גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עדות הדס קליין: ההגנה הגיעה להישגים, אבל הם לא ימנעו הרשעה

הדס קליין, העוזרת של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, סיפקה בעדותה מבט מבפנים על קו אספקת המתנות כהגדרתה לבני הזוג נתניהו ● אלא שחקירתו הנגדית של עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, חשפה כי הגם שמדובר ב"עדה מן החלומות" מבחינת התביעה, עדותה מוגבלת בכל הנוגע להיקף המדויק של הסיגרים והשמפניות שהועברו

הדס קליין בעדותה בבית המשפט / צילום: ניצן שפיר
הדס קליין בעדותה בבית המשפט / צילום: ניצן שפיר

בתום 7 ימים על דוכן העדים, הדס קליין, העוזרת של המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, מצטיירת כעדה אמינה, החלטית, שמנסה לדייק את תשובותיה ולא נכנעת למניפולציות שבחקירה הנגדית.

קליין סיפקה מבט מבפנים על קו אספקת המתנות כהגדרתה לבני הזוג נתניהו ועמדה על כך שראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ידע על העברת המתנות, כולל השמפניות שהועברו לרעייתו שרה. היא גם העידה כי מילצ'ן נהנה מקרבתו לנתניהו ומהמעמד של מי שיכול להוציא את נתניהו מכל ישיבה בלחיצת כפתור. 

אלא שחקירתו הנגדית של עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, חשפה כי הגם שמדובר ב"עדה מן החלומות" מבחינת התביעה, עדותה מוגבלת בכל הנוגע להיקף המדויק של הסיגרים והשמפניות שהועברו לבני הזוג נתניהו. זאת מכיוון שאף אחד מהמעורבים לא ניהל רישום בזמן אמת על החלק שעבר מתוך כלל השמפניות שנקנו. בעניין הסיגרים, קליין עומדת על כך שרובם המוחלט נקנה עבור נתניהו. 

הדס קליין: מילצ'ן נדנד באובססיביות לגבי הוויזה. נתניהו אמר שיהיה בסדר
הדס קליין: "ראיתי את הנהג של מילצ'ן מעמיס ארגזי שמפניה לרכב, לא בקבוקים"
הדס קליין: "לפעמים מילצ'ן גלגל עיניים שבני הזוג נתניהו ילכו כבר"

בדיון האחרון, ערב היציאה לפגרת בתי המשפט, תקף עו"ד חדד את הכמויות שהתביעה בחרה לציין בכתב האישום. בשלב זה הוא לא ניסה לפגום במהימנותה של קליין, כפי שעשה בימי החקירה הראשונים כאשר עסק בחשבון הטוויטר של העדה. הוא חזר והבהיר לה כי אין לו טענות כלפיה. למעשה, הוא שמר את התותחים הכבדים לרגע האחרון לפני שהצדדים מתפזרים לחודש וחצי, והצליח לסדוק במעט את היקף סכומי המתנות בהם מואשם נתניהו.

הכוונה ב"מעט" היא לסכום של 184 אלף שקל מתוך 690 אלף שקל המיוחס לנתניהו. לעו"ד חדד נותרו עוד לפחות 4 ימים לחקירה הנגדית, והוא ימשיך לנסות לפרק את הסכומים על-מנת למזער את היקף המתנות.

184 אלף שקל על שמפניות: כמה מתוך זה הגיע לשרה נתניהו?

נתניהו מואשם כי בעת שכיהן כראש ממשלה, הוא קיבל מתנות מחבריו המיליארדרים פאקר ומילצ'ן בהיקף של כ-690 אלף שקל, אך לא נמנע מלהתערב בענייניו של מילצ'ן ולסייע לו.

סכום זה כולל כאמור 184 אלף שקל בהם נרכשו שמפניות על-ידי מילצ'ן עבור שרה נתניהו. הפרקליטות הגיעה לסכום זה לאחר שחישבה 65% מכלל השמפניות שנקנו בין השנים 2011-2016 על-ידי מילצ'ן. למה 65%? כי כך העריכה קליין בחקירתה במשטרה. אין ראיות מעבר להערכתה של קליין. אף אחד לא ערך רישום בזמן אמת, ולכן גם לא היה לחוקרים דרך לאמת את ההערכה.

עו"ד חדד חשף את העובדה שבנקודה זו, כתב האישום מסתמך על הערכה בלבד, ושקליין מראש, כבר במהלך החקירה, הבהירה זאת. הוא הראה איך חוקרי המשטרה לחצו עליה למסור הערכה. קליין התקשתה להעריך, באופן טבעי. היא סיפרה כי חלק מהשמפניות נקנו לטובת משפחת מילצ'ן לצורכי אירוח, אך מרבית הבקבוקים נקנו עבור שרה נתניהו.

"אתה יודע שזה לא מתמטיקה. אני לא רוצה להתחייב למשהו. באמת, אני חוששת מזה", אמרה קליין לחוקר המשטרה. אך כשהחוקרים התעקשו, היא העריכה כי מדובר ב-65%, כשציינה בתחילה 70%, ובחקירה אחת גם אמרה 60%. "אני מפחדת מאי-דיוק בעניין הזה. אני לא רוצה שתגידו אחר-כך 'אמרת וזה לא'", הוסיפה.

כאמור, אף אחד לא יודע מה ההיקף האמיתי המדויק. אין דרך לשחזר אותו היום, וגם בשנת 2016 לא ניתן היה. המשפט הפלילי דורש הוכחה ברמה הגבוהה ביותר, "מעל לכל ספק סביר", ולכן יש משמעות רבה לכך שנסמכים כאן על הערכה. גם אם מדובר בעדה אמינה, בעלת היכולת הגבוהה ביותר להעריך, כמי שהייתה זו שהוציאה לפועל את העברת המתנות.

"מי יכול לשער השערות על 5 שנים?", טען עו"ד חדד בלהט, ונראה כי גם השופטים התרשמו מטענתו. הטיעון הוביל "לבחון" את קליין האם היא יכולה להעריך את מספר המפגשים בהם הגיעו המיליארדרים עם מתנות לבלפור. היא הסבירה כי היום, בשנת 2022, אין לה יכולת להעריך זאת, והשופט משה ברעם תהה איך היא יכלה להעריך כמה שמפניות הועברו, אך מפגשים לא. "אלמלא עדותה אנחנו נמצאים בערפל לגבי החלוקה?", שאל השופט עודד שחם, והתובע, עו"ד אלון גילדין, הבהיר כי אכן זו הראיה היחידה לשימוש שנעשה בכמויות השמפניה שנקנו על-ידי מילצ'ן.

אלא שהצלחה זו של ההגנה לא תמנע מבית המשפט לקבוע בסופו של יום כי כמויות גדולות ומשמעותיות מאותן שמפניות הועברו לשרה נתניהו, לבקשתה. גם אם יתקשו השופטים לקבוע כמות כפי שצוין בכתב האישום. היקף המתנות, ככל שנתניהו יורשע, עשוי להשפיע על העונש.

באשר לסיגרים, אלה מהווים חלק משמעותי מהסכום הכולל ועומדים על 267 אלף שקל ממילצ'ן ו-145 אלף שקל מפאקר. קליין איתנה בדעתה כי הסיגרים ברובם המוחלט נקנו עבור נתניהו. "כל הסיגרים נרכשו לנתניהו. באריזות סגורות. חד וחלק", השיבה קליין בהחלטיות על ניסיונו של עו"ד חדד לטעון כי הסיגרים נקנו גם לצורכי אירוח.

טיעון אחר של עו"ד חדד היה נסיבתי. הוא הציג חשבוניות לפיהן נקנתה כמות עצומה של בקבוקי מים - 4,000 בקבוקים, רובם של חצי ליטר, בתקופה של חודשיים וחצי. הוא גם הראה באופן חלקי כי בחלק מהמקרים שמילצ'ן לא היה בארץ לא נרכשו משקאות. לטענתו, נתון זה מלמד כי כלל המשקאות שנקנו לבית מילצ'ן נועד לצורכיהם האישיים שלו ושל משפחתו ולאירוח. בכך הוא ביקש להשליך על היקף השימוש בשמפניות.

קליין דחתה את הטענה. לדבריה, לא ניתן להשוות בין צריכת בקבוקי המים לבין השמפניות. "זה לא קשור בכלל. אני לא מוצאת בזה רלוונטיות", אמרה. השופט שחם תהה על התזה והעיר כי קליין לא מוסיפה אם יש מקום לשקול אותו.

טענת ההסתמכות על עצת עורך דין

קו ההגנה המרכזי של נתניהו, מראשית הדרך, היה שהוא התייעץ עם עורך דינו יעקב וינרוט ז"ל, שנפטר בעיצומה של החקירה. המשטרה הספיקה לגבות עדות מעו"ד וינרוט, וחלקה הוצג אתמול (ג') בבית המשפט. לדברי עו"ד וינרוט בחקירה, הוא אמר לנתניהו כי אם המתנות ניתנות "מתוקף מעמדך כחבר ולא כאיש ציבור, אתה לא חייב לדווח על זה". הוא הזכיר בקבוקי יין, סיגריות וארוחות. קליין העידה כי בני הזוג נתניהו אמרו לה כי מותר לקבל מתנות מתכלות, הכול חוץ מדירה. כלומר, נתניהו היה מודע לבעייתיות בקבלת המתנות.

על פניו נראה כי טענת ההסתמכות לא עומדת בכללים שנקבעו על-ידי בית המשפט העליון. ההגנה מחייבת כי המתייעץ יציג את כל העובדות, כאשר האופציה הרצויה היא להתייעץ עם רשות מוסמכת. נתניהו יידרש להסביר למה פנה לעורך דין פרטי ולא ליועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו.

העדים שיעידו אחרי קליין יהיו מעניינים וישלימו את התמונה: יונתן חסון, שהיה הנהג של שני המיליארדים, יוכל לשפוך אור על כמות השינועים של השמפניות; שני קוסקס, אם הבית של פאקר, תתייחס לרכישות שנעשה על-ידי פאקר; וכמובן עדותו של מילצ'ן שצפוי להעיד בהמשך. 

*** חזקת החפות: יודגש כי בנימין נתניהו הוא בגדר נאשם בלבד, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל