גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החברה החדשה של קרטל הנפט אופ"ק: רוסיה

כך הפכה רוסיה בהדרגה ממדינה שלא שיתפה פעולה עם אופ"ק לשותפה חסרת תקדים של הארגון ● עד כדי כך שהנשיא פוטין, שהשיג השפעה ניכרת על שוקי הנפט, הפך לדובר הלא רשמי של הארגון כשסתר את דברי הנשיא טראמפ על השגת הסכם על מחירי הנפט עם הסעודים

הנשיא פוטין והנסיך הסעודי מוחמד בן סלמן / צילום: רויטרס, Pavel Golovkin
הנשיא פוטין והנסיך הסעודי מוחמד בן סלמן / צילום: רויטרס, Pavel Golovkin

"יש לנו הסכמים עם אופ"ק, אנחנו ממלאים את ההסכמים ואין לנו כל חדשות, או מידע, משותפינו הסעודים או מכל חברה אחרת באופ"ק, על נכונות לצאת מההסכמים האלה". כך הגיב נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על דבריו של הנשיא דונלד טראמפ בסוף השבוע, שלפיהם השיג את הסכמת הסעודים להגדיל את תפוקת הנפט , במטרה להוריד את המחירים. "לא סביר שסעודיה תנטוש את ההסכם שהושג בדצמבר ואמור להתקיים עד סוף יוני, מאחר שהיא זאת שיזמה אותו", הוסיף פוטין.

כשנציגי ארגון המדינות המייצאות נפט התכנסו בווינה בדצמבר, הארגון היה בסכנה של התפוררות. מחירי הנפט צנחו, מדינות חברות כמו איראן, ונצואלה ולוב סירבו להפחית תפוקה. קטאר פרשה. הנשיא טראמפ לחץ על סעודיה לשמור על רמת המחיר הנמוכה.

עם דיונים על סף קריסה, החילוץ הגיע ממקום לא צפוי - רוסיה, שאפילו אינה חברת אופ"ק. הנשיא פוטין הסכים להפחית את תפוקת הנפט הרוסי יחד עם אופ"ק, כאשר איראן יכלה להמשיך להפיק כרצונה.

כאשר קרטל אופ"ק מקרטע ממשבר למשבר - עם נפילות מחירים, שינויי משטר במדינות חברות, סכסוכים פנימיים בארגון והתקפות קבועות של הנשיא טראמפ - רוסיה השתמשה בכוחה כמפיקת נפט גדולה כדי לסייע. כך היא הפכה בהדרגה ממדינה שלא שיתפה פעולה עם אופ"ק בשום אופן למדינה שהיא שותפה חסרת תקדים של הארגון, וכך קיבל הנשיא פוטין השפעה ניכרת על כיוון שוק הנפט הגולמי העולמי שמגלגל 1.7 טריליון דולר בשנה, ויותר השפעה במזרח התיכון.

"רוסיה היא התרפיסטית החדשה של אופ"ק", אומרת הלימה קרופט, אסטרטגית הסחורות הראשית של חברת RBC שוקי הון בקנדה.

שר האנרגיה הסעודי חאליד אל-פאליח התלוצץ שהוא משוחח יותר עם עמיתו הרוסי אלכסנדר נובק מאשר עם כמה מעמיתיו בקבינט הסעודי. "נפגשנו 12 פעמים ב-2018", אמר אל-פאליח על נובק במסיבת עיתונאים במרץ השנה.

בישיבה הבאה של שרי אופ"ק בחודש מאי, נציגים רוסים וסעודים ידונו בפורמליזציה של מה שהייתה עד כה ברית זמנית.

עשרות שנים, ארה"ב אימצה את סעודיה כאחת מבעלות הברית הגיאופוליטיות העיקריות שלה, ומכרה לה נשק כדי לחזק אותה ככוח של יציבות במזרח התיכון. בתמורה, ארה"ב ציפתה לאספקת נפט סדירה לשוקי העולם כדי לרסן עליות מחירים ולמנוע פגיעה בכלכלה האמריקאית.

עם רוסיה כבעלת ברית חדשה, סעודיה אינה זקוקה רק לוושינגטון.

תחת הנשיא טראמפ, ארה"ב שינתה את גישתה המסורתית של אי מעורבות בענייני הקרטל. טראמפ חזר וצייץ בטוויטר שעל אופ"ק להגדיל את התפוקה כדי להוריד את מחירי הנפט, וטילפן ישירות לממשלת סעודיה בדרישה לפתוח את הברזים.

הרצח של העיתונאי הסעודי מתנגד המשטר ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול באוקטובר שעבר יצר קרע חדש בין הממלכה הסעודית לארה"ב - וסיפק לרוסיה הזדמנות להחדיר את עצמה לשורות אופ"ק.

ברית של יותר משנתיים

הברית רוסיה-אופ"ק נוסדה למעשה לפני יותר משנתיים, עם כניסת שלושה מקבלי החלטות חדשים לתפקידיהם: נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן, בנו של המלך, החל למלא תפקיד פעיל יותר מדיניות הנפט הסעודית. במחצית 2016 הוא החליף את שר הנפט הוותיק עלי אל נעימי בפאליח.

במוסקבה בחר פוטין בנובק כממונה על אסטרטגיית הנפט הרוסית. אופ"ק מינה את מוחמד ברקינדו הניגרי כמזכ"ל הארגון.

מחירי הנפט צללו ב-2016 ולא נראה שהם צפויים להתאושש. שלושת המינויים החדשים הללו נדרשו לארגן עסקה לצמצום תפוקת הנפט העולמית כדי להעלות את המחירים. רוסיה ואופ"ק הסכימו להקטין תפוקה.

לפני כינוס שרי אופ"ק בדצמבר, מחירי הנפט צנחו בכ-30% בשישה שבועות. הסעודים נזקקו להסכמה כללית של חברות הקרטל כדי לייצב את המחירים. איראן, שכבר ספגה עיצומים אמריקאיים שהתחדשו בנובמבר, לא רצתה להוריד את תפוקתה, כמו גם לוב ו-ונצואלה, שהיו שקועות בבעיותיהן הפנימיות.

כאשר הקרטל עמד להתכנס בווינה, קטאר, שכנתה של סעודיה במפרץ הפרסי, הדהימה את שוקי הנפט בהכרזה על נטישת אופ"ק. קטאר נמנתה עם כה ממדינות הקרטל שחשו שהן נדחקות הצידה כאשר הברית הסעודית=רוסית התחזקה. "אופ"ק הפך לכל מה שהנסיך מוחמד והחבר שלו פוטין רוצים", אמר דובר קטארי.

פאליח, שר הנפט הסעודי, ניצב בפני תביעות מנוגדות כאשר הישיבה החלה. טראמפ לחץ באופן פרטי על נסיך הכתר הסעודי לשמור על מחירי הנפט נמוכים, ובפומבי המשיך לצייץ בטוויטר שעל אופ"ק לנהוג כך, לפני דוברים סעודים. "נקווה שאופ"ק ישמור גם על זרימת הנפט שלו כפי שהיא", צייץ טראמפ ב-5 בדצמבר. "העולם לא רוצה לראות מחירי נפט גבוהים יותר!".

בו זמנית, פאליח הצטרך לוודא שסעודיה תקבל די הכנסות נפט כדי לממן את ממשלתה, כלומר לנסות להעלות את מחירי הנפט.

כאשר פאליח ביקש מאיראן להצרף להסכם קיצוץ התפוקה, שר הנפט האיראני ביג'ן זנגאנה דחה את הבקשה.

אופ"ק היה אמור להשיג קונצנזוס בסוף אותו יום, ולמחרת לדון בקיצוץ תפוקה הדדי עם רוסיה ועוד מדינות מפיקות שאינן חברות בו, כמו קזחסטן ואזרבייג'ן, ולהשיג הסכם קיצוץ כולל. אבל נשיא אופ"ק נאלץ לדחות את המשך הישיבה ליום המחרת.

השר הרוסי דילג בין הצדדים

שר הנפט הרוסי נובק טס מווינה לסנט פטרסבורג מוקדם יותר באותו יום כדי להתייעץ עם פוטין על ההתפתחויות השליליות באופ"ק. פוטין נתן לנובק את האור הירוק להציע קיצוץ תפוקה גדול יותר מזה שתוכנן תחילה, לפי מקורות רוסיים ובאופ"ק. פוטין הורה לו לטוס חזרה לווינה כדי לוודא שכינוס אופ"ק לא יסתיים ללא עסקה.

כשהוא חזר לווינה, נובק נועד עם עמיתו האיראני והבטיח לו שהוא ישכנע את הסעודים להסכים לעסקת קיצוץ תפוקה ללא טהרן. בישיבה נפרדת עם סעודיה, נובק הסכים לדרישת פאליח שרוסיה תפחית תפוקה באותה כמות שתפחית סעודיה.

קיצוצי התפוקה החלו בינואר. מחירי הנפט עלו ב-30% מתחילת 2019, התחלת השנה הטובה ביותר מאז תחילת שנות ה-80.

עוד כתבות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; אפל קופצת ביותר מ-3%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי