גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם מטבע פחמן יכול להציל את העולם?

המהנדס דלטון צ'ן מסביר את הרעיון שלו למטבע חדש, כפי שמתואר ברומן "משרד העתיד" של קים סטנלי רובינסון, שמתאר אסון אקלימי ענק

מטבע פחם. יציל את העולם? / צילום: Shutterstock, Piotr Gortat
מטבע פחם. יציל את העולם? / צילום: Shutterstock, Piotr Gortat

ב"משרד העתיד", רומן אסון האקלים של קים סטנלי רובינסון, כלי פיננסי חדש עוזר להחזיר את העולם מסף קריסה אקולוגית כלל־עולמית: מטבע פחמן.

בגיבוי הבנקים המרכזיים של העולם, המטבע החדש הזה משמש ברחבי כדור הארץ לשלם לחברות דלק מאובנים ומדינות נפט כדי להותיר את המשאבים שלהן בתוך האדמה. הוא משמש גם כדי לפצות חברות ואנשים פרטיים על ויתור על הפחמן. עד סוף הספר של רובינסון, הכלכלה העולמית פועלת ברובה על מטבעות הפחמן ופרויקטים ברחבי העולם מוציאים פחמן מהאטמוספירה.

רובינסון לא בישל את הרעיון של מטבע פחמן במוחו הקודח. זה רעיון של המהנדס האזרחי האוסטרלי דלטון צ'ן. הוא מייסד יוזמת פרס הפחמן העולמי, שנועדה ליצור תמריצים פיננסיים להקטין את פליטות הפחמן.

תוכנית מטבע הפחמן אכן שאפתנית, רחוקה מלהתגשם ותתמודד עם התנגדות חריפה מצד עולמות הפוליטיקה והפיננסים. בספר של רובינסון, למשל, פקידי הפדרל הריזרב מבטאים חששות שמטבע הפחמן עלול לאיים על יציבות הדולר, מטבע העתודה של העולם.

צ'ן אומר שזו לא אמורה להיות בעיה בגלל שמטבע הפחמן, כפי שהגה אותו, לא יוכל לשמש ככסף עובר לסוחר.

תפסנו את צ'ן לשיחה כדי לשאול אותו איך זה יעבוד.

רוב האנשים מכירים את הרעיון של מס פחמן, המעניש חברות על צריכת דלקי מאובנים. הרעיון שלך, מטבע פחמן הנותן פרסים ממשיים על קיצוץ פליטות או הסרת פחמן מהאטמוספירה, הוא הפוך - גזר במקום מקל.
מטבע הפחמן הוא סוג חדש של גזר, וזה כלי למה שנקרא פרס הפחמן העולמי. זה שונה ממערכות תמחור פחמן אחרות שהמליצו כלכלנים. "פרס" הוא שונה מסובסידיה טיפוסית, בגלל שערך הפרס ינוהל במדיניות המוניטריות [בשליטת הבנקים המרכזיים]. סובסידיות מנוהלות בעזרת מדיניות פיסקליות.

היתרון הגדול של מעבר למדיניות מוניטרית הוא שיש לה הפוטנציאל לפתור מגוון רחב של בעיות סוציו־כלכליות די מכוערות, כולל פער מימון האקלים והיעדר שיתוף פעולה בינלאומי בעת הזו.

מנקודת המבט של חברות עסקיות, מטבע הפחמן יהיה מקור הכנסה חופשי מחוב עם ערך צפוי, אבל גם יצריך שכל חברה שרוצה להרוויח את מטבע הפחמן תסכים להתחייב לטווח ארוך ברמת השירות. הסכם רמת השירות יוודא שיחידה אחת של מטבע הפחמן ניתנת על כל טונה מעוקבת של דו תחמוצת הפחמן שהוסרה בטווח זמן ארוך, למשל 100 שנה.

איך ימומן מטבע הפחמן?
אבחנה חשובה היא שמטבע הפחמן לא ייצור עלויות ישירות לממשלות, עסקים או אזרחים. העלויות יכוסו על ידי ערובה עולמית שתתואם על ידי בנקים מרכזיים. הערובה הזו תביא למסחר במטבעות פרטיים ולהשקיע במטבע הפחמן.

מה הן כמה דוגמאות ספציפיות לפעולות שאנשים או חברות יכולים לנקוט שירוויחו להן את המטבעות?
ראשית, על ידי ייצור סחורות מאנרגיה נקייה יותר. שנית, על ידי פיתוח מודלים עסקיים נקיים יותר. שלישית, על ידי הוצאת פחמן מהאטמוספירה.

כללי הפרס יעוצבו לעודד חברות אנרגיה גדולות ויוזמות ממשלתיות להיפטר מהפחמן בקצב המהיר ביותר האפשרי, והרבה לפני דרישת השוק לאנרגיה נקייה.

דוגמא היפותטית אחת היא חברת אנרגיה רב לאומית שמחליטה ליישם תוכנית מקיפה לעבור ב־100% לייצור אנרגיה מתחדשת ולהוציא משימוש את עתודות דלקי המאובנים - על מנת לזכות בפרס.

חוץ מאנרגיה, איזה תחומים כלכליים אחרים יכולים לנצל את כלכלת הפחמן?
כללי הפרס יכולים להיות מפותחים עבור כל התחומים, כולל לעסקים קטנים ובינוניים ולמשקי בית - כל עוד ההשפעה המקטינה את השימוש בפחמן משמעותית.

דוגמא היפותטית עשויה להיות חווה שעוברת מייצור בשר בעלי חיים לייצור תחליפי בשר צמחוניים. החווה עשויה לשלב ייעור חקלאי עם הקצאת קרקעות לפחמן. אם מדובר בחווה קהילתית, בייחוד במדינה מתפתחת, יש הזדמנויות לספק יתרונות לקהילות ולמערכות אקולוגיות.

דרך נוספת להרוויח את מטבע הפחמן היא הורדת טביעת הרגל הפחמימנית של משקי בית.

היעד: לפתור את משבר האקלים

חברות רבות - וכן מדינות - כבר הבטיחו להקטין את פליטות הפחמן לנטו אפס בעשורים הקרובים. האם מטבע פחמן יכול לעזור להאיץ את התהליך?
באופן אידיאלי, הערך של מטבע הפחמן יהיו מכוון למלא באופן מפורש אחר דרישות הסכם פריז. כך, מטבע הפחמן יכול להאיץ ולכוון את המעבר לנטו אפס פליטות. אכן, מטבע הפחמן צריך להפוך למאפיין קבוע של הכלכלה העולמית.

יש שתי מגבלות מובנות בהבטחות הקיימות שעשו חברות ומדינות. הבעיה הראשונה היא שההבטחות האלה אולי לא יהיו מגובות על ידי תוכניות פעולה ישימות והון פיננסי. הבעיה השנייה היא שלחברות ומדינות שקובעות לעצמן מטרות מאוד שאפתניות, המוטיבציה להגיע ליעדים נפגעת מהחברות והמדינות שממשיכות ליהנות מצריכת דלקי מאובנים. זה מתואר לעתים כדילמת האסיר.

האם אתה רואה חסרונות במדיניות או מכשולים גדולים ביישומה?
אני לא רואה חסרונות גדולים. התיאוריה החדשה מציבה אתגר ישיר לתיאוריה הסטנדרטית של עלויות חיצוניות. על ידי הצעת מחיר קבוע לפרס על צמצום השימוש בפחמן, אני מבקש מכלכלנים לשנות את החשיבה שלהם על כשלי שוק. במלים אחרות, אני מציע שמחיר הפרס - בגיבוי בנקים מרכזיים - הוא אכן כדי לטפל בסיכון הסיסטמי. המדיניות החדשה היא גם מורכבת יותר ממדיניות סטנדרטיות, כמו מיסי פחמן. היא תצריך גישה יותר מתוחכמת להנהלת חשבונות של פחמן ומדיניות מוניטרית.

הכשלון העיקרי לקידום המדיניות הזו הוא פשוט למצוא חסות פיננסית לביצוע הניתוח הפיננסי ולהשלמת הדגמה של מטבע פחמן. כשהמדיניות תיבחן בסופו של דבר על ידי ממשלות, אני חושב שאנשים רבים יטו אוזן וישימו לב בגלל שאנו מתמודדים עם סיכונים סיסטמיים ואנחנו צריכים תגובה עולמית מתואמת.

מתי הרעיון של פרס הפחמן הגיע אליך? אתה מהנדס אזרחי, לא כלכלן.
נעשיתי סקרן לגבי מחיר הפחמן בסוף 2013. בזמנו ראיתי את רעיון מטבע הפחמן כרעיון עם כמה מאפיינים שימושיים, אבל אז גם לא הייתה לי שום הכשרה בכלכלה. אז לא מפתיע שלקח לי כמעט שמונה שנים לפתח את מדיניות פרס הפחמן העולמי. היעד שלי היה - ונותר - לפתור את כל הבעיה של כלכלת שינוי האקלים עם תיאוריה רב־תחומית שתתיישב בנוחות עם כלכלה ניאו־קלאסית. אני מחפש תיאוריה שתעבוד עם סוציולוגיה, אקולוגיה, ביולוגיה, כימיה ופיזיקה. אני חושב שאולי פיצחתי את הבעיה הזו.

הריאיון הזה קוצר ונערך.

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

הצהרת משפחות מירן וסיגל בכיכר החטופים / צילום: Paulina Patimer

בתו של קית' פרצה בבכי: "אל תמות שם במנהרות"

משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; טסלה קופצת ביותר מ-16%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים