גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תובעים בניו יורק חוקרים את נכסי טראמפ במנהטן

חקירה רשמית בניו יורק בנוגע להלוואות שקיבל טראמפ על ארבעה בניינים, כולל נכס הדגל שלו - מגדל טראמפ

מגדל טראמפ, ניו יורק / צילום: shutterstock
מגדל טראמפ, ניו יורק / צילום: shutterstock

תובעים במדינת ניו יורק חוקרים את ההתנהלות הכספית הקשורה בכמה מנכסי הדגל של דונלד טראמפ במנהטן, ומרחיבים את ההיקף של החקירה הפלילית נגד הנשיא לשעבר והחברה שהוא עומד בראשה, כך לדברי מקורבים.

הגורמים אמרו שתובעים במנהטן בוחנים הלוואות שקיבל טראמפ עבור בניין הדגל שלו בשדרה החמישית, מגדל טראמפ; וול סטריט מס' 40, גורד שחקים בסגנון אר דקו ברובע הפיננסי של ניו יורק; מלון ומגדל טראמפ הבינלאומיים, מלון ובניין דירות בכיכר קולומבוס, וטראמפ פלאזה, בניין דירות במזרח מנהטן.

כל ההלוואות הנתונות לחקירה ניתנו בידי חברות הקשורות ל־Ladder Capital, קרן השקעות צמודה לנדל"ן בניו יורק, כך אמרו המקורבים. מאז 2012, Ladder Capital הלוותה לטראמפ יותר מ־280 מיליון דולר עבור ארבעה הבניינים במנהטן, כך ניתן ללמוד מרישומי הנכסים.

עורכי דינו של טראמפ ושל ארגונו סירבו להגיב. טראמפ כינה את החקירה "ציד מכשפות" מפלגתי המובל בידי התובע המחוזי של מנהטן, סיירוס ואנס ג'וניור, שהוא דמוקרט. עורכי דינו של טראמפ כינו את החקירה "משלחת דיג" בניסיון של ואנס לקבל את החזרי המס של הנשיא לשעבר.

במשרד של ואנס אמרו בדיווחים לבית המשפט שהמשרד מנהל חקירה מורכבת על תרמית ביטוח ותרמית נגד בנקים שארגון טראמפ ועובדיו ביצעו לכאורה.

בחינת נכסי טראמפ במנהטן שמתבצעת על ידי התובעים מגיעה על רקע העובדה שמשרדו של ואנס נעול במאבק משפטי לקבלת החזרי המס של הנשיא ומידע פיננסי אחר שלו. בית המשפט העליון פסק ביולי האחרון שחברת הנהלת החשבונות של טראמפ צריכה למסור את הרישומים. טראמפ עתר על הפסיקה הזו פעם שנייה, מסיבות אחרות, אבל בית המשפט העליון לא הודיע אם ישמע את העתירה, מה שמשאיר את הזימון ששלח ואנס לוט בערפל.

בעוד לב העניין של מה שמחפשים התובעים בנכסים ובהלוואות של טראמפ אינו ידוע, ייתכן ומה שהם מבקשים למצוא הם פערים בין מסמכי הלוואות למידע פיננסי שהוגש על ידי טראמפ במקומות אחרים, למשל לגבי החזרי מס או מידע שנמסר לחברת, כך אמרו מומחים משפטיים. כתיבת מידע שגוי על טופס בקשה לקבלת הלוואה כשהכוונה היא לקבל עקב זה הטבה במתן ההלוואה עשוי להיות פשע על פי חוקי מדינת ניו יורק, כך אמרו מומחים משפטיים.

במשרד התובע המחוזי של מנהטן סירבו להגיב.

בנוסף לנכסים במנהטן, התובעים בוחנים את "שבעת המעיינות", אחוזה בווסטצ'סטר, ניו יורק, השייכת לארגון טראמפ. לגבי הנכס הזה, הוציאו התובעים זימון לקבלת מידע הקשור להערכת השווי שלו, שדווחה כמה פעמים בסכומים שונים.

משרד התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס, הודיע שהוא מנהל חקירה נפרדת לגבי תרמית הממוקדת באחוזה בווסטצ'סטר ולבניין בוול סטריט 40. בארגון טראמפ טוענים שהחקירה שמנהלת ג'יימס, דמוקרטית גם היא, מונעת מסיבות פוליטיות.

בחברת Ladder באופן טיפוסי נותנים הלוואות, ואז מוכרים את החוב למשקיעים אחרים בצורת אגרות חוב המגובות במשכנתאות מסחריות. ג'ק ווייסלברג, בנו של מנהל הכספים בארגון טראמפ, אלן ווייסלברג, עובד ב־Ladder. ג'ק ווייסלברג אינו מואשם בפשע כלשהו.

טראמפ ביקש מ־Ladder הלוואה של 100 מיליון דולר ב־2012 עבור מגדל טראמפ, כך מראים רישומי הנכס. המגדל במרכז מנהטן בן 58 הקומות הוא מרכז העסקים של טראמפ והמקום ממנו הכריז על הקמפיין שלו לנשיאות. טראמפ גם גר בפנטהאוז בן שלוש קומות במבנה.

ב־2014, על פי רישומי הנכס, טראמפ ביקש הלוואה של 15 מיליון דולר מ־Ladder עבור פלאזה טראמפ, בניין דירות שיש בו גם חללים מסחריים.

בשנת 2015 הלוותה Ladder לטראמפ 160 מיליון דולר עבור וול סטריט 40, גורד שחקים בן 71 קומות. לנכס יש חכירה על הקרקע, כלומר טראמפ הוא בעלי הבניין אך הוא משלם דמי שכירות למשפחה גרמנית שהקרקע שייכת לה.

בשנה שאחר כך, ביקש טראמפ מ־Ladder משכנתא בגובה 7 מיליון דולר עבור המלון ומגדל טראמפ הבינלאומי, הנמצאים סמוך לפינה הדרום־מערבית של סנטרל פארק.

המימון מחדש הוביל לשיעורי ריבית נמוכים מאוד, לפחות בנכסים וול סטריט 40 ומגדל טראמפ הבינלאומי. להלוואה המוקדמת על וול סטריט 40 הייתה ריבית בגובה 5.71%, ולאחר המימון היא ירדה ל־3.665%, כך נמסר במסמכים הכלכליים של טראמפ.

ההלוואה על מגדל טראמפ תגיע לסיומה ב־2022 וההלוואות האחרות בשנים הקרובות, כך כתוב במסמכים שהגיש טראמפ לרשויות.

עוד כתבות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו