גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדס קליין: מילצ'ן נדנד באובססיביות לגבי הוויזה. נתניהו אמר שיהיה בסדר

זהו היום השביעי לעדותה של קליין, העוזרת של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, והרביעי לחקירה הנגדית של עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו • עו"ד חדד ניסה להראות כי רבים מהאורחים של מילצ'ן נהנו מסיגרים ומשמפניות, ולא רק נתניהו ● קליין הבהירה כי הערכת הכמות עליה התבססה הפרקליטות לגבי השמפניות אינה מדויקת • בסוף היום יצא בית המשפט לפגרת הקיץ, והעדות של קליין תימשך רק בספטמבר

הדס קליין בבית המשפט היום (ג') / צילום: ניצן שפיר
הדס קליין בבית המשפט היום (ג') / צילום: ניצן שפיר

הבוקר (ג') המשיכה בבית המשפט המחוזי בירושלים עדותה של עדת המפתח בתיק המתנות (תיק 1000), הדס קליין, במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. זהו היום השביעי לעדותה של קליין, העוזרת של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, והרביעי לחקירה הנגדית של עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו. השבוע מסתיימת שנת המשפט, ולכן החקירה הנגדית של העדה תימשך ב-6 לספטמבר.

ארנון מילצ'ן / צילום: Shutterstock, Cubankite

אחרי קליין צפויים להעיד יונתן חסון, הנהג של מילצ'ן ופאקר, אשר על-פי עדותה של קליין היה מי ששינע את ארגזי השמפניה. אחריו תעיד שני קוסקס, אם הבית של פאקר. 

15:30

הדיון הסתיים. 

15:05 | כמה מהשמפניות שנקנו ניתנו לשרה נתניהו? 

במסגרת קו ההגנה, לפיו מספר בקבוקי השמפניות שהועברו לשרה נתניהו היה נמוך משמעותית מזה שהתביעה ייחסה לנתניהו, הציג עו"ד חדד את חקירתה של קליין במשטרה. בחקירה, שהתקיימה בדצמבר 2016, התבקשה קליין על-ידי החוקרים להעריך כמה אחוזים מהשמפניות שנרכשו היו עבור שרה נתניהו.

החוקר אמר: "בואי נאמר 70/30". קליין השיבה: "אבל אתה יודע, זה לא מתמטיקה. אני לא רוצה להתחייב למשהו. באמת באמת. אני חוששת מזה".

בחקירה אמרה קליין כי מילצ'ן ורעייתו שותים שמפניה, וזו נקנתה גם לטובת אירוחים. היא העריכה את החלוקה סביב 70/30 או 65/35. "אני מפחדת מאי-דיוק בעניין הזה", אמרה קליין במשטרה, וביקשה לציין 65/35. "אני לא רוצה שתגידו אחר-כך, אמרת וזה לא". בהמשך חקירת המשטרה אמרה קליין: "בוא נעשה 60/40". 

בכתב האישום מצוין כי מילצ'ן רכש שמפניות בסכום של 184 אלף שקל בשנים 2011-2016, ופאקר רכש שמפניות בסכום של 83 אלף שקל בשנים 2014-2016.

עו"ד חדד: "מי יכול לשער השערות על 5 שנים? על מה היה בשנים 2011-2013?" 

קליין: "אני עברתי חיבוטי נפש בזמן הישיבה בחקירה. דבר אחרון שאני רוצה זה לפגוע. לא זכרתי שאמרתי 60/40".

קליין אישרה כי היא לא הייתה יכולה לשער כמה בקבוקי מים נקנו באותם שנים. אך להבדיל מהמים, קליין ציינה כי "כל משלוחי השמפניות הן באחריות שלי. לא רק במעורבות שלי. אנחנו שמים בבגאז'. אני רואה. אני נמצאת. אני זו ששולחת את יונתן (הנהג של מיצ'ן) להעביר את המשקאות". 

התובע, עו"ד אלון גילדין, הסביר איך ניסחה התביעה את כתב האישום. סכום השמפניות שקנה מילצ'ן חושב לפי עדותה של קליין - 65% מכל השמפניות שנקנו באותן השנים. לגבי השמפניות שרכש פאקר -85% מהסכום יוחס לנתניהו על בסיס עדותה של שני קוסקס, אם הבית של פאקר. באשר לסיגרים, על-פי קליין ועדים נוספים, למעט מקרים שבשוליים, מרבית הסיגרים נקנו לפאקר.

השופט עודד שחם שאל: "אלמלא עדותה אנחנו נמצאים בערפל לגבי החלוקה?", והתובע השיב כי כתב האישום נשען על עדותה של הדס קליין. 

14:15 | השופט על החקירה הנגדית: מה הוסיפה העדה? צריך לעשות חשיבה

השופט עודד שחם: "מה העדה הוסיפה על החשבוניות? לא ראיתי נתון רלוונטי ששמענו מהעדה. אלה לא משקאות שהן חלק מכתב האישום. אם יש לכם תזה שקשורה לתיק, לכמויות, אבל אנחנו לא שומעים שום תזה. בהינתן זה, יכול להיות שצריך לעשות חשיבה אם צריך לעלות את הדבר הזה".

עו"ד חדד: אנו רוצים להראות שקונים לצרכים אישיים של מילצ'ן.

השופט שחם: "אנחנו עוסקים בדברים שכתב האישום לא עוסק בהם".

השופט משה ברעם: "רוצים להראות שהראיות נסיבתיות".

עו"ד חדד: "כן, אמרתי את זה. אנחנו רוצים להראות שרכישה שמילצ'ן נמצא בארץ לא עוברת לנתניהו".  

עו''ד עמית חדד / צילום: יוסי זמיר

13:50 | קליין: "כל הסיגרים נרכשו לנתניהו. באריזות סגורות. חד וחלק"

עו"ד חדד המשיך בקו ההגנה לפיו בקבוקי השמפניה שנרכשו, נצרכו ברובם על-ידי משפחת מילצ'ן ואורחים שהגיעו לביתו של מילצ'ן. מטרתו של עו"ד חדד היא להפחית את היקף הסכומים שנכללו בכתב האישום.

כדי להוכיח את הטענה, הציג חדד רכישות של משקאות אלכוהולים ובקבוקי מים בכמויות גדולות. בין היתר, רכישה של 240 בקבוקי חצי ליטר אוויאן ו-6 ימים לאחר מכן הזמנה נוספת של 120 בקבוקי אויאן נוספים ו-120 סן פלגרינו (רוב הבקבוקים בנפח של חצי ליטר). נתונים אלו מראים, לטענת חדד, כי המשקאות נצרכו על-ידי אנשים רבים. קליין הבהירה כי אין קשר בין צריכת כמות המים, ממנה הופתעה, לבין כמות השמפניות.

עו"ד חדד: "אני רוצה להראות שכל כמה ימים קונים מאות בקבוקי מים".

קליין: "הבית פעיל מאוד. כולם שותים. ביום שישי משחקים 5-6 אנשים כדורגל שותים מים. יש המון צוות של מנקים, גננים, אנשי שירות. לשיטתך נשמע שאנחנו רק מארחים וזה לא המצב".

עו"ד חדד: "אין לי טענה כלפייך. אף אחד לא הראה לך את הנתונים האלו. אבל לצערי משטרת ישראל לקחה אותך, וניסתה לנחש מספרים".

באחת החשבוניות שהציג עו"ד חדד נכללו גם 25 סיגרים. עו"ד חדד טען שמדובר בסיגרים שניתנו לאורחים. קליין השיבה: "אני עומדת על דעתי שהחבילות נשארו סגורות והועברו למר נתניהו, חד וחלק. כל הסיגרים נרכשו לטובת מר נתניהו, גם אם תגיד שפתחנו קופסאות לחלק".

עו"ד חדד: "אני אומר לך שהיקפי הרכישה של 4,000 בקבוקים של שתייה קלה, מתאימים לרכישות של 100 בקבוקי שמפניה. זה יחס הגיוני בכל אירוח. לכן אין סיבה להניח מה שהמשטרה רצתה, שהכול ניתן לגב' נתניהו. זו לא מסקנה שאפשר להסיק מתוך הנתונים. את גם אמרת בחקירה שהשמפניה נועדה בראש ובראשונה למילצ'ן ומשפחתו".

קליין: "אל תשווה מים לשמפניה. יש המון אנשים, צוותים. נכון שהכמויות ענקיות, לא זוכרת אותם. יבוא יונתן יסביר למה הצטייד ככה. בלי קשר יש לנו 6 מתחמים שונים - 5.5-6 דונם, מסתובבים אנשי מקצוע. כולם מקבלים מים באופן חופשי".

השופטת רבקה פלדמן-פרידמן התערבה והעירה לעו"ד חדד: "השאלות אותן שאלות התשובות אותן תשובות".

השופט ברעם פנה לקליין ושאל: "השאלה אם לאור הנתונים שהפתיעו, כמויות ענקיות - האם יש השלכה לבקבוקי משפניה? אין לזה רלווונטיות?"

קליין: "לא. זה לא קשור בכלל. אני לא מוצאת בזה רלוונטיות. אגב את השמפניות אני הזמנתי".

עו"ד חדד המשיך בקו "ברור ש-4,000 בקבוקי מים לא נצרכו על-ידי אמנדה מילצ'ן והילדים. תסתכלי על המספרים כי הם מספרים סיפור אחר. מי אמר שלא היה אירוע ששתו בקבוקי שמפניה. אני אומר שההערכות לא שלך".

12:05 | על כמויות השמפניות: אחרי שבדקתי נדהמתי מהכמויות שהוצאנו

עו"ד חדד הציג לקליין כי בחקירתה אמרה בתחילה כי השימוש המשמעותי היה עבור מילצ'ן ומשפחתו ובין היתר לשרה נתניהו. בהמשך קליין שינתה את עדותה, לדבריה בשל בדיקת החשבוניות.

בדיון השיבה קליין: "אני עומדת מאחורי הדברים. זאת ההרגשה. זה החיים שלנו. קונים לארנון. הוספתי שקונים לגב' שרה נתניהו. נדרשתי לעומקם של דברים, כשהבאתי את הקלסרים לבעז בן-צור. בעז החזיק את הראש בין הידיים. אני ביום יום לא ספרתי. זה היה חלק מהחיים, אני נדהמתי מהכמויות שהוצאנו על סיגרים".

בתחילה העריכה את החלוקה 70% לשרה נתניהו ו-30% למשפחת מילצ'ן. היא הסבירה את ההערכה הראשית "על בסיס מפגשים בירושלים וקיסריה, אירוחים אצלנו". קליין סייגה בחקירתה במשטרה ושינתה ל-65%.

השופט ברעם: "מה גרם לך לשנות את דעתך?"

קליין: "החשבוניות".

השופט ברעם: "בגלל שהחשבוניות שהיו גדולות?"

קליין: "כמובן".

עו"ד חדד הציג את החשבוניות של קניית השמפניות וביקש להוכיח כי משפחת מילצ'ן צרכה חלק גדול מהמשקאות שנקנו וכי כאשר מילצ'ן לא היה בארץ לא היו רכישות משמעותיות.

כך למשל, מילצ'ן שהה בארץ כחודש ביולי-אוגוסט 2016. באותה תקופה נרכשו 24 בקבוקי שמפניה. "לא צריך להסתכל דרך כל מה שנרכש. זה מה שהמשטרה עשתה. זה רעיון רע", אמר עו"ד חדד.

עו"ד חדד טען כי בתקופה ששהה מילצ'ן בארץ, היה אירוע לשמעון פרס והמשקאות שימשו לצורך זה. קליין הסכימה שכאשר יש אירוע שותים. לצד זאת העירה כי יש שבוע (שרואים בקבלות ובפלט היציאות לחו"ל - נ.ש.) שמילצ'ן בארץ וקונים 24 בקבוקים.

הדיון יצא להפסקה.

11:00 | קליין: התכשיט לשרה נקנה רק לאחר אישור של נתניהו

קליין מספרת כי לקח כמעט שנה מאז ששרה נתניהו ביקשה את תכשיט ועד שקיבלה אותו, וכי התכשיט נקנה רק לאחר אישור של בנימין נתניהו. "ארנון פחד, לא רצה", תיארה.

קליין: "מילצ'ן אמר לי: 'בואי נצלצל למולכו' (שנותן את הייעוץ המשפטי - נ.ש). אמרתי: 'למה, אולי ביבי יכעס עלינו למה אנחנו מבררים'. כשהחלו כמויות השמפניות להיערם, נסעתי עם שמפניות לשרה, והיא ביקשה כמויות גדולות. ארנון אמר לי להגיד שרואה החשבון שואל למה מזמינים כמויות כשאני לא נמצא. אז אמרתי לארנון 'אולי זה וינרוט' (שנתן את הייעוץ המשפטי - נ.ש)". קליין הוסיפה כי היא לא רצתה להתקשר לעו"ד ויירוט לברר מי נתן את הייעוץ. "לא רציתי להגדיל את המעגל. לא רציתי להביך את ביבי", אמרה.

עו"ד חדד הציג באולם קטע מחקירתו במשטרה של עו"ד יעקב וינרוט המנוח: "(נתניהו) שאל אותי אם מותר לקחת ארוחות, סיגרים, בקבוקי יין. אמרתי לו: 'אם זה מחבר, וזה נעשה מתוקף מעמדך כחבר ולא כאיש ציבור, אתה לא חייב לדווח על זה'. הוא סיפר לי באיזשהו שלב שהוא מכיר את מילצ'ן שנים רבות. הוא אמר לי שהחברות התחילה אחרי שהוא ירד מהשלטון בפעם הראשונה. הם הפכו להיות חברים. הוא שילם לו על בתי מלון נראה לי, מסעדות, קנה לו דברים. היחסים האלה נמשכו, והוא היה מקבל ממנו מפעם לפעם, אם אני זוכר נכון, בקבוקי יין, סיגרים, ארוחות וחליפות". 

עו"ד חדד: "זה מתאים לדברים ששמעת?"

קליין: "לי נאמר שהכול מותר למעט דירה".

עו"ד חדד: "לחברים?"

קליין: "לא זוכרת אם נאמרה המילה. הם קיבלו ייעוץ משפטי".

עו"ד חדד: "למה את בורחת מהמילה חברים?"

קליין: "אני לא בורחת".

עו"ד חדד: "בחקירה אמרת 'הם ציינו מפורשות כי מותר לקבל מתנות מחברים'".

קליין מאשרת.

יצוין כי התובע התנגד לשאלות לעדה על חקירתו של וינרוט. השופט עודד שחם העיר: "אי אפשר להציג דברים של עד שאינו במשפט ולשאול את העדה עליהם" והוסיף "יש כללים להציג מידע של עד שנפטר". עו"ד חדד הבהיר כי לא התכוון להכשיר את הדברים באמצעות העדה.

10:25 | קליין: שרה נתניהו אמרה לי - "אני סומכת עליך שלא תרשמי על פתק" 

עו"ד חדד התייחס לכך שהמתנות ניתנו במסגרת החברות בין נתניהו למילצ'ן, שלא הייתה ציפייה לקבלת הטבות, ושמילצ'ן לא היו אינטרסים כלכליים בחברות עם נתניהו.

עו"ד חדד הציג קטע מחקירתו של מילצ'ן, שבו הוא אמר כי לא ביקש עזרה מנתניהו בקשר לעסקיו. "אם הייתי מבקש, הוא לא היה נותן", השיב מילצ'ן בחקירה. "בשיחות הוא חושב שהוא - אני לא מזלזל בזה - שהוא מגן על הישות היהודית מול דוד וגוליית, האיראנים, הפצצות. אין לו פחד. הוא אמר לי שבאפריקה מצאו פיל עם עור של ביבי". 

קליין אישרה שאמרה בחקירה כי למילצ'ן אין אינטרסים עסקיים טהורים.

עו"ד חדד: "התחושה הייתה שנתניהו אדיש לאינטרסים עסקיים".

קליין: "ויחד עם זאת, כשארנון מנדנד ברמה אובססיבית, נתניהו מתקשר ושואל למה הוא דואג, כי הכול יהיה בסדר. הוא דואג לו בדרכו שלו. יש דברים שאני לא הרשיתי לארנון לעשות".

עו"ד חדד: "לא חשבת שהמעשים שלך לא חוקיים?"

קליין: "לא היינו עושים מעשה פלילי אם היינו חושבים שאנחנו עבריינים. אבל גם לא משהו להתפאר בו. בפגישה שלי עם הגברת נתניהו, היא אמרה לי ללכת לגל גפן (מפקח הבנייה שעבד אצל ג'יימס פאקר, שממנו שרה נתניהו ביקשה הצעת מחיר לשיפוץ הבית בקיסריה - נ.ש.) היא תפסה לי את היד ואמרה לי: 'אני סומכת עליך שלא תרשמי על פתק'".

10:05 | "הכוח שנתנה למילצ'ן החברות עם נתניהו היה להתקשר לטלפון הישיר"

בפתח הדיון נשאלה קליין על רכישת המשקאות. קודם לכן עבדה קליין בחברת האחים מילצ'ן, וכך נחשף אליה ארנון מילצ'ן. קליין תיארה כי בתחילה נרכשו בקבוקי שמפניה מסוג דום פריניון, שעלו סביב ה-1,200 שקל. בהמשך היא הצליחה להוריד את המחיר ל-730-740 שקל. בשנת 2008 הם עברו לרכוש יין מסוג רוזה, שעלותם כ-200-260 שקל. פאקר היה מספק יין רוזה ולא שמפניות. "במקביל לכמויות רכשנו גם שמפניה מבעבעת ישראלית של גמלא, שהייתה אך ורק לשימוש של ארנון מילצ'ן". קליין העירה זאת כדי להסביר כי במקביל לשמפניות שנרכשו עבור בני הזוג נתניהו, נרכשו גם שמפניות למילצ'ן.

ג'יימס פאקר / צילום: Associated Press, Kin Cheung

עו"ד חדד הציג חשבוניות של השמפניות משנת 2008: בין בקבוקים בודדים ועד 72 ברכישה אחת. עו"ד חדד הפנה למכתבו של עו"ד בעז בן-צור לתביעה, לפיו הרקע למתן הסיגרים והמשקאות נעוץ ביחסי חברות ארוכת-שנים בין ראש הממשלה לשעבר לבין מילצ'ן. קליין אישרה כי מילצ'ן מתייחס לנתניהו כחבר. עו"ד חדד הפנה את קליין לכך שאמרה כי מילצ'ן לא זקוק לבני הזוג נתניהו. קליין אישרה כי למילצ'ן לא היה אינטרסים כלכליים עם נתניהו.

עו"ד חדד טען בפני קליין כי כאשר ניתנו המתנות במשך שנים, מילצ'ן לא ידע ששנים קדימה בשנת 2014 הוא יצטרך עזרה עם הוויזה. " לכן ברור שכאשר הוא נותן את המתנות, הוא לא עושה את זה בשביל הוויזה". קליין אישרה.

עו"ד חדד: "הוא לא התכוון לקבל שום הטבה, שום הטבה רגולטורית".

קליין: "למעט ערוץ 10 שנשאר".

קליין התייחסה לדוגמה ליחסיו של מילצ'ן עם נתניהו: "היה מקרה שהיה בקיץ 2016, ארנון מוכר את ענייניו, הגיע רו"ח קפריסאי לבחון את ההשקעה שלו. ארנון מחפש את נתניהו כי הוא שמע שראש ממשלת קפריסין נמצא בפגישה עם נתניהו. ארנון אומר לי להשיג אותו. אני אמרתי - זה לא קשור לדברים שלך. הממד שארנון הרגיש יכול בלחיצת כפתור להתקשר אליו. ארנון היה יכול להוציא את נתניהו מישיבות. הכוונה אינטרסים - אני אמרתי שזה לא שוחד כי ארנון לא ציפה.

"אני סיפרתי שכשארנון מכר את החברה, אמר לו שמעון פרס למכור כדי שלא יגידו הון שלטון. מבחינת הכוח שנתן לארנון שהוא חבר של ראש הממשלה, ויכול להתקשר לטלפון הישיר. ארנון לתפיסתי לא היה צריך ממנו שום דבר. אבל כשצריך לדעת מה הוא עושה עם הוויזה אז הוא התקשר לנתניהו".

עו"ד חדד: "בשיחות הם מדברים גם על דברים אישיים. כשלארנון הייתה בעיה בכתף. את יודעת כמה פעמים הוא דיבר עם נתניהו".

קליין: "אני מודעת לזה".

קווי החקירה של עו"ד חדד

הדס קליין: "ראיתי את הנהג של מילצ'ן מעמיס ארגזי שמפניה לרכב, לא בקבוקים" 
הדס קליין: "לפעמים מילצ'ן גלגל עיניים שבני הזוג נתניהו ילכו כבר"
הדס קליין בתום העדות: "לא הופעלו עליי שום לחצים. מבחינתי חוק זה חוק"

בימים האחרונים ניסה עו"ד חדד להוכיח כי רבים מהאורחים של מילצ'ן נהנו מסיגרים ומשמפניות, ולא רק נתניהו. בנוסף ניסה חדד להראות כי קליין לא הייתה יכולה לדעת את הכמויות המדויקות של משלוחי הסיגרים ובקבוקי השמפניה, מפני שנהגו של מילצ'ן, יונתן חסון, הוא זה שביצע את המשלוחים בפועל.

כיוון חקירה נוסף היה לגבי מודעותו של נתניהו. חדד טען כי נתניהו היה מודע במקרים בודדים להעברת המתנות. בנוסף נטען כי היו מתנות הדדיות בין בני הזוג נתניהו לאנשי העסקים.

בחקירה הראשית העידה קליין על שרשרת אספקה של סיגרים ובקבוקי שמפניה מהמיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'ימס פאקר לבני הזוג נתניהו, לצד קניית מעילים, חולצות לנתניהו ותכשיטים לשרה נתניהו, כל זאת על-פי בקשות של בני הזוג.

כתב האישום בתיק 1000 מייחס לנתניהו מרמה והפרת אמונים בהיקף של 690 אלף שקל, תוך התערבות בענייניו של מילצ'ן בנושאים שונים, בהם קידום קבלת ויזה מארה"ב.

*** חזקת החפות: יודגש כי בנימין נתניהו הוא בגדר נאשם בלבד, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה