בורק טורקי. מהדקים קלות.

מעבירים לשמן עמוק (180 מעלות) ומטגנים עד להזהבה. מגישים מיד.

לחלופין - וכמובן שזה לא אותו הדבר - מעבירים לתנור שחומם מראש לחום של 220 מעלות או לטאבון לאפייה של 10 דקות לפחות או עד להזהבה.

ספיחה גבינות וירקות קלויים

לבצק:

1 ק"ג קמח לחם, רצוי קמח לחם של סוגת 

300-250 גרם מים

300-250 גרם שמן זית

1 כף שמרים

1 כף מלח

למילוי עגבניות ופקורינו:

12 עגבניות בשלות, חצויות וצלויות עד לחריכה בתנור על חום מקסימלי

מלח ים גס

2-1 פלפל חריף אדום קצוץ גס

250 גרם גבינת פקורינו כבשים, רצוי מקומית ומיושנת

3 שיני שום קצוצות

חופן עלי טימין

למילוי חצילים, גבינת עיזים ואורגנו:

5-4 חצילים בלאדי, חתוכים לקוביות משומנות וצלויים עד להזהבה

250-200 גבינת עיזים לא בשלה מדי

ואגודת בצל ירוק

צרור עלי אורגנו

מעט שמן זית

הכנה:

מערבבים את הקמח בקערה ויחד עם השמרים. מוסיפים את המים, לשים ולאט לאט מוסיפים את השמן תוך כדי לישה בידיים. לבסוף מוסיפים את המלח. ממשיכים בלישה עד שהבצק נעים ומשיי למגע. מניחים בקערה מכוסה בניילון לתפיחה של שעה עד שעה וחצי.

מחלקים את הבצק ל-25 כדורים קטנים. מסדרים בתבנית מכוסה בניילון נצמד ומניחים להם לתפוח עוד חצי שעה.

בינתיים מכינים את המילוי: מקלפים את הירק (עגבניות או חצילים, תלוי בסוג המילוי). מסננים מנוזלים במסננת. מערבבים עם שאר המרכיבים ומתקנים תיבול במידת הצורך.

אפייה: פותחים כל כדור בצק לעיגול קטן 10-12 ס"מ. מסדרים על כל עיגול מהמילוי - בדומה לפיצה - וצובטים ב-4 פינות הבצק כך שמתקבלת מעין מעטפה מרובעת. מעבירים לטאבון או לתנור שחומם מראש לחום גבוה של 220 מעלות לאפייה של 10 דקות לפחות או עד להזהבה. ניתן לבזוק שמן זית.

עוד כתבות

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט; דרופבוקס מתרוממת בכ-1.8%

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל