קובלנץ הוחלף: טל פרייפלד מונתה לממלאת מקום מנכ"ל תאגיד השידור "כאן"

לאחר שתביעתו של קובלנץ להוציא צו מניעה נגד פיטוריו נדחתה, הודיע יו"ר מועצת התאגיד גיל עומר על מינוי פרייפלד • "יחד עם ההצלחות המקצועיות, על השידור הציבורי להוות דוגמה ומופת אף בתחום יחסי וסביבת העבודה", כתב היו"ר לעובדי התאגיד

אלדד קובלנץ / צילום: יונתן בלום
אלדד קובלנץ / צילום: יונתן בלום

חודש אחרי שמועצת התאגיד החליטה רשמית להדיח את מנכ"ל תאגיד השידור אלדד קובלנץ, הוכרז על סיום עבודתו בארגון. במייל ששלח גיל עומר, יו"ר המועצה, לעובדי התאגיד הערב (ש') נכתב: "אני מבקש להודות לאלדד, בשם מועצת התאגיד ובשמי, על תרומתו והישגיו הרבים של התאגיד תחת הנהגתו. לאלדד יש זכויות רבות ומשמעותיות בהצלחת התאגיד, כמו גם בעצם הקמתו, שהייתה כידוע מסע מפותל ולא קל".

"מועצת התאגיד בחרה בסמנכ"לית הטלוויזיה, טל פרייפלד, כממלאת מקום המנכ"ל, עד לבחירת מנכ"ל קבוע", כתב עומר. "יחד עם ההצלחות המקצועיות, על השידור הציבורי להוות דוגמה ומופת אף בתחום יחסי וסביבת העבודה. טובת השידור הציבורי והתאגיד, היא השיקול היחיד המנחה את המועצה בכל החלטותיה. אני שב ומודה לאלדד על עשייתו הרבה ומאחל לטל ולכולנו הצלחה רבה", הוסיף.

טל פרייפלד / צילום: יח''צ תאגיד כאן
 טל פרייפלד / צילום: יח''צ תאגיד כאן

בבחירתם ציינו חברי המועצה כי טל, המכהנת כסמנכ"לית מזה כארבע שנים, במהלכן רשם התאגיד הצלחות והישגים רבים בתחום התוכן, הוכיחה עצמה כמנהלת מקצועית ומוכשרת.

מסינרגיה - למאבק משפטי

ה"רומן" של קובלנץ עם השידור הציבורי ארוך - הוא היה בין השאר מנהל תחנת גלגלצ ובשנת 2011 מונה על-ידי שר החינוך דאז גדעון סער למנכ"ל החינוכית. כשהוחלט להקים את תאגיד השידור הציבורי במקום רשות השידור הוא מונה כמנכ"ל זמני, ויחד עם גיל עומר שנבחר לתפקיד יו"ר המועצה ניהלו השניים את קרבות ההישרדות מול הניסיונות הפוליטיים לטרפד את ההקמה.

כדי למנוע את ההתערבות הפוליטית שאפיינה את רשות השידור, נקבע מבנה ניהולי שאמור להגן לחלוטין על הגוף החדש ממעורבות פוליטית. מועצה שאיננה כפופה לשר כלשהו ונבחרת על ידי ועדת איתור, שבתורה ממנה את המנכ"ל. בשנות הפעילות הראשונות של התאגיד עבדו חברי המועצה וקובלנץ בסינרגיה.

טענות על זלזול בכוח-אדם ותחלופת בכירים אפיינו את התאגיד מיומו הראשון ואלה הפכו עם הזמן לתלונות על מכרזים לא ראויים שנתפרו למידותיהם של מועמדים, אולם במשך מרבית הזמן המועצה הקודמת גיבתה את המנכ"ל - גם לאחר תחקיר הרשימות השחורות בו התגלה התיוג הקשה בו והכינויים המשפילים בו כונו חלק מעובדי רשות השידור לשעבר שביקשו לעבור לתאגיד שהוקם.

כשהחלה מועצת התאגיד החדשה לפעול, ביקשו חבריה לבחון את התרבות הארגונית של הארגון. בתחילה מבקרת הפנים של התאגיד התקשתה לבצע את הבדיקה, והודיעה לאחר מספר חודשים שרבים מבכירי התאגיד שעזבו מפחדים גם זמן רב אחרי עזיבתם להתבטא בנוגע לסיבות עזיבתם.

בהמשך, בעקבות תחקיר של העיתונאית תמר קפלנסקי בהארץ שחשף הטרדות מיניות ותרבות ארגונית בעייתית, מינתה המועצה ועדה בודקת שתבחן את התרבות הארגונית של התאגיד. מסקנות הוועדה חשפו תרבות ארגונית קשה של התעמרות, מצאו בין היתר את קובלנץ כאחראי אך נמנעו מלהמליץ על מסקנות אישיות נגדו. עם זאת, בסופו של דבר זומן קובלנץ לשימוע לפני פיטורים.

ב-26 למאי התקיים בבית הדין לעבודה בירושלים דיון בבקשה לצו המניעה שהגיש קובלנץ נגד פיטוריו מתפקידו. בבקשה לצו המניעה טען קובלנץ כי השימוע לפיטורים שקיימה מועצת התאגיד לפני פיטוריו נעשה מסיבות לא ענייניות, ולכן דינו להתבטל. לטענתו, בהליך השימוע עצמו היו פגמים המחייבים את ביטול הפיטורים, ולכן לאור מכלול הפגמים שנפלו בהחלטת הפיטורים יש לבטל את ההחלטה.

בבקשה נטען כי החלטת מועצת התאגיד לסיים את העסקתו של קובלנץ נעשתה על רקע מחלוקות אישיות וללא כל ביסוס ענייני, ולצורך זה הוקמה ועדת פרוקצ'יה שבחנה טענות על דרכי הניהול של התאגיד.