הביקוש גובר, והמטוסים הגדולים ביותר בעולם מוצאים את דרכם חזרה לשמיים

עוד לפני הקורונה, חברות התעופה החלו לנטוש את המטוסים הגדולים, מתוך מחשבה שהקטנים יותר יספקו גמישות רחבה ויהיו חסכוניים • המגפה האיצה את התופעה, וכלי הטייס הרחבים נותרו ללא שימוש • אלא שכעת הנוסעים נוהרים לחו"ל, והמטוסים חוזרים לשמיים

מטוסי בואינג 787 במתקן הייצור בארה''ב / צילום: Associated Press, Jennifer Buchanan
מטוסי בואינג 787 במתקן הייצור בארה''ב / צילום: Associated Press, Jennifer Buchanan

מטוסי הנוסעים הגדולים ביותר בעולם - שרבים מהם כבר סומנו להעברה למגרשי הגרוטאות - חוזרים לשימוש, כשחברות התעופה ממהרות להחזיר את הנסיעות ליעדים רחוקים.

גפני ניסה להשתיק את אנשי המקצוע. הנגיד לא נשאר חייב | פרשנות
טדי שגיא קנה וילה ב־100 מיליון שקל ברחוב היוקרתי במדינה | בלעדי

מחכירי מטוסים אומרים שחברות התעופה שוב רוצות את ציי המטוסים הגדולים שלהן, שבאופן טיפוסי יכולים להטיס מאות נוסעים בטיסות למרחקים ארוכים. הביקוש מגביל את הזמינות ומעלה את דמי החכירה.

ההמתנה למטוסים חדשים, בינתיים, נמשכת שנים. מטוסים רחבי־גוף מבוקשים, המכילים מושבים המחולקים ביניהם בשני מעברים, כוללים את הבואינג 787, שסבל מעיכובים בייצור בגלל נושאים הקשורים לאיכות, ואת האירבוס A350, המטוס הגדול ביותר של אירבוס שעדיין מיוצר.

"הייתה האצה עצומה ב־8 עד 12 החודשים האחרונים בשוק למטוסי רחבי־גוף", אמר ג'ון פלוגר, מנכ"ל Air Lease Corp, אחת מחברות החכרת המטוסים הגדולות ביותר.

נטישת המטוסים החלה עוד לפני הקורונה

אנשי המכירות בבואינג ובאירבוס מנסים למלא כמה הזמנות גדולות למטוסים חדשים מחברות תעופה והחכרת מטוסים. חברות התעופה, כולל בריטיש אירווייז - בבעלות International Consolidated Airlines Group - דויטשה לופטהנזה וקנטאס, מטיסות שוב את המטוס הדו קומתי אירבוס A380, לאחר שאחסנו את כלי הטיס הגדולים בשיא מגפת הקורונה.

"מתוך היכרות ועבודה על המבצעים החדשים עם לקוחות ברחבי העולם, אני מרגיש טוב למדי לגבי [המטוסים] רחבי־הגוף", אמר מנכ"ל אירבוס כריסטיאן שרר בתדריך.

הביקוש למטוסים גדולים הופך על פניה את הגישה הקונבנציונלית בתעשייה. אפילו לפני שהמגפה קרקעה באופן זמני את רוב התחבורה האווירית, חברות תעופה החלו לנטוש את המטוסים הרחבים יותר. זאת, מתוך מחשבה שמטוסים קטנים יותר עם שני מעברים, או מטוסים צרי־גוף לטיסות ארוכות, יספקו גמישות גדולה יותר, יהיו חסכוניים יותר בדלק, ויהיה קל יותר למלא אותם בנוסעים.

כשהקורונה הגיעה, המעבר למטוסים קטנים יותר גבר. חברות ביטלו הזמנות למטוסים עם שני מעברים בין המושבים, וקרקעו באופן קבוע את המטוסים הגדולים ביותר, כולל בואינג 747 ואירבוס A380.

כשהחלו ממשלות להסיר מגבלות על נסיעות, בתחילה ביקשו חברות תעופה להחזיר לשימוש רק את המטוסים צרי־הגוף הקטנים יותר. הביקוש לטיסות נופש מקומיות ולמרחקים קצרים, שכבר סופק על ידי מטוסים קטנים יותר, החל להשתקם הרבה לפני הנסיעות הבינלאומיות למרחקים גדולים.

​אך גם כיום, הטיסה במטוסים רחבי־גוף עדיין לא השתקמה במלואה. בינואר השנה, המספר של טיסות המופעלות במטוסים עם שני מעברים הגיע ל־76% מכלל הטיסות בינואר 2020, ע"פ החברה המתמחה בנתוני טיסות OAG. אירבוס ובואינג נזהרות לגבי הגברת קצב הייצור של המטוסים הגדולים, אפילו כשהן ממהרות למלא הזמנות עבורם.

שנת 2022 הייתה נקודת המפנה

החברות כבר נאבקות בלחצי ייצור על המטוסים צרי־הגוף ונזהרות מהצפת קווי ייצור שכבר כעת עובדים קרוב לקצה גבול היכולת. כל ירידה בכלכלה העולמית עלולה להעמיד למבחן את מידת החוסן של העלייה בכמות הנוסעים במטוסים.

ב־31 בינואר, בואינג ציינה את משלוח מטוס ה-747 האחרון לאחר יותר מחמישה עשורי ייצור. הג'אמבו, שאורכו 76 מטר, הפך לסמל של טיסות למרחקים ארוכים. ארבעת מנועי המטוס וגודלו הקשו על חברות התעופה להצדיק החזקה שלו בציי המטוסים, ובסופו של דבר גרמו למשלוחים החדשים של המטוס להיות מוסטים למטוסי תובלה בלבד.

ובכל זאת, חברות תעופה מתקדמות במהירות להחזרת המטוסים הגדולים יותר לשימוש או להחלפתם בדגמים חדשים, כשהנוסעים נוהרים בחזרה לשדות התעופה. ההימור בתעשייה כיום הוא על הביקוש המרוסן בסין לנסיעות לחו"ל, אחרי שהמדינה הסירה את רוב מגבלות הטיסה הקשורות למגפה.

בינואר הודיעה לופטהנזה שבנוסף לצי האירבוס A380 היא תחזיר לשימוש כמה ממטוסי אירבוס A340 בעלי ארבעת המנועים שלה, בעת שהיא מתמודדת עם עיכובים במשלוח של מטוסי דרימליינר 787 מתוצרת בואינג. בנוסף, הדגם החדש ביותר של יצרנית המטוסים האמריקאית, X777, מפגר בחמש שנים בערך אחרי תאריך היעד להצגתו לשוק. לופטהנזה הזמינה מטוסים מדגם החדש להחלפת דגמי ה-747 הנותרים שלה.

חברת ההחכרה האירית Avolon Holdings הודיעה שכמעט כל המטוסים רחבי־הגוף שלה נמצאים בידי חברות תעופה, למעט שני מטוסי אירבוס A330neo. "המטוסים נכנסים לשימוש", אמר המנכ"ל אנדי קרונין.

בתחזית על השוק שפורסמה בינואר, הודיעה Avolon שהיא צופה שהתעבורה האווירית תשתקם לרמות של 2019 עד יוני השנה, בעידוד החזרה בנסיעות למרחקים ארוכים וציפייה לשיקום הטיסות מסין.

חזרתם לשמיים של מטוסים גדולים יותר גורמת למכירות חדשות ומבצעי פרסום בבואינג ואירבוס לאחר שנים שבהן הביקוש צנח. בשנה שעברה דיווחו בואינג ואירבוס על 301 הזמנות למטוסים רחבי־גוף.

ההזמנות משתי החברות מהוות זינוק של 64% מ־184 ההזמנות עבור מטוסים מדגמים גדולים יותר שנעשו ב־2021. הנתון של 2022 כולל חלק מהזמנת ענק ל־100 מטוסי בואינג 787 של United Airlines Holdings, הכולל אופציות לרכישת 100 מטוסים נוספים.

שנה שעברה "הייתה פחות או יותר נקודת המפנה", אמר סמנכ"ל השיווק של בואינג דארן הולסט. הוא אמר שהעלייה המשמעותית במכירות היא "אינדיקטור מרכזי לכיוון אליו צועד השוק". בסך־הכול, רשמה בואינג הזמנות ל־217 מטוסים רחבי־גוף, כולל מטוסי תובלה, ב־2022, המספר הגדול ביותר של הזמנות מאז 2014.

"רחבי־גוף, רחביגוף, רחבי־גוף"

בינתיים השנה, קיבלה אירבוס הזמנה מחברות התעופה אייר פראנס ו-KLM לשבעה מטוסים מדגם A350, כולל ארבעה מטוסי תובלה שנועדו להחליף את מטוסי התובלה המזדקנים מדגם בואינג 747 של החברה. שתי יצרניות המטוסים נמצאות גם על סף חתימה על הזמנה גדולה מאייר אינדיה, ואנליסטים ובכירים בתעשייה צופים שזו תהיה אחת ההזמנות המשולבות הגדולות בהיסטוריה של התעופה.

העסקה צפויה לכלול כ־500 מטוסים שיוזמנו מאירבוס ומבואינג וכוללת הזמנות למטוסים רחבי־גוף כולל 787, המטוס בפיתוח של בואינג X777 ודגם 350A של אירבוס.

חברת החכרת המטוסים הגדולה ביותר בסין, China Aircraft Leasing Group Holdings, מעריכה את כמות ההזמנות החדשות של מטוסי בואינג ואירבוס, כך אמר המנכ"ל מייק פון.

"אין לנו את גיליון ההזמנות עדיין על מטוסים רחבי־גוף. אבל השנה תהיה השנה לקנות אותם", אמר פון בכנס לאחרונה בדבלין. "מה שעומד בראש סדר העדיפויות השנה הוא רחבי־גוף, רחבי־גוף, רחבי־גוף".