גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לעבוד, לקנות ולבלות מתחת לבית: תור הזהב של המסחר השכונתי

לא עוד ערי שינה: גופי התכנון משנים את הגישה כלפי החיים בשכונות העירוניות, ובכל אחת מארבע השנים הקרובות ייבנו בהן 10 מרכזי מסחר לפחות ● כל מרכז יהיה נגיש למשקי הבית המתגוררים במרחק 3-5 דקות נסיעה ממנו, כולל זמן חניה, או עד 300-500 מטר הליכה

שילוב מגורים ומסחר בשכונת נאות שמיר ביבנה (פרויקט של רמי שבירו) / צילום: דבורה רוקין
שילוב מגורים ומסחר בשכונת נאות שמיר ביבנה (פרויקט של רמי שבירו) / צילום: דבורה רוקין

הכותב הוא מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי־שיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות'

לאן צועד ענף הקמעונאות והשיווק? מהן המגמות החדשות שיאפיינו אותו, ומהן המגמות שצפויות להיכחד? מיהם השחקנים שישרדו את קצב השינויים המהיר? המדור ינתח את המצב בענף ואת העתיד שמצפה לו. לפניות ותגובות: tamir@c-bs.co.il

חלק ממרכזי הערים והרחובות בישראל הופכים למקום שבו הולך הרגל הוא "המלך", ולא המכונית. במקביל, הולך ומתממש העיקרון שלפיו 5 הל' - לגור, לעבוד, ללמוד, לקנות ולבלות - נמצאים באותו מרחב. 

בעקבות כך, גופי התכנון והתושבים מבקשים עתה לשנות גם את המרחב השכונתי. המטרה היא לקרב ולהגדיל את היצע שטחי השירותים, המסחר, הבילוי והפנאי אל "מתחת לבתים", כך שניתן יהיה להגיע אליהם גם ברגל. 

סמוטריץ' הציע למנכ"ל קוסטקו להגיע לישראל. האם המודל שלה בכלל מתאים לארץ? 
הביקוש גובר, והמטוסים הגדולים ביותר בעולם מוצאים את דרכם חזרה לשמיים 

כיום, כ־23% מהיצע שטחי המסחר בישראל פועלים בשכונות, כ־7% במרכזים שכונתיים ו־16% ברחובות בשכונות. הצפי הוא שבמקביל להרחבת היצע שטחי המסחר בשכונות, ייפתחו חללי עבודה משותפים שכונתיים, במעין Mini WeWork, כפי שניתן לראות גם בבתים משותפים חדשים שנבנים לאחרונה בניו יורק. כל זאת נתמך גם בדרישות גופי התכנון לייצר רחובות של נדל"ן מניב ברחובות כל השכונות החדשות.

כאן נתאר את המצוי ואת הצפוי במימוש החזון הזה, את ההשלכות על הרגלי הצריכה וההתנהגות שלנו ואת הדרך למימוש בפועל של מסחר ברחובות.

חנה, קנה וסע

בתקופת הקורונה ולאחריה השתנו הרגלי הצריכה וההתנהגות של הישראלים. יותר ויותר אנשים נמצאים וצועדים ברחובות, כאשר בעיית העומס בכבישים מרחיקה ודוחה את הרצון לנסוע רחוק אל חנות או אל שירות שניתן לצרוך קרוב לבית. 

גם רמת החיים שעולה, והרגישות למחיר שקטנה אצל חלקים הולכים וגדלים באוכלוסייה, משחקות תפקיד. לצד זאת ישנה שיטת העבודה ההיברידית, שמייצרת ביקוש למשרדים במרחב הקרוב, ותחושת חוסר הזמן התמידית. כל אלה ביחד הופכים את הרחוב ואת המרכז השכונתי למקום מבוקש בחיי היומיום.

גופי התכנון ברמות השונות מבקשים לייצר "שכונות" המתאימות להולכי רגל ולרוכבי אופניים, גם במטרה להפחית ככל הניתן את השימוש ברכב הפרטי, וגם כדי למנוע הקמה של ערים ושכונות המשמשות רק לשינה.

כך, למשל, בחריש הוסיפו 200 אלף מ"ר של שטחי מסחר ברחובות. בתוכנית שדה דב קיים היצע של שטחי מסחר ושירותים במפלס הרחוב או "מלווה רחוב" של כ־140 אלף מ"ר (פי 7 מגודלו של קניון רמת אביב), וברובע החדש המתוכנן בקריית עקרון מתכננים "רחובות מסחריים".

כתוצאה מכך, בחמש השנים האחרונות יותר ויותר חברות נדל"ן מתכננות, רוכשות ובונות מרכזים ורחובות שכונתיים. במקביל ניתן לראות חברות ש"רוכשות" רחובות, כמו חג'ג' באיינשטיין בתל אביב ומור בחריש.

מרכז שכונתי הוא בהגדרתו מקום המתוכנן לספק אפשרות צריכת שירותים וקנייה יומיומית, נוחה לקהלי יעד, במתכונת של "חנה, קנה וסע", ושמגיעים אליו ברגל או בנסיעה ייעודית.

קהלי היעד של המוקד השכונתי הם משקי הבית המתגוררים במרחק 3-5 דקות נסיעה אליו, כולל זמן חיפוש חניה, או עד 300-500 מטר הליכה אליו. כלומר, הוא נמצא במרכז השכונה הגרביטציוני, נגיש ובעל נראות מיטבית, ממוקם על רחובות ראשיים, ולאורכו קיימת זרימה של אנשים.

במוקד השכונתי ובצמוד אליו יימצאו פעילויות עירוניות (מתנ"ס, בתי ספר, ספריה, פארק ומתקני ספורט ופנאי), משרדים ושירותים (כמו קופות־חולים ומרכזי רופאים) וכן חללי עבודה משותפים. מבחינת מסחר, העוגן העיקרי הוא סופרמרקט, מעדניות וחנויות מזון מתמחות וכן חנות פארם.

בנוסף, ניתן למצוא חדרי כושר/סטודיו לעיצוב הגוף, ניקוי יבש, ספרים, מתנות, כלי מטבח ועיצוב הבית, סלולר, אופנת בסיס ולעתים אף חנות מעצבים ייחודית. בתחום ההסעדה יימצאו אוכל מוכן, מזון מהיר, שירותי שליחים, בתי קפה ומסעדות - כל אלה תופסים נתחים הגדלים משמעותית.

הדוגמה של נרקיסים

שכונת נרקיסים נבנית בסמוך למחנה צריפין ובאר יעקב, וצמודה גם לשכונת נוריות שבבנייה. השכונה נמצאת בקצה העיר ומנותקת ממנה, כלומר רק מי שיגור בה, יגיע אליה. היא אינה בדרך למקום אחר, ומתבססת על ביקוש מקומי ושכונתי בלבד. בשכונה ובסביבתה יתגוררו כ־15 אלף משקי בית - גודל של "עיר קטנה".

התכנון כולל שדרה עם חזיתות מסחר בגודל של כ־13 אלף מ"ר עיקרי, בתמהיל במיצוב גבוה, כאשר חלק מהשטחים כבר שווקו. ברם, יהיו מעט מקומות חניה במתכונת "חנה, קנה וסע". במרכז השכונה ייבנה מרכז גינדי & שבירו, שבו כ־6,000 מ"ר של שטחי מסחר בשתי קומות, ומעליהם מגדל משרדים ובית מלון. בנוסף, בשכונת נוריות הצמודה תוכננו כ־10,000 מ"ר של שטחי מסחר, מרביתם בחזיתות מסחר "קטנות".

בשנת 2032 כוח הקנייה במרחב השכונתי יעמוד על כ־39 מיליון שקל בשנה בהנחת משק סגור, ובהינתן אכלוס מלא של נרקיסים ונוריות. בניכוי הקניות באונליין ובחו"ל, יהיה מדובר בכ־33 מיליון שקל. מרחב הביקוש השכונתי יוכל לתמוך בפועל רק ברבע מההיצע שתוכנן.

תמיר בן שחר / צילום: ארז בן שחר

צפוי גידול בביקוש למשרדים במרחב השכונתי, מאחר שאחרי הקורונה חלק מהעובדים לא חזרו ולא חוזרים למשרדים הגדולים, או עובדים היברידית וממספר מקומות: מהמשרד, מהבית ומסביבת הבית. כנגזרת מכך, חל גם מעבר של ספקי שירותים אישיים למרחב השכונתי, ביניהם עורכי דין, רואי חשבון, רופאים ומרכזי לימוד.

מחזקים את השכונה

על־פי המידע שנצבר בצ'מנסקי בן שחר ושות', סך שטחם של המרכזים השכונתיים בישראל עומד על 720 אלף מ"ר ברוטו, הפרוסים ב־230 מרכזים שכונתיים קיימים. גודל ממוצע של מרכז שכונתי הוא 3,200 אלפי מ"ר. שטחי המסחר שבמרכזים שכונתיים תופסים כ־7% מסך שטחי המסחר בישראל, וביחד עם המצוי ברחובות בשכונה הם מהווים את הנתח הגדול ביותר מסך שטחי המסחר - כ־23%.

הוצאות משקי הבית בפועל מאפשרות את הפעלתם של כ־3.1 מ"ר של שטחי מסחר קמעונאי לכל משק בית בממוצע. זאת במצב ש־30%־20% מכוח הקנייה החודשי של משקי הבית זורם למרכזים, לרחובות ולחנויות שכונתיות.

היצע השטחים ברחובות שבשכונות ובשטחי מרכזי המסחר השכונתיים צפוי לגדול, ובארבע השנים הקרובות ייבנו כ־10 מרכזי מסחר שכונתיים לפחות בכל שנה. ביחד עם ההיצע לאורך הרחובות, ייבנו 200-250 אלף מ"ר בשכונות, מתוך ה־600 אלף מ"ר של שטחי מסחר חדשים הנבנים במדינה מדי שנה.

הרחובות והמרכזים השכונתיים הפכו והופכים למקום נדרש והכרחי בחיי היומיום - כולם עוברים דרכם. בתכנון מיטבי ומותאם (מיקום בשכונה, כמות השטחים, תמהיל וגודל החנויות לסוגיהן, חיבורים קונספטואליים ותפקודיים אל פעילויות ומחוללי ביקוש), צפוי המשך פיתוח מואץ בשכונות ומתחת לבית.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן