הדס קליין: "לפעמים מילצ'ן גלגל עיניים שבני הזוג נתניהו ילכו כבר"

קליין, העוזרת של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, העידה במשך שלושה ימים לגבי המתנות שנתנו המיליארדרים לבנימין נתניהו ולרעייתו בזמן שכיהן כראש ממשלה • בחקירתה הנגדית שהחלה היום, הסנגור עו"ד עמית חדד ביקש להפריך את עדותה וטען: "הכול שקר" • קליין: "שרה נתניהו ביקשה שאחתום על תצהיר שאנחנו חברות"

הדס קליין / צילום: יוסי זמיר
הדס קליין / צילום: יוסי זמיר

16:05

הבוקר (ג') נפתחה החקירה הנגדית של עדת התביעה בפרשת 1000, הדס קליין, בבית המשפט המחוזי בירושלים. הדיון הסתיים בשעות אחר-הצהריים המוקדמות ויתחדש מחר.

קליין, העוזרת של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, העידה במשך שלושה ימים לגבי המתנות שנתנו המיליארדרים לבנימין נתניהו בזמן שכיהן כראש ממשלה. על-פי האישום, נתניהו קיבל סיגרים ושמפניות בהיקף של קרוב ל-700 אלף שקל וביצע פעולות שלטוניות עבור מילצ'ן לבקשתו, ובין השאר סייע לו בחידוש הוויזה שלו לארצות-הברית. 

במהלך החקירה הנגדית היום, סנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, ניסה להפריך את קו התביעה. 

הדס קליין בתום העדות: "לא הופעלו עליי שום לחצים. מבחינתי חוק זה חוק"
מה ידע נתניהו על השמפניה הוורודה ומה הניע את מילצ'ן? סיכום היומיים הראשונים לעדות הדס קליין

14:15 

"זו העבודה שלי לייפות את היחס כלפי שרה נתניהו"

עו"ד חדד, המבקש לטעון כי הקשרים בין הדס קליין לבין שרה נתניהו היו חבריים ולבביים, הציג בבית המשפט הודעה ששלחה קליין לשרה נתניהו בפברואר 2015, בה היא כותבת לה: "בוקר טוב ושבת שלום. שמחתי מאוד להיפגש ולראותך אתמול, כתמיד. ארנון ביקש שאעביר לכם את שיעורי הבית ששמעון (הבן הקטן של ארנון מילצ'ן, א"ג) המתוק הכין. מדהים! נשיקות ושבת שלום".

עו"ד ‏קליין הגיבה ואמרה לעו"ד חדד: "אתה מיתמם. אני עובדת עם אנשים שחשובים לארנון (מילצ'ן). אני לא יכולה להיות 'נאסטית' מול שרה. זה חלק מהעבודה שלי. זו הפרנסה שלי. חשוב לארנון שנהיה מאוד נחמדים לזוג נתניהו. זה סגנון הדיבור. תשאל את ארנון מה הוא אמר על הזוג נתניהו. אתה לא רוצה שאני אספר, כי אז תגיד שזו רכילות".

‏לדברי קליין, באותו יום היא העבירה שני ארגזי שמפניות לשרה נתניהו, והיא ניסתה להחתים אותה על תצהיר לצורך התביעה של מני נפתלי.

עו"ד חדד שאל את קליין על עמדותיה הפוליטיות. קליין כעסה ואמרה שזה לא קשור, והוסיפה: "שרה נתניהו התקשרה כדי לוודא שכולנו מצביעים לנתניהו. מה זה קשור בכלל?"

ראש הרכב השופטים, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, אמרה לקליין שהיא לא חייבת לענות על השאלות הללו בנוגע לעמדותיה הפוליטיות. 

בהמשך החל עו"ד חדד לחקור את קליין על האנשים שהיא עוקבת אחריהם בטוויטר, על-מנת להראות שהיא שמאלנית שמעוניינת להזיק לנתניהו. 

עו"ד חדד: "את עוקבת אחרי אור כרמי ואביעד גליקמן בטוויטר. את עוקבת בטוויטר גם אחרי יהודה שפר". 

קליין: "הוא חבר של בעלי מהצבא. מה אתה רוצה?"

עו"ד חדד: "את עוקבת גם אחרי אורלי בר לב". 

קליין: "יכול להיות". 

עו"ד חדד: "את לא עוקבת אחרי אף פוליטיקאי מהליכוד".

קליין: "נו?" 

עו"ד חדד: "את עוקבת אחרי 15 פוליטיקאים אחרים".

קליין: "נו, אז מה?"

עו"ד חדד: "את עוקבת אחרי רונן צור". 

קליין: "נו?" 

עו"ד חדד הראה שקליין נתנה "לייק" להתבטאות של רונן צור נגד נתניהו על רקע אסון מירון ואירועי "שומרי החומות".

‏קליין: "נאלצתי לבטל את חברותי במפלגת העבודה, כי עו''ד בעז בן-צור אמר לי שזה נראה לא טוב".‏

עו"ד חדד הציג לקליין הודעה שהיא שלחה לשרה נתניהו, בה איחלה לה מזל טוב ליום הנישואים.

קליין: "תשאל את עצמך למה שלחתי את ההודעה ואיך אני בכלל יודעת שיש להם יום נישואים. אני לא עוקבת אחרי העיתונים כדי לדעת מתי יום הנישואים. אתה יודע מה קרה כשלא שלחתי לה מזל טוב? מילצ'ן התקשר אליי ואמר ששרה מקללת אותי".

עו"ד ‏חדד הציג הודעה אחרת ששלחה קליין לשרה נתניהו, בה כתבה: "שולחת אהבה ממרחק גאוגרפי אבל מקרבה גדולה בלב".

עו"ד חדד: "שיקרת?"

קליין: "אהבה היא מושג רחב. אני לא מרגישה אהבה כלפיה. יש בה גם תכונות טובות כמו חמלה. זו העבודה שלי לייפות את היחס כלפיה, כמו שארנון אמר לה דברים שהוא לא האמין בהם, ומאחורי הגב הוא אמר שאין ברירה".

"לפעמים מילצ'ן גלגל עיניים, שילכו כבר" 

עוד אמרה קליין: "לפעמים ארנון גלגל עיניים כדי שבני הזוג נתניהו ילכו כבר. אז מה אתה רוצה? שאני אכתוב לה דברים כאלה? אנשים שולחים אימוג'ים של לבבות, אז זה אומר שצריך לפרש את זה כאהבה גדולה?"

חדד: "את אוהבת אותה?"

קליין השיבה: "לא", אך הסכימה לומר שהיו לה רגשות חיבה.

עו"ד חדד הציג התכתבות וואטסאפ של שרה נתניהו ושל קליין. קליין כתבה לה שזה נורא ומרתיח הסיפור של v15 ומה שנוני (ארנון מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות") עושה.

קליין: "ארנון אמר בשיחת טלפון לשרה נתניהו שהוא יארגן אוטובוס מבית ינאי כדי שכולם יצביעו לליכוד. הוא סיפר לה סיפורים, ואני גם סיפרתי לה סיפורים. הגבתי לשרה מה שרצתה לשמוע".

12:05

"כששרה הגיעה, מילצ'ן אמר לי להוריד מהר את כל התמונות האחרות מהקירות"

עו"ד חדד לקליין: "את צריכה לבוא עם הטלפון שלך לחקירה".

קליין: "בפעם הבאה".

עו"ד חדד: "בפעם הבאה שתפלילי ראש ממשלה".

קליין: "זו הערה נבזית".

עו"ד חדד: "את אמרת על התמונה של אמנדה מילצ'ן ושרה נתניהו מחובקות שהן שתי הבלונדיניות האהובות עלייך".

קליין: "אני? אין דבר כזה. תראה לי שכתבתי דבר כזה".

עו"ד ‏חדד: "יש בבית של מילצ'ן תמונה של שרה נתניהו ואמנדה מילצ'ן מחובקות".

קליין: "אתה רוצה שאספר שכאשר מילצ'ן אמר לי ששרה נתניהו מגיעה, הוא נתן לי הוראה להוריד מהר את כל התמונות האחרות מהקירות, את התמונות עם שמעון פרס ואנשים נוספים?"

11:45

"חשתי שזורקים אותי מתחת לגלגלי האוטובוס כדי להציל את מילצ'ן"

בתחילת עדותה היום של הדס קליין ביקש התובע, עו"ד אלון גילדין, כי הסנגור של נתניהו, עו"ד עמית חדד, יבהיר ויצהיר כי אף אחת מן השאלות שתישאל קליין אין מקורה בהפרת חיסיון עורך דין-לקוח;  זאת לאור העובדה שהעדה קליין יוצגה בעבר על-ידי סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן-צור. 

הסנגור חדד התקומם על השאלה, טען כי מדובר בספין של הפרקליטות, והבהיר כי לא היו דברים מעולם.

‏בהמשך עדותה היום אמרה קליין: "אני מבקשת להסיר את החיסיון שלי עם עו"ד בן-צור בעניין הזה (טיסה ללונדון)".

עו"ד חדד: "אין הסרת חיסיון לשיעורין".

קליין: "אין בעיה. אין לי מה להסתיר".

קליין סיפרה כי אמרה לעו"ד בן-צור: "אני חשה שאתם זורקים אותי מתחת לגלגלי האוטובוס כדי להציל את מילצ'ן, עם תיאורים לא נכונים ביחס למערכת היחסים עם משפחת נתניהו".

לטענתה, עו"ד בן-צור ניסח מכתב ליועמ"ש עם תיאורי קשר חברי שלה עם שרה נתניהו וכו'. לדבריה, היא התייעצה עם עו"ד גיורא אדרת, שעזר לה לשנות את הניסוחים. 

לדברי קליין, "כשמילצ'ן נחקר, טסתי עם בן-צור ללונדון. ברגע שארנון (מילצ'ן) הפך להיות חשוד, חשתי בצורה מסוימת שאני מתחילה להינזק מזה, מהבחינה שבסופו של יום הוא המשלם לבן-צור, וצריך לשמור על ארנון. התחלתי לחוש בכך כשבאחת השיחות בן-צור אמר שהוא דיבר עם התובעת ליאת בן-ארי. הוא רצה לומר 'שהדס תלך להתראיין ולספר למה לא היה שוחד'. הרגשתי שאני נכנסתי למקום שאני לא אמורה להיות בו.

‏"נשלחה אליי טיוטת מכתב ליועמ"ש שאמורה להיות בשמי ובשם מילצ'ן. ראיתי שהמכתב אומר ברובו 'כל מה שהם עשו, עשו ביחד ארנון והדס; כל מה שבלמו, בלמו יחד. הם חשים כעס רב על צורת החקירה, וביום מן הימים הם יתבעו. בני הזוג נתניהו היו חברים'. לא אהבתי את המכתב ששלח בעז בן-צור מטעם ארנון ומטעמי.

"התייעצתי עם עו"ד אדרת. הוא עזר לי להוריד את הפסקאות... קיבלתי הודעה זועמת שאני לא מוכנה לשכב על הגדר ולהתראיין ב'עובדה' ולהזים את עניין השוחד. ארנון צלצל ואמר: 'אני מתפלא עלייך'. נוצר מתח בנינו. לכן אמרתי שאני מבינה שכדי להציל את ארנון, זורקים אותי מתחת לגלגלי האוטובוס.

"אמרתי לארנון: 'אני מבקשת לקבל עורך דין אחר'. בן-צור התחיל איתי וייצג גם את ארנון. ארנון אמר: 'יש פה משהו'. צלצלנו לבן-צור וביקשנו להפריד את הייצוג או להרחיב את הצוות". 

פאקר נהג לזרוק את הטלפונים לבריכה

עו"ד חדד עימת את קליין את העובדה שהיא החליפה הרבה טלפונים בתקופה קצרה. קליין בתגובה סיפרה כי פאקר נהג לזרוק את הטלפונים ואת האייפדים שלהם לבריכה והיה שובר להם אותם בגלל מצבו והפחדים שהיו לו.

עו"ד חדד: "זרקת את הטלפונים לבריכה. את השמדת אותם. דאגת שהטלפונים לא יהיו בחקירה".

קליין: "אני לא אתן לך לטעון דבר כזה. אתה הכפשת אותי. מעולם לא זרקתי טלפון או השמדתי טלפון".

עו"ד חדד: "אני אומר לך שגברת נתניהו קנתה לפאקר מתנות בהיקפים משמעותיים. לא כמו שאת טוענת".

קליין: "אני לא מכירה, לא זוכרת".

עו"ד חדד: "לא בהיקפים שפאקר קנה. כמובן לא כמו פאקר, קשה לעמוד ברמות של מיליארדר כשאת אדם פרטי".

עו"ד חדד הציג התכתבות של פאקר עם קליין מנובמבר 2015, בה פאקר כתב לקליין ששרה נתנה לו 'wonderful presents', והוא מבקש שתגיד לה שהוא אסיר-תודה על כך.

קליין אמרה שהיא לא זוכרת את האירוע ומה המתנה המדוברת, ושהיא גם לא זכרה חלק מהמתנות ששרה נתניהו דרשה או קיבלה. 

10:45 

"שרה ביקשה שאחתום לה על תצהיר שאנחנו חברות. סירבתי" 

הסנגור עו"ד חדד טען כי האמת שונה לגמרי מהדברים שהציגה קליין בחקירתה הראשית, וכי חלק מהדברים שהיא אמרה אינם אמת. לטענתו, הדברים יוכחו בהמשך באמצעות ראיות חפציות ועדויות נוספות.

עו"ד ‏חדד לקליין: "את העדת שחוץ ממחזיק מפתחות וצעצוע מהפיראט האדום, משפחת נתניהו לא נתנה שום מתנה חזרה למילצ'ן ולפאקר".

קליין: "על-פי מה שאני ראיתי - נכון". 

עו"ד חדד: "אני אראה לך שהכול שקר".

קליין: "יבוא יונתן חסון, הנהג, ויעיד אותו דבר".

עו"ד חדד: "הוא מספר סיפור אחר לגמרי".

עו"ד ‏חדד טען בחקירה הנגדית כי היקף המתנות בכל פעם היה נמוך בהרבה מכפי שתיארה קליין. " מדובר היה בשניים-שלושה בקבוקי שמפניות בכל פעם. לא שלושה ארגזים. זו גרסה כבושה, לא העדת את זה במשטרה. גם הטענה שלך שכל פעם העברת שתי קופסאות סיגרים - היא גרסה כבושה. הכול נסתר משורה ארוכה עדים וראיות חפציות. החישוב שלך הוא במקרה הטוב רשלני ורצוף סתירות".

קליין בתגובה הבהירה כי היא עומדת מאחורי גרסתה. עו"ד חדד טען כי בדיקה שנעשתה על-ידי אם הבית של מילצ'ן העלתה כי הסכומים נמוכים בהרבה מאלה שהוצגו על-ידי קליין, וכי המסמך הזה כלל לא נתפס על-ידי המשטרה ולא הפך לחומר חקירה.

קליין אמרה כי לא ראתה את המסמך הזה. לדבריה, "באתי לשרה נתניהו עם שני ארגזי שמפניה. שרה אמר לי באותה הזדמנות שנוני (מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות") שוחט אותה עם המימון של מני נפתלי, ולכן היא ביקשה שאחתום לה על תצהיר שאנחנו חברות. סירבתי". 

"מאחורי הגב מילצ'ן שאל אם משפחת נתניהו מתכוונת לפתוח חנות חינאווי"

עו"ד חדד: "את הצגת מצג של חברות עמוקה בינך לבין שרה נתניהו".

קליין: ל"א נכון. אני משתדלת להיות אדם נחמד. הייתה צביעות".

עו"ד חדד: "האם העבודה שלך הייתה להיות צבועה?"

קליין: "כן, להיות נחמדה גם כשהדברים לא נראים לי".

עו"ד חדד: "אני אומר שאת ומילצ'ן הצגתם מצג שהמתנות ניתנו מתוך חברות ואהבה".

קליין: "אני לא ראיתי שמילצ'ן מציע לשרה לקנות לה תכשיטים. מאחורי הגב מילצ'ן שאל אם משפחת נתניהו מתכוונת לפתוח חנות חינאווי אחרי סיום הכהונה של נתניהו כראש ממשלה".

עו"ד חדד: "אני אומר לך שאת אמרת לשרה ב-2015 שמילצ'ן מבקש להעביר לנתניהו מתנות ליום הולדתו".

קליין: "לא זוכרת. תראה לי".

עו"ד חדד: "לפי שעה הוא לא הביא הוכחה לכך. אני אומר לך שאת בעצמך קיבלת מתנות בשווי רב מפאקר וממילצ'ן".

קליין: "אני עובדת אצלם. אני צריכה לדווח שקיבלתי תיק מפאקר כשאני עובדת שלו? אני עובדת ציבור? אני לא חייבת דיווח לציבור. אגב, פאקר הציע לקנות לי תכשיט מאוד יקר, וסירבתי.‏ קיבלתי מתנות משני המעסיקים שלי, לא מאנשים אחרים. פאקר רצה לקנות לי נסיעה למלדיביים לשבוע ימים ליום הולדת 50 שלי, ולא מימשתי את המתנה. מותר לי, אך לא עשיתי את זה".

עו"ד ‏חדד: "לך ולמשטרה יש אינטרס משותף להשחיר את פני משפחת נתניהו ולהשחיר את אופן קבלת מתנות למשפחת נתניהו. אני אומר לך שאם תחזרי בך עכשיו, יהיה לך יותר נעים, כי הכול ייחשף".

קליין: "נו באמת, אני עשיתי יד אחת עם המשטרה?" 

9:35 

מנגנון מסודר ושיטתי של מתנות

בשלושת הימים הראשונים לעדותה תיארה קליין ממקור ראשון מנגנון מסודר ושיטתי במסגרתו נקנו ונמסרו לבני הזוג נתניהו כמויות גדולות של סיגרים ושמפניה ורודה. במקביל הוגשו חשבוניות שנאספו בנוגע לרכישות. בדיון הקודם הוצגה התכתבות בין קליין לאם הבית של פאקר, במהלכה כתב קליין: "שימי בשקית שחורה את 4 הבקבוקים ותסגרי את השקית. ליד הדלת של המטבח בחוץ. היא תבוא לקחת. שמתי שם שקית. רק להכניס ולקשור היטב שלא יראו כלום", והוסיפה: "רק לקשור פליז. היא מתה מפחד".

קליין העידה על כמויות הסיגרים והשמפניות. היא תיארה כי בחודש קנו בחנות אחת בשווי של 6,000 עד 8,000 שקל. "נתניהו ביקש ממני מעטפה או שקית כשהיה אצלי בבית ינאי. תמיד כשהיינו בבית ינאי, הוא היה אומר 'תביאי שקית שניקח את הסיגרים', כי הולכים לאורך כל הדרך, ויש שכן שמסתכל. אם לא הייתה שקית, היינו שמים במעטפה לבנה".

לגבי רעייתו של נתניהו, קליין סיפרה כי "שרה ביקשה שאם הבית תמצא שקיות אטומות. שמפניות זה קרטון, אז צריך משהו גדול ומאסיבי, אז נשמרה הדיסקרטיות. היינו קושרים בשקיות ומעבירים. הרחוב קטן ושקט".

בנוסף, קליין תיארה רכישת תכשיטים עבור שרה נתניהו, בהם צמיד עם יהלומים ב-46,500 דולר. לדבריה, נתניהו ביקש התכשיט היקר כמתנה ליום נישואיהם. "אמרתי לא. למחרת התקשר אלי איאן מוריס, העוזר של פאקר, ואמר 'קניתי תכשיט מדהים לגברת נתניהו', ואמר לי את הסכום. אני נרעשת. הוא אומר לי 42 אלף דולר (לא כולל מע"מ). סכום מטורף".

בסיום עדותה אתמול (ב') אמרה קליין: "לא הופעלו עליי שום לחצים. הלכתי נגד כל האינטרסים שלי, אבל מבחינתי חוק זה חוק. עשיתי את מיטב יכולתי לדייק לדעת. אני נושאת בעול הפרנסה. אני שמחה שיכולה להרשות לעצמי. לא יודעת מה ילד יום. לי היה ברור מה צריך לעשות".

כעת - לאחר שלושה ימי חקירה ראשית של קליין, בהם היא העידה כאמור על קו אספקת מתנות בדמות שמפניות, סיגרים וביגוד יוקרתי לנתניהו ולרעייתו - סנגורו של נתניהו ינסה להפריך את קו התביעה.

בעוד שקליין העידה על מתנות בשווי מאות אלפי שקלים לאורך השנים, הסנגור עו"ד עמית חדד יבקש להפריך את עדותה בכמה נקודות: כמות המתנות נמוכה במידה ניכרת, והשווי איננו מתקרב ל-700 אלף שקל; לנתניהו לא הייתה מודעות לחלק ניכר מן המתנות שקיבלה רעייתו שרה; נתניהו קיבל חוות-דעת משפטית של עו"ד יעקב וינרוט שהתירה לו את התנהלותו ואת יחסיו עם מילצ'ן; המתנות לא היו חד-צדדיות, אלא מערכת יחסים של נתניהו ומילצ'ן הייתה הדדית. 

*** חזקת החפות: יודגש כי בנימין נתניהו הוא בגדר נאשם בלבד, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.