גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי יחליף את קובלנץ כמנכ"ל התאגיד? רשימת המועמדים העדכנית

לאחר שבית הדין לא קיבל את צו המניעה, ולאחר שמונתה ממלאת-מקום, נפתח באופן רשמי המרוץ לאחד התפקידים הכי נחשקים בתעשיית התוכן בישראל - מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי ● בין השמות הבולטים: אוה מדז'יבוז', ישראל טויטו, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', רינת קליין ודורית ענבר ● בשלב זה לא ברור אם יונה ויזנטל וגולן יוכפז יצטרפו גם הם

ישראל טויטו, אוה מדז'יבוז, דורית ענבר / צילום: אריק סולטן, איליה מלינקוב, חיים רביה
ישראל טויטו, אוה מדז'יבוז, דורית ענבר / צילום: אריק סולטן, איליה מלינקוב, חיים רביה

ההחלטה של בית הדין לעבודה בירושלים שלא לקבל את בקשת צו המניעה שהגיש אלדד קובלנץ על הדחתו מתפקיד מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי "כאן", ובעקבותיה מינויה של טל פרייפלד לתפקיד ממלאת-מקום מנכ"ל התאגיד, מהווים את יריית הפתיחה במרוץ לאחד מהתפקידים הבכירים והנחשקים בעשיית התוכן בישראל - מנכ"ל.ית תאגיד השידור הציבורי.

אופן בחירתו של המנכ"ל מוגדר לפרטי פרטים על ידי חוק תאגיד השידור הציבורי, לרבות תנאי הסף שאמורים להוות את הבסיס לבחירתו. לצורך הבחירה אמורה לקום ועדת איתור המונה שלושה חברים, שבראשה עומד יו"ר המועצה גיל עומר. לצידו אמורים לכהן שני חברי מועצה נוספים. חברי ועדת האיתור אמורים להיות המסננת הראשונה שבוחרת מבין כל המועמדים כשלושה מועמדים שלטעמם הם המתאימים ביותר ולהביא אותם להכרעת המועצה. ככל הנראה, המועצה תתכנס כבר בימים הקרובים כדי לדון בתנאי הסף, לגבש קול קורא להגשת הצעות, לבחור סופית את ועדת האיתור ולצאת לדרך.

השמות הבולטים: אוה מדז'יבוז', ישראל טויטו, רינת קליין ודורית ענבר 

על פי ההערכות צפויים להציג את מועמדותם מספר דמויות בולטות עם ניסיון לא מבוטל בתקשורת: ביניהם אוה מדז'יבוז', לשעבר מנכ"לית הרשות לקידום האישה, יו"ר הרשות השנייה, מנכ"לית רדיו ת"א, סמנכ"לית בקשת ומנכ"לית קבוצת מעריב.

גם ישראל טויטו, לשעבר מנכ"ל חדשות 13 ומי שהחזיק שם בשורת תפקידים מרשימה על פני שנים, צפוי להתמודד. למשך תקופה מסוימת עבר טויטו למגזר הפרטי ושימש סמנכ"ל אסטרטגיה בקבוצת אלדד פרי.

כמו כן, צפויה להגיש מועמדות יוליה שמאלוב-ברקוביץ' - לשעבר יו"ר הרשות השנייה, ומי שהייתה ממקימי ערוץ 9 וקודם לכן היתה מנכ"לית עיתון וסטי.

אישה נוספת בעלת ניסיון רב שעשויה להתמודד על התפקיד היא דורית ענבר - מנכ"לית הקרן החדשה לקולנוע שכיהנה בעבר כיו"ר מועצת הכבלים וכמנכ"לית זכיינית ערוץ 2 טלעד. כמו כן שימשה למשך תקופה מסוימת כמשנה ליו"ר רשות השידור. בנוסף נזכר שמה של רינת קליין, מנכ"לית סלוצקי אפיקי תקשורת הנושאת גם בתואר המכובד עורכת ראשית של ערוץ 8.

לא ברור אם יונה וינזטל מוכן לקחת את ההימור

בשלב הזה מרחף סימן שאלה על שני מועמדים פוטנציאלים שטרם קיבלו החלטה: יונה ויזנטל וגולן יוכפז. ויזנטל מכהן כיום כחבר מועצה בתאגיד ולזכותו נזקפת רשימה ארוכה של תפקידי ניהול בתחום התוכן: הוא כיהן בעבר כמנכ"ל רשות השידור בתקופת פירוק הרשות לקראת סגירתה, וכן שימש כסמנכ"ל התוכן של YES.

נזכיר כי ב-2018 לאחר שבתאגיד התחלפו תוך זמן קצר מספר סמנכ"לי טלוויזיה, הגיש ויזנטל את מועמדותו לתפקיד אלא שבראש ועדת האיתור שדנה במועמדים עמד אז אלדד קובלנץ שהעדיף כנראה כי לתפקיד כה משמעותי ימונה מישהו עם פחות ניסיון. את התפקיד קיבלה בסופו של דבר טל פרייפלד שמונתה עתה לממלאת-מקום זמנית במקומו של קובלנץ - בעיקר כי החוק מגדיר את מנכ"ל התאגיד כעורך ראשי. ויזנטל נבחר כחבר מועצה באפריל 2021 ולקח עוד זמן עד שמינויו אושר במשרד התקשורת. יש להניח כי בעבר ויזנטל לא היה מהסס ומגיש את מועמדותו, אלא שבזמן שעבר מאז פרשת סמנכ"ל הטלוויזיה נכנס ויזנטל לעסקי תוכן בחו"ל ובארץ עליהם ייאלץ לוותר אם יבקש להתמודד ויזכה - כמו גם על מקומו כחבר מועצה.

למרות היותו חבר מועצה, במקרה ויגיש מועמדות המינוי כלל לא 'מונח בכיסו', לחברי מועצה שונים יש אג'נדות שונות, וישנם לפחות שניים שמעוניינים לראות אישה עומדת בראש התאגיד - כך שלויזנטל יש הרבה מה לסכן, ובשלב הזה לא ברור אם הוא מוכן לקחת את ההימור.

לגולן יוכפז הוצע כבר להתמודד על התפקיד בעבר - והוא בחר שלא לעשות זאת 

גם עבור גולן יוכפז לא ברור אם התמודדות על התפקיד זה הימור שהוא מוכן לקחת. יוכפז, מבכירי העיתונאים בישראל, מילא שורה ארוכה של תפקידים בגלי צה"ל, ואף נבחר בשלב מסוים כאחד מהמועמדים הסופיים לניהול התחנה.

גולן יוכפז / צילום: יוסי כהן

בהמשך שימש כעורך ראשי של התוכנית אולפן שישי ומשם עבר לנהל את חדשות 10, שהפכה אחרי המיזוג עם רשת לחדשות 13. כמו ויזנטל, מה שעלול להוות מהמורה בדרכו להגשת מועמדות זה השותפות שלו עם אולפני הרצליה בחברת ההפקה WOT, שרק לאחרונה זכתה בחוזה ליצירת תוכן בלעדי בתחום התחקירים והדוקו של FREETV - מיזם הטלוויזיה המשותף לקשת ו-RGE.

נזכיר כי בסבב הקודם לבחירת מנכ"ל לתאגיד, בו זכה בסופו של דבר אלדד קובלנץ, עשתה ועדת האיתור שימוש בזכות השמורה לה לפנייה עצמאית למועמדים והציעה ליוכפז להתמודד על התפקיד - אך הוא בחר שלא לעשות זאת.

למנכ"ל שייבחר יהיה אתגר מקצועי עצום

כאמור, תפקיד מנכ"ל התאגיד הינו אחד מהתפקידים המשמעותיים והמשפיעים על תחום התוכן בישראל - לא רק מתוקף האחריות על תקציב של 800 מיליון שקל בשנה, אלא מתוקף מה שהסכום הזה יכול לאפשר, ונקודות הממשק המתאפשרות כתוצאה מזה עם כלל תעשיית התוכן: חברות הפקה, יוצרים ושחקנים. זאת בנוסף למאות עובדים המועסקים בתאגיד עצמו.

מי שייבחר בסופו של תהליך יקבל על עצמו אתגר מקצועי עצום. בחמש השנים מאז הקמתו נרשמו לזכות התאגיד הצלחות לא מבוטלות בתחום התוכן, בעיקר של דרמות שהיכולות הכספיות אפשרו וכן תוכניות סאטירה ופעילות ענפה בדיגיטל. מנגד, כפי שניתן היה ללמוד מדו"ח ועדת פורקצ'ה - שוררת בתאגיד תרבות קלוקלת של חוסר כבוד לעובדים שאף מגיעה במקרים מסוימים לכדי התעמרות.

חלק ניכר מהאנשים הבכירים והמוכשרים שהיוו את הכוח הניהולי של התאגיד בתחילת הדרך עזב, ועם השנים תפסו את מקומם בעיקר נאמני המנכ"ל הדומיננטי אלדד קובלנץ. בפני התאגיד ניצב אתגר גדול של הפיכת חברת החדשות שלו לכוח דומיננטי ומשפיע על סדר היום - מה שלמרות התקציב הגדול שעומד לרשותה, עדיין לא קרה. בנוסף, יש צורך לגבש מדדים אובייקטיבים להצלחה שיאפשרו למדוד את הישגי התאגיד באופן ברור יותר. נזכיר כי תחת הבטחתו של קובלנץ למצוא שיטת מדידה חדשה אישרה המועצה את פרישת התאגיד מועדת המדרוג, אך למרות שחלפו כמעט שנתיים מאז הפרישה ואף שפורסם מכרז לבחירת גוף שיבצע זאת - הנושא בשלב זה תקוע.

מאז הקמת התאגיד היה אלדד קובלנץ דמות מעצבת ומשפיעה על עצם זהותו של התאגיד. הצלחות מקצועיות נזקפות לזכותו - ויותר מזה, סביר שלולא המלחמה העיקשת והמשותפת שלו ושל גיל עומר מול פוליטיקאים שרצו לטרפד את הקמתו התאגיד לא היה קם. בשנים הראשונות פעלו קובלנץ ועומר בהרמוניה, וגם המועצה בשנותיה הראשונות נתפשה כ"מונחת בכיסו של קובלנץ". בהדרגה, עוד ועוד כתבות ותחקירים שעסקו בתרבות הארגונית, בשנמוך מכרזים ובמינויים תמוהים החל להיווצר קרע בין עומר לקובלנץ ובהדרגה בשלהי ימיה האחרונים של המועצה הקודמת גם עם חברים נוספים.

עם מינויה של המועצה החדשה הלך הקרע וגדל. בהמשך מונתה ועדת פורקצ'ה כדי לבחון את התרבות הארגונית של התאגיד, ונתנה חותמת סופית לכך שבכל הקשור לניהול כוח האדם, התאגיד מצוי בבעיה קשה. עם זאת, ההמלצה הייתה שלא לפטר את קובלנץ ולתת לו חצי שנה לנסות לשקם. אולם בשלב הזה מערכת היחסים שלו עם המועצה הלכה רחוק מידי, ולאחר שקובלנץ שיגר מכתבים קשים ומאיימים לעומר ולשאר חברי המועצה, הוחלט להדיחו. קובלנץ עתר לבית הדין לעבודה נגד הדחתו אך ביום חמישי האחרון קבע השופט איל אברהמי כי בתהליך ההדחה לא נפלו פגמים, וסירב לתת צו מניעה. בכך נסללה הדרך לפרידה מקובלנץ ולבחירת מנכ"ל חדש.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; הנאסד"ק ממשיך לשבור שיאים

מדד הנאסד"ק עולה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות ● מכירות האייפונים של אפל בסין זינקו ב-50% באפריל ● מחירי הנפט עולים ● מי שמכר בתחילת חודש מאי האחרון פספס כ-5.5% עליות במדד S&P 500 ● בנק לומברד אודייר: "פוטנציאל לאפסייד ברוב המדדים הגדולים בעולם, בעיקר השוק הבריטי"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הנגיד על האפשרות שיוטלו גזרות חדשות: "סביר שיידרשו צעדים נוספים מעבר להעלאת המע"מ ב-2025"

אחרי שבנק ישראל הותיר את הריבית על 4.5% בפעם השלישית ברציפות, פרופ' אמיר ירון דבק בתחזיות שמראות שבעוד שנה האינפלציה תתכנס ליעד ● על הקדמת העלאת המע"מ ל-2024: "ככל שיחול גידול בלתי צפוי בהוצאות הביטחוניות יש לשקול צעדים נוספים בתחום המיסוי או הקדמת צעדים מתוכננים"

אלי כהן, מנכ''ל קבוצת הבינלאומי / צילום: אייל טואג

למרות ירידה בהכנסות וברווח, הבנק הבינלאומי עם תשואה להון של 18.7%

הרווח הנקי של הבנק הבינלאומי ירד ב-10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בעיקר בשל ירידה בהכנסות ממימון • הבינלאומי רשם הכנסות בסעיף הפסדי האשראי, מה שמעיד על ביטחון ביכולת הלווים להחזיר הלוואות • בתיק האשראי נרשמה ירידה של 2% במהלך הרבעון ● הבנק יחלק דיבידנד בשיעור של 40% מההון

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת

המשטרה בחרה להוציא את דבר החקירה של איתן אורנשטיין ואפי נוה דווקא בעיצומו של כנס לשכת עורכי הדין השנתי, המקום בו נוה היה בעבר השליט הבלתי מעורער ● התיק לא יהיה חף מקשיים, אך יש לקוות שהאמת תצא לאור - על השיחות, על מה שהובטח וניתן ועל מה שעשו מקבלי ההחלטות באותה העת

אורנשטיין, שקד ונוה / צילומים: תמר מצפי, עמית שאבי-ידיעות אחרונות, שלומי יוסף

התקדים, התזמון וסימן השאלה הגדול: נשיא מחוזי ויו"ר הלשכה לשעבר בחקירה

במקביל לכנס השנתי הגדול של לשכת עורכי הדין באילת, האירוע שהיה מזוהה יותר מכל עם יו"ר הלשכה לשעבר אפי נוה, הודיעה המשטרה על חקירתו לצד נשיא המחוזי לשעבר איתן אורנשטיין ● החשד: שוחד, מרמה והפרת אמונים ● מדוע זה קרה דווקא עכשיו ומה הסיכויים שגם שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, תיחקר?

עופר מלכה ומירי רגב / צילומים: איל יצהר, קובי גדעון-לע''מ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"תוקע מיזמים": איש המוסד שעזב בטריקת דלת והפך ליועץ הקרוב של מירי רגב

עופר מלכה הוגדר על ידי גורמים שעבדו מולו כשהיה מנכ"ל משרד התחבורה כמי ש"התאמץ לא לקבל החלטות אלא בהנחתות שהגיעו ממירי רגב" ● בתחקיר "המקור" נחשפה זיקה עמוקה שלא דווחה בין השרה למי שעד לא מזמן היה מועמדה למנכ"לות רשות שדות התעופה

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: לוחם מילואים נפצע קשה בקרב רצועת עזה

חילופי אש התפתחו היום במעבר רפיח בין צה"ל לכוחות מצריים ● המחבלים יאסין רביע וחאלד נגאר, שעסקו בהכוונת טרור ואף ביצעו פיגועים בעברם - חוסלו בתקיפה ברפיח ●  הפרקליטה הצבאית הראשית הורתה לתחקר את תקיפת צה"ל אמש ברפיח • עדכונים שוטפים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

אלפי שקלים לשעה ותיבת פנדורה: הכירו את השופט שנחקר בחשד לשוחד

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● הבוקר (ג') הוא נחקר בחשד לשוחד ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר-על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אתר בנייה בישראל / צילום: Shutterstock

הפקק משתחרר? 2,000 פועלי בניין זרים נחתו בישראל ואלף נוספים בדרך

בשבוע שעבר הגיעה לישראל המאסה גדולה ביותר של פועלי בניין זרים מתחילת המלחמה ● המדינה בוחנת הבאת עובדים גם מתאילנד, אקוודור וממדינות באפריקה ● האם הקצב יישמר?

סגן הקנצלר הגרמני, רוברט האבק, בנאום בסוף השבוע בו אמר כי ישראל עוברת על החוק הבינלאומי / צילום: Reuters, Bernd Elmenthaler

הסחף נגד ישראל באירופה מתגבר, ואפילו בגרמניה קוראים לעצור המלחמה

הפסיקה של בית הדין הבינלאומי לצדק והדרישה לצווי מעצר בהאג העניקו "חותמת רשמית" לטענות בדבר פשעי מלחמה ● בגרמניה, סגן הקנצלר שנחשב עד כה לפרו-ישראלי, אמר ש"ישראל עברה את הגבול", ובספרד שרת הביטחון אמרה: "בעזה מתרחש ג'נוסייד אמיתי"

צילום מסך של אלכס טרופנוב מתוך סרטון שפרסם הג'יהאד האיסלאמי

הג'יהאד האיסלאמי פרסם תיעוד של החטוף אלכס טרופנוב

דו"צ: מסתמן - אמל"ח של חמאס גרם לשריפה במחנה העקורים ● כ-100 מחבלים חוסלו במבצע של אוגדה 99 בשכונת זייתון ● פלסטינים מתפנים ממערב רפיח: טנקים נצפו באזורים שעוד לא היו ●  במצרים משתיקים את תקרית הירי במעבר רפיח: "יש מבוכה גדולה" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות לשיגור 3 כטב"מים לעבר אילת • בצה"ל מאשרים: מטוס קרב יירט בהצלחה 2 כטב"מים לפני שחצו לשטח ישראל ● עדכונים בולטים

לבואינג אג''ח בעשרות מיליארדי דולרים בסכנה של הורדת דירוג / צילום: Reuters, Peter Cziborra

רודפים אחר תשואה ומתעלמים מהסיכונים הגוברים: נורות אזהרה למשקיעי האג"ח

מרווחי התשואות בשוק הקונצרני בארה"ב, במיוחד מתחת לדירוג השקעה (זבל), ירדו לשפל היסטורי ● הנפקות בסיכון גבוה, ובתשואה שאינה מפצה עליו, בוצעו מתחילת השנה בהיקף כפול מהתקופה המקבילה ● בישראל התמונה דומה, חרף סיכוני המלחמה. מה המשמעויות למשקיעים?

מימין: קורדל קרטר, סשה רויטמן דרטווה ודריוס ג'ונס / צילום: אורי יואלס

התנועה למאבק באנטישמיות "מגייסת" את הקהילה העסקית האפרו־אמריקאית

בחודשים האחרונים פועלת התנועה למאבק באנטישמיות לגיוס גופים שונים לעמידה לצד ישראל ● במסגרת זו נערך אירוע מיוחד בת"א, לצד מהלך רחב יותר להקמת קבוצה בין–דתית של אנשי עסקים ● ישראל מתגייסת 

עו''ד אפי נוה והשופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילומים: כדיה לוי, תמר מצפי; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החשדות וקו ההגנה: כל מה שכדאי לדעת על החקירה הדרמטית של השופט וראש הלשכה לשעבר

בעוד שלעו"ד אפי נוה זו החקירה השלישית במספר - עבור איתן אורנשטיין, שהיה שופט ונשיא מוערך מאוד, זו החקירה הראשונה ● מהם החשדות נגדם, מה צפויים השניים לטעון, ואיך הגיבה השופטת דליה גנות אותה ביקש נוה להעביר? ● גלובס עושה סדר

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: דוברות הרשות השופטת, שלומי יוסף

בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים: השופט בדימוס איתן אורנשטיין ועו"ד אפי נוה עוכבו לחקירה

בלשי יחידת להב 433 הגיעו לבתיהם של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס איתן אורנשטיין ויו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, ערכו חיפוש ועיכבו אותם לחקירה בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים ● החקירה נפתחה בעקבות פרסום בכלי התקשורת לפני כחודשיים

כפר סבא / צילום: Shutterstock

עם הנחות של כמיליון שקל לדירה: 950 יח"ד במחיר מטרה במרכז הארץ

על הקרקעות יוקמו הפרויקטים שישתתפו בהגרלות העתידיות של תוכנית "דירה בהנחה", והם עשויים להציע הנחות גבוהות במיוחד, ודאי ביחס למחירים באזורי הביקוש ● 137 הצעות הוגשו לתשעת המגרשים

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

כך הגיב מנכ"ל אלביט מערכות כשנשאל על החרם השקט של המשקיעים הזרים

החברה הבטחונית מציגה תוצאות חזקות וצבר ההזמנות בשיא של יותר מ-20 מיליארד דולר, לצד תזרים שלילי מפעילות ● למרות זאת, מניית אלביט נסחרת מתחת לערכה בתחילת המלחמה בעזה ● המנכ"ל בצלאל מכליס: "אני מנהל חברה ולא מניה – ועם התוצאות קשה להתווכח"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הרווח הנקי של מנועי בית שמש זינק ב-240% על רקע המלחמה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● הכנסות מנועי בית שמש הסתכמו ב-63 מיליון דולר ברבעון ● בזכות מכירת מעונות הסטודנטים אלקטרה הקטינה את החוב, הרווח הנקי זינק ב-75%, אך הרווח הגולמי נשחק ● שופרסל: הרווח הנקי עלה ב-35% לכ-90 מיליון שקל ● ביטוח ישיר: הרווח זינק בזכות העלאת תעריפים בביטוח רכב והכנסות מהשקעות ● הולמס פלייס: למרות המלחמה, גידול במספר המועדונים והמנויים ● בנק ירושלים: פיקדונות הציבור זינקו ב-12% והרווח הנקי גדל ב-5% ● מדור חדש

בית העיתונאים, תל אביב / צילום: Shutterstock

רק אחרי עשור: אושרה הקמת מגדל מאחורי בית העיתונאים בתל אביב

ההערכות הן שהמחיר לדירה בפרויקט העתידי יעמוד על כ־70־80 אלף שקל למ"ר ● קרן ריאליטי רכשה את המתחם ב־2015 ב-172 מיליון שקל, כעת הוא מוערך בפי 2 ● כחלק מהפרויקט, מאחורי בית העיתונאים ייהרס בניין בן ארבע קומות ששימש את יחידת דובר צה"ל במשך שנים רבות

חניון דובנוב ,פינת רחוב שאול המלך ,ת''א / צילום: תמר מצפי

ישראל קנדה רכשה ב-443 מיליון שקל את חניון דובנוב בת"א; תקים מגדל של 170 דירות

חברות-בנות של ישראל קנדה זכו במכרז לרכישת אחת מהקרקעות המבוקשות בתל אביב ● במקום החניון יוקם מגדל הכולל 45 קומות, 170 יחידות דיור ושטחי תעסוקה